Νέα κυβέρνηση στο προσκήνιο με πολλές προτεραιότητες, πολλές πιεστικές προτεραιότητες, αλλά και ελπίδες για ένα καλύτερο αύριο. Κάτι παραπάνω από πιεστικές και ανελαστικές λοιπόν είναι οι απαιτήσεις στον Τουρισμό, τη Ναυτιλία και τις Μεταφορές.
Τα θέματα που εκκρεμούν στον τομέα του Τουρισμού είναι πολλά και επιτακτικά όσον αφορά την επίλυσή τους. Οι βασικές ενέργειες που θα πρέπει να δρομολογηθούν είναι καταρχήν η επανατοποθέτηση του Ελληνικού Τουρισμού στις διεθνείς αγορές με ένα φρέσκο, έξυπνο και διεισδυτικό τρόπο με στόχο την τουριστική περίοδο του 2013 και 2014. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει περιττές αλλαγές αλλά επιτέλους ύπαρξη στρατηγικού σχεδιασμού.
Επιπλέον, επιτακτική είναι η αναδιοργάνωση του τουριστικού φορέα της Πολιτείας με βάση τα διεθνή πρότυπα με διαχωρισμό του στρατηγικού και του εποπτικού ρόλου που θα πρέπει να υπάρχει. Απαραίτητος είναι και ο έλεγχος του συνολικού τουριστικού προϊόντος που προσφέρεται στις διεθνείς αγορές, ο οποίος θα πρέπει να συνδεθεί με τον Πολιτισμό και το Περιβάλλον μέσα από ολοκληρωμένες ενέργειες. Άλλο ένα θέμα που εκκρεμεί είναι η ανασυγκρότηση του πολιτιστικού, του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος, καθώς και διασύνδεσή του με τον Τουρισμό.
Εκκρεμότητες υπάρχουν και στον τομέα της Ναυτιλίας, ενώ θα πρέπει να δοθεί βάση στην ακτοπλοΐα και τη διεθνή κρουαζιέρα, δύο τομείς δραστηριότητας που έχουν άμεση συσχέτιση με τον Τουρισμό.
Ειδικότερα, η ακτοπλοΐα φαίνεται ότι περνάει μια από τις δυσκολότερες περιόδους με συσσωρευμένες λειτουργικές ζημιές, μειωμένο μεταφορικό έργο κλπ. Επομένως, πρέπει να δοθούν κίνητρα για την προσέλκυση επενδυτών που θα προτείνουν λύσεις στο πλαίσιο της σύγχρονης ακτοπλοΐας χωρίς να παραγνωρίζουν τις ιδιαιτερότητες της νησιωτικότητας στην χώρα μας, καθώς και κίνητρα για την δρομολόγηση νέου τύπου πλοίων με έμφαση στις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις που θα ισχύσουν από το 2015 και μετά, αλλά και την κάλυψη των αναγκών/συνθηκών στις Ελληνικές θάλασσες.
Επιπλέον, επιτακτική κρίνεται η οριζόντια και κάθετη διασύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα ενδο και διαπεριφερειακά με την έγκαιρη ανακοίνωση δρομολογίων για την τουριστική δραστηριότητα και όχι μόνο.
Σχετικά με την διεθνή κρουαζιέρα και με δεδομένες τις εξελίξεις, θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην επιτάχυνση ολοκλήρωσης λιμενικών υποδομών για την υποδοχή και διατήρηση της διεθνούς κρουαζιέρας, στην εφαρμογή σύγχρονων μεθόδων διαχείρισης και λειτουργίας τερματικών σταθμών κρουαζιερόπλοιων και στη σύνδεση της διεθνούς κρουαζιέρας με τον τουρισμό και την ανάδειξη όχι μόνο λιμανιών, αλλά γεωγραφικών περιοχών.
Ένας κρίσιμος επίσης τομέας των Μεταφορών είναι οι αερομεταφορές που τον τελευταίο καιρό βρίσκεται στο επίκεντρο αλλαγών και ανακατατάξεων. Απαραίτητες ενέργειες θεωρούνται η πλήρης απελευθέρωση αερομεταφορών με απουσία ανασφαλών παρεμβάσεων (όπως αυτές για την προσέλκυση low cost εταιρειών), η εφαρμογή νέας πολιτικής διαχείρισης κομβικών και περιφερειακών αεροδρομίων, η πλήρης αναδιοργάνωση με βάση τα διεθνή πρότυπα της ΥΠΑ, η δημιουργία επενδυτικών κινήτρων για την ανάπτυξη της Γενικής Αεροπορίας, καθώς και η εφαρμογή του έτοιμου εδώ και 2 χρόνια νομοθετικού πλαισίου για την δημιουργία υδατοδρομίων και για την προσέλκυση αερομεταφορέων υδροπλάνων με στόχο την ολοκλήρωση του μεταφορικού χάρτη της χώρας και την κάλυψη μεταφορικών κενών, κλπ.
Για τις οδικές μεταφορές απαιτείται η πλήρης εναρμόνιση με τα ισχύοντα στην Ευρώπη (ταξί, τουριστικές μεταφορές) με πλήρη απελευθέρωση επαγγελμάτων και αναβάθμιση παρεχομένων υπηρεσιών.
Την ίδια ώρα, προκειμένου να ικανοποιηθούν οι προσδοκίες των διεθνών φορέων και οργανισμών που προωθούν τη χώρα μας τουριστικά, ένα πρόγραμμα Τουριστικής πολιτικής από την νέα ηγεσία για τις πρώτες 30 ημέρες θα είναι καθοριστικής σημασίας για την εικόνα του Ελληνικού τουρισμού, καθώς βρισκόμαστε στην περίοδο των προγραμματικών συμφωνιών τουριστικής συνεργασίας από τους tour operators και οι πιέσεις για μείωση τιμών και συνεργασίας είναι ορατές για το 2013 τουλάχιστον.
Φυσικά δεν μπορούν διά μαγείας να λυθούν τα χρόνια και δομικά προβλήματα του Ελληνικού τουρισμού που σε αυτά ευθύνη έχουν οι εμπλεκόμενοι. Το ζητούμενο θα πρέπει να είναι η σταδιακή, συνεχής και ουσιαστική τουριστική ανάπτυξη όχι μόνο με ποσοτικά αλλά και ποιοτικά μεγέθη.
Με δεδομένο τον ισχυρό πλέον ανταγωνισμό στην Μεσόγειο θα πρέπει να γίνει σημαντική προσπάθεια και δουλειά ουσίας όχι μόνο από την Πολιτεία αλλά και από τις τουριστικές επιχειρήσεις. Τη νέα εποχή για τον Ελληνικό τουρισμό θα πρέπει να την προετοιμάσουμε το πολύ με ένα πρόγραμμα εφαρμογής των 90 ή 100 πρώτων ημερών, έτσι ώστε να παρουσιασθεί στις διεθνείς εκθέσεις του 2ου εξαμήνου του 2012 ένα νέο αλλά ουσιαστικό πρόσωπο και εικόνα της χώρας μας, έξω από την κακή δημοσιότητα, χωρίς απειλές δανειστών, δίχως εικόνα οικονομικής ύφεσης και ανασφάλειας.
Ας ελπίσουμε ότι ο Τουρισμός θα είναι η προμετωπίδα της νέας αναπτυξιακής εποχής για την χώρα μας.
Χρήστος Νικολαΐδης