
Ανησυχία προκαλούν στους ηγέτες της παγκόσμιας ταξιδιωτικής βιομηχανίας οι πρόσφατες προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αναθεώρηση της Οδηγίας για την Εταιρική Αναφορά Βιωσιμότητας (CSRD), οι οποίες ενδέχεται να αλλάξουν σημαντικά το τοπίο για τις επιχειρήσεις του τουρισμού και των μεταφορών στην Ευρώπη.
Η CSRD, η οποία τέθηκε σε ισχύ στις αρχές του 2024, επέβαλε σε μεγάλες επιχειρήσεις την υποχρέωση να δημοσιοποιούν λεπτομερή δεδομένα βιωσιμότητας. Ωστόσο, τον Φεβρουάριο 2025, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε το λεγόμενο “Omnibus Package” —ένα πακέτο προτάσεων για την απλοποίηση των απαιτήσεων βιωσιμότητας— που προβλέπει:
• Αύξηση του ορίου συμμόρφωσης από τις 250 στις 1.000 εργαζόμενες για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, μειώνοντας το πλήθος των υπόχρεων εταιρειών κατά 80%.
• Αντίστοιχη αύξηση του ορίου για μη ευρωπαϊκές εταιρείες από €150 εκατ. σε €450 εκατ. ετήσιο τζίρο στην ΕΕ.
• Αναβολή εφαρμογής της οδηγίας κατά δύο έτη, έως το 2028.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστηρίζει ότι οι αλλαγές αποσκοπούν στη μείωση της γραφειοκρατίας, την ελάφρυνση των ΜμΕ και τη συγκέντρωση των απαιτήσεων στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, με εκτιμώμενη εξοικονόμηση €6,3 δισ. ετησίως. Ωστόσο, η ανατροπή των αρχικών σχεδίων έχει προκαλέσει σύγχυση και αβεβαιότητα σε επιχειρήσεις που είχαν ήδη επενδύσει στην προετοιμασία για την εφαρμογή της CSRD.
Παρέμβαση από κορυφαίους φορείς του τουρισμού
Στις αρχές Μαρτίου, εκπρόσωποι του παγκόσμιου ταξιδιωτικού κλάδου συναντήθηκαν με ευρωβουλευτές στις Βρυξέλλες, ζητώντας σαφήνεια και συνέχεια στη χάραξη πολιτικής. Μεταξύ των συμμετεχόντων ήταν η CEO της Global Business Travel Association (GBTA) Suzanne Neufang, η αντιπρόεδρος του WTTC Virginia Messina και η CEO του Travalyst Sally Davey.
Όπως σημείωσαν: «Ενώ ο κλάδος καλωσορίζει την προσπάθεια απλοποίησης, τυχόν αλλαγές θα πρέπει να αποφύγουν τη δημιουργία νέας αβεβαιότητας για τις επιχειρήσεις που προετοιμάζονταν για την αρχική νομοθεσία».
Κάλεσαν επίσης την ΕΕ να:
• Ευθυγραμμίσει τα ευρωπαϊκά πρότυπα βιωσιμότητας με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές.
• Υποστηρίξει ενεργά τη χρήση βιώσιμων επιλογών μετακίνησης και τουρισμού.
• Συνεχίσει τον ουσιαστικό διάλογο με τον ιδιωτικό τομέα για τον σχεδιασμό εφαρμόσιμων και αποτελεσματικών κανόνων.
“Κίνδυνος να πάμε πίσω αντί να προοδεύσουμε”
Η Virginia Messina του WTTC υπογράμμισε πως «η ΕΕ καθορίζει την κατεύθυνση για τον παγκόσμιο τουρισμό και πρέπει να συνεργαστεί στενά με τον ιδιωτικό τομέα για πολιτικές ρεαλιστικές και αποτελεσματικές». Η Suzanne Neufang από την GBTA πρόσθεσε ότι απαιτείται «βεβαιότητα στις επενδύσεις για τον βιώσιμο τουρισμό, όπως οι σιδηρόδρομοι, οι πολυτροπικές μεταφορές και τα βιώσιμα καύσιμα (SAF)».
Η επικεφαλής του Travalyst, Sally Davey, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου: «Αν η βιωσιμότητα δεν ευθυγραμμιστεί με την ανάπτυξη, θα οπισθοδρομήσουμε».
Η Κροάτισσα ευρωβουλευτής Nikolina Brnjac, που φιλοξένησε τη συνάντηση, τόνισε: «Δεν επιδιώκουμε απορρύθμιση, αλλά καλύτερη και πιο στοχευμένη ρύθμιση».
Καθώς η ΕΕ ετοιμάζεται για τις τελικές αποφάσεις τους επόμενους μήνες, ο ταξιδιωτικός κλάδος ζητά ένα ξεκάθαρο, συνεπές και εφαρμόσιμο πλαίσιο που να ενισχύει τη βιώσιμη ανάπτυξη χωρίς να επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις επιχειρήσεις που ήδη επενδύουν στη μετάβαση.