της Εύας Οικονομάκη

Στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, τις οποίες πρέπει να αναδείξει περαιτέρω η Ελλάδα, εμπλουτίζοντας το τουριστικό της προϊόν, με αιχμή πάντα τη βιωσιμότητα, εστίασε ο Διονύσιος Καλαμβρέζος, πρέσβης της Ελλάδος στις Βρυξέλλες, στο πλαίσιο του Virtual Workshop Εναλλακτικού Τουρισμού και Γαστρονομίας που διοργανώνει η Tourism Media & Events από τις 25 μέχρι τις 27 Νοεμβρίου, με επίκεντρο την αγορά του Βελγίου.

«Ο ιατρικός τουρισμός, ο συνεδριακός τουρισμός, ο αθλητικός τουρισμός και ο πολιτιστικός τουρισμός μπορούν να συμβάλουν αισθητά στη βελτίωση των υποδομών, στην ενίσχυση της βιωσιμότητας, στην τόνωση της οικονομίας και στη σύσφιγξη των κοινωνικών σχέσεων», τόνισε, μεταξύ άλλων, ο Διονύσιος Καλαμβρέζος, επισημαίνοντας ότι στόχο αποτελεί η αύξηση του αριθμού των Βέλγων τουριστών που επιλέγουν την Ελλάδα ως ταξιδιωτικό προορισμό.

Τι θα ζητούν οι τουρίστες στη μετά-COVID εποχή

Τη σημασία της γαστρονομίας ανέδειξε από την πλευρά του ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, ο οποίος τόνισε ότι στη μετά-COVID-19 εποχή οι ταξιδιώτες θα αναζητήσουν πιο αυθεντικές και ολοκληρωμένες τουριστικές εμπειρίες, καθώς δεν θα θεωρούν πλέον τη δυνατότητα να ταξιδέψουν δεδομένη.

Στο πλαίσιο αυτό, όπως είπε, η γαστρονομία θα διαδραματίσει έναν σημαντικό ρόλο. «Η ελληνική κουζίνα είναι μία “εξωστρεφής” κουζίνα. Είναι μία κουζίνα που μπορεί να προσφέρει πολλές εμπειρίες στους ταξιδιώτες απ’ όλο τον κόσμο», τόνισε ο υπουργός Τουρισμού.

Ο Χ. Θεοχάρης αναφέρθηκε στην ασφαλή επανεκκίνηση του ελληνικού τουρισμού, ο οποίος τα τελευταία χρόνια είχε καταγράψει ισχυρές επιδόσεις, εστιάζοντας παράλληλα στη σωστή διαχείριση της πανδημίας. «Κάναμε την επανεκκίνηση του τουρισμού με έναν ασφαλή τρόπο και είμαι στην ευχάριστη θέση να πω ότι κερδίσαμε το στοίχημα και επανεκκινήσαμε με ισορροπημένο τρόπο έτσι ώστε να παραμείνουν ασφαλείς και οι ταξιδιώτες και οι Έλληνες πολίτες», είπε χαρακτηριστικά ο Χ. Θεοχάρης.

Ο υπουργός Τουρισμού υπογράμμισε ότι αυτή η υγειονομική κρίση θα έχει μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην τουριστική βιομηχανία και επεσήμανε ότι κάποιοι τομείς, όπως τα επαγγελματικά ταξίδια, ενδεχομένως να επηρεαστούν σε μεγαλύτερο βαθμό.

Οι δύο πυλώνες του ελληνικού τουρισμού

Στους δύο βασικούς πυλώνες στους οποίους εδράζεται το μέλλον του ελληνικού τουρισμού, στον εναλλακτικό τουρισμό και στη γαστρονομία, αναφέρθηκε ο Δημήτρης Φραγκάκης, γενικός γραμματέας του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ).

«Θέλουμε να επενδύσουμε στην αυθεντικότητα και στην ξεχωριστή ταυτότητα του ελληνικού τουρισμού. Αυτό είναι το μέλλον για εμάς. Γι’ αυτό και πιστεύουμε ότι οι δύο βασικοί άξονες αυτής της στρατηγικής που αναπτύσσουμε είναι ο εναλλακτικός τουρισμός και η γαστρονομία. Η ελληνική γαστρονομία δεν είναι μόνο αυτά που γνωρίζετε. Δεν είναι μόνο η φέτα, η χωριάτικη σαλάτα και ο μουσακάς. Είναι κάτι ευρύτερο και πιο ουσιαστικό. Είναι τα προϊόντα, η γη, οι άνθρωποι, η ατμόσφαιρα που περιβάλλουν τη γαστρονομία», επεσήμανε χαρακτηριστικά ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ.

Ο Δ. Φραγκάκης τόνισε ότι οι τελευταίοι μήνες ήταν δύσκολοι για την Ελλάδα, ωστόσο, η επανεκκίνηση του ελληνικού τουρισμού πραγματοποιήθηκε με γνώμονα την ασφάλεια. «Καταφέραμε να δείξουμε τον επαγγελματισμό μας στους επισκέπτες και έχουμε μπροστά μας πλέον μία πολύ απαιτητική χρονιά. Πετύχαμε πολλά τους προηγούμενους μήνες και είμαι αισιόδοξος ότι θα επιτύχουμε και άλλα πολλά τους επόμενους μήνες. Βοηθήσαμε τους επαγγελματίες του τουρισμού να διατηρήσουν ανοιχτές τις επιχειρήσεις τους, αυτό είναι το πιο δύσκολο κομμάτι, και προστατεύσαμε όλους τους εργαζομένους του τουριστικού τομέα όλους αυτούς τους μήνες. Φυσικά με τη βοήθεια των υγειονομικών Αρχών και την ανακάλυψη του εμβολίου, το οποίο φαίνεται ότι θα είναι αποτελεσματικό, θα έχουμε μία κανονική τουριστική σεζόν το 2021. Προετοιμαζόμαστε για την ερχόμενη σεζόν», τόνισε ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ.

Από την πλευρά της η Ελένη Σκαρβέλη, διευθύντρια του γραφείου του ΕΟΤ για τη Μπενελούξ (Βέλγιο, Ολλανδία, Λουξεμβούργο) παρουσίασε την πληθώρα των δραστηριοτήτων που έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν και τους διαφορετικούς προορισμούς ανά την Ελλάδα που έχουν την ευκαιρία να επισκεφθούν οι Βέλγοι ταξιδιώτες. «Η Ελλάδα έχει πολύ περισσότερα να προσφέρει στους επισκέπτες της. Κατά τα διάρκεια του lockdown, ετοιμάζουμε την επόμενη ημέρα. Μία ημέρα που το ταξίδι θα είναι πιο εύκολο και οι τουρίστες θα μπορούν να απολαύσουν την Ελλάδα με έναν διαφορετικό τρόπο. Αυτό το workshop είναι αφιερωμένο σε μία διαφορετική οπτική για την Ελλάδα, η οποία είναι περισσότερο γνωστή ως ένας προορισμός με επίκεντρο τον “ήλιο” και τη “θάλασσα”, τόνισε η Ελ. Σκαρβέλη.

Στο επίκεντρο ο πρωτογενής τομέας

Τη στρατηγική στόχευση της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, που επικεντρώνεται στην ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα, ανέδειξε ο Σωτήρης Μπάτος, αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Οικονομίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, τόνισε ότι η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι η πρώτη περιφέρεια της χώρας σε επίπεδο παραγωγής αγροτικών προϊόντων και σε επίπεδο εξαγωγών αγροτικών προϊόντων. Όπως εξήγησε ο πρωτογενής τομέας είναι υψηλής σημασίας για την περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, καθώς η συνεισφορά του αντιστοιχεί στο 25% του ΑΕΠ της. «Στην Κεντρική Μακεδονία παράγουμε το 85% της παραγωγής ρυζιού της χώρας και 75% της παραγωγής των φρούτων. Επίσης, στην περιφέρειά μας, έχουμε δύο δυναμικά αναπτυσσόμενες εγκαταστάσεις υδατοκαλλιέργειας, το 50% της παραγωγής των οποίων κατευθύνεται σε εξαγωγές», τόνισε χαρακτηριστικά ο αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Οικονομίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, επισημαίνοντας πως η περιφέρεια διαθέτει και προϊόντα Π.Ο.Π.

«Η κουζίνα της Μακεδονίας λειτουργεί ως σύνδεσμος μεταξύ του πρωτογενούς τομέα και του τουρισμού της περιοχής. Είναι ο τρόπος μας για να στηρίξουμε τον γαστρονομικό τουρισμό. Στόχος της περιφέρειας είναι να εντάξει τη μακεδονική κουζίνα στο μενού των μεγαλύτερων εστιατορίων και των καλύτερων ξενοδοχείων, προσφέροντας αυθεντικά προϊόντα», συμπλήρωσε ο Σ. Μπάτος.

Στις ισχυρές επιδόσεις που κατέγραψε η Aegean το 2019 αναφέρθηκε η Λίντα Μπετς, Country Sales Manager της Aegean για το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιρλανδία και τη Μπενελούξ. Η Λίντα Μπετς τόνισε ότι οι Βρυξέλλες ήταν ο μοναδικός διεθνής προορισμός με τον οποίο η Aegean διατήρησε τη διασύνδεσή της καθ’ όλη τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης.

Επεσήμανε ότι ο μεγαλύτερος ελληνικός αερομεταφορέας το 2019 διέθετε 65 αεροσκάφη, τα οποία πετούσαν σε 151 προορισμούς ανά τον κόσμο, μεταφέροντας 15 εκατ. ταξιδιώτες. Μάλιστα, υπενθύμισε ότι πέρυσι η Aegean αναδείχθηκε, μεταξύ άλλων, ως η κορυφαία περιφερειακή αεροπορική εταιρεία στην Ευρώπη σύμφωνα με τη Skytrax.

Από την πλευρά του ο καθηγητής Νικόλας Ζούρος, διευθυντής του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου, επικεντρώθηκε στην παρουσίαση της Λέσβου, η οποία εντάχθηκε στο Παγκόσμιο Δίκτυο Γεωπάρκων της Unesco. «Προβάλλουμε τη Λέσβο ως έναν βιώσιμο προορισμό για όλους τους ταξιδιώτες. Η Λέσβος διαθέτει μια ποικιλία πολιτιστικών και φυσικών μνημείων που προσφέρουν μία πληθώρα δραστηριοτήτων», τόνισε χαρακτηριστικά ο καθηγητής Νικόλας Ζούρος, ο οποίος επεσήμανε ότι το νησί του ανατολικού Αιγαίου είναι ένας ιδανικός προορισμός για να αναπτυχθεί ο εναλλακτικός τουρισμός.