Οι χρεώσεις των αεροδρομίων παρέμειναν σταθερές από την πανδημία, ενώ τα αεροπορικά εισιτήρια έχουν εκτοξευθεί πάνω από τα προ πανδημίας επίπεδα.

Η υπερβολική άνοδος των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων απειλεί τη μακροπρόθεσμη ανάκαμψη του κλάδου.

Η ACI Asia-Pacific ανακοίνωσε τα αποτελέσματα μιας πρόσφατης μελέτης, που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την Flare Aviation Consulting, η οποία εξέτασε περίπου 36.000 διαδρομές στις 10 κορυφαίες αεροπορικές αγορές στην Ασία-Ειρηνικό και τη Μέση Ανατολή, αποκαλύπτοντας μια ανησυχητική αύξηση των διεθνών αεροπορικών ναύλων έως και 50% , ενώ τα δρομολόγια εσωτερικού αυξήθηκαν λιγότερο από 10%.

Οι αγορές που σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση των αεροπορικών εισιτηρίων είναι η Ινδία (41%) , τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (34%) , η Σιγκαπούρη (30%) και η Αυστραλία (23%).

Απροσδόκητα, το πρώτο τρίμηνο του 2023, παρά την προοδευτική αύξηση της κίνησης, οι εσωτερικοί ναύλοι συνέχισαν να αυξάνονται σε αρκετές από αυτές τις αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Ινδίας, της Ινδονησίας, της Σαουδικής Αραβίας, της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας, με οριακή μείωση στα διεθνή δρομολόγια.

Οι αεροπορικές εταιρείες κεφαλαιοποιούν τον χαμηλό ανταγωνισμό και τη συσσωρευμένη ζήτηση για να αυξήσουν τα κέρδη και να ανακτήσουν τις ζημίες που υπέστησαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ τα αεροδρόμια συνεχίζουν να παρέχουν βελτιωμένες υπηρεσίες στους επιβάτες παρά τις βαριές λειτουργικές και κεφαλαιουχικές δαπάνες.

Παράγοντες πίσω από τις αυξήσεις των αεροπορικών εισιτηρίων

Οι τιμές των καυσίμων και ο πληθωρισμός ευθύνονται για ένα σημαντικό μέρος της αύξησης των αεροπορικών εισιτηρίων. Οι τιμές των καυσίμων αυξήθηκαν κατά 76% το 2022 σε σύγκριση με το 2019. Το κόστος των αεροπορικών εταιρειών αυξήθηκε καθώς ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή σημείωσε μέση αύξηση 10% την ίδια περίοδο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αρκετές μεγάλες διεθνείς αεροπορικές εταιρείες ανακοίνωσαν πρόσφατα κέρδη ρεκόρ για το οικονομικό έτος 2022. Ωστόσο, οι φορείς εκμετάλλευσης αεροδρομίων αναφέρουν αρνητικά περιθώρια EBITDA τα τελευταία 10 συνεχόμενα τρίμηνα, ιδιαίτερα στην Κίνα, την Ιαπωνία, την Ταϊλάνδη και την Ινδία.

Χρεώσεις αεροδρομίου έναντι αεροπορικών εισιτηρίων

Παρά τη μείωση των επιβατών και τις συνεχείς οικονομικές απώλειες, τα αεροδρόμια έχουν καταβάλει τεράστιες προσπάθειες για να στηρίξουν τους εταίρους των αεροπορικών εταιρειών κατά τη διάρκεια της κρίσης. Το πέτυχαν παγώνοντας ή μειώνοντας τις χρεώσεις των αεροδρομίων, συμπεριλαμβανομένων των τελών προσγείωσης, στάθμευσης και επιβατών, και παρέχοντας κίνητρα στην κορύφωση της πανδημίας.

Αυτό συμβαίνει παρά το γεγονός ότι τα αεροδρόμια έχουν πραγματοποιήσει σημαντικές επενδύσεις σε κεφαλαιακή επέκταση και τεχνολογία κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου για να εξασφαλίσουν μια ασφαλή και ομαλή εμπειρία αεροδρομίου.

Ενώ το ποσό των αερολιμενικών τελών ήταν πάντα θέμα συζήτησης, συνήθως αποδίδεται σε αυξήσεις των αεροπορικών ναύλων. Για την ιστορία, τα αερολιμενικά τέλη είναι απίθανο να έχουν σημαντικό κλιμακωτό αντίκτυπο στους αεροπορικούς ναύλους, καθώς αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 4% της βάσης κόστους των αεροπορικών εταιρειών και η μελέτη ACI Asia-Pacific δεν δείχνει καμία συσχέτιση μεταξύ των τελών αεροδρομίου και των αεροπορικών ναύλων.

Οι αερολιμενικές χρεώσεις καθορίζονται κυρίως με βάση αντικειμενικά στοιχεία της βάσης κόστους του αεροδρομίου, που αποτελείται από λειτουργικά έξοδα, αποσβέσεις και κόστος κεφαλαίου.

Αυτές οι χρεώσεις καλύπτουν το κόστος λειτουργίας, συντήρησης και ανάπτυξης της υποδομής του αεροδρομίου. Ωστόσο, οι αεροπορικές εταιρείες απολαμβάνουν απόλυτη ελευθερία της αγοράς να προσαρμόζουν τις τιμές ανάλογα με το λειτουργικό κόστος.