γράφει η Σίσσυ Λυγνού
Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Επαγγελματιών Εκδηλώσεων και Οργανωτών Συνεδρίων (HAPCO & DES)
Οι προκλήσεις του εθνικού επαγγελματικού και συνεδριακού τουρισμού – the Meetings Industry σε διεθνή ορολογία – είναι πολλές, αλλά πριν τις εξετάσουμε, είναι σημαντικό να δούμε τις πολύ μεγάλες ευκαιρίες που δίνει ο κλάδος, οι οποίες είναι σημαντικό να αξιοποιηθούν στο μέγιστο, εάν επιθυμούμε να βρεθούμε στην κορυφή των συνεδριακών προορισμών παγκοσμίως αλλά και να αναπτύξουμε τη χώρα μας σε έναν τομέα που μπορεί να δώσει πολλά. Αυτή τη στιγμή, το «διαμάντι» του Ελληνικού Τουρισμού, που έχει τη δυνατότητα πολύ εύκολα να δημιουργήσει ποιοτικό και βιώσιμο Τουρισμό, δεν αξιοποιείται.
Η Ελλάδα ως τουριστικός προορισμός έχει κερδίσει σημαντικό έδαφος, το brand παρουσιάζει δυνατές επιδόσεις, με μεγάλη απήχηση διεθνώς. Αυτά τα δεδομένα συμβάλλουν φυσικά θετικά στην ανάκαμψη και ανάπτυξη άλλων κλάδων, όπως αυτού που έχω τη χαρά και τιμή να υπηρετώ και να εκπροσωπώ εδώ και χρόνια τόσο επαγγελματικά όσο και θεσμικά, του εθνικού Επαγγελματικού και Συνεδριακού Τουρισμού.
Στη συζήτηση όμως για τη νέα εποχή του Ελληνικού Τουρισμού βρισκόμαστε ακόμα στην αρχή της διαδρομής. Και αυτό γιατί δεν έχουμε ακόμα αξιοποιήσει καθόλου σε εθνικό επίπεδο το «δυνατό χαρτί» που έχουμε στα χέρια μας, την εθνική Βιομηχανία Συνεδρίων και Εκδηλώσεων σε αντίθεση με τον ανταγωνισμό. Mάλιστα, βρισκόμαστε πολύ πίσω στην παγκόσμια κατάταξη των προορισμών (meetings destinations).
O κλάδος μας μπορεί να αλλάξει το παιχνίδι, συνεισφέρει έως και 7 φορές περισσότερο στην εθνική οικονομία και ανάπτυξη από τον απλό τουρίστα, ενισχύει περισσότερα από 40 επαγγέλματα, προσελκύει επισκέπτες υψηλού επιπέδου, δίνει τη λύση στην εποχικότητα και την απασχόληση.
Πέρα από την οικονομική ανάπτυξη, την υψηλού επιπέδου προβολή του προορισμού, την ανάπτυξη των υποδομών, τα οφέλη είναι πολύ περισσότερα.
Από την προώθηση της επιστήμης και την ενίσχυση της καινοτομίας, τη μετάδοση της επιστημονικής γνώσης, με αποτέλεσμα την ανάπτυξη σημαντικών κλάδων, όπως αυτόν της υγείας και της έρευνας, έως την προσέλκυση παγκόσμιου ταλέντου και την ενίσχυση του κοινωνικού αντίκτυπου, η βιομηχανία συνεδρίων και εκδηλώσεων δεν αποτελεί απλά τη συγκέντρωση ανθρώπων σε μία αίθουσα. Αντιθέτως είναι ο κλάδος που μπορεί να δημιουργήσει το ουσιαστικό και μακροχρόνιο αποτύπωμα στη χώρα και κατά συνέπεια τον ποιοτικό και βιώσιμο Τουρισμό, που τόσο συχνά αναφέρουμε και διεκδικούμε. Μπορεί να καταστήσει τη χώρα ως hub μάθησης, γνώσης, επιστημονικής εξέλιξης, και ανάδειξης ταλέντων. Αυτό μπορεί να το πετύχει ο εθνικός επαγγελματικός και συνεδριακός τουρισμός.
Δεν θα γίνουν όλα αυτά, αν δεν δράσουμε σήμερα, τώρα, που το momentum είναι δυνατό.
Οι προκλήσεις στη διαδρομή για να επιτευχθούν τα ανωτέρω είναι πολλές, ακόμα, ενώ δεν θα έπρεπε, καθώς διαθέτουμε όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα ως χώρα.
Αρχικά, λείπει το συνεδριακό προφίλ που αξίζει στη χώρα, η συνεδριακή κουλτούρα.
Δεν έχουμε καταφέρει, παρά τις σημαντικές προσπάθειες σε ιδιωτικό επίπεδο και επίπεδο πόλεων να έχουμε εθνική στρατηγική για τον Επαγγελματικό και Συνεδριακό Τουρισμό, με εύκολη «νίκη» που θα μπορούσαμε να πετύχουμε, αρχικά με την επένδυση σε στοχευμένη καμπάνια προβολής.
Σημαντική πρόκληση που διώχνει κορυφαίες διοργανώσεις από τη χώρα, φαινόμενο που παρατηρείται έντονα ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια η έλλειψη υποδομών και η Μεγάλη ζημιά προκαλεί η έλλειψη συνεδριακού κέντρου μεγάλης χωρητικότητας. Ο HAPCO & DES έχει εκπονήσει σχέδιο, έχει καταγράψει όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές, και διαθέτει καλές πρακτικές άλλων χωρών, που έχουν αναγνωρίσει την αξία του κλάδου και επενδύουν τόσο σε μεγάλο συνεδριακό κέντρο, όσο και περισσότερα 4στερα ξενοδοχεία αλλά και χώρους εκδηλώσεων για περισσότερους από 1000 συνέδρους. Η χώρα μας έχει σημαντική έλλειψη σε αυτό.
Οι προκλήσεις είναι πολύ περισσότερες, ξεκινώντας όμως πολύ άμεσα από την ενίσχυση των υποδομών και την προβολή της δυναμικής της χώρας ως συνεδριακό προορισμό, θα φανεί πολύ γρήγορα η δυναμική της Ελλάδας αλλά και η σημαντική συμβολή στην εθνική οικονομία και ανάπτυξη. Η ευκαιρία είναι εδώ και είναι τώρα.