Μολονότι το νομοθετικό πλαίσιο για τα υδροπλάνα και την απαραίτητη λειτουργία υδατοδρομίων προσιδιάζει με ένα είδος tabula rasa -με δεδομένη την καθυστέρηση στην ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου από τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών κ. Χρήστο Σπίρτζη-, έντονη κινητικότητα παρατηρείται τις τελευταίες ημέρες σε επιχειρηματικό επίπεδο. Η προοπτική ύπαρξης δικτύου υδατοδρομίων, που θα λειτουργεί συμπληρωματικά προς τις αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες, δημιουργεί φαινόμενα όσμωσης σε επενδυτικό πεδίο και διαμορφώνει το έδαφος για την είσοδο ξένων επενδυτών στην ελληνική αγορά.
Σύμφωνα με πληροφορίες στα τέλη Νοεμβρίου προσγειώνονται στην Αθήνα υψηλόβαθμα στελέχη ιαπωνικού ομίλου που λέγεται ότι βρίσκονται ήδη σε προχωρημένες επαφές με την εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια Α.Ε. -στην οποία συμμετέχει και η εταιρεία ΑΚΤΩΡ Facilities Management- θυγατρική του ομίλου Ελλάκτωρ.
Οι επαφές της εταιρείας Ελληνικά Υδατοδρόμια με τους επικεφαλής του μεγάλου ιαπωνικού ομίλου, ο οποίος τα τελευταία χρόνια επεκτείνεται με ταχείς ρυθμούς, έχει ως στόχο να αρχίσουν να απογειώνονται υδροπλάνα από τα υδατοδρόμια του Ιονίου την ερχόμενη άνοιξη.
Οι Ιάπωνες, κατά τις ίδιες πληροφορίες, θέλουν να μπουν δυναμικά στην ελληνική αγορά, καθώς βλέπουν την Ελλάδα ως εφαλτήριο για να διεισδύσουν και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, θέλοντας να προωθήσουν τα ταξίδια με υδροπλάνα.
Προς τούτο, άλλωστε επιδιώκουν, η συνεργασία με την ελληνική εταιρεία να μην περιοριστεί μόνο στη λειτουργία των υδροπλάνων, αλλά να επεκταθεί και στις υποδομές. Μάλιστα, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, το ενδιαφέρον των Ιαπώνων, οι οποίοι ήδη δραστηριοποιούνται στον χώρο των υδροπλάνων, είναι τόσο έκδηλο που σχεδιάζουν να πραγματοποιήσουν πιλοτικές πτήσεις στη χώρα μας μέσα στον Δεκέμβριο.
Ωστόσο, ο επενδυτικός “πυρετός” για τα υδροπλάνα δεν περιορίζεται σε αυτόν τον όμιλο, καθώς ισχυρές εταιρείες, που δραστηριοποιούνται στους τομείς του τουρισμού, των μεταφορών και του real estate, επιδιώκουν να δώσουν περαιτέρω ώθηση στην πολλά υποσχόμενη ελληνική αγορά των υδροπλάνων, επωφελούμενες από την μεγάλη άνοδο που παρουσιάζει ο τουρισμός την τελευταία διετία.
Το αρχικό πλάνο προέβλεπε την προσθαλάσσωση του πρώτου υδροπλάνου στην Κέρκυρα τον περασμένο Σεπτέμβριο, αλλά το σχέδιο έμεινε στα χαρτιά γιατί δεν έχει δοθεί ακόμη άδεια στο υδατοδρόμιο της Πάτρας, απ’ όπου θα ξεκινούσαν τα υδροπλάνα για να φτάσουν στην Κέρκυρα.
Μέχρι αυτή την ώρα έχουν αδειοδοτηθεί στο Ιόνιο το υδατοδρόμιο Κέρκυρας, που θα καλύπτει πτήσεις και προς τα διαπόντια νησιά, καθώς και το υδατοδρόμιο Παξών, ενώ αναμένεται σύντομα και η αδειοδότηση του υδατοδρομίου Πάτρας. Στο πλαίσιο αυτό, έχουν εγκριθεί 13 περιβαλλοντικές άδειες για υδατοδρόμια σε Αγία Μαρίνα Γραμματικού, Αλόννησο, Βόλο, Θεσσαλονίκη, Παξούς, Πάτμο, Πάτρα, Ρέθυμνο, Σκόπελο, Σκύρο, Τήνος και Ηράκλειο, ενώ επίκειται η περιβαλλοντική αδειοδότηση υδατοδρομίου στο Λαύριο.
Μάλιστα, την έγκριση όλων των προγραμματικών συμβάσεων για τα υδατοδρόμια στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, ανακοίνωσε πρόσφατα ο περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων, Θόδωρος Γαλιατσάτος, υποστηρίζοντας, ότι έχουν ξεπεραστεί όλα τα εμπόδια της γραφειοκρατίας, ενώ ήδη έχουν εξασφαλιστεί και οι δαπάνες της κατασκευής των υδατοδρομίων.
Σημειώνεται πως η εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμιο έχει συνάψει συνεργασία με την κροατική εταιρεία European Costal Airlines (ECA) -η οποία ήδη πραγματοποιεί πτήσεις με υδροπλάνα από την Κροατία προς δύο πόλεις της Ιταλίας, την Ανκόνα και την Πεσκάρα- προκειμένου, μέσω της κοινοπραξίας τους, να αναπτύξουν ένα μικρό, αρχικά, δίκτυο υδατοδρομίων στη χώρα μας, έχοντας ως άξονα το Ιόνιο.
Την ίδια ώρα, δύο γερμανικές εταιρείες και ένα βρετανικό επενδυτικό fund βρίσκονται σε διερευνητικές συζητήσεις με την εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμιαν Α.Ε.. Εκπρόσωποι των γερμανικών εταιρειών, με ετήσιο τζίρο άνω των 30 εκατ. ευρώ η καθεμία, φέρεται να συναντήθηκαν με τη διοίκηση της εταιρείας, παρουσιάζοντας business plan που προβλέπει τόσο τη συμμετοχή τους στην ανάπτυξη της νέας αεροπορικής εταιρείας, όσο και την αγορά καναδέζικων υδροπλάνων -κόστους 9 εκατ. ευρώ το καθένα- που θα πραγματοποιούν πτήσεις στην ελληνική περιφέρεια. Οι δύο γερμανικές εταιρείες θέλουν να συμμετάσχουν στο κομμάτι των μεταφορών, μέσω της αεροπορικής εταιρείας, κατέχοντας είτε το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών, είτε το 100%.
Παράλληλα, αναθερμαίνεται το ενδιαφέρον που είχε εκδηλώσει πριν από τρία χρόνια βρετανικό επενδυτικό fund, με έδρα το Λονδίνο. Οι Βρετανοί δηλώνουν πρόθυμοι να επενδύσουν ακόμη και 100 εκατ. ευρώ, λειτουργώντας 15-20 υδροπλάνα, που θα συνδέουν όλη την ελληνική περιφέρεια.
Νομοσχέδιο
Τέλος, το νομοσχέδιο που θα καθορίζει το πλαίσιο δραστηριοποίησης υδροπλάνων στην Ελλάδα αναμένει να κατατεθεί στη Βουλή και η δεύτερη εταιρεία Hellenic Seaplanes, που έχει επενδύσει σημαντικά ποσά στη δημιουργία ιδιωτικών υδατοδρομίων. Μάλιστα, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, όσες άδειες ιδιωτών βρίσκονται σε εκκρεμότητα, περιέρχονται στο λιμενικό ταμείο ή το Δήμο. Το νομοσχέδιο εάν ψηφισθεί ως έχει θα οδηγήσει σε συγκεκριμένες αποφάσεις την εταιρεία, η διοίκηση της οποίας οδεύει προς αλλαγή στρατηγικής με στόχο την επέκταση στο εξωτερικό αφού το υπό κατάθεση νομοθέτημα αποκλείει εμμέσως πλην σαφώς το «πέρασμα» των αεροδρομίων σε ιδιώτες.
Γνώστες της αγοράς πάντως σημειώνουν ότι τα «αγκάθια» στο νέο νομοσχέδιο που τις επόμενες ημέρες αναμένεται να έρθει προς ψήφιση στην Βουλή και επιδέχονται βελτιώσεων, είναι σε γενικές γραμμές τρία : Πρώτον, οι εταιρείες προκειμένου να μπορούν να λειτουργούν σε 12μηνη βάση ζητούν την δυνατότητα προθαλάσσωσης εντός λιμένα σε περίπτωση κακοκαιρίας. Δεύτερον η άδεια υδατοδρομίου να είναι αόριστης ή 20ετους διάρκειας για λόγους βιώσιμης λειτουργίας του, και Τρίτον να επανέλθει η πρόβλεψη για δυνατότητα παροχής υπηρεσιών ασφάλειας αερομεταφορών από αυτοεξυπηρετούμενο φορέα (Security), λαμβάνοντας υπόψη την Πολυνησία της Ελλάδας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.