Μετά από διαλόγους με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις εθνικές αρχές προστασίας των καταναλωτών, 16 μεγάλες αεροπορικές εταιρείες δεσμεύτηκαν για καλύτερη ενημέρωση και έγκαιρη αποζημίωση των επιβατών σε περίπτωση ακυρώσεων πτήσεων.

Η Επιτροπή είχε ειδοποιήσει τις αρχές επιβολής της συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών (CPC) τον Δεκέμβριο του 2020 να αντιμετωπίσουν τις πρακτικές ακύρωσης και επιστροφής πολλών αεροπορικών εταιρειών στο πλαίσιο της πανδημίας COVID-19.

Ο Επίτροπος Δικαιοσύνης, Didier Reynders, δήλωσε:

«Είναι καλά νέα για τους καταναλωτές ότι οι αεροπορικές εταιρείες συνεργάστηκαν κατά τη διάρκεια των διαλόγων και δεσμεύτηκαν να σέβονται τα δικαιώματα των επιβατών και να βελτιώνουν την επικοινωνία τους. Στην αρχική φάση της πανδημίας, ορισμένες αεροπορικές εταιρείες έσπρωξαν κουπόνια στους επιβάτες. Ενεργούσαν ενάντια στους κανόνες της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών. Αυτό ήταν απαράδεκτο. Μετά την κοινή μας δράση, χαίρομαι που οι περισσότεροι από αυτούς συμφώνησαν να επιστρέψουν αυτά τα κουπόνια. Καλώ τις αρχές να διασφαλίσουν ότι οι υπόλοιπες αεροπορικές εταιρείες θα προσφέρουν επίσης επιστροφή χρημάτων για τέτοια κουπόνια ».

Η Επίτροπος για τις Μεταφορές, Adina Vălean, δήλωσε:

«Χαιρετίζω το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος της καθυστέρησης επιστροφής χρημάτων έχει εκκαθαριστεί και ότι όλες οι ενδιαφερόμενες αεροπορικές εταιρείες έχουν δεσμευτεί να λύσουν τα υπόλοιπα ζητήματα. Αυτό είναι ζωτικής σημασίας για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των επιβατών. Η ανάκαμψη του τομέα των αερομεταφορών εξαρτάται από αυτό. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο αξιολογούμε επί του παρόντος τις ρυθμιστικές επιλογές για την ενίσχυση της προστασίας των επιβατών από μελλοντική κρίση, όπως προβλέπεται στη Στρατηγική Βιώσιμης και Έξυπνης Κινητικότητας ».

Επισκόπηση των δεσμεύσεων των αεροπορικών εταιρειών

Μετά από τους διαλόγους, αυτές είναι οι δεσμεύσεις που ανέλαβαν οι αεροπορικές εταιρείες:

οι υπόλοιπες καθυστερήσεις επιστροφής έχουν διαγραφεί στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, όπως απαιτείται από τη νομοθεσία της ΕΕ

οι επιβάτες θα ενημερώνονται σαφέστερα για τα δικαιώματα των επιβατών τους σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης από αεροπορική εταιρεία

οι αεροπορικές εταιρείες θα δώσουν την ίδια σημασία στους ιστότοπούς τους, τα e-mail και την άλλη επικοινωνία με τους επιβάτες στις διάφορες επιλογές που έχει ο επιβάτης σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης από την αεροπορική εταιρεία: αναδρομολόγηση, επιστροφή χρημάτων και-εάν προσφέρεται από την αεροπορική εταιρεία-επιστροφή χρημάτων σε ένα κουπόνι

κατά την επικοινωνία τους με τους επιβάτες, οι αεροπορικές εταιρείες θα διακρίνουν σαφώς τις ακυρώσεις πτήσεων από την αεροπορική εταιρεία (και τα νόμιμα δικαιώματα του επιβάτη) από τις ακυρώσεις πτήσεων από τον επιβάτη (και πιθανά συμβατικά δικαιώματα που μπορεί να έχει ο επιβάτης σε αυτές τις περιπτώσεις σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις της αεροπορικής εταιρείας μεταφορά)

Οι επιβάτες μπορούν να λάβουν κουπόνια μόνο εάν τα επιλέξουν ρητά. Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες συμφώνησαν ότι τα αχρησιμοποίητα κουπόνια που έπρεπε να αποδεχτούν οι επιβάτες στα πρώτα στάδια της πανδημίας, μπορούν να επιστραφούν σε χρήματα εάν ο επιβάτης το επιθυμεί.

οι επιβάτες που έκλεισαν την πτήση τους μέσω ενδιάμεσου και έχουν δυσκολίες να λάβουν επιστροφή χρημάτων από τον ενδιάμεσο, μπορούν να απευθυνθούν στην αεροπορική εταιρεία και να ζητήσουν άμεση επιστροφή χρημάτων. Οι αεροπορικές εταιρείες αναμένεται να ενημερώσουν τους επιβάτες για αυτή τη δυνατότητα και τυχόν όρους για να ζητήσουν άμεση επιστροφή χρημάτων στους ιστότοπούς τους.

Επόμενα βήματα

Το δίκτυο CPC θα κλείσει τώρα τους διαλόγους του με όλες τις αεροπορικές εταιρείες, αλλά θα συνεχίσει να παρακολουθεί εάν οι δεσμεύσεις εφαρμόζονται σωστά. Οι εθνικές αρχές θα αποφασίσουν πώς θα αντιμετωπίσουν το εκκρεμεί ζήτημα των κουπονιών που δεν επιστρέφονται και που προωθήθηκαν στους καταναλωτές στην πρώιμη φάση της πανδημίας.

Το δίκτυο CPC θα ανταλλάξει επίσης πληροφορίες σχετικά με συνεχιζόμενες έρευνες από τα μέλη τους σχετικά με πιθανές αθέμιτες πρακτικές ορισμένων μεσολαβητών, κυρίως στον τρόπο με τον οποίο ενημερώνουν τους καταναλωτές για τους όρους και τις αμοιβές των υπηρεσιών τους.