
του Χάρη Ντιγριντάκη
Σε μία απηνή προσπάθεια η κυβέρνηση να τοποθετήσει σε σταθερή τροχιά τον ελληνικό σιδηρόδρομο, προχωρά στην κατάθεση τη Μεγάλη εβδομάδα, του νομοσχεδίου για την ασφάλεια των Σιδηροδρόμων που σκοπό έχει την ριζική αναβάθμιση του συστήματος.
Αναφορικά με τη λειτουργία του σιδηροδρόμου, η πολιτεία εξακολουθεί να μιλά για επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης με την Ηellenic Train κυρίως σε ό,τι αφορά την προμήθεια νέου τροχαίου υλικού, ενώ η πρώτη συνάντηση της νέας ηγεσίας του υπουργείου με τη διοίκηση της εταιρείας πραγματοποιήθηκε λίαν προσφάτως.
Το νομοσχέδιο για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο επεξεργασίας από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, εισάγοντας καθοριστικές αλλαγές στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.
«Σημαία» των αλλαγών είναι η νέα εταιρική ταυτότητα του φορέα «Σιδηρόδρομοι Ελλάδας», ο οποίος θα συνενώσει τον σημερινό ΟΣΕ με την ΕΡΓΟΣΕ και τη ΓΑΙΑΟΣΕ στον κλάδο που αφορά το τροχαίο υλικό και σύνθημα την πάταξη του βαθέος κράτους, ακόμα κι αν για όλα αυτά απαιτηθεί να φτάσουμε «στα όρια ενδεχομένως και του ευρωπαϊκού νομοθετικού πλαισίου», με διαδικασίες «ξένες προς τις συνήθεις του ελληνικού Δημοσίου», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την επίσκεψή του στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πρόσφατα.
Το νομοσχέδιο
Κατά πληροφορίες, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, έχει συστήσει ειδική ομάδα εργασίας για τη σύνταξη του νομοσχεδίου. Η ομάδα αποτελείται από εκπροσώπους του ΟΣΕ, της Hellenic Train και έναν εκπρόσωπο του υπουργείου. Ο κ. Κυρανάκης πραγματοποίησε συνάντηση με όλα τα μέλη της ομάδας και τους ζήτησε να καταθέσουν γραπτώς τις προτάσεις τους για τη βελτίωση της ασφάλειας στους σιδηροδρόμους.
Σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές το νομοσχέδιο περιλαμβάνει σημαντικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο:
· Σαφέστερος καθορισμός των αρμοδιοτήτων της ΡΑΣ (Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων) σχετικά με την ασφάλεια, με παράλληλη στελέχωση τόσο της ΡΑΣ όσο και του ΕΟΔΑΣΑΜ σχεδόν από μηδενική βάση το επόμενο διάστημα
· Λήψη συμπληρωματικών μέτρων ασφάλειας, με εξέταση της επαναφοράς του θεσμού του προϊσταμένου αμαξοστοιχίας που είχε καταργήσει η Hellenic Train
· Δημιουργία Ενιαίου Κέντρου Παρακολούθησης της Κυκλοφορίας των Συρμών και εφαρμογή συστήματος γεωεντοπισμού για τον ακριβή προσδιορισμό της θέσης των συρμών στο δίκτυο
· Θέσπιση προληπτικής συντήρησης του δικτύου και του εξοπλισμού, αντί της μέχρι τώρα πρακτικής επισκευών μετά από βλάβες
· Προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού με γρήγορες διαδικασίες εκτός ΑΣΕΠ και με αξιολόγηση.
· Αλλαγές στον νόμο 4412 για τις δημόσιες συμβάσεις.
· Σαφέστερος καθορισμός των αρμοδιοτήτων της ΡΑΣ (Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων) σχετικά με την ασφάλεια, με παράλληλη στελέχωση τόσο της ΡΑΣ όσο και του ΕΟΔΑΣΑΜ σχεδόν από μηδενική βάση το επόμενο διάστημα
· Λήψη συμπληρωματικών μέτρων ασφάλειας, με εξέταση της επαναφοράς του θεσμού του προϊσταμένου αμαξοστοιχίας που είχε καταργήσει η Hellenic Train
· Δημιουργία Ενιαίου Κέντρου Παρακολούθησης της Κυκλοφορίας των Συρμών και εφαρμογή συστήματος γεωεντοπισμού για τον ακριβή προσδιορισμό της θέσης των συρμών στο δίκτυο
· Θέσπιση προληπτικής συντήρησης του δικτύου και του εξοπλισμού, αντί της μέχρι τώρα πρακτικής επισκευών μετά από βλάβες
· Προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού με γρήγορες διαδικασίες εκτός ΑΣΕΠ και με αξιολόγηση.
· Αλλαγές στον νόμο 4412 για τις δημόσιες συμβάσεις.
Σημαντικό βήμα για την αναβάθμιση των υποδομών αποτελεί η υπογραφή σύμβασης για τη συντήρηση του συστήματος GSMR με ανάδοχο για διάρκεια 5+2 ετών. Το σύστημα αυτό είναι κρίσιμο για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών και η συστηματική του συντήρηση θα συμβάλει στην πρόληψη προβλημάτων.
Ο σχεδιασμός
Παράλληλα στόχος της κυβέρνησης είναι να ανταποκριθεί άμεσα στα συμπεράσματα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και να βελτιώσει με αποφασιστικά μέτρα την ασφάλεια στη γραμμή Αθήνας-Θεσσαλονίκης, που αποτελεί τον κεντρικό άξονα του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.
Στο πλαίσιο της συνολικής αναβάθμισης των σιδηροδρομικών μεταφορών, ο ΟΣΕ προγραμματίζει την αγορά νέων τρένων, ενισχύοντας έτσι τον στόλο του με σύγχρονο τροχαίο υλικό. Επιπλέον, εξετάζεται η δυνατότητα προσθήκης επιπλέον συρμών στα δρομολόγια των προαστιακών, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού και την αποσυμφόρηση των υφιστάμενων δρομολογίων.
Η εφαρμογή του νέου νομοσχεδίου για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων αναμένεται να αποτελέσει ορόσημο για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα, θέτοντας νέα πρότυπα ασφάλειας και αξιοπιστίας.
Υπενθυμίζεται ότι, ο πρωθυπουργός είχε κάνει λόγο για «κατεπείγουσα ανάγκη να μπορέσουμε να αναβαθμίσουμε το σιδηροδρομικό μας δίκτυο, κυρίως στη γραμμή κορμού Αθήνας – Θεσσαλονίκης, με τα πιο σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, με καινούργιο τροχαίο υλικό. Είναι ένας στόχος τον οποίο έχουμε βάλει έως το 2027. Θα απαιτηθεί εδώ να κινηθούμε με διαδικασίες, ενδεχομένως οι οποίες να είναι ξένες προς τις συνήθεις διαδικασίες του ελληνικού Δημοσίου, με τη μέγιστη δυνατή ευελιξία, φτάνοντας στα όρια ενδεχομένως και του ευρωπαϊκού νομοθετικού πλαισίου. Αυτό, όμως, έχουν την απαίτηση οι πολίτες να κάνουμε και αυτό πρέπει να κάνουμε».
Από την πλευρά του ο κ. Κυρανάκης έχει ανακοινώσει ότι στο υπουργείο έχουν ήδη ξεκινήσει να καταρτίζουν λίστα προκειμένου να προσελκύσουν στελέχη από την αγορά: «καταρτίζουμε λίστες με Έλληνες του εξωτερικού, στελέχη, τα οποία βρίσκονται σε επιχειρήσεις σιδηροδρομικές ή κρατικές σιδηροδρομικές δομές σε Ευρώπη, Ασία και όπου αλλού υπάρχει σιδηρόδρομος», ανέφερε. Ταυτόχρονα, το υφιστάμενο προσωπικό θα περάσει από διαδικασίες αξιολόγησης.
Οι προθέσεις της κυβέρνησης είχαν άλλωστε φανεί από δηλώσεις του αντιπροέδρου της κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη, είχε δηλώσει πρόσφατα ότι βλέπει θετικά τη δημιουργία μιας άλλης ΔΕΗ.
Ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε μάλιστα ότι ο Πρωθυπουργός του ανέθεσε το ειδικό project της ανάταξης του ΟΣΕ, καθώς απαιτούνται «γρήγορα αποτελέσματα, τα οποία οφείλουμε εδώ και δεκαετίες στους Ελληνες πολίτες», συμπληρώνοντας βέβαια ότι το βάρος πέφτει στο αρμόδιο υπουργείο.
Ο κ. Κυρανάκης προανήγγειλε και αλλαγή στον Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας του σιδηροδρόμου, τονίζοντας ότι θα εκσυγχρονιστεί δεδομένου ότι υφίσταται εδώ και δεκαετίες και είναι απαρχαιωμένος σε αρκετά σημεία του, κάτι το οποίο, πάντως αποτελεί ούτως ή άλλως απαίτηση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ΕRA) και έχει ήδη ενταχθεί στο σχέδιο δράσης το οποίο ακολουθεί η Ελλάδα υπό την επίβλεψη του Οργανισμού.