Σύνταξη: tourismtoday.gr

Στην τελική ευθεία των εθνικών εκλογών της 21ης Μαΐου και τα κόμματα παρουσίασαν τις θέσεις τους για τον Τουρισμό, που περιλαμβάνουν μια σειρά μέτρων για την ανάπτυξη του τομέα.

Νέα Δημοκρατία

Στη 12μηνη τουριστική περίοδος μέσω της ανάπτυξης εναλλακτικών μορφών τουρισμού και αύξηση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι, επικεντρώνεται το πρόγραμμα διακυβέρνησης 2023-2027 της Νέας Δημοκρατίας για τον Τουρισμό και τη Ναυτιλία.

Στόχος τα δημόσια έσοδα από τον Τουρισμό να φθάσουν τα 30 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. Οι θέσεις της ΝΔ για τον Τουρισμό, περιλαμβάνουν:

  • Βιώσιμη Τουριστική Ανάπτυξη με ολοκλήρωση ειδικού χωροταξικού πλαισίου για Τουρισμό και έργα υποδομών ύψους 230 εκ. ευρώ. Αναβάθμιση τουριστικών λιμένων, δημιουργία 10 τουριστικών μαρινών και αναβάθμιση λιμενικών υποδομών.
  • Προγράμματα κατάρτισης για τουλάχιστον 180,000 εργαζόμενους στον τουρισμό σε νέες ειδικότητες σύμφωνα με τις ανάγκες της αγοράς χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς.
  • Ενίσχυση της ζήτησης του εγχώριου τουρισμού, μέσω της συνέχισης του προγράμματος Τουρισμός για όλους. Καθιέρωση πολιτικών προσβάσιμου τουρισμού.
  • Αναθεώρηση και εξορθολογισμός του Συστήματος της Λιμενικής Διακυβέρνησης. Ενίσχυση νησιωτικότητας με στοχευμένες πολιτικές.

ΣΥΡΙΖΑ

Ο Τουρισμός αποτελεί μία από τις σημαντικότερες κινητήριες δυνάμεις για την οικονομία της χώρας, επισημαίνει στο πρόγραμμα του ο ΣΥΡΙΖΑ.
Όπως υπογραμμίζεται για να συνεχίσει και στο μέλλον να διαδραματίζει τον ρόλο αυτό, αποκτώντας και αναπτυξιακή διάσταση, θα πρέπει να αντιμετωπισθούν βασικές παθογένειες και αδυναμίες.
Σύμφωνα με τις θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για τον Τουρισμό, το νέο τουριστικό μοντέλο οφείλει να καλύπτει τους παρακάτω στόχους:

Ικανοποίηση των καταναλωτών-τουριστών

Βιώσιμες και πράσινες επιχειρήσεις

  • Ικανοποιητικά εισοδήματα και «καλές» θέσεις εργασίας.
  • Ευημερία και ποιότητα ζωής στις τοπικές κοινωνίες.
  • Προστασία και διατήρηση του φυσικού και πολιτιστικού κεφαλαίου της χώρας για τις μελλοντικές γενιές.

Για την ανάπτυξη του τουρισμού απαιτείται σήμερα ένα νέο, βιώσιμο, διαφοροποιημένο και ποιοτικά ανώτερο τουριστικό μοντέλο, που θα βασίζεται και θα αναδεικνύει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας, με ουσιαστική ανάδειξη και ενίσχυση ειδικών μορφών τουρισμού.

Ως δράσεις υψηλής προτεραιότητας ανά βασικό άξονα προτείνεται:

Θεματικές μορφές τουρισμού – Αναδιαμόρφωση τουριστικού προϊόντος

  • Στήριξη των περιφερειών και των προορισμών, με τεχνογνωσία απαραίτητη για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων/ δράσεων.
  • Επιδότηση τουριστικών γραφείων, ανεξαρτήτως νομικής μορφής, για την οργάνωση και προσφορά πακέτων ειδικών προϊόντων, ιδιαίτερα χαμηλού περιβαλλοντικού αποτυπώματος και έντασης εξειδικευμένης εργασίας.

Χωροταξικός σχεδιασμός- βιώσιμος τουρισμός

  • Ολοκλήρωση του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τον Τουρισμό.
  • Περιορισμός της δραστηριότητας της βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Επιχειρηματικότητα / χρηματοδοτήσεις

  • Ανασχεδιασμός των χρηματοδοτικών εργαλείων, με προτεραιοποίηση των καινοτόμων επενδύσεων σε νέες μορφές τουρισμού και επενδύσεις σε νέες κλίνες μόνο σε μη κορεσμένες περιοχές.
  • Στήριξη υφιστάμενων τουριστικών επιχειρήσεων, που περιλαμβάνονται στους τουριστικούς κλάδους, και ειδικά των μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
  • Εισαγωγή ισχυρών περιβαλλοντικών κριτηρίων στην κατάταξη των καταλυμάτων.
  • Υποστήριξη της δημιουργίας συνεργατικών και πολυμετοχικών σχημάτων, για την αξιοποίηση δημόσιων τουριστικών πόρων και υποδομών και για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων και προϊόντων ειδικών μορφών τουρισμού.

Τουριστική Κατάρτιση και Απασχόληση

  • Ανασύσταση Φορέα Αρχικής και Διά Βίου Επαγγελματικής Κατάρτισης, με Περιφερειακά Κέντρα που θα λειτουργούν αποκεντρωμένα, για την κατάρτιση και επανακατάρτιση επιχειρηματιών, εργαζόμενων και ανέργων.
  • Σύσταση Παρατηρητηρίου Τουριστικής Κατάρτισης και Απασχόλησης.
  • Επέκταση του επιδόματος ανεργίας, σε συσχετισμό με τις συνθήκες που επικρατούν στους επιμέρους προορισμούς.
  • Κίνητρα σε επιχειρήσεις και σε εργαζόμενους για ενίσχυση της επανακατάρτισης.

Τουριστική Διακυβέρνηση

  • Το κεντρικό κράτος επικεντρώνεται στον στρατηγικό του ρόλο: την εκπόνηση και τεκμηρίωση της στρατηγικής για τον τουρισμό, με εκτελεστικούς βραχίονες το Υπουργείο Τουρισμού, τον ΕΟΤ και μια νέα δομή τουριστικής εκπαίδευσης και διάχυσης της γνώσης, όπως θα αναδιαρθρωθούν.
  • Η αυτοδιοίκηση (περιφέρειες και δήμοι) αναλαμβάνει την επεξεργασία ολοκληρωμένων επιχειρησιακών σχεδίων δράσης, που θα στοχεύουν στη βελτίωση των υποδομών και των υπηρεσιών του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, στη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος μέσα από την αξιοποίηση των τοπικών πόρων και στη βελτίωση της ταυτότητας, της διαχείρισης και της προβολής των προορισμών, σε συνεργασία τον ιδιωτικό τομέα.

ΚΙΝΑΛ-ΠΑΣΟΚ

Οι κεντρικές στρατηγικές κατευθύνσεις και δράσεις του ΚΙΝΑΛ-ΠΑΣΟΚ, για βιωσιμότητα και ανταγωνιστικότητα του ελληνικού Τουρισμού, περιλαμβάνουν:

ΥΠΟΔΟΜΕΣ

  • Αναβάθμιση ή κατασκευή νέων λιμενικών υποδομών και βελτίωση της διασυνδεσιμότητάς τους με οδικούς / σιδηροδρομικούς άξονες και αερολιμένες.
  • Βελτίωση / αναβάθμιση του διαπεριφερειακού και ενδοπεριφερειακού οδικού δικτύου
    Αναβάθμιση των μεθοριακών σταθμών.
  • Ενίσχυση του προφίλ / επιπέδου φιλικότητας των προορισμών για άτομα με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα.
  • Βελτίωση / ενίσχυση βασικών υποδομών των προορισμών (υγεία, ενέργεια, υδροδότηση, αποκομιδή αστικών απορριμμάτων, πολιτική προστασία).

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

  • Ανάπτυξη Περιφερειακών Οργανισμών Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού (DΜMO) για κάθε μία από τις 13 Περιφέρειες της Ελλάδας και εκπόνηση στρατηγικού σχεδιασμού αναφορικά με την τουριστική προβολή των Περιφερειών.
  • Χάραξη στρατηγικής για τον εμπλουτισμό και σύνδεση των κύριων και συμπληρωματικών προϊόντων του ελληνικού τουρισμού σε περιφερειακό επίπεδο.
  • Ανάπτυξη digital info points στις βασικές πύλες εισόδου και σε κεντρικά σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος.

ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ

  • Δημιουργία ενιαίων διαδικτυακών τουριστικών πυλών για τις 13 Περιφέρειες της Ελλάδας
    Ανάπτυξη ψηφιακών εφαρμογών στις τουριστικές επιχειρήσεις.
  • Ανάπτυξη έξυπνων εφαρμογών σε τουριστικούς πόλους της χώρας (Έξυπνοι Προορισμοί)
    Δημιουργία μηχανισμού πληροφόρησης και κεντρικής πλατφόρμας ευφυούς τουρισμού (εθνικό Data Hub).

ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ – ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΕΙΦΟΡΙΑ

  • Ανάδειξη της Ελλάδας σε ένα ελκυστικό, βιώσιμο και αειφόρο προορισμό μέσω εστιασμένων χωρικών αναπλάσεων, ρύθμισης των ζωνών δόμησης, σχεδίων περιβαλλοντικής διαχείρισης, υπογειοποίησης καλωδίων δικτύων ενέργειας και τηλεπικοινωνιών, κλπ.
  • Βελτίωση ενεργειακού προφίλ της Ελλάδας και προώθηση δράσεων αξιοποίησης των ΑΠΕ και εξοικονόμησης ενεργειακών και υδάτινων πόρων.
  • Διατήρηση, προστασία, προώθηση και ανάπτυξη της φυσικής & πολιτιστικής κληρονομιάς
    Στήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης λαμβάνοντας υπόψη τη φέρουσα ικανότητα των τουριστικών πόλων του προορισμού και ενίσχυση των δυνατοτήτων καλύτερης διαχείρισης και ελέγχου των τουριστικών ροών.

ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

  • Αναβάθμιση συστήματος εκπαίδευσης και κατάρτισης των επαγγελματιών του τουριστικού τομέα.
  • Ενίσχυση / υποστήριξη της επιχειρηματικότητας και της ίδρυσης καινοτόμων επιχειρήσεων στον τουρισμό.

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

  • Αναβάθμιση και βελτίωση βασικών πολιτιστικών υποδομών και συμπληρωματικών υποδομών μουσείων και μνημείων.
  • Προώθηση και ανάδειξη πολιτιστικού, ιστορικού και θρησκευτικού αποθέματος.
  • Διασύνδεση του πολιτισμού με τα υπόλοιπα κύρια και συμπληρωματικά τουριστικά προϊόντα, σύνδεση πολιτιστικών διαδρομών με γαστρονομικές / γευσιγνωστικές εμπειρίες, δημιουργία ολοκληρωμένων, οργανωμένων και υψηλού επιπέδου δικτύου θεματικών διαδρομών ιστορικού και θρησκευτικού περιεχομένου.
  • Δημιουργία σύγχρονης και εύχρηστης ολοκληρωμένης ψηφιακής πύλης Πολιτιστικού & Θρησκευτικού Τουρισμού.
  • Αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων για την αναβάθμιση της προσφερόμενης εμπειρίας
    Απρόσκοπτη πρόσβαση σε μουσεία, αρχαιολογικούς και πολιτιστικούς χώρους μέσω της εφαρμογής κοινού ψηφιακού εισιτηρίου και σύγχρονης και χρηστικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας αγοράς ψηφιακού / φυσικού εισιτηρίου.
  • Βιώσιμη διαχείριση, προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς.

ΝΑΥΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ / YACHTING

  • Αναβάθμιση / επέκταση κατάλληλων υποδομών για ελλιμενισμό σκαφών αναψυχής. Η χώρα διαθέτει περισσότερες από 250 εν δυνάμει μαρίνες από τις οποίες, οι λογιζόμενες σήμερα ως υφιστάμενες ή μελλοντικές μαρίνες, δεν υπερβαίνουν τις 50.
  • Στοχευμένη προώθηση, προβολή και ανάδειξη του yachting από την ανάπτυξη λειτουργικού δικτύου μαρινών, με σύγχρονες υποδομές.
  • Αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων και υπηρεσιών με Δημιουργία σύγχρονης και εύχρηστης ολοκληρωμένης ψηφιακής πύλης Ναυτικού Τουρισμού, εφαρμογή ψηφιακών τεχνολογιών για την βέλτιστη λειτουργία των τουριστικών λιμένων / μαρίνων.

ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

  • Ανάπτυξη Μητροπολιτικού Συνεδριακού Κέντρου στον αστικό ιστό της Αθήνας με την αξιοποίηση του Κλειστού Γυμναστηρίου του Taekwondo.
  • Ανάπλαση του Διεθνούς Εκθεσιακού & Συνεδριακού Κέντρου Θεσσαλονίκης.
  • Δημιουργία συνεδριακού κέντρου άνω των 1.000 ατόμων στην δυτική πλευρά της Κρήτης.
  • Αναβάθμιση, εκσυγχρονισμό και επέκταση των συνεδριακών χώρων του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών.
  • Δημιουργία συνεδριακού κέντρου στην Θράκη.

ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

  • Παροχή κινήτρων και χρηματοδοτικών κινήτρων και ενισχύσεων για την ανάπτυξη / επέκταση υποδομών ολοκληρωμένου αγροτουριστικού προϊόντος.
  • Βελτίωση επαρχιακού δικτύου για πρόσβαση σε πόλους Αγροτουρισμού.
  • Οργάνωση αγροτουριστικού δικτύου σύμφωνα με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές / πρότυπα του Αγροτουρισμού με ανάδειξη της βιοποικιλότητας, της πρωτογενούς παραγωγής, της λαογραφικής παράδοσης και του τρόπου ζωή των κατοίκων και διασύνδεση με τους παραδοσιακούς οικισμούς για την προσφορά υψηλού επιπέδου βιωματικών, εναλλακτικών και εξατομικευμένων εμπειριών.
  • Δημιουργία σύγχρονης και εύχρηστης ολοκληρωμένης ψηφιακής πύλης Αγροτουρισμού
    Δημιουργία κανονιστικού και νομοθετικού πλαισίου αναφορικά με τη λειτουργία των αγροτουριστικών μονάδων.
  • Εφαρμογή συστήματος πιστοποιήσεων για τη διασφάλιση της ποιότητας και της ασφάλειας των υποδομών και των εμπειριών Aγροτουρισμού.

ΟΙΚΟΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

  • Ανάπτυξη εθνικού δικτύου ορειβατικών, περιπατητικών και ποδηλατικών διαδρομών με αναβάθμιση, καθαρισμό και ανακατασκευή υφιστάμενων και κατασκευή νέων μονοπατιών
    Δημιουργία ή / και αναβάθμιση υπαίθριων οικοτουριστικών υποδομών.
  • Δημιουργία σύγχρονης και εύχρηστης ολοκληρωμένης ψηφιακής πύλης Οικοτουρισμού.
  • Ρυθμιστικό πλαίσιο και σχέδιο δράσης για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας των περιοχών οικοτουριστικού ενδιαφέροντος, ίδρυση εθνικών φορέων διαχείρισης για τις περιοχές Natura 2000, κατάρτιση σύγχρονων διαχειριστικών σχεδίων και μελετών, κλπ.
  • Κατάρτιση και εξειδίκευση εθνικής στρατηγικής και νομοθετικού πλαισίου.
  • Εφαρμογή συστήματος πιστοποιήσεων για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας, της ποιότητας και της ασφάλειας των οικοτουριστικών πόρων / υποδομών / εμπειριών / δραστηριοτήτων.

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΥΠΑΙΘΡΙΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑΣ

  • Δημιουργία / αναβάθμιση υποδομών ναυταθλητικών δραστηριοτήτων σε λίμνες, ποτάμια και παραθαλάσσιους προορισμούς, δημιουργία δικτύων διαδρομών ορειβατικού σκι σε υφιστάμενες δασικές οδούς και ορειβατικά μονοπάτια, ιδιαίτερα σε ορεινά συγκροτήματα που δεν διαθέτουν χιονοδρομικά κέντρα καθώς και πλησίον ορεινών οικισμών.
  • Ανάπτυξη υποδομών και υπηρεσιών για extreme sports, δημιουργία θαλάσσιων καταδυτικών πάρκων.
  • Στρατηγική μελέτη σχετικά με τις ευκαιρίες για ανάπτυξη αλιευτικού τουρισμού στους παραθαλάσσιους προορισμούς.
  • Δημιουργία σύγχρονης και εύχρηστης ολοκληρωμένης ψηφιακής πύλης Υπαίθριων Δραστηριοτήτων και Περιπέτειας.
  • Προώθηση πιστοποιήσεων ποιότητας και ασφάλειας των επιχειρήσεων, των συλλόγων, των υποδομών και των επαγγελματιών.

ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

  • Ανάπτυξη και βελτίωση υποδομών προώθησης τοπικής γαστρονομίας και προϊόντων (γαστρονομικά μουσεία, υποδομές οινο-τουρισμού σύμφωνα με διεθνή πρότυπα, επισκέψιμοι χώροι παραδοσιακής αγροτο-διατροφικής παραγωγής, κλπ.).
  • Καλλιέργεια γαστρονομικής ταυτότητας και ανάπτυξη ολοκληρωμένου και υψηλού επιπέδου εμπειριών (προβολή και ανάδειξη ενιαίας γαστρονομικής ταυτότητας / γαστρονομικού brand ανά προορισμό, κλπ.).
  • Αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων και υπηρεσιών για ενίσχυση του Γαστρονομικού Τουρισμού, ολοκληρωμένη ψηφιακή πύλη Γαστρονομικού Τουρισμού.
  • Προώθηση της επέκταση των δικτύων διανομής τοπικών προϊόντων και των συνεργασιών προώθησης τοπικών πρώτων υλών και παρασκευών διαμέσου των τουριστικών επιχειρήσεων καταλύματος σίτισης, εστίασης και διασκέδασης για την προσφορά καταλόγων που να βασίζονται στο μέγιστο δυνατό σε τοπικές πρώτες ύλες και συνταγές και τυποποιημένων προϊόντων του προορισμού / της Περιφέρειας προς πώληση.
  • Ανάπτυξη / αναβάθμιση / αυστηροποίηση των σημάτων πιστοποίησης επιχειρήσεων (διασυνδεδεμένο με το γαστρονομικό brand κάθε προορισμού / Περιφέρειας και με πρόγραμμα προβολής και προώθησης των πιστοποιημένων επιχειρήσεων μέσω των Περιφερειακών DMMOs.

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΕΥΕΞΙΑΣ

  • Μελέτη και υιοθέτηση εθνικής στρατηγικής για την πλήρη αξιοποίηση / εκμετάλλευση και σύγχρονη αποτελεσματική διοίκηση και διαχείριση των ιαματικών πηγών.
  • Στοχευμένη ανάπτυξη & προώθηση του Τουρισμού Ευεξίας μέσω της διασύνδεσής του με τα υπόλοιπα τουριστικά προϊόντα / πόρους / εμπειρίες / δραστηριότητες του κάθε προορισμού (π.χ. πολιτισμός, τοπικά προϊόντα, γαστρονομία, φύση).
  • Δημιουργία σύγχρονης και εύχρηστης ολοκληρωμένης ψηφιακής πύλης Ιαματικού Τουρισμού.
  • Εφαρμογή συστήματος πιστοποιήσεων για τη διασφάλιση της ποιότητας και της ασφάλειας των υποδομών και των εμπειριών του Τουρισμού Ευεξίας, προγράμματα ενίσχυσης και εκσυγχρονισμού των υποδομών των μονάδων με σκοπό τη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης και την ενεργειακή αυτονομία.