του Χάρη Ντιγριντάκη

Ανατροπή σκηνικού στον ελληνικό σιδηρόδρομο παρατηρείται την τελευταία περίοδο. Πρόκειται για αλλαγές που διανοίγουν το δρόμο για τη διενέργεια ορισμένων δρομολογίων και από το διαχειριστή υποδομής. Ο ΟΣΕ όπως όλα δείχνουν ανακρούει πρύμναν και «επανακτά» τα τουριστικά δρομολόγια από τους Ιταλούς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Πρόκειται για διαφοροποιήσεις και νέες ευκαιρίες που ενδέχεται να ενισχύσουν ακόμη και τη θέση της ΣΤΑΣΥ σε άλλες διαδρομές.

Ουσιαστικά ο Οργανισμός αναλαμβάνει πλέον να εκτελεί τα δρομολόγια του Πηλίου, των Καλαβρύτων και της Ολυμπίας, τα οποία πραγματοποιούνται, σήμερα, από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με το μουσειακό τροχαίο υλικό του ΟΣΕ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Οργανισμός με τις αλλαγές του προωθεί στο οργανόγραμμά του, σε συνδυασμό με την εκπαίδευση νέων μηχανοδηγών, πρόκειται να εκμεταλλευτεί, για ίδιους σκοπούς, τα τουριστικά δρομολόγια.

Τα τουριστικά δρομολόγια, τα οποία και επιβάτες έχουν, αλλά περιορισμένα κέρδη αφού ο ΟΣΕ ποτέ δεν έχει διαφημίσει τη συγκεκριμένη εναλλακτική δραστηριότητα στο εξωτερικό (δεκάδες εκατ. οπαδοί του τουρισμού τραίνου) εξαιρούνται από τις ευρωπαϊκές οδηγίες και μπορούν να διεξάγονται από τον διαχειριστή υποδομής.

Στο μεσοδιάστημα και έως ότου αναληφθούν από τον ΟΣΕ, ο Οργανισμός προσανατολίζεται σε σημαντική αύξηση των τελών χρήσης.

Όπως σημειώνουν στελέχη του ΟΣΕ, «με συντονισμένες κινήσεις, μετά και τη γνωστή τροπολογία του υπουργείου Μεταφορών, επανέρχονται οι εργαζόμενοι από κρίσιμες ειδικότητες, που είχαν μεταταχτεί αναγκαστικά το 2011–12, αποδυναμώνοντας τον ΟΣΕ.

Παράλληλα, είναι υπό έγκριση το νέο οργανόγραμμα που έχει δομηθεί πάνω στις δραστηριότητες του διαχειριστή υποδομής και προβλέπει τμήματα αξιοποίησης μουσειακού τροχαίου υλικού και τουριστικών δρομολογίων, ενώ ήδη στο εγκεκριμένο επιχειρησιακό 2018-2022 προβλέπεται η εκμετάλλευση των τουριστικών δρομολογίων», υποστηρίζοντας «ότι μέχρι σήμερα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκμεταλλεύεται τα τουριστικά δρομολόγια, λόγω ακριβώς της έλλειψης προσωπικού και τροχαίου υλικού του ΟΣΕ, απόρροια των γνωστών πολιτικών από το 2010 και μετά που αποδυνάμωσαν και απαξίωσαν τον Οργανισμό».

Τα τραινάκια

Εν τω μεταξύ, η αναβάθμιση της γραμμής του τρένου Κατάκολο – Πύργος – Ολυμπία ξεκίνησε ως ένα όραμα περίπου 4 χρόνια πριν με στόχο την εξυπηρέτηση των τουριστών κρουαζιέρας. Πλέον είναι πολύ λίγα αυτά που απομένουν για να πάρει σάρκα και οστά και να ξεκινήσει η υλοποίηση του! Το παραπάνω επιβεβαίωσαν πρόσφατα οι άμεσα εμπλεκόμενοι, εκπρόσωποι των φορέων, που ταξίδεψαν μάλιστα με το μεσημεριάτικο δρομολόγιο Ολυμπία – Πύργος – Κατακόλο.

Υπενθυμίζουμε ότι η αναβάθμιση της γραμμής –που περιλαμβάνεται στις Ολοκληρωμένες Χωρικές Επένδυσεις της Περιφέρειας Δυτ. Ελλάδας- προβλέπει ανακατασκευές τόσο στη σιδηροδρομική υποδομή (γραμμή και αφύλακτες διαβάσεις), όσο και στην ανακατασκευή κτιρίων του Σταθμού Πύργου και στον περιβάλλοντα χώρο, αλλά και στον σταθμό της Ολυμπίας. Θα υπάρξει επίσης και αναβάθμιση υπηρεσιών στα βαγόνια όπου κατά τη διάρκεια της διαδρομής ο επιβάτης ή ο τουρίστας θα ενημερώνεται για την ιστορική διαδρομή, τον Πύργο την Αρχαία Ολυμπία και πολλά άλλα.

Κατά την διάρκεια της διαδρομής και πιο συγκεκριμένα στο «κομμάτι» Πύργος – Κατάκολο ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Απόστολος Κατσιφάρας (σ.σ. που στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής βρισκόταν δίπλα από τον οδηγό του τρένου), τόνισε πως: «Η Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση Κατάκολο – Πύργος – Αρχαία Ολυμπία είναι πραγματικότητα όχι μόνο στρατηγική αλλά περνά, πλέον, στη φάση της υλοποίησης. Μια μεγάλη πρόκληση είναι η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Πύργου – Κατακόλου – Αρχαίας Ολυμπίας, ως μια εναλλακτική, θεματική, τουριστική γραμμή. Μια γραμμή που θα αναδεικνύει το τουριστικό προϊόν και θα κάνει πολύ ελκυστική τη μετάβαση των τουριστών δημιουργώντας αναπτυξιακό πλεονέκτημα.

Ήταν ένα όραμα που πέρασε σε επίπεδο στρατηγικής και σήμερα είμαστε όλοι χαρούμενοι αφού περνάμε στην φάση να ξεκινήσουμε την υλοποίηση του. Έχουμε βέβαια και συνεργάτες όπως η ΓΑΙΑΟΣΕ, τον ΟΣΕ, που είναι ιδιοκτήτες. Εδώ συναντιέται ένα όραμα και μια στρατηγική με ουσιαστική πρωτοβουλία από πλευράς της ΓΑΙΑΟΣΕ. Η ανάπτυξη για το μέλλον έρχεται με τρόπο καινοτόμο κι εμείς θα απαντήσουμε σεβόμενοι τη Ιστορία και τον Πολιτισμό, με ένα σύγχρονο τρόπο. Παράλληλα, ως επιβάτες της γραμμής σήμερα (σ.σ. χθες), μας δίνεται η ευκαιρία να απολαύσουμε την υπέροχη διαδρομή».

Ο οδοντωτός Διακοπτού – Καλαβρύτων αποτελεί ένα εμβληματικό τουριστικό αξιοθέατο. Το τραίνο έχει τη δυνατότητα να «σκαρφαλώνει» ψηλά, στις μεγάλες κλίσεις του εδάφους, μέσα από περιοχές με ξεχωριστό ενδιαφέρον περιήγησης.

Το δρομολόγιο διαρκεί περίπου μία ώρα, με σταθμό αναχώρησης το Διακοπτό, ακολούθως ο οδοντωτός διασχίζει το φαράγγι του Βουραϊκού, περνά από το χωριό Ζαχλωρού και καταλήγει στα Καλάβρυτα.

Το τραίνο διανύει διαδρομή 22 χιλιομέτρων και αναρριχάται σε υψόμετρο 750 μέτρων.

Ο χαρακτηρισμός «οδοντωτός», όπως είναι προφανές, προέρχεται από τα «δόντια» που χρησιμοποιούν οι αμαξοστοιχίες του τύπου αυτού και τις βοηθούν να σκαρφαλώνουν στις μεγάλες κλίσεις.

Η αμαξοστοιχία είναι ειδικά κατασκευασμένη, ώστε η οδόντωση να προσαρμόζεται στα σημεία της γραμμής όπου αυτό επιβάλλεται, τόσο στην άνοδο όσο και στην κάθοδο της διαδρομής.

Την ίδια ώρα ιδιαίτερη ζήτηση παρουσιάζει και το τρενάκι του Πηλίου καθώς περισσότεροι από 450 επιβάτες επιβιβάστηκαν, σε διάστημα τεσσάρων μόλις ημερών, στη γιορτινή περίοδο καταρρίπτοντας το πρηγούμενο ρεκόρ του. Ανοδική είναι και η πορεία που σημειώνεται στις κρατήσεις θέσεων για τα προγραμματισμένα δρομολόγια του τρένου από την νέα χρονιά. Μάλιστα, το 2019 θα ξεκινήσουν νωρίτερα τα διπλά δρομολόγια, για να καλυφθεί η πολύ μεγάλη ζήτηση που υπάρχει. Μέχρι πρότινος τα διπλά δρομολόγια άρχιζαν τον Ιούνιο, αλλά από φέτος θα ξεκινούν από τον Απρίλιο, σύμφωνα με τον προγραμματισμό των δρομολογίων που θα ισχύσει του χρόνου.