Οι οικονομικές, γεωπολιτικές και κοινωνικές πτυχές της επένδυσης της COSCO στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μας απασχόλησαν την ημερίδα “Οι Στρατηγικές Επιπτώσεις των Κινεζικών Επενδύσεων στο λιμάνι του Πειραιά”.
Στην εκδήλωση που διοργάνωσαν το Ίδρυμα Konrad Adenauer και το Ινστιτούτο Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων (ΙΔΟΣ) οι ξένοι και Ελληνες εμπειρογνώμονες που συμμετείχαν αναφέρθηκαν επίσης και στο ευρύτερο πλαίσιο των ελληνοκινεζικών σχέσεων.

Εδική αναφορά έγινε στην εξέλιξης της επένδυσης στον Πειραιά από το στάδιο της αρχικής σύλληψης έως την ανάληψη του συνολικού του ΟΛΠ από την COSCO. Καθώς και την εντυπωσιακή αύξηση της χωρητικότητας του μετά το 2009 και την μετατροπή του σε ένα από τα κυριότερα εμπορικά λιμάνια της Ευρώπης.
Όπως τονίστηκε ο Πειραιάς καθίσταται σημαντικό σημείο εισόδου κινεζικών προϊόντων στην ευρωπαϊκή αγορά και ιδιαίτερα την τελευταία διετία, εν μέσω του εμπορικού πολέμου μεταξύ της Κίνας και των ΗΠΑ.
Επισημάνθηκε ότι προς το παρόν η επένδυση στον ΟΛΠ φαίνεται να περιστρέφεται κατά προτεραιότητα γύρω από τον αυξανόμενο αριθμό των εμπορευματοκιβωτίων (5,6 εκατ. μέχρι στιγμής) και κατά δεύτερο λόγο, την προώθηση της κρουαζιέρας.
Συζητήθηκε επίσης, η παγκόσμια εμβέλεια κινεζικών ναυτιλιακών εταιρειών και ειδικότερα της COSCO στο πλαίσιο του σχεδίου “Μπλε Οικονομία” της Κίνας. Τονίστηκε η εξάπλωση της εταιρείας σε πληθώρα ευρωπαϊκών λιμανιών, ενώ έμφαση δόθηκε στην κινεζική παρουσία στην Ελλάδα και την Ανατολική Μεσόγειο υπό το πρίσμα της αυξανόμενης γεωπολιτικής σημασίας της περιοχής, σε συνδυασμό με τις προτεραιότητες της ΕΕ, των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ.
Παράλληλα εξετάστηκε η πορεία της κινεζικής πρωτοβουλίας του «Νέου Δρόμου του Μεταξιού» από το 2013 έως σήμερα. Αναδείχθηκε η προσγείωση των αρχικών εκτιμήσεων ως προς τον όγκο των διαθέσιμων επενδυτικών κεφαλαίων, όπως και ο κίνδυνος της λεγόμενης «παγίδας χρέους» σε πολλές χώρες που λαμβάνουν δάνεια από κινεζικές τράπεζες. Σημειώθηκε, πάντως, ότι η περίπτωση του Πειραιά δεν εντάσσεται σ’ αυτήν την κατηγορία.