Να άρει τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς στα σύνορά της και να βρει εναλλακτικές λύσεις όσον αφορά την επιβολή καραντίνας για την αποφυγή περαιτέρω οικονομικών ζημιών καλεί την Ευρώπη η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ).

Παρόλο που η ευρωπαϊκή αγορά κατέγραψε αύξηση του αριθμού των πτήσεων τους τελευταίους μήνες, υποστηριζόμενη από το άνοιγμα των συνόρων μεταξύ των χωρών της ζώνης Σένγκεν και των κρατών-μελών της Ε.Ε. που βρίσκονται εκτός Σένγκεν, οι πτήσεις εξακολουθούν να είναι μειωμένες πάνω από 50% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.

Προς το παρόν, ο αριθμός επιβατών προβλέπεται να μειωθεί κατά περίπου 60% το 2020, κάτι που αντιστοιχεί σε περίπου 705 εκατομμύρια ταξίδια. Οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές ανάκαμψης στην Ευρώπη παραμένουν εξαιρετικά αβέβαιες όσον αφορά το δεύτερο κύμα της πανδημίας και τον ευρύτερο παγκόσμιο οικονομικό αντίκτυπο που θα μπορούσε να έχει. Η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια στην Ευρώπη αναμένεται να ανακάμψει σταδιακά και δεν θα φτάσει τα επίπεδα του 2019 πριν από το 2024.

Μάλιστα, με τα αεροπορικά ταξίδια να μην ανακάμπτουν όπως αρχικά αναμενόταν, οι αρνητικές επιπτώσεις στην απασχόληση έχουν αυξηθεί. Περισσότερες από 7 εκατομμύρια θέσεις εργασίας που υποστηρίζονται από την αεροπορία (συμπεριλαμβανομένου του τουρισμού) στην Ευρώπη διατρέχουν τώρα κίνδυνο (από περίπου 6 εκατομμύρια που εκτιμάται τον Ιούνιο).

«Είναι απελπιστικά ανησυχητικό να δούμε μια περαιτέρω μείωση των προοπτικών για αεροπορικά ταξίδια φέτος, καθώς και τις επιπτώσεις στην απασχόληση και την ευημερία. Αυτό αντικατοπτρίζει για άλλη μια φορά το τρομερό συναίσθημα που έχουν οι οικογένειες σε όλη την Ευρώπη καθώς συνεχίζονται οι περιορισμοί στα σύνορα και η καραντίνα. Είναι ζωτικής σημασίας οι κυβερνήσεις και η βιομηχανία να συνεργαστούν για να αναπτύξουν ένα εναρμονισμένο σχέδιο για το άνοιγμα των συνόρων», δήλωσε ο περιφερειακός αντιπρόεδρος της IATA για την Ευρώπη Ραφαέλ Σβαρτζμάν.

Εναλλακτικές λύσεις για την καραντίνα

Η βιομηχανία αεροπορικών μεταφορών συνεργάστηκε στενά με τις ρυθμιστικές αρχές, συμπεριλαμβανομένου του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) για τη θέσπιση πρωτοκόλλων για την προστασία των ταξιδιωτών και του πληρώματος.

Η απόδειξη ότι οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια εφαρμόζουν ήδη επιτυχώς αυτά τα μέτρα είναι ότι ο κίνδυνος διάδοσης του ιού στο αεροπλάνο παραμένει χαμηλός. Από τα 20 εκατομμύρια κρούσματα COVID-19 παγκοσμίως, υπάρχουν λιγότερα από 50 γνωστά κρούσματα μετάδοσης σε αεροσκάφος.

Οι κυβερνήσεις πρέπει να εξετάσουν έναν συντονισμένο τρόπο για την άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών και την εξεύρεση εναλλακτικών λύσεων για τις απαιτήσεις καραντίνας. Η διεθνής συνεργασία για την απομόνωση και την ακριβή διαχείριση των κινδύνων είναι ζωτικής σημασίας για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στα ταξίδια.

Κρίσιμης σημασίας είναι η εναρμόνιση μέτρων ως εναλλακτική λύση στην καραντίνα, συμπεριλαμβανομένων της καθολικής εφαρμογής των μέτρων βιοασφάλειας και της δυνατότητας διεξαγωγής τεστ που είναι γρήγορα, ακριβή και οικονομικά προσιτά.

Η βιομηχανία χρειάζεται υποστήριξη

Για όσο διάστημα, δε, η αεροπορία αντιμετωπίζει μακροχρόνια ανάκαμψη, απαιτείται συνεχής παροχή βοήθειας στον συγκεκριμένο τομέα.

«Με την ανάκαμψη στα επίπεδα του 2019 να τοποθετείται πλέον στο 2024, η οικονομική υποστήριξη, σε μορφές που δεν προσθέτουν περαιτέρω χρέη στον κλάδο, θα είναι απαραίτητη για να αποφευχθεί ακόμη μεγαλύτερη μείωση της χωρητικότητας και των θέσεων εργασίας των αεροπορικών εταιρειών. Και η κανονιστική βοήθεια είναι ζωτικής σημασίας. Είναι ενοχλητικό το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνεχίζει να κάθεται με σταυρωμένα χέρια αυτό το καλοκαίρι, ενώ κάθε μέρα καθυστέρησης γίνεται πιο κρίσιμη για τη μελλοντική βιωσιμότητα μιας ισχυρής και ανταγωνιστικής αεροπορικής βιομηχανίας», προσέθεσε ο περιφερειακός αντιπρόεδρος της IATA για την Ευρώπη Ραφαέλ Σβαρτζμάν.