του Χάρη Ντιγριντάκη
Με στόχο να κερδίσει το στοίχημα των ιδιωτικοποιήσεων και γιατί όχι να υπερκεράσει τις προβλέψεις του προϋπολογισμού προσέρχεται λίγο πριν το λυκαυγές του 2020 η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ η οποία κάνει λόγο για έσοδα περί τα 2,4 δισ. ευρώ.
Ουσιαστικά πρόκειται για την υψηλότερη ετήσια συγκομιδή στην ιστορία του Ταμείου, και αυτοί που γνωρίζουν σημειώνουν ότι μπορεί κάλλιστα να επιτευχθεί αφού άλλωστε αποτελεί και σπουδή της κυβέρνησης.
Τα έσοδα θα προέλθουν κυρίως μέσω τεσσάρων διαγωνισμών πώλησης «ειδικών περιουσιακών στοιχείων» και συγκεκριμένα των ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΠΑ Εμπορίας, των Ελληνικών Πετρελαίων και του 30% των μετοχών της Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών δηλαδή της εταιρείας που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Εκτός από τις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις, που θα αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος, αξιόλογα έσοδα με ποσό άνω του 1 δις. ευρώ προσδοκώνται και από την πώληση του 30% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ).
Όπως σημειώνουν ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Αρης Ξενόφος και ο διευθύνων σύμβουλος κ. Ριχάρδος Λαμπίρης αμέσως μετά τις γιορτές, ο διαγωνισμός για τη ΔΑΑ θα περάσει στο τελικό στάδιο, ενώ κατά πάσα πιθανότητα και οι δέκα υποψήφιοι αγοραστές που εκδήλωσαν αρχικό ενδιαφέρον θα προκριθούν. Οι δεσμευτικές προσφορές αναμένονται για τις αρχές του δεύτερου τριμήνου του 2020.
Στο ΤΑΙΠΕΔ τονίζουν, πάντως, πως οι προβλέψεις για έσοδα 2,4 δισ. ευρώ γίνονται με αρκετές υποσημειώσεις καθώς οι τέσσερις διαγωνισμοί αφορούν σημαντικά περιουσιακά στοιχεία και η διαδικασία ενδέχεται να καθυστερήσει.
Υπενθύμισαν, για παράδειγμα, πως αρκετοί διαγωνισμοί πάγωσαν κατά τη διάρκεια της χρονιάς που φεύγει, εξαιτίας των απανωτών εκλογικών αναμετρήσεων.
Ένας εν των εμβληματικότερων στόχων της διοίκησης αλλά και της κυβέρνησης πρωτίστως, παραμένει η ολοκλήρωση της συμφωνίας για το Ελληνικό με τη Lamda Development.
Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ σε πρόσφατε δηλώσεις του τόνισε πως υπάρχουν δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών για έναρξη εργασιών στο ακίνητο μέσα στον Ιανουάριο.
Από τα συμφραζόμενα προκύπτει πως ενδέχεται να ξεκινήσουν «εργασίες κατεδάφισης ή αναπλάσεις», ώστε να τηρηθεί η κυβερνητική δέσμευση, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί τυπικά η συμφωνία με τον επενδυτή.
Οι δύο σημαντικότερες εκκρεμότητες στο Ελληνικό, όπως υπογράμμισε η διοίκηση του Ταμείου, είναι η παραχώρηση της άδειας λειτουργίας τουριστικού συγκροτήματος με καζίνο (IRC) και η κατανομή των δικαιωμάτων κυριότητας μεταξύ της Lamda Development και του ελληνικού Δημοσίου.
Η σύμβαση προβλέπει πως ο επενδυτής θα έχει την πλήρη κυριότητα έκτασης που αντιστοιχεί στο 30% των περίπου 6.000 στρεμμάτων του Ελληνικού (και του Αγίου Κοσμά).
Ο κ. Λαμπίρης δήλωσε πως η διαπραγμάτευση συνεχίζεται, με στόχο τη διασφάλιση των συμφερόντων του δημοσίου.
Ο κ. Ξενόφος επισήμανε πως μετά την κυβερνητική αλλαγή επιταχύνθηκε η προώθηση σειράς ρυθμίσεων που ξεμπλοκάρουν το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.
Ανέφερε για παράδειγμα την πρόσφατη ρύθμιση για την υποθαλάσσια αποθήκη φυσικού αερίου ανοικτά της Καβάλας.
Κοινός τόπος πάντως είναι που καθυστερεί η αντίστοιχη ρύθμιση, που θα επιτρέπει την παραχώρηση ολόκληρων λιμανιών ή και μετοχών οργανισμών λιμένων, όπως έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση.
Υπενθυμίζεται πως επί ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ και συγκεκριμένα τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους ψηφίστηκε από τη Βουλή νομοθετική ρύθμιση που προέβλεπε πως τα δέκα περιφερειακά λιμάνια που λειτουργούν ως Ανώνυμες Εταιρείες μπορούν να αξιοποιηθούν μόνο μέσω υποπαραχωρήσεων.
Δηλαδή μόνο μέσω της παραχώρησης συγκεκριμένων δραστηριοτήτων (π.χ. προβλήτας κρουαζιέρας, μαρίνα ή εμπορικός προβλήτας).
Η νέα κυβέρνηση ανακοίνωσε πως θα αλλάξει το νόμο, ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία, αλλά η ρύθμιση εκκρεμεί.
Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο για την κατάθεση της ρύθμισης, με τον κ. Ξενόφο να θεωρεί πως μέσα στο πρώτο τρίμηνο-τετράμηνο του 2020 μπορούν να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για τα πρώτα περιφερειακά λιμάνια.
Στην κορυφή του καταλόγου φαίνεται πως είναι τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Ηγουμενίτσας, η αξιοποίηση των οποίων προσδίδει αξία και στην υπό παραχώρηση Εγνατία Οδό.
Ειδικότερα για τον διαγωνισμό της Εγνατίας Οδού, η διοίκηση του Ταμείου θεωρεί πως υπάρχουν εκκρεμότητες (από την είσπραξη των διοδίων, που σήμερα πάνε στα ταμεία της Τράπεζας Πειραιώς, μέχρι την αποκατάσταση γεφυρών και σηράγγων).
Λίαν προσφάτως, η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ανακοίνωσε πως μετά από συνεννόηση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με το ΤΑΙΠΕΔ για το έργο παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, ορίζεται ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών η 26η Ιουνίου 2020.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου, «το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί κρίνεται ως απολύτως επαρκές προκειμένου να διευθετηθούν όλα τα εκκρεμή ζητήματα της σύμβασης παραχώρησης, με στόχο η σκοπούμενη συναλλαγή να είναι η πλέον επωφελής και προσοδοφόρα για το Ελληνικό Δημόσιο και να τύχει της μέγιστης αποδοχής από τους επενδυτές αλλά και το κοινωνικό σύνολο.
Σημειώνεται επίσης ότι οι σταθμοί διοδίων θα είναι σχεδόν έτοιμοι στο σύνολό τους για λειτουργία τον Μάιο του 2020, ενώ έως τον Απρίλιο 2020 θα έχουν ολοκληρωθεί και οι απαραίτητες ενέργειες για την αξιολόγηση των παλαιών γεφυρών και την αδειοδότηση των σηράγγων του αυτοκινητοδρόμου».
Τέλος, με δυο μαρίνες στο Ιόνιο και την παραχώρηση της μαρίνας στη Ρόδο συνεχίζεται η αξιοποίηση μαρινών του Ταμείου. Στους πρώτους μήνες του νέου έτους θα προκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση του ακινήτου στις Γούρνες Ηρακλείου (τμήμα της πρώην αμερικανικής βάσης), με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ να υπενθυμίζει πως ενδέχεται να χωροθετηθεί άδεια καζίνο εντός της έκτασης.
Στο μέτωπο των ιαματικών πηγών η προσοχή εστιάζεται σε αυτές του νομού Φθιώτιδας που δεν αποκλείεται να παραχωρηθούν ως cluster.