Πώς το φρενάρισμα των συρμών του μετρό μπορεί να επιστρέψει ενέργεια στο δημόσιο δίκτυο.

Το επόμενο βήμα στην ενεργειακή εξοικονόμηση και ταυτόχρονη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος κάνουν οι Σταθερές Συγκοινωνίες.

Τον περασμένο Φεβρουαρίου προκηρύχθηκε και είναι σε εξέλιξη ο διεθνής διαγωνισμός, με αντικείμενο την «Ανακαίνιση δύο Υποσταθμών της Γραμμής 1, με ταυτόχρονη εγκατάσταση συστήματος ανάκτησης ενέργειας από την ηλεκτροπέδηση των συρμών».

Πρόκειται για το έργο ανακαίνισης δύο υποσταθμών έλξης της Γραμμής 1 σε Νέο Φάληρο και Ηράκλειο, με την προσθήκη σε αυτούς συστήματος, που στην πράξη θα επιτρέψει την εκμετάλλευση της ενέργειας που παράγεται από την επιβράδυνση των συρμών, μετατρέποντας την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική.

Το νέο αυτό σύστημα θα εγκατασταθεί για πρώτη φορά σε σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας και υπολογίζεται, πως θα συμβάλλει στην ανάκτηση ενέργειας 4.500 MWh τον χρόνο, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 12,5% της συνολικής ετήσιας κατανάλωσης στη Γραμμή 1 του Μετρό «Πειραιάς – Κηφισιά». Ο προϋπολογισμός του ανέρχεται στα 4.174.000€ με εγκεκριμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.

Είναι μια κατεξοχήν «πράσινη» επένδυση, που μετά την αρχική εφαρμογή και αξιολόγησή της στη Γραμμή 1, θα προκριθεί και για τις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό. Πέρα από το φιλοπεριβαλλοντικό, ενεργειακό, αλλά και οικονομικό του αποτύπωμα, το έργο θα συμβάλλει και στη βελτίωση της αξιοπιστίας του δικτύου ηλεκτροδότησης και τη μείωση των βλαβών, που οφείλονται στον ξεπερασμένο λόγω παλαιότητας εξοπλισμό.

Ενεργειακή αναβάθμιση κτιριακών υποδομών της ΣΤΑ.ΣΥ μέσω του προγράμματος «Ηλέκτρα» του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Προ της προκήρυξης του σχετικού διαγωνισμού και με εγκεκριμένη τη χρηματοδότησή τους, είναι οι σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης του κτιρίου των κεντρικών γραφείων της ΣΤΑ.ΣΥ στην οδό Αθηνάς και του κτιρίου του Αμαξοστασίου επί της λεωφόρου Λιοσίων, συνολικού προϋπολογισμού 3,1 εκατ. ευρώ.

Στόχος είναι η μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης και του ενεργειακού κόστους λειτουργίας των κτιρίων, ώστε αυτό να ελαχιστοποιηθεί, παράλληλα με τη βελτίωση της λειτουργίας τους και τον εκσυγχρονισμό τους.

Υπολογίζεται – βάσει των σχετικών μελετών – εξοικονόμηση ετήσιας πρωτογενούς ενέργειας και μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε ποσοστά που ξεπερνούν το 70%, καθώς και συνολική μείωση 184.000 ευρώ/έτος του ενεργειακού κόστους των 2 κτιρίων.

Εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος στο Αμαξοστάσιο του Τραμ στο Ελληνικό

Πρόκειται για έργο συγχρηματοδοτούμενο από το «Πράσινο Ταμείο» του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, προϋπολογισμού 780.000 ευρώ.

Το προτεινόμενο φωτοβολταϊκό σύστημα θα λειτουργήσει στα πλαίσια του net – billing, θα είναι ισχύος 970,83 kWp, με αναμενόμενη ετήσια παραγωγή 1,400 MWh. Αναμένεται να καλύψει το 36% των ενεργειακών αναγκών του αμαξοστασίου και η απόσβεση κεφαλαίου προσδιορίζεται στα 4 χρόνια.

Μέσω του σχήματος net – billing, η ενέργεια θα καταναλώνεται την ώρα που παράγεται και η πλεονάζουσα θα διοχετεύεται στο δίκτυο και θα πωλείται με βάση τη συμβατική τιμή που θα υπογραφεί.

Αντικατάσταση όλων των συμβατικών λαμπτήρων και φωτιστικών σωμάτων με αντίστοιχα τύπου led στις Γραμμές 1, 2 & 3 του Μετρό.

Σταδιακά αντικαθίστανται στο δίκτυο του Μετρό τα παλαιά φωτιστικά και οι λαμπτήρες φθορίου με φωτιστικά και λαμπτήρες τεχνολογίας Led, παρέμβαση που πέρα από το ενεργειακό και αισθητικό όφελος, ενισχύει ουσιαστικά και το αίσθημα ασφάλειας των επιβατών.

Στη Γραμμή 1 «Κηφισιά – Πειραιάς» έχουν ήδη αντικατασταθεί οι λαμπτήρες σε 11 σταθμούς και είναι σε εξέλιξη η αντικατάσταση και στους υπόλοιπους σταθμούς της Γραμμής. Η αναβάθμιση του φωτισμού έχει προχωρήσει και σε τμήματα των σηράγγων και των 3 Γραμμών του Μετρό. Το έργο είναι προϋπολογισμού 293.800 ευρώ

σταθμός Μοναστηράκι (αναβάθμιση φωτισμού)