
της Εύας Οικονομάκη
Τον καταλυτικό ρόλο της επιμήκυνσης της σεζόν στην ενίσχυση των πωλήσεων των ξενοδοχείων το φθινόπωρο ανέδειξε το νέο τεύχος της σειράς μελετών «Τάσεις του επιχειρείν» της Διεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας.
Οι πωλήσεις των ξενοδοχείων αυξήθηκαν σε ποσοστό 28% έναντι του 2019 σε σταθερές τιμές. Ενδεικτικές της άμβλυνσης της εποχικότητας είναι και οι αυξήσεις που παρατηρήθηκαν στις υπόλοιπες περιόδους, με τον τζίρο τον χειμώνα να ενισχύεται κατά 38%, την άνοιξη κατά 23% και, τέλος, το καλοκαίρι κατά 16% σε σχέση με τα προ πανδημίας μεγέθη.
Σε επίπεδο μήνα, τη μεγαλύτερη αύξηση κατέγραψε στο 51% ο Νοέμβριος σε επίπεδο τζίρου ξενοδοχείων, ακολούθησε ο Φεβρουάριος στο 45% και τρίτος ήταν ο Ιανουάριος στο 40%. Την μικρότερη άνοδο σημείωσε ο Απρίλιος στο 6% και ακολούθησε το δίμηνο Ιουλίου και Αυγούστου στο 12% και 15% αντίστοιχα.
Η υψηλότερη αύξηση τζίρου παρατηρήθηκε στα νησιά, στο 30%, με τους αστικούς προορισμούς να ακολουθούν στο συν 28% και τους ηπειρωτικούς να έπονται, τέλος, στο συν 14%, καθώς επηρεάζοντας έντονα από τις οδικές αφίξεις, που κινούνται σε χαμηλότερα επίπεδα.
Ποιες περιοχές ξεχώρισαν
Τα καλύτερα αποτελέσματα από τις νησιωτικές περιοχές κατέγραψαν τα νησιά του Ιονίου, με τις πωλήσεις των ξενοδοχείων να εμφανίζονται ενισχυμένες σε ποσοστό 88% έναντι του 2019 σε τρέχουσες τιμές. Ακολούθησαν σε επιδόσεις τα Δωδεκάνησα, η Κρήτη, οι Κυκλάδες και το Βόρειο Αιγαίο με αύξηση 78%, 72%, 39% και 64% αντίστοιχα. Μάλιστα, οι νησιωτικοί προορισμοί μεγέθυναν το αποτύπωμα τους στις πωλήσεις του κλάδου κατά 1 ποσοστιαία μονάδα, στο 61% από 60% το 2019 και το 2023.
Συνολικά, πάντως, ο τζίρος των ξενοδοχείων σε τρέχουσες τιμές για το περσινό διάστημα Σεπτεμβρίου – Νοεμβρίου διαμορφώθηκε σε 2,7 δισ. ευρώ έναντι 1,8 δισ. ευρώ το 2019.