Η Marriott έχει ένα δυναμικό σχέδιο επέκτασης για την επόμενη πενταετία ανά την Ελλάδα, με το ενδιαφέρον της να επικεντρώνεται και στις περιοχές όπου θα επενδύσει, μέσω των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, η γερμανική Fraport, ενώ τα Preferred Hotels & Resorts θέλουν να τοποθετηθούν πιο δυναμικά μέσω… Χαλκιδικής στο παιχνίδι του ελληνικού τουρισμού.

Στον απόηχο της πανωλεθρίας των τουριστικών εισπράξεων του οκταμήνου, με βάση τα επίσημα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, οι μεγάλοι διεθνείς ξενοδοχειακοί όμιλοι διαπιστώνουν έλλειμμα της Ελλάδας σε ό,τι αφορά την παρουσία αλυσίδων στην εγχώρια ξενοδοχειακή αγορά και εκεί ακριβώς φαίνεται ότι είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν.

Ιδιαίτερα μάλιστα τώρα που η πτώση στα τουριστικά έσοδα του Αυγούστου (-9,2% ή -319 εκατ. ευρώ έναντι του Αυγούστου του 2015 και -753 εκατ. ευρώ ή -7,1% στο οκτάμηνο του 2016 έναντι του οκταμήνου του 2015) δείχνει ότι η Ελλάδα προσέλκυσε φέτος τουρίστες με… άδειες τσέπες, και μάλιστα για μικρότερη περίοδο, αποσπώντας τελικά τον «φθηνό» τουρισμό που έχασαν άλλοι προορισμοί της Μεσογείου -βλέπε Τουρκία-, με τα γεμάτα πορτοφόλια να κατευθύνονται τελικά σε άλλους ανταγωνιστικούς προορισμούς στη μεσογειακή λεκάνη.

«Η Ελλάδα είναι αυτή τη στιγμή παρθένο έδαφος για τη Marriott και γι’ αυτό μας ενδιαφέρει να φέρουμε όσο το δυνατόν περισσότερα από τα brands του χαρτοφυλακίου μας», δηλώνει στο «business stories» ο κ. Νίκος Χάντζος, ο οποίος με έδρα το Ντουμπάι είναι επικεφαλής της Marriott για την Ελλάδα και την Κύπρο. Ο ίδιος λείπει από τη χώρα μας 22 χρόνια, έχοντας υπηρετήσει τον κλάδο των ξενοδοχείων από διαφορετικά πόστα σε Αμερική και Σαουδική Αραβία, ενώ από το 2005 βρίσκεται στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Η Marriott μόλις προ ολίγων ημέρων ανακοίνωσε από το εξωτερικό την επιστροφή της, μετά από μία τριετία, στην Αθήνα, μέσω της συνεργασίας της με το ξενοδοχείο «Metropolitan» του ομίλου Χανδρή επί της λεωφόρου Συγγρού, ενώ έχουν προηγηθεί δύο συμφωνίες με την οικογένεια Σπανού των Ledra Hotels & Villas στην Κρήτη για την ένταξη των «Domes of Elounda» (2015) και «Domes Noruz Chania» (2016) στο δίκτυο του διεθνούς κολοσσού.

Χωρίς να θέλει να συγκεκριμενοποιήσει προς το παρόν τα επόμενα βήματα του ομίλου στη χώρα μας, ο κ. Χάντζος επισημαίνει στο «b.s.» ότι «εξετάζουμε έναν σημαντικό αριθμό συμφωνιών σε όλη την Ελλάδα τόσο στο κομμάτι της διαχείρισης όσο και στο κομμάτι του franchise. Το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή η συνολική παρουσία ξενοδοχειακών αλυσίδων στην ελληνική αγορά είναι μικρή, σε ποσοστό κάτω του 10% σε σύγκριση με το υφιστάμενο ξενοδοχειακό δυναμικό στη χώρα, μας δίνει τη δυνατότητα να εξετάσουμε την ανάπτυξη οποιουδήποτε από τα 30 brands που περιλαμβάνονται στο χαρτοφυλάκιο του νέου σχήματος των Μarriott-Starwood, που σημειωτέον διαθέτουν περισσότερα 85.000.000 μέλη μέσω του προγράμματος επιβράβευσης πελατών. Πολύ περισσότερο, δε, τώρα, μετά και την ολοκλήρωση της εξαγοράς της Starwood, που ο όμιλος εμπλουτίζει περαιτέρω το χαρτοφυλάκιό του, είτε στο κομμάτι των αλυσίδων πολυτελείας που μπορεί να απευθύνονται σε πιο υψηλά εισοδήματα, είτε στη μεσαία κατηγορία, αλλά και τα brands που πρεσβεύουν το πιο οικονομικό lifestyle και απευθύνονται στη νέα γενιά των ταξιδιωτών των millennials (σ.σ.: της γενιάς που έχει γεννηθεί μεταξύ του 1980 και του 2000).

Πιστεύουμε, για παράδειγμα, πολύ στο νέο μέλος της οικογένειας της Marriott, τα “Moxy”, τα οποία απευθύνονται σε αυτό το κοινό και αναπτύσσονται αυτή τη στιγμή εντός και εκτός ευρωπαϊκής αγοράς». Ενδεικτικά, μέσα στην επόμενη διετία, έως το 2018, ο όμιλος έχει ανακοινώσει τη λειτουργία συνολικά 44 νέων ξενοδοχείων «Moxy» σε Ευρώπη (Μεγάλη Βρετανία, Ιταλία, Γερμανία, Αυστρία κ.α.) και Αμερική, τα οποία θα προστεθούν στο δίκτυο των οκτώ που ήδη λειτουργούν.

«Στην ελληνική αγορά οι προορισμοί στους οποίους δίνουμε μεγαλύτερη έμφαση είναι τα μεγάλα αστικά κέντρα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο, Καλαμάτα κ.ά.) και φυσικά στους προορισμούς όπου θα επενδύσει η Fraport, στο πλαίσιο της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, δεδομένου ότι θέλουμε εκεί όπου επενδύουμε να υπάρχουν καλές υποδομές. Αυτό σημαίνει ότι μας ενδιαφέρουν και τα νησιά του Ιονίου -π.χ. Κέρκυρα, Ζάκυνθος, Κεφαλονιά- όπου σήμερα Marriott και Starwood δεν έχουν καθόλου παρουσία, αλλά και περιοχές όπου μπορούμε να λειτουργήσουμε resorts».

Ο κ. Χάντζος αναφέρει ότι ειδικά σε ό,τι αφορά την Αθήνα η αναβάθμιση του παραλιακού της μετώπου από τον Φαληρικό όρμο μέχρι το Ελληνικό, που συζητείται ευρέως το τελευταίο διάστημα, είναι μία μοναδική ευκαιρία για την ελληνική πρωτεύουσα και θα μπορούσε να προσφέρει ένα παντελώς νέο και ανεκμετάλλευτο μέχρι στιγμής ξενοδοχειακό προϊόν για την πόλη όπως είναι τα λεγόμενα «urban resorts», ξενοδοχειακά τουριστικά θέρετρα εντός των μητροπόλεων που μπορούν να συνδυάσουν επαγγελματικά ταξίδια και αναψυχή για όλη την οικογένεια.

Στο ερώτημα αν ο όμιλος της Marriott ενδιαφέρεται για συμφωνίες που θα προκύψουν μέσα από το χαρτοφυλάκιο των κόκκινων δανείων των τραπεζών, ο κ. Χάντζος απαντά: «Με βάση το μοντέλο λειτουργίας του ομίλου εμείς δεν προχωράμε σε εξαγορές, απλά συνεργαζόμαστε στο κομμάτι της διαχείρισης με επενδυτικά σχήματα. Μέχρι σήμερα πάντως συνολικά στο κομμάτι των εξαγορών ξενοδοχείων στην Ελλάδα, αυτό που έχουμε δει είναι ότι υπάρχει μεγάλο χάσμα ανάμεσα στις τιμές πώλησης και τις πραγματικές αξίες, ενώ μόλις το τελευταίο διάστημα έχει αρχίσει να κλείνει η ψαλίδα».

Eπισημαίνεται εδώ ότι η παρουσία της Marriott στην ελληνική αγορά αυτή τη στιγμή αντιστοιχεί σε 20 αστικά και παραθεριστικά ξενοδοχεία, συμπεριλαμβανομένων οκτώ με το εμπορικό σήμα Luxury Collection, καθιστώντας την Ελλάδα τη χώρα με τη μεγαλύτερη συλλογή από Luxury Collection Hotels and Resorts στην Ευρώπη. Συνολικά, η Marriott International διαθέτει περισσότερα από 5.700 ξενοδοχεία σε περισσότερες από 110 χώρες. Τα 30 κορυφαία εμπορικά σήματα του ομίλου περιλαμβάνουν τα «Bulgari Hotels and Resorts», «The Ritz-Carlton» και «The Ritz-Carlton Reserve», «St. Regis», «W», «EDITION», «JW Marriott», «The Luxury Collection», «Marriott Hotels», «Westin», «Le Méridien», «Renaissance Hotels», «Sheraton», «Delta Hotels by Marriott», «Marriott Executive Apartments», «Marriott Vacation Club», «Autograph Collection Hotels», «Tribute Portfolio», «Design Hotels», «Gaylord Hotels», «Courtyard», «Four Points by Sheraton», «SpringHill Suites», «Fairfield Inn & Suites», «Residence Inn», «TownePlace Suites», «AC Hotels by Marriott», «Aloft», «Element», «Moxy» και «Protea by Marriott».

H Preferred Hotels & Resorts

Την ίδια στιγμή, άλλος ένας διεθνής παίκτης, η Preferred Hotels & Resorts, φαίνεται διατεθειμένος, κατά τις πληροφορίες, να δυναμώσει την παρουσία του στην ελληνική αγορά και το όνομά του συνδέεται με μια επένδυση για την οποία έχει ήδη υποβληθεί αίτημα, πριν από λίγες ημέρες, στο Enterprise Greece για ένταξη στις διαδικασίες στρατηγικών επενδύσεων.

Πρόκειται για έργο ύψους 70 εκατ. ευρώ της Happy Holidays Α.Ε. για την κατασκευή και λειτουργία πολυτελούς τουριστικού συγκροτήματος με κατοικίες, μαρίνα και μουσείο κοντά στη Σάρτη του Δήμου Σιθωνίας. Το έργο θα αναπτυχθεί σε έκταση 165 στρεμμάτων και περιλαμβάνει ένα 5άστερο boutique ξενοδοχείο επιφάνειας 5.400 τ.μ. με κέντρο ευεξίας, ένα οικογενειακό ξενοδοχείο 160 δωματίων και 60 bungalows συνολικής επιφάνειας 16.600 τ.μ. και μία ακόμη 5άστερη υπερπολυτελή μονάδα 9.600 τ.μ. με σουίτες, ιδιωτικές πισίνες κ.λπ., η οποία θα λειτουργήσει κοντά στη σχεδιαζόμενη μαρίνα 60 θέσεων.

Επίσης, το έργο περιλαμβάνει συγκρότημα 60 κατοικιών από 100 έως 200 τ.μ. με πλήρη πρόσβαση στις εγκαταστάσεις του resort, καθώς και μουσείο με στόχευση στον θρησκευτικό τουρισμό. Τα Preferred Hotels, με έδρα στις ΗΠΑ και παρουσία σχεδόν 50 ετών στη διεθνή αγορά φιλοξενίας, αυτοσυστήνονται ως «ένα από τα καλύτερα και πλέον διαφοροποιημένα παγκόσμια χαρτοφυλάκια ανεξάρτητων ξενοδοχείων, resorts και κατοικιών», με συλλογές όπως τα Legend, LVX, Lifestyle, Connect, Preferred Residences και πάνω από 700 συνδεδεμένα καταλύματα σε 85 χώρες, ενώ στην Ελλάδα διαθέτουν παρουσία στην Αθήνα μέσω του «NJV Athens Plaza» και στο Ηράκλειο Κρήτης μέσω του «Crystal Energy Resort». Αν και εφόσον το έργο της Σάρτης προχωρήσει, η Χαλκιδική θα είναι ένας ακόμη σταθμός για τον όμιλο, ο οποίος πέτυχε το 2015, για πρώτη φορά στην ιστορία του, πάνω από 1 δισ. δολάρια έσοδα σε κρατήσεις για λογαριασμό των ξενοδοχείων-μελών του σε όλο τον κόσμο, σημειώνοντας αύξηση κατά 15% σε σύγκριση με το 2014.

Η έρευνα της ΝΑΙ Hellas

Αύξηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για τις ανώτερες κατηγορίες ξενοδοχείων διαπιστώνει και η τελευταία μελέτη της γνωστής εταιρείας συμβούλων NAI Hellas, μέλος του διεθνούς δικτύου της NAI Global για τον κλάδο της φιλοξενίας στην Ελλάδα, επισημαίνοντας ενδεικτικά ότι το 2015 προστέθηκαν 44 νέα πεντάστερα, 42 νέα 4άστερα και 34 καινούρια ξενοδοχεία 3 αστέρων ανά την Ελλάδα. Την ίδια στιγμή, 88 ξενοδοχεία κατηγορίας 2 αστέρων και 20 ακόμη 1 αστεριού αποσύρθηκαν από την αγορά. Οι αναλυτές της ΝΑΙ Ηellas βλέπουν τέσσερα συν και τέσσερα μεγάλα μείον για την ελληνική αγορά στο αμέσως προσεχές διάστημα, ενώ ταυτόχρονα κανείς δεν ξέρει τι θα γίνει περαιτέρω με το προσφυγικό ζήτημα.

Στα θετικά περιλαμβάνεται το γεγονός ότι οι βασικές τουριστικές αγορές για την Ελλάδα δείχνουν σταθερότητα (αν και στην περίπτωση αυτή η βρετανική αποτελεί ένα ερωτηματικό λόγω Brexit), καθώς επίσης και ότι η Ελλάδα είναι καταχωρημένη στις συνειδήσεις των τουριστών ως ένας από τους πλέον ασφαλείς προορισμούς. Θετικά για τον τουρισμό θα επιδράσει η σταθεροποίηση της οικονομίας καθώς και η ολοκλήρωση της παραχώρησης των 14 αεροδρομίων, η παράδοση των οποίων στη γερμανική Fraport εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί στα μέσα Φεβρουαρίου του 2017. Στα αρνητικά η εταιρεία κατατάσσει την υπερφορολόγηση και την αύξηση του ΦΠΑ στις ξενοδοχειακές υπηρεσίες και τα νησιά, την επιβολή του ημερήσιου τέλους διαμονής κατά τις επιταγές του μνημονίου (από τις αρχές του 2018), την αύξηση των παράνομων καταλυμάτων και τις ελλείψεις σε υποδομές (οδικό δίκτυο, λιμενικές εγκαταστάσεις και αεροπορικές υπηρεσίες).

Στα χρόνια προβλήματα της ελληνικής αγοράς κατατάσσεται το ζήτημα της εποχικότητας, γεγονός το οποίο αντανακλάται και στη λειτουργία των ξενοδοχείων. Το μισά καταλύματα 3, 4 και 5 αστέρων στην Ελλάδα λειτουργούν σε εποχική βάση και τα άλλα μισά καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Κατά την πεντάμηνη περίοδο Μαΐου – Σεπτεμβρίου, το 2015 πραγματοποιήθηκε το 76,1% των διεθνών αφίξεων και το 83,5% επί του συνόλου των ταξιδιωτικών εισπράξεων, όπως αναφέρεται στην έρευνα.
Συνολικά, στο τέλος του 2015 είχαμε 9.757 μονάδες με 406.200 δωμάτια και 784.315 κλίνες, ενώ κατά τη 15ετία, μεταξύ 2000-2015, τα 5άστερα αυξήθηκαν 4 φορές, με μερίδιο αγοράς 4,3%, και τα 4άστερα κατά 69,1%, με αποτέλεσμα στο τέλος του 2015 οι τρεις ανωτέρω κατηγορίες να αντιστοιχούν στο 43% επί του συνολικού ξενοδοχειακού δυναμικού.

Προορισμοί και προοπτικές

Οσον αφορά τους προορισμούς με προοπτικές ανά την Ελλάδα, καταρχάς, στην περίπτωση της Αθήνας το ενδιαφέρον σε ορίζοντα δεκαετίας στρέφεται στην ανάπτυξη της Αθηναϊκής Ριβιέρας με το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, τη μαρίνα Αλίμου, την ανάπτυξη του Ελληνικού, την επένδυση στα «Αστέρια Γλυφάδας» και τον «Αστέρα Βουλιαγμένης». Η πρωτεύουσα έχει 461 ξενοδοχεία, με ποσοστό 44% να αντιστοιχεί στις κατηγορίες των 3 αστέρων και πάνω, αντιπροσωπεύοντας το 72% επί των συνολικών διαθέσιμων δωματίων (19.572). Οι αναλυτές της ΝΑΙ Ηellas εντοπίζουν τον νέο ξενοδοχειακό πόλο της Αθήνας πέριξ των οδών Μητροπόλεως και Ερμού, δεδομένων και των νέων αδειών για καταλύματα στην ευρύτερη περιοχή, συμπεριλαμβανομένης και της οδού Φιλελλήνων. Στη Θεσσαλονίκη, αν και τα 4άστερα και τα 5άστερα δεν έχουν ουσιαστικά αυξηθεί, η βελτίωση των υποδομών (κατασκευή του μετρό και αναβάθμιση του αεροδρομίου) θα κάνει τη διαφορά προσεχώς στο κομμάτι της φιλοξενίας, ενώ η Χαλκιδική συνεχίζει -πάντα- να προσελκύει το ενδιαφέρον των επενδυτών.

Η Κρήτη συγκεντρώνει το 20% του ελληνικού τουρισμού, με το ξενοδοχειακό δυναμικό να αντιστοιχεί σε 1.558 ξενοδοχεία, εκ των οποίων το 44% είναι 3 αστέρων και πάνω. Οπως αναφέρουν οι αναλυτές της ΝΑΙ Ηellas, υπολογίζεται ότι τα επόμενα χρόνια οι μεγαλύτεροι ξενοδόχοι και διαχειριστές ξενοδοχείων στην Κρήτη σκέφτονται να προσθέσουν έξι καινούρια 5άστερα 2.750 δωματίων με επενδύσεις άνω των 200 εκατ. ευρώ, πέραν των στρατηγικών επενδύσεων των ομίλων Μinoan Group και Mirum Hellas. Κινητικότητα με νέες μονάδες σημειώνεται και στα Δωδεκάνησα, με ένα απόθεμα 1.031 ξενοδοχείων και αύξηση κατά την τελευταία 15ετία κατά 7,9%. Οι μεγαλύτερες νέες επενδύσεις, όπως τις καταγράφει η μελέτη, αφορούν το «Marvel Luxury Resort & Spa» στη Ρόδο και το «Amada Colossos Resort» επίσης στη Ρόδο, ύψους 40 εκατ. ευρώ για αμφότερα, με ορίζοντα ολοκλήρωσης την επόμενη σεζόν, την αναμενόμενη ανακαίνιση του «Club Med» στην Κω ύψους 48 εκατ. ευρώ και την επένδυση του ομίλου Atlantica επίσης στη Ρόδο. «Το υφιστάμενο απόθεμα συνεχώς αναβαθμίζεται σε ανώτερες κατηγορίες, την ίδια στιγμή που τα Δωδεκάνησα παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη εποχικότητα μεταξύ των ελληνικών προορισμών», αναφέρει η ΝΑΙ Hellas.

Οι Κυκλάδες διαθέτουν 1.045 ξενοδοχεία και 26.430 δωμάτια, με τις διεθνείς αφίξεις να έχουν αυξηθεί πάνω από 127% την τελευταία δεκαπενταετία, οι οποίες με τη σειρά τους ενισχύουν την ανάπτυξη νέων μονάδων. Η αναβάθμιση των αεροδρομίων σε Σαντορίνη και Μύκονο από τη Fraport αναμένεται να αυξήσει περαιτέρω την επισκεψιμότητα από τουρίστες με υψηλά εισοδήματα. Στο Ιόνιο, οι αναλυτές της εταιρείας βλέπουν προοπτικές λόγω του χαμηλού αποθέματος των ξενοδοχείων, με την Κεφαλονιά, την Ιθάκη και τη Λευκάδα να έχουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης, δεδομένου ότι οι συγκεκριμένοι προορισμοί καλύπτουν μόλις το 19% επί του συνόλου των 5άστερων ξενοδοχείων των Ιονίων νήσων, ενώ προοπτικές βλέπει η εταιρεία και στο κομμάτι των μαρινών και των γηπέδων γκολφ.

Πηγή : www.newmoney.gr