Τις κορυφαίες πόλεις στην Ευρώπης με τις πιο πράσινες συγκοινωνίες κατέταξε η Smart City Expo, με την Αθήνα να φιγουράρει στην 19η θέση της λίστας με βαθμολογία 3.80.

Σύμφωνα με τα στοιχεία η ελληνική πρωτεύουσα διαθέτει 2.500 χιλιάδες ηλεκτρικά αυτοκίνητα, 63 δημόσιους σταθμούς φόρτισης και 250 ηλεκτρικά λεωφορεία και επίπεδα ρύπανσης στο 16.70.

Οι μεταφορές ευθύνονται για το 72% των εκπομπών CO2, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος, με τα αυτοκίνητα να αντιστοιχούν στο 60%. Για να επιτευχθεί η ουδετερότητα του άνθρακα, οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου από τον τομέα των μεταφορών πρέπει να μειωθούν κατά 90% έως το 2050. Οι έξυπνες πόλεις διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στην αντιμετώπιση αυτής της πρόκλησης.

Βιώσιμη κινητικότητα

Η βιώσιμη κινητικότητα είναι ένα καθοριστικό χαρακτηριστικό τους, με στόχο τη δημιουργία πιο ιδανικών συνθηκών χωρίς ρύπανση. Ωστόσο, αυτό το όραμα συχνά έρχεται σε σύγκρουση με το επίμονο ζήτημα της κυκλοφοριακής συμφόρησης στις αστικές περιοχές. Ως εκ τούτου, πρέπει να εφαρμοστούν μέτρα για την ανάπτυξη «πράσινων» και βιώσιμων συστημάτων μεταφορών στις πόλεις έως το 2030.

Η δημιουργία αποτελεσματικών και διασυνδεδεμένων δικτύων δημόσιων συγκοινωνιών, με την ενσωμάτωση νέων επιλογών μετακίνησης, όπως κοινόχρηστα ποδήλατα, ηλεκτρικά σκούτερ και κοινή χρήση αυτοκινήτου, μαζί με χώρους για περπάτημα διαχωρισμένους από την κυκλοφορία.

Η αντικατάσταση των οχημάτων με ορυκτά καύσιμα με ηλεκτρικά οχήματα για τη μείωση της περιβαλλοντικής ρύπανσης.

Χρήση τεχνολογίας

Η χρήση της τεχνολογίας για τη βελτίωση της κυκλοφορίας. Μέσω της ενοποίησης του Διαδικτύου των Πραγμάτων και της Τεχνητής Νοημοσύνης, μπορούν να αναπτυχθούν έξυπνα συστήματα μεταφοράς για τη σύνδεση διαφόρων συσκευών, όπως οχήματα, φανάρια και οδικές πινακίδες. Αυτή η συνδεσιμότητα βοηθά στην πρόληψη της κυκλοφοριακής συμφόρησης και βελτιώνει την πρόσβαση για οχήματα έκτακτης ανάγκης.

Ε.Ε

Η ΕΕ έχει θέσει στόχο να μειώσει τις εκπομπές των αυτοκινήτων κατά 55% έως το 2030 και να επιτύχει ουδετερότητα άνθρακα έως το 2050. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, η πώληση νέων αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ θα απαγορευτεί από το 2035 και έχουν εγκριθεί μέτρα για τη διευκόλυνση η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα.

Η Ευρώπη δεν είναι μόνη στον αγώνα για τη μείωση της περιβαλλοντικής ρύπανσης. άλλες χώρες, όπως η Νότια Κορέα, η Ιαπωνία και η Σαουδική Αραβία, έχουν επίσης εφαρμόσει παρόμοια μέτρα για τη μείωση των εκπομπών. Στη Νότια Κορέα, οι κρατικές επιχορηγήσεις για την αγορά φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων έχουν ενισχύσει σημαντικά την αγορά, καθιστώντας τη χώρα τη δεύτερη μεγαλύτερη στην Ασία σε πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, πίσω από την Κίνα.

Η Ιαπωνία κατατάσσεται στην τρίτη θέση, με μια πιο αργά αναπτυσσόμενη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς η χώρα έχει επικεντρωθεί κυρίως στα υβριδικά οχήματα. Παρά το γεγονός ότι η Σαουδική Αραβία είναι μεγάλη παραγωγός πετρελαίου, η Σαουδική Αραβία έχει θέσει έναν φιλόδοξο στόχο να παράγει 500.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα έως το 2030.

Αναλύοντας τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες για να προσδιορίσει ποια έχει την πιο πράσινη μεταφορά Smart City Expo, αξιολόγησε τον όγκο των ηλεκτρικών οχημάτων, των ηλεκτρικών λεωφορείων και των σταθμών φόρτισης. Επιπλέον εστίασε στον αριθμό των εταιρειών ενοικίασης ποδηλάτων και στον συνολικό αριθμό χιλιομέτρων ποδηλατοδρόμων σε κάθε πόλη. Συγκρίνοντας αυτά τα δεδομένα σε συνδυασμό με τα επίπεδα ρύπανσης διαμόρφωσε την κατάταξη με το Λονδίνο να αναδεικνύεται νικητής.

 Λονδίνο

Η πόλη ξεχωρίζει με 80.000 ηλεκτρικά οχήματα στους δρόμους της και πάνω από 11.000 σταθμούς φόρτισης, εξασφαλίζοντας εύκολη πρόσβαση στους οδηγούς. Το δίκτυο ηλεκτρικών λεωφορείων είναι πολύ προηγμένο, με 1.397 λεωφορεία σε λειτουργία, και η πόλη στοχεύει να μεταβεί σε ένα στόλο λεωφορείων πλήρως μηδενικών εκπομπών έως το 2034. Χάρη σε αυτές τις βιώσιμες επιλογές μεταφοράς, το Λονδίνο διατηρεί ένα μέτριο επίπεδο ρύπανσης 8,40, παρά το γεγονός ότι είναι μια από τις μεγαλύτερες πόλεις της Ευρώπης. Αυτό το έχει τοποθετήσει στην κορυφή της κατάταξης των πράσινων μεταφορών με βαθμολογία 5,87.

Άμστερνταμ

Η πόλη ξεχωρίζει για το ότι έχει περισσότερα ποδήλατα από αυτοκίνητα στους δρόμους της, με ένα αξιοσημείωτο μέρος αυτών να είναι ηλεκτρικά – περίπου 15.000. Αυτά τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν πρόσβαση σε πάνω από 13.000 σταθμούς φόρτισης σε όλη την πόλη. Οι κάτοικοι του Άμστερνταμ επωφελούνται από περισσότερα από 800 χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων και ένα ευρύ φάσμα εταιρειών ενοικίασης ποδηλάτων. Με βαθμολογία 5,71 κατέχει τη δεύτερη θέση της λίστας.

Βιέννη

Στους δρόμους της αυστριακής πρωτεύουσας κυκλοφορούν 18.000 ηλεκτρικά οχήματα, αν και ο αριθμός των σταθμών φόρτισης είναι σχετικά χαμηλός, με μόνο 1.374 διαθέσιμους. Η δημόσια συγκοινωνία της πόλης αποτελείται από ένα ολοκληρωμένο δίκτυο μετρό, τραμ και λεωφορείων, με 150 από τα λεωφορεία να είναι ηλεκτρικά. Η Βιέννη διαθέτει επίσης ένα εκτεταμένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων, συνολικού μήκους 1.300 km, μαζί με πολλές υπηρεσίες ενοικίασης ποδηλάτων. Ως αποτέλεσμα, η πόλη επιτυγχάνει υψηλή βαθμολογία για τις πράσινες μεταφορές.

Βερολίνο

Με ισχυρή δέσμευση στη βιωσιμότητα, το Βερολίνο κατατάσσεται σε υψηλή θέση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (30.000), στους σταθμούς φόρτισης (3.800) και στα ηλεκτρικά λεωφορεία (230). Συγκεκριμένα, τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία της πόλης κυκλοφόρησαν σχεδόν πριν από μια δεκαετία. Τα ποδήλατα αποτελούν επίσης βασικό μέσο μεταφοράς για τους κατοίκους του Βερολίνου, οι οποίοι επωφελούνται από 1.000 km ποδηλατοδρόμων σε όλη την πόλη. Χάρη σε αυτή την υποδομή, το Βερολίνο επιτυγχάνει βαθμολογία 5,52.

Ελσίνκι

Ξεχωρίζει ως η ευρωπαϊκή πόλη με τα περισσότερα μέτρα ποδηλατοδρόμων ανά κάτοικο: 2,05. Διαθέτει συνολικά 1.301 km ποδηλατόδρομους, που διασχίζουν πάρκα, βιομηχανικές περιοχές, δρόμους, ακόμη και νησιά. Επιπλέον,η πόλη έχει πάνω από 25.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα και 450 ηλεκτρικά λεωφορεία, συμβάλλοντας στο ποσοστό ρύπανσης κάτω από το 5. Αυτό τοποθετεί την πόλη στην πέμπτη θέση της κατάταξης, με βαθμολογία 5,36.

Παρίσι

Η πόλη έχει αναλάβει, επίσης, ισχυρή δέσμευση για βιώσιμη κινητικότητα, με ένα δίκτυο 500 ηλεκτρικών λεωφορείων και πάνω από 20.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους δρόμους της. Έχει σημαντικά υψηλότερη διείσδυση ηλεκτρικών οχημάτων σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, σε μεγάλο βαθμό λόγω των μέτρων κρατικής στήριξης. Ωστόσο, η πόλη καταργεί τώρα σταδιακά ορισμένα κίνητρα, όπως το δωρεάν πάρκινγκ για ηλεκτρικά οχήματα. Παρά το ποσοστό ρύπανσης 10,30, το Παρίσι εξακολουθεί να επιτυγχάνει σχετικά υψηλή βαθμολογία 5,25 στην κατάταξη.

Όσλο

Αυτή είναι η ευρωπαϊκή πρωτεύουσα με τον υψηλότερο αριθμό ηλεκτρικών αυτοκινήτων (95.466), υπογραμμίζοντας τη θέση της Νορβηγίας ως ηγετική χώρα στην Ευρώπη στην υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης. Με τα ηλεκτρικά οχήματα να κατέχουν μερίδιο αγοράς 80%, η Νορβηγία βρίσκεται σε καλό δρόμο να έχει σύντομα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους δρόμους της από τα αυτοκίνητα βενζίνης. Μαζί με έναν στόλο 150 ηλεκτρικών λεωφορείων, η εκτεταμένη χρήση EV στο Όσλο συμβάλλει στο χαμηλό επίπεδο ρύπανσης (6,9), τοποθετώντας την πόλη πιο κοντά στην επίτευξη μηδενικών εκπομπών ρύπων σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές. Με βαθμολογία 5,20 βρίσκεται στην έβδομη θέση.

 Ανδόρα

Αν και η πόλη έχει πολύ λίγα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (100) και ηλεκτρικά λεωφορεία (10), κατατάσσεται ψηλά στον δείκτη πράσινων μεταφορών λόγω του χαμηλού επιπέδου ρύπανσης (5,50), που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο φυσικό της περιβάλλον. Χάρη στα χαμηλά επίπεδα ρύπανσης, η πόλη κατατάσσεται στις δέκα πρώτες πρωτεύουσες για πράσινες μεταφορές, με βαθμολογία 4,97.

Βρυξέλλες

Η παρουσία ηλεκτρικών οχημάτων στους δρόμους της βελγικής πρωτεύουσας (14.000) ευθυγραμμίζεται με τον μέσο όρο άλλων ευρωπαϊκών πρωτευουσών, αν και το ποσοστό διείσδυσής του παραμένει συγκριτικά χαμηλότερο. Όσον αφορά τα μέσα μαζικής μεταφοράς, το δίκτυο είναι λιγότερο εκτεταμένο, με μόνο 75 ηλεκτρικά λεωφορεία σε λειτουργία. Ωστόσο, τα ποδήλατα διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο ως μέσο μεταφοράς, με πάνω από 650 χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων, βοηθώντας την πόλη να πετύχει βαθμολογία 4,93 στην κατάταξη.

Λουξεμβούργο

Το μικρό μέγεθος της πόλης κάνει τους ποδηλατόδρομους των 500 χιλιομέτρων να επαρκούν για να καλύψουν την πόλη, αν και λειτουργούν μόνο 30 ηλεκτρικά λεωφορεία. Ωστόσο, η παρουσία ηλεκτρικών οχημάτων (10.000) παίζει σημαντικό ρόλο στη διατήρηση ενός σχετικά χαμηλού επιπέδου ρύπανσης (8,80) και βαθμολογίας 4,61 στην κατάταξη.