Σύνταξη: tourismtoday.gr

Η γαστρονομία αποτελεί βασικό παράγοντα για την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα προορισμών στην Ισπανία και ως εκ τούτου, θα πρέπει να προωθείται.
Αυτό διαπιστώνει η μελέτη IV Study of Gastronomic Tourism Demand in Spain, που εκπονήθηκε από την τουριστική εταιρεία συμβούλων Dinamiza.

Δεδομένα υποδεικνύουν την αυξανόμενη σημασία του γαστρονομικού τουρισμού στη χώρα, καθώς και τα διαφορετικά κλειδιά για τη συμπεριφορά, κίνητρα και προτιμήσεις.

Στην μελέτη αντικατοπτρίζεται η αύξηση της ζήτησης γαστρονομικού τουρισμού, η οποία έχει ενισχυθεί μετά την πανδημία.
Tο 86,5% των Ισπανών ταξιδιωτών δηλώνουν ότι έχουν κάνει τουλάχιστον ένα ταξίδι ή απόδραση γαστρονομικού χαρακτήρα τα τελευταία δύο χρόνια.

Αυτός ο αριθμός είναι ο υψηλότερος και επιβεβαιώνει το αυξανόμενο ενδιαφέρον για τη γαστρονομία στα ταξίδια εσωτερικού.

Το 20,5% των συχνών εγχώριων ταξιδιωτών είναι καθαρά γαστρονομικοί τουρίστες.
Αυτό σημαίνει ότι ένας στους πέντε τουρίστες επιλέγει τον προορισμό του και ταξιδεύει με κύριο κίνητρο την γαστρονομία.
Την τάση εκτιμάται ότι θα ακολουθήσουν οι Ισπανοί και στα διεθνή ταξίδια τους.

Οι γαστρονομικοί ταξιδιώτες είναι ένα πολύ ενδιαφέρον τμήμα για κάθε προορισμό, καθώς ξοδεύουν 30% περισσότερα σε εστιατόρια και άλλες γαστρονομικές δραστηριότητες από τους γενικούς τουρίστες.

Επιπλέον, ταξιδεύουν όλο και πιο συχνά και το κάνουν σε διαφορετικές εποχές του χρόνου, συμβάλλοντας έτσι στην επιμήκυνση της τουριστικής δραστηριότητας.

Παράλληλα αυτού του είδους οι τουρίστες πραγματοποιούν δραστηριότητας στα ταξίδια τους όπως, επισκέψεις σε οινοποιεία και γαστρονομικές αγορές, κατανάλωση σε διάφορα είδη εστιατορίων, αγορά τοπικών προϊόντων ή συμμετοχή σε γαστρονομικές εκδηλώσεις.

Ποια είναι τα ποιοτικά χαρακτηριστικά ενός γαστρονομικού προορισμού

  • Μοναδική γαστρονομία και μια δική της ιστορία (60,9%).
  • Ποιοτική προσφορά εστιατορίου (49,1%).
  • Δυνατότητα επίσκεψης σε τοπικούς παραγωγούς (47,5%).
  • Αγορά τοπικών προϊόντων σε αγορές, καταστήματα και γαστρονομικές εκθέσεις (47,5%).
  • Ύπαρξη ποιοτικών προϊόντων με Ονομασία Προέλευσης ή Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη (41,4%).
  • Δρόμους με γαστρονομική ατμόσφαιρα (39,2%).

Σε σχέση με την προσφορά εστιατορίων, οι παραδοσιακές εγκαταστάσεις συνεχίζουν να είναι η προτιμώμενη επιλογή για τους γαστρονομικούς ταξιδιώτες.
Παράλληλα και εκτιμούν όλο και περισσότερο τις πιο καινοτόμες προτάσεις, όπως γαστρόμπαρ και εστιατόρια με διακρίσεις σε καταξιωμένους οδηγούς (Michelin, Repsol κ.λπ.).

Η γαστρονομία έχει πολύ θετικό αντίκτυπο στη δυναμική των προορισμών που έχουν δεσμευτεί σταθερά σε αυτό το είδος τουρισμού, δομώντας και αναπτύσσοντας μια ανταγωνιστική προσφορά τροφίμων και κρασιού από την πηγή μέχρι το τραπέζι, σύμφωνα με τις αρχές της βιωσιμότητας και προσαρμοσμένη στις ανάγκες αυτού του τύπου ταξιδιώτη.

Ο γαστρονομικός ταξιδιωτικός κύκλος

  • Ο γαστρονομικός τουρίστας είναι ένας έμπειρος, απαιτητικός και υπερσυνδεδεμένος ταξιδιώτης.
  • Αναζητά πληροφορίες συνδυάζοντας παραδοσιακές πηγές, όπως συστάσεις από την οικογένεια και τους φίλους.
  • Χρησιμοποιεί επίσης πολλές διαθέσιμες πηγές στο διαδίκτυο και ψηφιακά κανάλια καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιωτικού κύκλου (έμπνευση, προγραμματισμός, πληροφορίες, κρατήσεις, συστάσεις).

Κατάταξη γαστρονομικών προορισμών

Σε σχέση με την κατάταξη Κοινοτήτων των αγαπημένων γαστρονομικών προορισμών των Ισπανών ταξιδιωτών η Χώρα των Βάσκων προηγείται -σε αυτόνομο και επαρχιακό επίπεδο-  ακολουθούμενη από την Ανδαλουσία και τη Γαλικία.
Σε επαρχιακό επίπεδο, οι αγαπημένοι προορισμοί είναι, με αυτή τη σειρά, η Αστούρια, η Γκιπουζκόα και η Κορούνια.

  • Πού θα φάτε τάπας: Ανδαλουσία, Χώρα των Βάσκων και Καστίλλη και Λεόν.
  • Φαγητό σε καλά εστιατόρια: Μαδρίτη, Χώρα των Βάσκων και Καταλονία.
  • Επίσκεψη σε οινοποιεία (οινοτουρισμός): Λα Ριόχα, Καστίλλη και Λεόν και Ανδαλουσία.
  • Πού θα αγοράσετε τοπικά προϊόντα: Ανδαλουσία, Αστούρια και Γαλικία.
  • Γαστρονομικές υπαίθριες αγορές: Μαδρίτη, Καταλονία και Γαλικία.
  • Γαστρονομικά φεστιβάλ και εκδηλώσεις: Γαλικία, Ανδαλουσία και Μαδρίτη.
  • Πού θα αγοράσετε βιολογικά προϊόντα: Ανδαλουσία, Μούρθια και Καταλονία.
  • Τουρισμός ελαιολάδου: Ανδαλουσία, Καστίγια-Λα Μάντσα και Εξτρεμαδούρα.

Το προφίλ του Ισπανού γαστρονομικού τουρίστα

  • Οι γαστρονομικοί τουρίστες τείνουν να ταξιδεύουν σε προορισμούς σχετικά κοντά στον τόπο διαμονής τους.
  • Αναζητούν την προέλευση των προϊόντων και με ενδιαφέρον απολαμβάνουν αργά την τοπική κουζίνα και προϊόντα.
  • Εξερευνούν τη γαστρονομική κουλτούρα του τόπου, ευνοώντας τη σύνδεση μεταξύ των ταξιδιωτών και των κοινοτήτων που επισκέφθηκαν.

Ως αποτέλεσμα, οι διαχειριστές προορισμών έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν ελκυστικά τουριστικά προϊόντα με βάση τη γαστρονομική τους κληρονομιά (τα προϊόντα, τις παραδόσεις και τα τελετουργικά τους, την κουζίνα, τον τρόπο ζωής κ.λπ.).
Μπορούν να δημιουργήσουν μια ανταγωνιστική προσφορά σε τομείς όπως ο τουρισμός με ελαιόλαδο, ο τουρισμός θαλασσινών, Ιβηρικός τουρισμός για ζαμπόν και μηλίτη, μεταξύ άλλων.

Αυτοί οι τύποι τουριστών δημιουργούν επίσης οικονομική δραστηριότητα και νέες ευκαιρίες στο αγροτικό περιβάλλον.
Υποστηρίζουν τα παραδοσιακά επαγγέλματα, τα οποία έχουν περάσει από γενιά σε γενιά. Και καθιστούν τον γαστρονομικό τουρισμό αυθεντικό στοιχείο κοινωνικής συνοχής.

Η γαστρονομία είναι μια σταθερή δέσμευση για ένα μοντέλο βιώσιμου τουρισμού με υψηλή προστιθέμενη αξία για τις περιοχές υποδοχής.