Tις λεπτές ισορροπίες ανάμεσα στην εμπορευματοποίηση και την ευκαιρία για διεθνή προβολή και αξιοποίηση του πολιτιστικού αποθέματος της χώρας ανέδειξε η αρνητική, ομόφωνη απόρριψη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου ως προς το αίτημα της εταιρείας Gucci για επίδειξη μόδας υψηλής ραπτικής εντός του αρχαιολογικού χώρου του Ιερού Βράχου.

Ανεξάρτητα από τους υποστηρικτές ή μή της απόφασης του ΚΑΣ, η συζήτηση για το θέμα ανέδειξε μία ακόμη,… αντικειμενική αυτή τη φορά, «πληγή» για την προβολή και τον τουρισμό της Ελλάδας, την οποία μάλιστα τόνισε χθες και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων και υποψήφιος νέος πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (σ.σ. μετά τη λήξη της θητείας του νύν προέδρου κ. Ανδρέα Ανδρεάδη τον ερχόμενο Μάϊο) κ. Γιάννης Ρέτσος: «Με αφορμή την απόφαση του ΚΑΣ γεννιέται και πάλι το ερώτημα: Υπάρχει τελικά συγκροτημένη εθνική πολιτική για τη διαχείριση του πολιτιστικού αποθέματος της χώρας;».

Στην περίπτωση πάντως που… υπήρχε, τα έσοδα από την «κεφαλαιοποίηση» της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας θα ήταν πολλαπλάσια, όπως προκύπτει και από σχετική, παλιότερη έρευνα για λογαριασμό του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων από πλευράς της εταιρείας συμβούλων McKinsey, η οποία τώρα επανέρχεται στο προσκήνιο, πολύ περισσότερο από την στιγμή που τα νούμερα δεν έχουν- δυστυχώς- τροποποιηθεί. Σύμφωνα λοιπόν με τη μελέτη για το «Σχεδιασμό Στρατηγικής του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων- ΤΑΠΑ με στόχο την προβολή και αξιοποίηση της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς», τα ετήσια έσοδα από την αξιοποίηση της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς θα μπορούσαν να ξεπεράσουν σε ορίζοντα πενταετίας τα 300 εκατ. ευρώ, έναντι των μόλις 40 εκατ. ευρώ που είναι ετησίως, μέσω της υλοποίησης 11 βασικών δράσεων και της ανάπτυξης κατάλληλων υποδομών σε τρεις άξονες στρατηγικής, με βάση το ευρωπαϊκό μοντέλο: τα προϊόντα και τις υπηρεσίες, την προβολή και το δίκτυο και την εμπειρία επισκέπτη. Η υλοποίηση της νέας στρατηγικής έχει ως προαπαιτούμενο την αναδιάρθρωση και τον εμπλουτισμό της οργάνωσης του ΤΑΠΑ με νέες λειτουργίες, καθώς και την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων (π.χ. ανάπτυξη προϊόντων, προώθηση, διαχείριση καναλιών πωλήσεων).

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Ανδρέας Ανδρεάδης αντέδρασε πιο έντονα στην προχθεσινή απόφαση του ΚΑΣ, δηλώνοντας ότι «είναι λάθος οι φοβικές απαγορεύσεις υψηλού επιπέδου εκδηλώσεων, από την στιγμή που θα προβάλλονται με ποιότητα το μνημείο, η χώρα και ο ελληνικός πολιτισμός».

Σημειώνεται εδώ ότι η Gucci, διέψευσε χθες από την Ιταλία τα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας περί οικονομικών ανταλλαγμάτων εφόσον γινόταν αποδεκτό το αίτημά της για τον ιερό βράχο της Ακρόπολης, ως χώρος διεξαγωγής της σημαντικότερης επίδειξης μόδας που πραγματοποιεί μια φορά το χρόνο ο οίκος στο εξωτερικό, εκτός Ιταλίας (σ.σ. πέρυσι η αντίστοιχη επίδειξη πραγματοποιήθηκε κατόπιν της σχετικής παραχώρησης στο Αββαείο του Γουέστμινστερ). Με βάση τα όσα είχαν γίνει γνωστά μετά τη συνεδρίαση του ΚΑΣ, η εταιρεία εμφανίστηκε πρόθυμη να προχωρήσει σε χορηγία 2 εκατ. ευρώ με σκοπό τις αναστηλωτικές εργασίες της Ακρόπολης ή άλλου μνημείου καθ’ υπόδειξη των αρμοδίων υπηρεσιών του υπουργείου Πολιτισμού, ενώ οι υπολογισμοί που είδαν το φώς της δημοσιότητας ως προς τα οφέλη για τη χώρα μας(διαφήμιση, τηλεοπτικός χρόνος προβολής, συνολική προβολή) έκαναν λόγο για 55 εκατ. ευρώ, νούμερο πάντως, το οποίο, ούτως ή άλλως, δε φαίνεται τόσο εύκολο να προσδιοριστεί.

Από την πλευρά της η υπουργός Πολιτισμού κ. Λυδία Κονιόρδου επανέλαβε χθές σε ενημερωτική εκπομπή του STAR, ότι «ο Παρθενώνας δεν είναι ένα οποιοδήποτε μνημείο, είναι το σύμβολο του δυτικού πολιτισμού, της δημοκρατίας, του διαλόγου, της ελευθερίας, του πνεύματος και εμείς οι Έλληνες είμαστε οι θεματοφύλακες αυτού του συμβόλου. Σεβόμαστε τον συγκεκριμένο οίκο, αλλά είναι ασύμβατη η χρήση αυτή με το μνημείο».

Πηγή : www.newmoney.gr