του Χάρη Ντιγριντάκη
Σε Μέκκα της αγοράς των logistics στη Νότιοανατολική Ευρώπη εξελίσσεται η Ελλάδα. Η χώρας μας -έχοντας παρακαταθήκη της αξιοποίηση των λιμανιών μέσω του προγράμματος αποκρατικοποίησεων- εξασφαλίζει υψηλές αποδόςεις με αποτέλεσμα να πέφτουν κορμιά στο χώρο των funds για τη δημιουργία ενός Εμπορευματικού Κέντρου. Στην κατεύθυνση αυτή τροχοδρομεί η κοινοπραξία Goldair-ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ με την κατασκευή του πρώτου Εμπορευματικού Κέντρου στην Αττική στο Θριάσιο, γνωστό και ως Θριάσιο Ι.
Η Κ/Ξ “Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο ΑΕ”, του Ομίλου Goldair & της ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ, κατέθεσε φάκελο (σχέδια αρχιτεκτονικά, συνδέσεις με δίκτυα κ.ά.), για την ίδρυση και την ανάπτυξη του Εμπορευματικού Κέντρου στο Υπουργείο Ανάπτυξης και την Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας, βάζοντας ουσιαστικά σε ράγες υλοποίησης το πρώτο Εμπορευματικό Κέντρο στην Αττική, αριχκού προϋπολογισμού 220 εκατ. ευρώ, με προπτική να υπερβεί τα 300 εκατ. ευρώ, σε ένα οικοσύστημα που θα ξεπερνά το μισό δις ετησίως, αφού οπως εκτιμάται θα πυροδοτήσει επενδύσεις άνω των 500 εκατ. ευρώ.
Το Επιχειρηματικό Πάρκο Μεμονωμένης Μεγάλης Μονάδας “Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο” φιλοδοξεί να είναι το πρώτο “έξυπνο” και “Πράσινο” logistics park της ΝΑ Ευρώπης. Πρόκειται για την δεύτερη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στην Αττική, μετά το Ελληνικό, η οποία διαλαμβάνει χώρα σε μια συνολική έκταση 588.326 τ.μ.
Τι προβλέπεται
Σύμφωνα με πληροφορίες στο Masterplan, προβλέπεται η κατασκευή ενός βιώσιμου, market & territory disruptive κέντρου, με την εταιρία (ΘΕΚ Α.Ε.) να επιδιώκει να φέρει πελάτες υψηλού κύρους από την διεθνή αγορά.
Συγκεκριμένα, δημιουργείται ένα εμπορευματικό κέντρο 260.000 τ.μ. αποθηκευτικών χώρων, με αποθήκες ξηρού και ψυχόμενου φορτίου, χώρους γραφείων, χώρους τελωνείου και στάθμευσης αυτοκινήτων και φορτηγών. Και βέβαια, με σύγχρονες σιδηροδρομικές υποδομές, τις οποίες θα κατασκευάσει επίσης ο παραχωρησιούχος, ώστε να συνδεθεί το Κέντρο με την εθνική σιδηροδρομική υποδομή.
Σημειώνεται ότι η σημαντικότερη καινοτομία του Εμπορευματικού Κέντρου του Θριασίου είναι όμως η διασύνδεσή του με όλα τα δίκτυα μεταφοράς. Το λιμάνι του Πειραιά, το λιμάνι της Ελευσίνας, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο.
Όπως επισημαίνει ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΘΕΚ κ. Βασίλης Μαγκλάρας το έργο είναι σύνθετο το δε όραμα αφορά στην ανέγερση ενός εμπορευματικού κέντρου το οποίο, όπως εξήγησε, θα είναι future-proof και θα παρέχει υπηρεσίες που δεν παρέχονται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, ούτε καν σε ορίζοντα δεκαετίας. Παράλληλα η εταιρεία όπως συμπλήρωσε επιδιώκει την υλοποίηση του έργου με κονδύλι απο το Ταμείο Ανάκαμψης.
“Έχουμε ένα όραμα, να κάνουμε το Θριάσιο ένα ξεχωριστό κέντρο, μια ευρωπαϊκή “πιάτσα” για τις εμπορευματικές μεταφορές, η οποία θα φέρει και πελάτες υψηλού κύρους, ενώ επικεντρωνόμαστε στη διεθνή αγορά” ανέφερε, συμπληρώνοντας ότι το όραμα αυτό χρειάζεται εξειδίκευση και πολλές ενέργειες και δράσεις από τη μεριά της πολιτείας, καθώς το Θριάσιο θα αλλάζει ριζικά το τοπίο των μεταφορών στη χώρα μας μετά την ανάπτυξή του.
Hub η Ελλάδα
Σε ό,τι αφορά τη θέση της Ελλάδας ως κυρίαρχο hub της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, στην οποία θα συμβάλει σημαντικά και το ΘΕΚ, ο κ. Μαγκλάρας επεσήμανε ότι η χώρα μας δεν έχει φτάσει ακόμη στο σημείο αυτό, αλλά τείνει προς τα εκεί και σημείωσε την αξία των logistics για την εθνική οικονομία, σημειώνοντας ότι “στις ανεπτυγμένες χώρες της Β. Ευρώπης, το ΑΕΠ που προέρχεται από τα logistics ανταγωνίζεται ευθέως το ΑΕΠ που προέρχεται σε μονάδες από την μεταποίηση”.
Παράλληλα υπογράμμισε την αξία που θα έχει για τη χώρα να κερδίσει το στοίχημα της ελαφράς μεταποίησης “δηλαδή να μην είμαστε απλώς ένας διάδρομος από τον οποίο περνούν τρένα φορτωμένα με containers και πηγαίνουν αλλού, αλλά να γίνει η ελαφρά μεταποίηση, προκειμένου να επιστρέψουν για να εξαχθούν στην Αφρική ή σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Μεγάλο κομμάτι από αυτόν τον όγκο εμπορευμάτων που διακινείται μπορεί να παραμείνει εδώ και να γίνεται εδώ το assembly και η εξαγωγή των προϊόντων”.
Το έργο, σύμφωνα με τον Υπουργό Ανάπτυξης, Κώστα Σκρέκα, “θα καθιερώσει την Ελλάδα σε διαμετακομιστικό κόμβο διεθνούς εμβέλειας για τα Logistics, προσφέροντας πρόσβαση σε υπερσύγχρονες ψηφιακές υποδομές και καινοτόμες λύσεις αυτοματισμού αποθήκευσης. Αλλά και ένα έργο που πρωτίστως θα συμβάλει στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, με τη δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασίας”.
Το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, ανέφερε από την πλευρά του ο Διευθύνων Σύμβουλος της “ΘΕΚ Α.Ε.”, παραδίδοντας στον υπουργό τον Φάκελο, θα καταστεί με τη λειτουργία του, το όχημα για την ανάδειξη της Ελλάδας σε σύγχρονο, διεθνή κόμβο της Νοτιανατολικής Ευρώπης του κλάδου των logistics.
Στην τελική του φάση, προσθέτει ο κ. Μαγκλάρας, το ΘΕΚ προσδοκά να διαθέτει περισσότερα από 265 στρέμματα εγκαταστάσεων, εκ των οποίων πάνω από 220.000 τ.μ. θα αφορούν ισόγειους χώρους πολλαπλών χρήσεων κατάλληλους για Logistics και ελαφριά μεταποίηση.
“Είναι έργο για το οποίο είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι, καθώς θα αναπτυχθεί με σύγχρονους και βιώσιμους όρους για την κοινωνία, την οικονομία και το περιβάλλον, προκειμένου να εξυπηρετήσει την αναπτυξιακή προοπτική της χώρας”, καταλήγει ο CEO του Εμπορευματικού Κέντρου.
Τέλος η Γενική Γραμματέας Βιομηχανίας, κα Θέμις Ευτυχίδου, δήλωσε: “Πρόκειται για μια επένδυση που έχει ανάγκη η χώρα για την περαιτέρω εδραίωσή της στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας, κι εμείς από την πλευρά μας θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατό για την ταχεία αδειοδότηση και υλοποίησή της”.
Αναλυτικότερα, το υπό κρίση επιχειρηματικό σχέδιο αφορά στην ανάπτυξη του πρώτου Επιχειρηματικού Πάρκου στον χώρο των Logistics, με τα εξής χαρακτηριστικά:
” 260.626 τ.μ. αποθηκευτικοί χώροι
” 5.278 τ.μ. υποστηρικτικές λειτουργίες
” 42.000 τ.μ. χώροι διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων με τερματικό σταθμό και αποθήκη (container terminal)
” 7.250 μ. ασφαλτοστρωμένων οδών κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων
” 5.740 μ. σιδηροδρομικής γραμμής
” 1.140 μ. σιδηροδρομικές αποβάθρες φορτοεκφόρτωσης
” 165 υπαίθριες θέσεις στάθμευσης υπαίθριες μεγάλων φορτηγών
” 1.279 υπαίθριες θέσεις στάθμευσης Ι.Χ. αυτοκινήτων
” 385 θέσεις μεγάλων οχημάτων φορτοεκφόρτωσης εμπορευμάτων
” Φωτοβολταϊκές μονάδες ισχύος 10,20 MW με σύστημα αποθήκευσης 7MW
Τέλος υπενθυμίζεται ότι, με την νέα τροποποιημένη σύμβαση που κυρώθηκε από την Βουλή, το εφάπαξ αντίτιμο προς το Ελληνικό Δημόσιο, αυξήθηκε από τα 10 εκατ. ευρώ στα 20 εκατ. ευρώ. Η ετήσια πληρωμή από 2,51% σε 5%, και το εγγυημένο ετήσιο αντάλλαγμα από 350.000 σε 700.000 ευρώ. Παράλληλα, εισάγεται μηχανισμός κατανομής των κερδών μετά φόρων 50-50 με τον παραχωρησιούχο, όταν η απόδοση των ιδίων κεφαλαίων του υπερβαίνει ένα ποσοστό, ενώ μειώθηκε και ο χρόνος της Παραχώρησης, από τα 60 στα 37 έτη.