του Χάρη Ντιγριντάκη

Εμβληματική προσωπικότητα που η παρουσία του συνέβαλλε άρρηκτα στην αναγέννηση των ναυπηγείων της χώρας. Με παρακαταθήκη τις γνώσεις που απέκτησε στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού και δη στο Μανχάταν τη Μέκκα του επιχειρείν, ο κ. Πάνος Ξενοκώστας ήλθε και επένδυσε με ευρύνοια στην Ελλάδα σε μια εξαιρετικά αβέβαια περίοδο συνεπιφέροντας στο λυκαυγές της ανάπτυξης της χώρας την περίοδο των μνημονίων. Στην συνέντευξη του στον ΕΤ της Κυριακής ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΟΝΕΧ Shipyards και Προέδρος της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων, αποκαλύπτει το σχέδιο κατασκευής 30 μονάδων ρυμουλκών ONEX μέχρι το 2026 κάνοντας λόγο για επενδύσεις 250 εκατ. ευρώ  την προσεχή 5ετία.

 

Ο Όμιλος ΟΝΕΧ είναι ταυτισμένος με την αναγέννηση των ελληνικών ναυπηγείων και του κλάδου, διαμορφώνοντας από το 2018, όταν κανείς δεν το πίστευε, νέα εικόνα ευημερίας και σταθερότητας για την ελληνική ναυπηγική διεθνώς. Τα αποτελέσματα της επένδυσής σας σε Ελευσίνα και Σύρο, απέδειξαν ότι όλα μπορούν να γίνουν όταν συνδυάζεται το όραμα με τις ικανότητες. Είστε αισιόδοξος για το μέλλον του κλάδου, με αφετηρία την εμπειρία επιτυχίας της ΟΝΕΧ;

«Στη δική μου προσωπική φιλοσοφία, τα ναυπηγεία λειτουργούν ως μια διαδραστική και ανθρωποκεντρική πλατφόρμα διασύνδεσης του κλάδου της ναυτιλίας με τους υπόλοιπους της βιομηχανίας, ανοικτή και δεκτική στις καινούριες δυνατότητες που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες, σε επίπεδο υπηρεσιών και υποδομών.

Τα πέντε τελευταία χρόνια, ο Όμιλος της ΟΝΕΧ υλοποίησε τη μεγαλύτερη αναδιάρθρωση ναυπηγείων στην Ευρώπη, με επενδύσεις που υπερβαίνουν τα 120 εκατομμύρια ευρώ, τη δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασίας και επισκευές ήδη σε 600 πλοία συνολικά σε Σύρο και Ελευσίνα, προερχόμενα τουλάχιστον από 24 χώρες. Βάσει του επιχειρηματικού μας πλάνου στην επόμενη πενταετία οι επενδύσεις αυτές θα αγγίξουν τα 250 εκατομμύρια ευρώ.

Σκοπός μας είναι τα ναυπηγεία ΟΝΕΧ να συνιστούν επιλογή αριστείας. Για το λόγο αυτό επενδύουμε στην εξατομικευμένη εξυπηρέτηση, ως συγκριτικό πλεονέκτημα, εστιάζοντας στο τρίπτυχο «Χρόνος-Ποιότητα-Κόστος», που μας εδραιώνει στη συνείδηση του κάθε πελάτη ως πρώτη επιλογή».

Είστε από εκείνους που με συνέπεια επιμένετε στην ανάγκη και τη χρησιμότητα ενός Εθνικού Ναυπηγικού Μητρώου. Εκτιμάτε ότι θα προσφέρει την τάξη που λείπει από τον χώρο; Και πόσο απέχουμε από την υλοποίησή του;

“ Θα πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι τα Ναυπηγεία είναι προέκταση της Ναυτιλίας, όχι της εγχώριας βιομηχανίας. Το Μητρώο Ναυπηγικών Μονάδων της χώρας είναι απολύτως απαραίτητο, στην ολοκλήρωση του οποίου προσδοκούμε ότι θα προχωρήσει το Υπουργείο Ανάπτυξης, ώστε να αποτρέψουμε την επανάληψη παθογενειών του παρελθόντος, σαν και εκείνες που καταγράφηκαν στον χώρο των εξοπλιστικών προμηθειών.

Η δημιουργία του Μητρώου θα πρέπει να συνοδεύεται από μια Ειδική Τραπεζική Υπηρεσία για ναυπηγικές δραστηριότητες, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα και παραδείγματα, ώστε να διευκολυνθούν οι ουσιαστικές και μακροχρόνιες επενδύσεις.

Καθοριστικής σημασίας, επίσης, για τον κλάδο θα είναι και η θεσμική εκπροσώπησή του, στο πλαίσιο του ΣΕΒ. Αυτή η επιδίωξη ήταν και το εφαλτήριο για την ίδρυση της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων, με τη συμμετοχή των μεγαλύτερων και ισχυρότερων εταιρειών του κλάδου.

Όσο δεν κλείνουμε συνολικά όλες αυτές τις εκκρεμότητες, από το Μητρώο μέχρι τα θεσμικά όργανα, θα χάνουμε χρόνο από το μέλλον, σε μια διεθνοποιημένη αγορά, η οποία δεν θα μας περιμένει».

Σε μια περίοδο διεθνούς αβεβαιότητας, τα Ναυπηγεία ΟΝΕΧ μοιάζουν εξαίρεση προσφέροντας εργασιακή ασφάλεια και σύγχρονες δυνατότητες σε όσους κάνουν χρήση των υπηρεσιών σας. Πόσο εύκολη ήταν αυτή η ριζική αλλαγή, σε σχέση με την εικόνα απαξίωσης και εγκατάλειψης που απέπνεαν τα Ναυπηγεία τα προηγούμενα χρόνια;

«Όταν γνωρίζεις ότι οι Έλληνες εφοπλιστές κάνουν παγκόσμιο πρωταθλητισμό, δεν μπορείς παρά να κάνεις και εσύ το ίδιο, για να ανταποκριθείς στις υψηλές απαιτήσεις τους.

Η αλλαγή ήταν κάθε άλλο παρά εύκολη, αλλά στα δύσκολα φαίνονται οι πραγματικές ικανότητες. Όσοι επιλέγουν να μπουν στα ναυπηγεία μας, έχουν διαπιστώσει την υψηλή ποιότητα υπηρεσιών, τις σύγχρονες υποδομές, τον επαγγελματισμό και τη συνέπεια, ειδικά στους χρόνους παράδοσης, που για τους πλοιοκτήτες είναι το κρισιμότερο, αφού έστω και η ελάχιστη κωλυσιεργία ισοδυναμεί με απώλεια εκατομμυρίων.

Σε αυτή τη ριζική αλλαγή που πετύχαμε, και την οποία θα περιέγραφα ως ένα τεράστιας σημασίας εθνικό εγχείρημα, οι εργαζόμενοι είναι η καρδιά της επιτυχίας μας. Εκείνους άλλωστε έπρεπε να πείσουμε πρώτα, με απτά αποτελέσματα, για την αποφασιστικότητά μας να επαναφέρουμε τα ελληνικά ναυπηγεία στη θέση που τους αξίζει, και να κλείσουμε τις πληγές που άνοιξαν στο παρελθόν, με θύματα και τους ίδιους τους εργαζομένους.

Ζούμε σε έναν πολύ-πολικό κόσμο, η Ευρώπη ωστόσο παραμένει το σημείο αναφοράς μας. Έχετε διατυπώσει συχνά τις ενστάσεις σας και έχετε κωδικοποιήσει τις προτάσεις σας για τον εκσυγχρονισμό της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Ποια τα σημεία-αιχμής στα οποία εστιάζετε;

“Οι ευρωεκλογές που έχουμε μπροστά μας, προσφέρουν την ευκαιρία ουσιαστικής επανεκκίνησης για το ευρωπαϊκό οικοδόμημα. Θα πρέπει να γίνουν άλματα για να καλυφθεί το χαμένο έδαφος του προηγούμενου διαστήματος.

Με την ιδιότητα και του Προέδρου της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων, είχα την ευκαιρία να καταθέσω ένα συνολικό πλαίσιο προτάσεων για τις μεταρρυθμίσεις που θα πρέπει να δρομολογηθούν, σε ευρωπαϊκό αλλά φυσικά και σε εθνικό επίπεδο.

Κεντρική στόχευση πρέπει να είναι η αποδέσμευση των ναυπηγείων από την εγχώρια γραφειοκρατία, και η προσαρμογή τους στο πώς δουλεύει συνολικά η ναυτιλία. Τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία έχουν ανάγκη από ένα σύγχρονο κανονιστικό πλαίσιο, που θα μας θωρακίζει απέναντι στον αθέμιτο ανταγωνισμό, και το οποίο θα προκύψει μέσα από συζητήσεις με τους επιχειρηματίες του κλάδου.

Υπάρχει ακόμη το μέτωπο της λεγόμενης πράσινης μετάβασης των ναυπηγείων. Δυστυχώς, η Ευρωπαϊκή Ένωση υπονομεύει την ίδια την ανταγωνιστικότητα και την πρόοδό των δικών της ναυπηγείων, προσεγγίζοντας ενοχικά και διστακτικά τον κλάδο. Επομένως πέραν τον πόρων χρειαζόμαστε πολιτική πρωτοβουλία και αποφασιστικότητα από την πλευρά των θεσμών. ».

Πόσο ανταγωνιστικοί χρειάζεται να γίνουμε ακόμη, ώστε τα ελληνικά ναυπηγεία να είναι το σημείο αναφοράς της Μεσογείου, και να διεκδικήσουν μεγαλύτερο μερίδιο της διεθνούς αγοράς;

«Στην ΟΝΕΧ είμαστε περήφανοι, γιατί καταφέραμε, μέσα σε πέντε χρόνια, να περάσουμε από την ανυπαρξία και την αφερεγγυότητα του παρελθόντος στη δημιουργία ενός από τους μεγαλύτερους ναυπηγικούς, ενεργειακούς και αμυντικούς κόμβους στη Μεσόγειο, με την τεράστια γεωπολιτική κρισιμότητα.

Κρίσιμες παράμετροι όπως, η ενεργειακή μετάβαση και ο μετασχηματισμός, η άμυνα, η ασφάλεια εφοδιασμού και η νησιωτικότητα, μας προσφέρουν την ευκαιρία να οικοδομήσουμε συμπαγή θεμέλια, ώστε η Ελλάδα να πρωταγωνιστήσει στα ναυπηγεία, να εδραιωθούμε ως αξιόπιστη και ελκυστική επιλογή, να διαμορφώσουμε καινούρια δεδομένα στον διεθνή ανταγωνισμό.

Οι Έλληνες εφοπλιστές βρίσκονται στην πρωτοπορία, όπως το έκαναν πάντα. Εμείς θέλουμε να μεγαλώσουμε μαζί. Να ισχυροποιηθούμε μαζί. Και μαζί να μείνουμε στην κορυφή. Θέλω να ελπίζω ότι η ιστορία επιτυχίας της ΟΝΕΧ θα λειτουργήσει ως παράδειγμα και έμπνευση, για αντίστοιχες πρωτοβουλίες.

Γνωρίζουμε ότι η ΟΝΕΧ θα βρίσκεται με δικό της περίπτερο στα Ποσειδώνια, όπου οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία συνομιλήσουν με στελέχη του Ομίλου για όλο το εύρος δραστηριοτήτων του. Υπάρχει κάτι που βρίσκεται στα σκαριά και θα θέλατε να αναφερθείτε σχετικά;

«Την επόμενη εβδομάδα, κατά τη διάρκεια των Ποσειδωνίων, στο πλαίσιο ειδικής δράσης, θα ανακοινωθεί συμφωνία του Ομίλου με την κορυφαία εταιρεία διεθνώς στο σχεδιασμό ρυμουλκών. Πρόκειται για την έναρξη γραμμή παραγωγής νέου τύπου ρυμουλκών που θα καλύπτουν στο έπακρο τις απαιτήσεις της σχετικής νομοθεσίας του ΥΕΝ και θα θέσουν τις βάσεις νέων εξαγωγικών συμβολαίων, αφού κύριος στόχος μας είναι η διεθνής αγορά.».

Περισσότερα, θα γίνουν γνωστά από το περίπτερό μας (Νο 2.323, Αίθουσα 2, Νο 323) στα Ποσειδωνία, αλλά είμαι σε θέση να πω πως μέχρι τον Ιούνιο του 2026 σκοπεύουμε σε σχέδιο κατασκευής μέχρι 30 μονάδων ρυμουλκών ONEX. Μια γραμμή παραγωγής εμπορικής αξίας μεταξύ 264-290 εκατομμυρίων ευρώ, που θα οδηγήσει αντιστοίχως στη δημιουργία εκατοντάδων θέσεων εργασίας τόσο στο ναυπηγικό κομμάτι όσο και στο ευρύτερο οικοσύστημα.