Σύνταξη: tourismtoday.gr
Μπορεί να ακούγεται υπερβολικό να ταξιδέψεις στην άλλη άκρη της γης για να γευτείς ένα ποτήρι κρασί. Ωστόσο πολλοί ταξιδιώτες εξερευνούν προορισμούς μέσα από τους “δρόμους του κρασιού”, επιλέγοντας τον οινοτουρισμό.
Οι διαδρομές και οι περιηγήσεις τους επικεντρώνονται σε έναν και μόνο στόχο. Να γνωρίσουν περιοχές που είναι αφιερωμένες στην παραγωγή κρασιού και να δοκιμάσουν τα κρασιά τους. Η επίσκεψη σε οινοπαραγωγικές περιοχές είναι ένας αυθεντικός τρόπος για να ανακαλύψουν τους αγροτικούς και εσωτερικούς προορισμούς μιας χώρας.
Τα οινοποιεία ανοίγουν τις πόρτες τους σε επισκέπτες που αναζητούν να βυθιστούν στην τοπική κουλτούρα, να μάθουν περισσότερα για το κρασί, για τη βιοποικιλότητα καθώς και για το πώς οι ντόπιοι συνδέονται με τις παραδόσεις και την ιστορία τους.
Ο οινοτουρισμός λειτουργεί επίσης ως μοχλός για την τοπική οικονομία. Οι μικρές πόλεις της ενδοχώρας αποκτούν νέες δυνατότητες επιχειρηματικής δραστηριότητας και δημιουργίας θέσεων εργασίας.
Η παρουσία ταξιδιωτών καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους αποτελεί εγγύηση για τη συντήρηση της κοινότητας και των τοπικών επιχειρηματιών.
Όπως εκτιμάται η παγκόσμια αγορά οινοτουρισμού, θα φτάσει περίπου τα 47,5 δις δολάρια το 2033.
Σύμφωνα με το Future Market Insights (FMI), τα παγκόσμια έσοδα από τον οινοτουρισμό αναμένεται να ανέλθουν στα 13,9 δις δολάρια μέχρι το τέλος του 2023.
Ο οινοτουρισμός είναι ένα αναπτυσσόμενο τμήμα της παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας, με αυξανόμενο ενδιαφέρον για το κρασί και τις μοναδικές ταξιδιωτικές εμπειρίες.
Προσφέρει μια σειρά από εμπειρίες, όπως περιηγήσεις σε οινοποιεία, γευσιγνωσίες, φεστιβάλ και εργαστήρια.
Δημοφιλείς προορισμοί περιλαμβάνουν παραδοσιακές οινοπαραγωγικές περιοχές όπως η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία και οι ΗΠΑ, καθώς και οι οινοπαραγωγικές περιοχές του Νέου Κόσμου.
Έχει σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο, συμβάλλοντας στη δημιουργία θέσεων εργασίας και στην ανάπτυξη των τοπικών επιχειρήσεων. Οι αμπελοοινικές περιοχές επενδύουν σε τουριστικές υποδομές για να ενισχύσουν την εμπειρία των επισκεπτών.
Η οινική εκπαίδευση και η βιωσιμότητα είναι σημαντικές πτυχές του οινοτουρισμού. Ενώ η πανδημία COVID-19 έχει επηρεάσει τη βιομηχανία, αναμένεται να ανακτήσει τη δυναμική της καθώς χαλάρωσαν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί.
Προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς οινοτουρισμού έως το 2033 | Οι αναδυόμενες αγορές
Οι μελλοντικές προοπτικές για την αγορά οινοτουρισμού φαίνονται ελπιδοφόρες, με αρκετούς παράγοντες που διαμορφώνουν την ανάπτυξή της.
Καθώς οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί χαλάρωσαν μετά την πανδημία, υπάρχει μια αναμενόμενη ανάκαμψη στον τουριστικό κλάδο, συμπεριλαμβανομένου του οινοτουρισμού, ο οποίος αναμένεται να αυξηθεί με CAGR 13,1%.
Οι ταξιδιώτες αναζητούν ολοένα και περισσότερο αυθεντικές και βιωματικές ταξιδιωτικές εμπειρίες, αυξάνοντας τη ζήτηση για καθηλωτικές προσφορές οινοτουρισμού.
Οι αναδυόμενες οινοπαραγωγικές περιοχές σε χώρες όπως η Κίνα, η Ινδία και η Ανατολική Ευρώπη κερδίζουν την προσοχή.
Η αειφορία και οι υπεύθυνες τουριστικές πρακτικές γίνονται όλο και πιο σημαντικές και τα οινοποιεία υιοθετούν μέτρα φιλικά προς το περιβάλλον.
Η τεχνολογία και οι ψηφιακές πλατφόρμες είναι πιθανό να διαδραματίσουν μεγαλύτερο ρόλο στην ενίσχυση της οινοτουριστικής εμπειρίας.
Ενδέχεται να προκύψουν εξειδικευμένα και εξειδικευμένα τμήματα στην αγορά για να καλύψουν συγκεκριμένα ενδιαφέροντα.
Η συνεργασία μεταξύ οινοποιείων, tour operators και τουριστικών επιτροπών μπορούν να δημιουργήσουν ολοκληρωμένες οινοτουριστικές εμπειρίες.
Ωστόσο, είναι σημαντικό να ληφθεί υπόψη ότι η δυναμική της αγοράς μπορεί να επηρεαστεί από διάφορους παράγοντες και η πραγματική τροχιά της αγοράς οινοτουρισμού μπορεί να διαφέρει από τις προβλέψεις.
Συγκριτική άποψη οινοτουρισμού με βοηθητικές αγορές
Οι ομότιμες ή βοηθητικές αγορές στον τομέα των ταξιδιών και του τουρισμού αναμένεται να έχουν αντίκτυπο στις παγκόσμιες επιχειρήσεις οινοτουρισμού. Σε αυτές περιλαμβάνονται οι αγορές ειδικού ενδιαφέροντος και ο επισιτιστικός τουρισμός.
Η μελέτη της Future Market Insights για αυτούς τους συνδεδεμένους κλάδους αποκάλυψε διεισδυτικά ευρήματα που θα είναι χρήσιμα για τη δημιουργία διακριτών διαφοροποιημένων στρατηγικών για την αναζήτηση ευκαιριών και επιτυχίας.
Τα κλειδιά για την δυναμική ανάπτυξη της παγκόσμιας αγοράς οινοτουρισμού
1. Εκπαίδευση στο κρασί και βιωματική μάθηση
Οι οινοτουρίστες έχουν έντονη επιθυμία να εμβαθύνουν τις γνώσεις και την εκτίμησή τους για το κρασί. Αναζητούν εκπαιδευτικές εμπειρίες που παρέχουν γνώσεις για διάφορες πτυχές της οινοποίησης, τις ποικιλίες σταφυλιών και τις δεξιότητες γευσιγνωσίας.
Τα οινοποιεία ανταποκρίθηκαν σε αυτό το αίτημα προσφέροντας εκπαιδευτικά προγράμματα, εργαστήρια και ξεναγήσεις. Αυτές οι εμπειρίες επιτρέπουν στους επισκέπτες να μάθουν για τη διαδικασία οινοποίησης, από κλήμα σε μπουκάλι, και να κατανοήσουν καλύτερα τους παράγοντες που συμβάλλουν στην ποιότητα και τη γεύση του κρασιού.
Οι συμμετέχοντες μπορεί να έχουν την ευκαιρία να ασχοληθούν με οινοποιούς, να εξερευνήσουν αμπελώνες και ακόμη και να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες συγκομιδής σταφυλιών ή ανάμειξης κρασιών.
Αυτές οι εκπαιδευτικές εμπειρίες ενισχύουν τις οινικές γνώσεις των επισκεπτών και δημιουργούν μια βαθύτερη σύνδεση με το κρασί που απολαμβάνουν.
2. Προωθητικές προσπάθειες από οινοπαραγωγικές περιοχές
Οι αμπελοοινικές περιοχές προωθούν ενεργά τις προσφορές τους και επενδύουν σε υποδομές οινοτουρισμού για να προσελκύσουν τουρίστες και να αναδείξουν τη μοναδική οινική τους κληρονομιά.
Αναγνωρίζουν την οικονομική και πολιτιστική αξία του οινοτουρισμού και τον θετικό αντίκτυπο που μπορεί να έχει στις τοπικές κοινωνίες.
Διοργανώνουν φεστιβάλ κρασιού, εκδηλώσεις και γευσιγνωσίες για να παρουσιάσουν τα κρασιά τους και να προσελκύσουν επισκέπτες. Δημιουργούν μονοπάτια κρασιού, διαδρομές ή χάρτες που καθοδηγούν τους τουρίστες στην περιοχή, αναδεικνύοντας διαφορετικά οινοποιεία και αμπελώνες στη διαδρομή.
Ιδρύονται κέντρα επισκεπτών και μουσεία κρασιού για να παρέχουν πληροφορίες και να χρησιμεύουν ως αφετηρίες για οινοτουριστικές εμπειρίες.
Αυτές οι προωθητικές προσπάθειες από τις αμπελοοινικές περιοχές στοχεύουν στη δημιουργία ενός συναρπαστικού και δελεαστικού προορισμού για τους οινοτουρίστες.
3. Εποχιακή και καιρική εξάρτηση
Ο οινοτουρισμός επηρεάζεται από τις εποχικές και καιρικές συνθήκες, οι οποίες μπορεί να επηρεάσουν τη διαθεσιμότητα ορισμένων δραστηριοτήτων και τον αριθμό των επισκεπτών.
Ο χρόνος της συγκομιδής και της οινοποιητικής περιόδου ποικίλλει ανά περιοχή και οι τουρίστες μπορεί να προγραμματίσουν τις επισκέψεις τους να συμπέσουν με αυτές τις περιόδους για να βιώσουν τον ενθουσιασμό και την ενέργεια του τρύγου ή να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες οινοποίησης.
Ωστόσο, αυτό σημαίνει επίσης ότι ορισμένες δραστηριότητες μπορεί να είναι διαθέσιμες μόνο κατά τη διάρκεια συγκεκριμένων περιόδων του έτους, περιορίζοντας τις επιλογές για τους οινοτουρίστες εκτός αυτών των εποχών.
Επιπλέον, οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες όπως οι έντονες βροχοπτώσεις, οι παγετοί ή η υπερβολική ζέστη μπορεί να επηρεάσουν τη λειτουργία του αμπελώνα και να διαταράξουν ενδεχομένως τα ταξιδιωτικά σχέδια.
Η Γαλλία οινική πρωτεύουσα του κόσμου
Η Γαλλία είναι γνωστή για το κρασί της και προσελκύει σημαντικό αριθμό σε οινοτουρίστες. Περιοχές όπως το Μπορντό, η Βουργουνδία και η Σαμπανία είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς.
Ο οινοτουρισμός στη Γαλλία προσφέρει μια πλούσια πολιτιστική εμπειρία, με τους επισκέπτες να έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν ιστορικούς αμπελώνες, να συμμετάσχουν σε γευσιγνωσίες και περιηγήσεις στο κελάρι και να απολαύσουν γκουρμέ κουζίνα σε συνδυασμό με τοπικά κρασιά.
Η χώρα έχει καθιερωμένες διαδρομές κρασιού και οργανωμένες εκδρομές, που διευκολύνουν τους τουρίστες να πλοηγηθούν και να εξερευνήσουν τις διάφορες περιοχές του κρασιού.
Η γαλλική αγορά οινοτουρισμού συνεισέφερε σημαντικό μερίδιο 10,5% στην παγκόσμια αγορά το 2022.
Οι ΗΠΑ προσφέρουν ένα ποικιλόμορφο τοπίο για τους λάτρεις του κρασιού
Οι ΗΠΑ διαθέτουν αρκετές εξέχουσες αμπελουργικές περιοχές, όπως η Napa Valley, η Sonoma County και η Willamette Valley.
Ο οινοτουρισμός στις ΗΠΑ προσφέρει ποικίλα τοπία, από αμπελώνες μέχρι γραφικά οινοποιεία.
Οι επισκέπτες μπορούν να απολαύσουν γευσιγνωσίες, περιηγήσεις σε αμπελώνες και γαστρονομικές εμπειρίες.
Τα οινοποιεία συχνά παρέχουν εκπαιδευτικές ευκαιρίες για να μάθετε για τη διαδικασία οινοποίησης και τις ποικιλίες που χαρακτηρίζουν κάθε περιοχή.
Φεστιβάλ και εκδηλώσεις κρασιού, όπως το Aspen Food and Wine Classic και το Oregon Wine Country Thanksgiving, προσελκύουν επίσης τουρίστες κρασιού. Οι ΗΠΑ κυριαρχούν στην αγορά με μερίδιο 17,1% το 2022.
Η αυστραλιανή αγορά οινοτουρισμού κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος σε όλο τον κόσμο
Η βιομηχανία οινοτουρισμού της Αυστραλίας έχει ανθίσει, με περιοχές όπως η Barossa Valley, η Margaret River και η Hunter Valley να προσελκύουν τόσο εγχώριους όσο και διεθνείς επισκέπτες.
Οι αυστραλιανές οινοπαραγωγικές περιοχές προσφέρουν εκπληκτικά τοπία, γευσιγνωσίες από πόρτες κελαριών και ξεναγήσεις που παρέχουν πληροφορίες για την ποικιλόμορφη παραγωγή κρασιού της χώρας.
Οι επισκέπτες μπορούν επίσης να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες όπως συνεδρίες ανάμειξης, συνδυασμούς κρασιού και φαγητού και βόλτες με αερόστατο πάνω από τους αμπελώνες.
Ποιο είναι το προφίλ του ταξιδιώτη οινοτουρισμού
Η σημαντικότερη ηλικιακή ομάδα στον οινοτουρισμό είναι 46-55 ετών, μαζί με την ηλικιακή ομάδα άνω των 55 ετών, η οποία συνεισέφερε 23,1% και 19,2% αντίστοιχα το 2022.
Αυτές οι ηλικιακές ομάδες έχουν συνήθως μεγαλύτερο διαθέσιμο εισόδημα, ενδιαφέρονται για γαστρονομικές και πολιτιστικές εμπειρίες και μπορεί να έχουν αναπτύξει βαθύτερη εκτίμηση για το κρασί με την πάροδο του χρόνου.
Συχνά έχουν μεγαλύτερη ευελιξία στο πρόγραμμα τους και μπορεί να δίνουν προτεραιότητα στα ταξίδια αναψυχής, συμπεριλαμβανομένου του οινοτουρισμού, ως τρόπο χαλάρωσης και ικανοποίησης των ενδιαφερόντων τους.
Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι ο οινοτουρισμός μπορεί να προσελκύσει επισκέπτες από ένα ευρύ φάσμα ηλικιακών ομάδων και οι προτιμήσεις μπορεί να ποικίλλουν ανάλογα με τα ατομικά ενδιαφέροντα και τις συνθήκες.
Οι ομαδικές εκδρομές κυριαρχούν στην παγκόσμια αγορά οινοτουρισμού
Το κυρίαρχο τμήμα στον οινοτουρισμό με βάση τον τύπο της εκδρομής μπορεί να ποικίλλει, αλλά γενικά, τα ομαδικά ταξίδια τείνουν να είναι τα πιο εμφανή.
Τα ομαδικά ταξίδια περιλαμβάνουν οργανωμένες εκδρομές όπου μια ομάδα ατόμων ταξιδεύει μαζί με κοινά δρομολόγια και δραστηριότητες. Προσφέρουν ευκολία και δομή, διευκολύνοντας τους συμμετέχοντες να επισκέπτονται οινοποιεία και να απολαμβάνουν εμπειρίες σχετικές με το κρασί.
Ωστόσο, τα ατομικά ταξίδια και οι επαγγελματικές ομάδες διαδραματίζουν επίσης σημαντικό ρόλο στον οινοτουρισμό, με τους ανεξάρτητους ταξιδιώτες να εξερευνούν μόνοι τους τις αμπελουργικές περιοχές και τους επαγγελματίες να συμμετέχουν σε εκδηλώσεις και εκπαιδευτικές δραστηριότητες που σχετίζονται με το κρασί.
Η προτίμηση για έναν συγκεκριμένο τύπο ξενάγησης εξαρτάται από παράγοντες όπως ο προορισμός, το κοινό-στόχος και η φύση της προσφερόμενης εμπειρίας οινοτουρισμού.
Το διαδικτυακό κανάλι κερδίζει έδαφος στην παγκόσμια αγορά
Υπάρχουν αυστηροί κανόνες που έχουν ενσωματωθεί από την κυβέρνηση για την προστασία των υποδομών των περιοχών του κρασιού και έτσι είναι λιγότερο πιθανό ο τουρίστας να έχει προσωπική εμπειρία πριν επισκεφθεί πραγματικά τον τόπο.
Οι τουρίστες που προτιμούν την online κράτηση πριν από την κράτηση του τόπου μπορούν να περάσουν από τις λεπτομέρειες και την περιγραφή του τόπου μπορούν επίσης να επωφεληθούν από τις ειδικές εκπτωτικές προσφορές που είναι διαθέσιμες για την ομάδα.
Οι ηλεκτρονικές κρατήσεις μπορούν να γίνουν για τα ταξιδιωτικά εισιτήρια, τα ξενοδοχεία και τα καταλύματα, τις διαμονές και άλλες υπηρεσίες που λαμβάνονται κατά τη διάρκεια της περιοδείας.
Αυτές οι κρατήσεις γίνονται μέσω διαδικτυακών πυλών, αεροπορικών εταιρειών και δικτυακών τόπων ξενοδοχείων και είναι το πιο προτιμώμενο κανάλι κρατήσεων όταν πρόκειται για τον τουρισμό του κρασιού. Ο τομέας αναμένεται να αναπτυχθεί με CAGR 13,3% κατά την περίοδο πρόβλεψης.
Ανταγωνιστικό τοπίο
Η αγορά οινοτουρισμού διαθέτει ένα ποικιλόμορφο και ανταγωνιστικό τοπίο, με διάφορους παίκτες να συμβάλλουν στην ανάπτυξη και εξέλιξή της.
Τα οινοποιεία και οι αμπελώνες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο προσφέροντας ξεναγήσεις, γευσιγνωσίες και εμπειρίες που σχετίζονται με το κρασί.
Οι οινοτουριστικοί πράκτορες επιμελούνται τα δρομολόγια και παρέχουν ειδικούς ξεναγούς, ενώ τα ταξιδιωτικά γραφεία και οι τουριστικοί πράκτορες συνεργάζονται με τοπικά οινοποιεία για να προσφέρουν ολοκληρωμένα ταξιδιωτικά πακέτα με επίκεντρο το κρασί.
Οι ενώσεις και οι οργανισμοί οινοτουρισμού υποστηρίζουν τους ενδιαφερόμενους φορείς του κλάδου μέσω πόρων και συνεργατικών πρωτοβουλιών.