Γράφει η Σοφία-Αφροδίτη Βουλγαράκη, Senior HR & PR Consultant, IRC Greece (MEIHUNT)
Ο Covid-19 χτύπησε την πόρτα και της χώρας μας τον Μάρτιο του 2020 και έκτοτε αποτέλεσε την αιτία διαμόρφωσης ενός νέου σκηνικού στην αγορά εργασίας, ενός αναδυόμενου υβριδικού περιβάλλοντος, για το οποίο σίγουρα υπάρχουν ενδείξεις ότι ήρθε για να μείνει και στη μετά-Covid εποχή.
Νομίζω ότι αξίζει να σταθούμε αναλυτικά, στο παρόν κείμενο, στο πώς ο Covid-19 έρχεται να επηρεάσει και να αναδιαμορφώσει τις επιλογές των στελεχών στον ιδιωτικό τομέα, ιδωμένο από δύο διαφορετικά πρίσματα, τον κλάδο της αγοράς και το είδος της θέσης εργασίας στο οποίο αναφερόμαστε:
α) ανά κλάδο της αγοράς, τουλάχιστον στους κλάδους του Φαρμάκου, της Λιανικής (Retail), της Ενέργειας, των Καταναλωτικών αγαθών (FMCG), των Τραπεζών και της Ανάπτυξης, των Επενδύσεων και Μεγάλων project, στους οποίους εμείς ως εταιρεία εξειδικευόμαστε αλλά και
β) ανά είδος θέσης εργασίας, τουλάχιστον έτσι όπως από τη δική μας σκοπιά και από το μετερίζι της εταιρείας μας τα βιώνουμε, παρατηρούμε και καθημερινά καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα συγκεκριμένες θέσεις ως τις πιο περιζήτητες αυτή την εποχή από τις ιδιωτικές εταιρείες.
Ως προς τους παραπάνω κλάδους, ας αναφερθούμε αναλυτικά σε αυτούς έναν προς έναν:
Φάρμακο
Στον συγκεκριμένο κλάδο η ζήτηση στελεχών στην πρώτη περίοδο της πανδημίας, δηλαδή στις αρχές με μέσα του 2020, υπήρξε αυξημένη, ειδικά στους τομείς του R&D, εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού για τις κλινικές μελέτες και έρευνες για το εμβόλιο αλλά και Digital Media, ΙΤ Managers και στελέχη που θα υποστήριζαν το έργο της μετάβασης στην τηλεργασία των στελεχών των φαρμακευτικών εταιρειών.
Η δεύτερη και τρίτη φάση της πανδημίας δεν βρίσκει τον κλάδο του φαρμάκου στον ίδιο βηματισμό ζήτησης και προσλήψεων.
Αντίθετα, στη φάση αυτή, παρατηρείται μεγάλη αναδιοργάνωση σε πολλές, κυρίως πολυεθνικές, φαρμακευτικές εταιρείες.
Εξ αυτής της συνθήκης, οι επιλογές των στελεχών στον κλάδο αυτό κάπως περιορίζονται με πολλές συγχωνεύσεις, καταργήσεις ρόλων και συνεχόμενες εσωτερικές αξιολογήσεις να λαμβάνουν χώρα.
Εξαίρεση στην κατηγορία αυτή αποτελούν οι φαρμακευτικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αισθητική ιατρική, γιατί, απ’ ό,τι φαίνεται, η περίοδος του εγκλεισμού αξιοποιήθηκε ως μια ευκαιρία για αισθητικές και πλαστικές επεμβάσεις.
Έτσι, οι εταιρείες αυτές εμφανίζονται να σημειώνουν εντυπωσιακά κέρδη και τζίρους, άρα και ζήτηση εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού μαζί με εταιρείες με παραφαρμακευτικά ή μη-συνταγογραφούμενα φάρμακα.
Λιανική (Retail)
Το σκηνικό στο retail είναι συγκεκριμένο και ξεκάθαρο. Το κλείσιμο των φυσικών καταστημάτων επέφερε συνακόλουθες επιπτώσεις, όπως κλείσιμο μεγάλων αλυσίδων ή περιορισμό αριθμού καταστημάτων ή αναδιοργανώσεις σε δομές και υφιστάμενες ομάδες.
Στη συνέχεια, ό,τι έχει μείνει όρθιο και έχει επιζήσει από αυτήν τη super challenging για τη λιανική εποχή ενισχύεται με πολυάριθμες προσλήψεις σε e-commerce και digital marketing στελέχη.
Εξαίρεση αποτελούν τα πολυτελή αγαθά, τα οποία σημείωσαν πτώση άρα και μειωμένη ζήτηση σε στελέχη, παρ’ όλη την online παρουσία τους.
Το τελευταίο αυτό γεγονός πιθανότατα αποδίδεται, όπως δείχνουν οι παγκόσμιες έρευνες καταναλωτικής συμπεριφοράς, στο ότι οι καταναλωτές δεν συγκρίνουν τη διά ζώσης εμπειρία καταναλωτή με οποιαδήποτε αγορά στο διαδίκτυο.
Προτιμούν, αν πρόκειται να πραγματοποιήσουν μια μεγάλη αγορά, να περιμένουν το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων και να ζήσουν την πολυτελή εμπειρία σε όλες της τις εκφάνσεις.
Ενέργεια
Ο συγκεκριμένος κλάδος της αγοράς δεν φαίνεται να έχει επηρεαστεί σημαντικά από τον Covid-19 και αποτελεί έναν από τους πρωταθλητές της ζήτησης σε στελέχη και προσλήψεις.
Η ενέργεια, την εποχή αυτή, αποτελεί ότι αποτελούσαν οι τηλεπικοινωνίες λίγα χρόνια πριν, δηλαδή προσελκύει πολλούς νέους παίκτες, άρα και ταλαντούχα στελέχη.
Στελέχη όχι μόνον από τον κλάδο των υπηρεσιών, αλλά και από άλλα industries, όπως π.χ. από τον κλάδο των καταναλωτικών αγαθών, κλάδος-στόχος στον οποίο συναντώνται στελέχη με πολύ δυνατά numerical και analytical skills.
Καταναλωτικά αγαθά (FMCG, Fast Moving Consumer Goods): Εντυπωσιακή κινητικότητα παρατηρείται στον κλάδο αυτό, που εμείς αλλιώς ονομάζουμε και ως Μέκκα του Καταναλωτισμού, σε ζήτηση στελεχών, κυρίως διότι δούλευε αδιάκοπα και χωρίς περιορισμούς και κλεισίματα καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, μέσω της διάθεσής τους κυρίως από τα super markets.
Οι ομάδες του κλάδου αυτού ολοένα και ενισχύονται με έμπειρους Managers και αξεπέραστα analytics.
Τράπεζες
Από τη δική μας εμπειρία αλλά και παρατήρηση της αγοράς, δεν θα λέγαμε ότι ο τραπεζικός είναι ένας κλάδος που στον τομέα της ζήτησης στελεχών και προσλήψεων ζει και την καλύτερή του φάση, με τον Covid-19 να επισπεύδει για σχεδόν όλες τις τράπεζες τα προγράμματα εθελούσιων συντάξεων, που ούτως ή άλλως είχαν ήδη ξεκινήσει.
Με βάση αυτό το τελευταίο, προβλέπουμε ότι σίγουρα πρόκειται στο μέλλον να υπάρξει αξιοσημείωτη κινητικότητα και ζήτηση για νέα και σύγχρονα στελέχη με διαφορετικά set skills απ’ ό,τι γνωρίζαμε μέχρι σήμερα στον συγκεκριμένο τομέα.
Ανάπτυξη-Επενδύσεις-Μεγάλα project
Ο κλάδος αυτός αποτελεί τον μεγάλο πρωταθλητή, εμφανιζόμενος μάλλον ανεπηρέαστος από την παρουσία του Covid-19.
Η ζήτηση εδώ έχει αυξηθεί κατακόρυφα σε εξειδικευμένα επιστημονικά στελέχη, κυρίως αποφοίτους Πολυτεχνείων ή Marketeers με MBA, πολυετή εμπειρία στο εξωτερικό κυρίως από τη «Γη της επαγγελίας» σε μεγάλα έργα και project στη Μέση Ανατολή, εμπορικό σκεπτικό και θεώρηση των πραγμάτων ωσάν γνήσιοι πολίτες του Μητροπολιτικού Κόσμου.
Για τον κλάδο αυτό θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι ως εταιρεία δουλεύουμε προς την κατεύθυνση του φαινομένου του «Brain Gain», αναχαιτίζοντας ευτυχώς το «Drain».
Ολοκληρώνοντας τη θεώρησή μας υπό το πρίσμα των κλάδων, αξίζει νομίζω να σταθούμε και στο τι προσέχουν οι εταιρείες στην επιλογή στελεχών ανά θέση και ας αναφερθούμε στις πιο περιζήτητες θέσεις αυτή την εποχή.
Στελέχη Ανθρώπινου Δυναμικού (HR)
Υπάρχει μεγάλη ζήτηση σε στελέχη ανθρώπινου δυναμικού αυτή την περίοδο κυρίως σε πιο hands on και γενικού ενδιαφέροντος στο hr προφίλ, που να μπορούν να αντεπεξέλθουν σε όλη την γκάμα των υπηρεσιών αυτών.
Είναι γεγονός ότι οι Διευθύνσεις HR όλων των εταιρειών και οργανισμών δυσκολεύονται να αντεπεξέλθουν στον τεράστιο φόρτο εργασίας που η τηλεργασία και το remote working με τις επιπρόσθετες διαδικασίες τους έχει χρεώσει.
Οικονομικοί, CFO’S
Και αυτή είναι μια κατηγορία στελεχών που στη μετά-Covid εποχή γνωρίζει άνοδο και ζήτηση λόγω αλλεπάλληλων ανακατατάξεων που επέφερε ο Covid-19.
Έμφαση δίνεται σε στελέχη με εμπειρία σε αναδιοργανώσεις, συγχωνεύσεις, risk management πρακτικές, corporate financial law σε συνδυασμό με πιο φρέσκα skills και εμπορικό σκεπτικό.
Εν ολίγοις, οι οικονομικοί με εμπορικό προσανατολισμό (commercial finance) έχουν ζήτηση αυτή την εποχή.
Στελέχη Marketing
Αναπόσπαστο κομμάτι πια στα παραδοσιακά στελέχη Marketing αποτελεί η digital και e-commerce προσθήκη.
Δεν νοείται να προσλαμβάνεται πια κανείς Marketeer για 360 μόνο Marketing, αλλά λογίζεται ως βασική προϋπόθεση η στροφή και ο εμπλουτισμός του βιογραφικού του με τα παραπάνω digital στοιχεία.
Λογικό, γιατί με τον εγκλεισμό οι καταναλωτές χρησιμοποιούσαν αποκλειστικά e-commerce και social media pages. Φυσικά, ένα MBA στον κλάδο αυτό, μαζί με δυνατή προϋπηρεσία, διαχείριση ομάδων και δυνατά analytics, αποτελούν συνταγή περιζήτητου στελέχους εν έτει 2021!
Μηχανικοί: Ειδικά για την υλοποίηση επενδύσεων και μεγάλων project στην Ελλάδα αυτήν τη στιγμή, οι Μηχανικοί με MBA, με πολυετή εμπειρία στο εξωτερικό, με διεθνείς εικόνες και προσλαμβάνουσες από μεγάλα έργα ανά τον κόσμο και εμπορικό σκεπτικό, είναι όντως περιζήτητοι και αποτελούν σταθερή αξία ανεξαρτήτως συνθηκών.
Market Access & Govermental Affairs: Ίσως η πιο περιζήτητη θέση αυτή την εποχή λόγω του Covid-19 στις φαρμακευτικές εταιρείες, με εμάς να τη δουλεύουμε ξανά και ξανά και να μας τη ζητούν κατ’ επανάληψη οι πελάτες μας.
Φυσικά, από ένα αναδυόμενο υβριδικό περιβάλλον εργασίας, όπως αναφέρθηκε στην αρχή, δεν θα μπορούσαν να λείπουν και οι θέσεις υβρίδια, οι οποίες ξεκάθαρα αποτελούν σημείο των καιρών.
Δηλαδή, θέσεις όπου ζητείται από τα στελέχη να γνωρίζουν πλήθος από διαφορετικά functions σε μία εταιρεία όπως π.χ. Finance, Marketing, Sales και Εμπορικό ταυτόχρονα και να μπορούν να τις υποστηρίξουν τόσο με την προϋπηρεσία τους αλλά και με ακαδημαϊκές γνώσεις.
Δεν είναι τυχαία η ζήτηση τέτοιων θέσεων στη μετά-covid εποχή, με την προσέγγιση και το σκεπτικό του «όλα τα functions σε ένα περιζήτητο στέλεχος για stand alone ρόλους».
Ένα είναι βέβαιο, ότι πεδίον δόξης λαμπρό και σε άλλες τέτοιου είδους θέσεις-υβρίδια, όπως ήδη έχει αρχίσει να διαφαίνεται στον επαγγελματικό ορίζοντα.