Της Εύας Οικονομάκη

Σε πρωτοφανή επίπεδα διαμορφώνεται η κίνηση στους χώρους εστίασης και στα καταστήματα λιανεμπορίου σε δημοφιλείς τουριστικές περιοχές της χώρας, με τον τζίρο τους να καταγράφει πτώση έως 70% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.

Μπορεί η τουριστική σεζόν να έχει ξεκινήσει επίσημα, τα ξενοδοχεία να ανοίγουν σταδιακά και οι διεθνείς αεροπορικές πτήσεις στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών “Ελευθέριος Βενιζέλος” να έχουν επανεκκινήσει, ωστόσο, οι τουρίστες σε δημοφιλείς περιοχές της Αθήνας είναι μετρημένοι στα δάχτυλα.

«Πάνω από το 30% των εστιατορίων σε τουριστικές περιοχές της Αθήνας, όπως η Πλάκα και το Μοναστηράκι, παραμένουν κλειστά, με τον τζίρο να παρουσιάζει πτώση σε ποσοστό 70%», επισημαίνει στο tourismtoday ο Γιώργος Κουράσης, γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ).

«Στα μεγάλα αστικά κέντρα οι καφετέριες αρχίζουν να ισορροπούν σταδιακά, με τον τζίρο τους να βρίσκεται τώρα στο -30%, ενώ ο τζίρος των εστιατορίων παρουσιάζει πτώση κατά 50% σε σχέση με πέρυσι. Έχει αρχίσει να υπάρχει αυξημένη κινητικότητα, ωστόσο η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών έχει μειωθεί σημαντικά», προσθέτει ο Γ. Κουράσης, επισημαίνοντας ότι, για την ώρα και με δεδομένο το γεγονός ότι δεν έχουν επιτραπεί ακόμη οι διεθνείς πτήσεις στα περιφερειακά αεροδρόμια, η κατάσταση σε νησιά όπως η Κέρκυρα και η Ρόδος είναι απογοητευτική.

Στροφή στα all inclusive

Μάλιστα, όπως τονίζει, οι χώροι εστίασης στις τουριστικές περιοχές έχουν αναπτυχθεί με βάση τη δυναμικότητα προσέλευσης ταξιδιωτών, κάτι το οποίο θα επηρεάσει σημαντικά τον τζίρο τους τη φετινή σεζόν.

«Θα μοιραστεί η πίτα φέτος. Θα έχουμε χαμηλούς τζίρους. Πέρυσι οι τουρίστες ξεπέρασαν τα 30 εκατομμύρια και φέτος περιμένουμε 5 εκατομμύρια. Είναι τεράστιες οι διαφορές. Φέτος προβλέπουμε, με δεδομένη τη μειωμένη αγοραστική δύναμη των ταξιδιωτών παγκοσμίως, ότι η πλειονότητα θα προτιμήσει τα all inclusive ξενοδοχεία και άρα θα παραμένει στα καταλύματα και εκεί θα σιτίζεται», λέει ο γενικός γραμματέας της ΠΟΕΣΕ, ο οποίος προβλέπει ότι στους ελληνικούς προορισμούς που θα επιδείξουν ισχυρές αντιστάσεις φέτος συγκαταλέγονται η Σαντορίνη, η Μύκονος και η Χαλκιδική.

Μηδενική η κίνηση στα καταστήματα

Την ίδια στιγμή, μηδενικό τζίρο καταγράφουν τα καταστήματα λιανεμπορίου στις τουριστικές περιοχές, με τους επιχειρηματίες να έχουν μείνει “άνευ αντικειμένου”, όπως χαρακτηριστικά λένε.

«Ενώ 11 Μαΐου ανοίξαμε σχεδόν όλοι οι επιχειρηματίες, δυο-τρεις εβδομάδες αργότερα το 25%-30% έκλεισε γιατί δεν υπάρχει κίνηση. Η Πλάκα και το Μοναστηράκι είναι περιοχές εξαφανισμένες από τον χάρτη των επαγγελματιών. Εμβληματικά ξενοδοχεία της πρωτεύουσας παραμένουν κλειστά, δεν υπάρχουν τουρίστες», επισημαίνει από την πλευρά του ο Θεόδωρος Βλάρας, πρόεδρος του Συλλόγου Καταστηματαρχών Τουριστικών Περιοχών της Αθήνας.

«Ευελπιστούμε ότι θα υπάρχει κάποια ανάκαμψη τον Αύγουστο, ωστόσο η κρουαζιέρα και οι οργανωμένες εκδρομές είναι εξαφανισμένες για την ώρα και πολλά καταστήματα βάσιζαν τη λειτουργία τους σε αυτούς τους τουρίστες. Κρατάμε με νύχια και με δόντια το προσωπικό», συμπληρώνει.