του Χάρη Ντιγριντάκη

Η Αττική Οδός έδωσε το εναρκτήριο λάκτισμα για τη διενέργεια από την πολιτεία παραχωρήσεων και διαγωνισμών ΣΔΙΤ υψηλής εμβέλειας. Παράλληλα το 2022 θα είναι η χρονιά που, εμβληματικά έργα του υπουργείου Υποδομών, θα συμβασιοποιηθούν και θα περάσουν στο στάδιο της κατασκευής.

Στο πλαίσιο αυτό, στις αρχές του 2022, θα «κληρώσει» για τους προσωρινούς αναδόχους των τριών πρώτων οδικών έργων, του Fly Over στη Θεσσαλονίκη (373 εκατ. ευρώ), του τμήματος του ΒΟΑΚ Χερσόνησος – Νεάπολη (290 εκατ. ευρώ) και του Οδικού Άξονα Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη (250 εκατ. ευρώ), που θα υλοποιηθούν στη χώρα μέσω ΣΔΙΤ.

ΒΟΑΚ

Επίσης, το 2022 θα είναι μια ιδιαίτερη χρονιά για την Κρήτη αφού το μεγαλύτερο οδικό έργο της Ευρώπης ύψους 2 δις. ευρώ και μήκους αυτοκινητοδρόμου 294 χλμ. ο ΒΟΑΚ, θα περάσει στο τελικό στάδιο υλοποίησης. Αναφερόμενος στο έργο ο κ. Καραγιάννης επισημαίνει ότι : «Έχοντας ουσιαστικά εξασφαλίσει την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, με τη συστηματική ωρίμανση των μελετών που υποβάλαμε, έχουμε λύσει και τον τελευταίο γόρδιο δεσμό για περάσουμε στην επόμενη φάση του έργου, την κατασκευή του.
Αλλά τα έργα που έχουμε προετοιμάσει στο Υπουργείο για το 2022 δεν σταματούν εδώ, τέσσερα ακόμα σημαντικά οδικά δημόσια έργα περνούν σε φάση δημοπράτησης. Το πρώτο αφορά στο τμήμα «Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος» του ΒΟΑΚ.

Ήδη, εγκρίθηκε η ένταξη του έργου με τίτλο «Μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης τμήμα: Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου» στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Το έργο αφορά στη βελτίωση – διαπλάτυνση του υφιστάμενου τμήματος Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος σε 4ιχνη αρτηρία με δυο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, διαχωρισμένου καταστρώματος κυκλοφορίας, συνολικού πλάτους 22,50 m. Το συνολικό μήκος της αρτηρίας είναι περίπου 14,5 km. Η δημόσια δαπάνη του έργου που προτείνεται για εγγραφή στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ανέρχεται σε ποσό ύψους 200 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, προβλέπονται 192 εκατ. ευρώ για τα βασικά έργα και 8 εκατ. ευρώ για απαλλοτριώσεις.

Aττική Οδός

Με διαδικασίες εξπρές προχωρεί στο λυκαυγές του 2022 ο διαγωνισμός για την 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού από την οποία το ΤΑΙΠΕΔ σκοπεύει να αντλήσει έσοδα ακόμη και άνω των 2 δισ. ευρώ. Η διαγωνιστική διαδικασία του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Αττικής Οδού θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις: τη φάση προεπιλογής (Ά φάση) και τη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών (Β φάση). Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές καλούνται να υποβάλουν φάκελο εκδήλωσης ενδιαφέροντος έως την 20η Απριλίου 2022 με στόχο την υποβολή δεσμευτικών προσφορών μέσα στο α΄ τρίμηνο του 2023.

Tο ΤΑΙΠΕΔ, που προκήρυξε το διαγωνισμό την περασμένη Πέμπτη το βράδυ, δίνει περιθώριο περίπου δύο έως τριών μηνών για την συγκρότηση συμμαχιών και την εκδήλωση ενδιαφέροντος. Θεωρείται περισσότερο από σαφές ότι την νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού θα διεκδικήσουν η υφιστάμενη κοινοπραξία του έργου (ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ-EGIS Project) αλλά και οι υπόλοιποι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας μέσα από συνεργασίες και συμπράξεις με επενδυτές και εταιρείες του εξωτερικού. Oι σχετικές βολιδοσκοπήσεις είναι σαφές ότι έχουν ήδη ξεκινήσει.

Υπογραμμίζεται ότι η κυβέρνηση μέσω του ΤΑΙΠΕΔ προκηρύσσει το έργο χωρίς πρόσθετα έργα παρά μόνο με την ελαφριά και την βαριά συντήρηση. Σχέδιο που ανοίγει διάπλατα την πόρτα στους μεγάλους θεσμικούς επενδυτές, κόντρα στην βούληση εγχώριων ομίλων που υποστηρίζουν ότι όπως και στην Εγνατία, η οποία προικίστηκε με πρόσθετα τεχνικά έργα ύψους περίπου 500 εκατ. ευρώ, έτσι και η Αττική Οδός θα έπρεπε να έχει πρόσθετο κατασκευαστικό αντικείμενο.

Επιπλέον, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών παίρνει πρόσθετο χρόνο για να ωριμάσει και να προετοιμάσει τον τρόπο που θα προκηρυχθούν οι επεκτάσεις των υπόλοιπων έργων της Αττικής που θα αποτελέσουν ξεχωριστά τμήματα της υφιστάμενης σύμβασης. Πρόκειται για την επέκταση της Περιφερειακής Υμηττού προς την Λεωφόρο Βουλιαγμένης και τις επεκτάσεις προς Ραφήνα και Λαύριο, έργα για τα οποία θα ληφθούν οριστικές αποφάσεις τους επόμενους μήνες τόσο σε ότι αφορά το σχεδιασμό όσο και τον τρόπο χρηματοδότησης. Ειδικά για το τελευταίο τα περιθώρια στενεύουν αφενός λόγω δημοσιονομικών περιορισμών, αφετέρου γιατί οι ευρωπαϊκοί πόροι παύουν σταδιακά να χρηματοδοτούν οδικά έργα, κάτι που είδαμε να συμβαίνει σε μεγάλο βαθμό και με το Ταμείο Ανάκαμψης.

To υπουργείο φέρεται να έχει ζητήσει τμήμα της χρηματοδότησης των νέων έργων να αντληθεί από τα έσοδα της υφιστάμενης σύμβασης, κάτι όμως που προϋποθέτει τη σύμφωνη γνώμη των θεσμών καθώς το σύνολο των εσόδων πηγαίνει στην αποπληρωμή του δημόσιου χρέους.

Σημειώνεται ότι η Αττική Οδός είναι η πλέον επικερδής σύμβαση παραχώρησης, που συνεισέφερε στους μετόχους της πάνω από 722 εκατ. ευρώ σε μερίσματα την τελευταία επταετία.

ΣΔΙΤ στο Αγροτικής Ανάπτυξης

Mega επενδυτικό πρόγραμμα περίπου 2,5 δισ. ευρώ, όσον αφορά στο κατασκευαστικό τομέα, και άνω των 5 δισ. ευρώ αν συνυπολογιστούν και το κόστος συντήρησης, λειτουργίας για 25 έτη και οι πληρωμές διαθεσιμότητας, που σχετίζονται με την υλοποίηση μεγάλων φραγμάτων και αρδευτικών/αντιπλημμυρικών υποδομών ανά την χώρα, προωθούνται συνολικά μέσω ΣΔΙΤ από τα υπουργεία Υποδομών / Μεταφορών και Αγροτικής Ανάπτυξης. Επισημαίνεται ότι για αρδευτικά έργα υπάρχει πρόβλεψη για χρηματοδότηση 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό, και όσον αφορά στο Εθνικό Σχέδιο

Ανασυγκρότησης Αγρο-Περιβαλλοντικών Υποδομών του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, το πλάνο για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του εθνικού αγρο-περιβαλλοντικού και εγγειοβελτιωτικού δικτύου είναι δομημένο σε ομάδες εννέα Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), που αποτελούνται από 19 επενδύσεις, που κατανέμονται σε 7 περιφέρειες και περιλαμβάνει την κατασκευή και τον εκσυγχρονισμό φραγμάτων, αρδευτικών δικτύων, δεξαμενών, τεχνιτών λιμνών και άλλων επενδύσεων που σχετίζονται με τη γεωργία.