cyprusairways0904Πάνω από δέκα αεροπορικές εταιρείες υπέβαλαν έγγραφα μέχρι χθες το βράδυ, που έληξε η σχετική περίοδος, για το ενδιαφέρον τους να εξαγοράσουν τις Κυπριακές Αερογραμμές.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Φιλελεύθερου», σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις οι ανεπίσημες για την ώρα προτάσεις αφορούν απόκτηση του ελέγχου της ιδιοκτησίας και της διαχείρισης της εταιρείας. Μεταξύ των ενδιαφερομένων περιλαμβάνεται, όπως έγινε ήδη γνωστό, η Ryanair, που πράγματι υπέβαλε το ενδιαφέρον της με βάση την προκήρυξη διεθνούς ενδιαφέροντος που δημοσιοποίησε η Κυβέρνηση.  

Ενδιαφέρον για εξαγορά των Κυπριακών Αερογραμμών και όχι μόνο υπέβαλε μέσω της διαδικασίας που προβλέπει την κατάθεση ειδικού εντύπου και αρχικών στοιχείων στην KPMG η ισραηλινή εταιρεία Arkia, σε συνεργασία με αμερικανικά επενδυτικά κεφάλαια, που θέλει να επεκτείνει τις δραστηριότητές της και ως ευρωπαϊκή εταιρεία με το καπέλο των Κυπριακών Αερογραμμών και διαθέτει δυνατότητες αύξησης στόλου και προορισμών.

Το σχετικό ενδιαφέρον της για τις Κ. Α. εκδήλωσε μέσω της διαδικασίας και η ρουμανική Blue Air, η οποία πετά τα τελευταία χρόνια από και προς την Κύπρο. Πληροφορίες του «Φ» αναφέρουν ότι η πρόταση της Blue Air προβλέπει στενή συνεργασία της για τις Κ. Α.με τη ρωσικών συμφερόντων κυπριακή Renaissance Capital. Επίσης, ενδιαφέρον μέσω υποβολής των ζητούμενων εγγράφων υπέβαλε και o ισπανικός όμιλος Arevenca Group σε συνεργασία με την επίσης ισπανική Fly Aruba και την Air Atlantic, σε συνεργασία με επενδυτές από ΗΠΑ και Καναδά. Αργά ψες υπέβαλαν το ενδιαφέρον τους η ΜΕΑ του Λιβάνου και η Αegean από την Ελλάδα. Πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι το ενδιαφέρον τους επανέλαβαν και άλλοι ενδιαφερόμενοι για επένδυση ή εξαγορά στις Κυπριακές Αερογραμμές, που είχαν ήδη επαφές με το κράτος-ιδιοκτήτη και είχαν συζητήσει το θέμα, αυξάνοντας τον αριθμό του καταλόγου των ενδιαφερομένων στους δέκα, λίγες ώρες πριν λήξει η περίοδος υποβολής ενδιαφέροντος.

Επισημαίνεται ότι σε ορισμένες περιπτώσεις είχαν ήδη υπογραφεί συμφωνίες εμπιστευτικότητας με τέτοιους ενδιαφερόμενους. Όπως φαίνεται, λόγω της διαμόρφωσης της προκήρυξης που περιοριζόταν σε επενδυτές, δεν ενδιαφέρθηκαν όσοι στο πρόσφατο παρελθόν είχαν ενδιαφερθεί να αναλάβουν τη διαχείριση των Κ.Α., προτείνοντας άλλες διαδικασίες και τρόπους εξεύρεσης κεφαλαίων. Εν τω μεταξύ, τον χαρακτηρισμό της αεροπορικής σύνδεσης Λάρνακας-Βρυξελλών ως «άγονης γραμμής» (μη κερδοφόρα) αποφάσισε χθες το Υπουργικό Συμβούλιο, με πρόταση του υπουργού Συγκοινωνιών Μάριου Δημητριάδη. Με τον τρόπο αυτό ο υπουργός ελπίζει ότι θα δοθεί λύση διαρκείας στην κάλυψη του κενού στις πτήσεις προς και από Βρυξέλλες, που προκαλεί ταλαιπωρία σε ευρωβουλευτές, υπουργούς αλλά και κυρίως σε εκατοντάδες δημοσίους υπαλλήλους και όχι μόνο, που καλούνται να ταξιδεύουν συχνά στις Βρυξέλλες. Επίσης, προσβλέπει σε εξοικονομήσεις για το κράτος, ακόμα και στην περίπτωση που το κράτος αποφασίσει να επιδοτήσει την απευθείας σύνδεση Λάρνακας-Βρυξελλών. Διαδικαστικά, μετά την απόφαση του Υπουργικού για τον χαρακτηρισμό της αεροπορικής σύνδεσης Λάρνακας-Βρυξελλών ως «άγονης γραμμής», θα ενημερώσει τις Βρυξέλλες ζητώντας έγκριση του χαρακτηρισμού «άγονη γραμμή». Μετά θα ζητηθεί, μέσω της επίσημης εφημερίδας της ΕΕ, εκδήλωση ενδιαφέροντος από αεροπορικές εταιρείες, για να πραγματοποιούν το δρομολόγιο με συγκεκριμένη συχνότητα, με αντάλλαγμα την παροχή αποκλειστικών δικαιωμάτων του δρομολογίου για τέσσερα χρόνια. Αν υπάρξει ενδιαφέρον, θα αξιολογηθεί και θα γίνει ανάθεση. Αν δεν υπάρξει ενδιαφέρον, θα γίνει νέα προκήρυξη, με ζητούμενο την πραγματοποίηση των δρομολογίων σε συγκεκριμένες συχνότητες, ενδεχομένως και συγκεκριμένες ώρες και με συγκεκριμένα μέγιστα ναύλα, παρέχοντας επίσης αποκλειστικότητα, αλλά και με δυνατότητα επιδότησης.

Οι προτάσεις που θα υποβληθούν από ενδιαφερόμενες αεροπορικές εταιρείες θα αξιολογηθούν ως προς τους όρους που θα τεθούν και ως προς το ποσό της επιδότησης που ζητούν. Μελέτες έμπειρων στελεχών του Υπουργείου Συγκοινωνιών έχουν δείξει ότι μέχρι ένα συγκεκριμένο όριο, η επιδότηση θα επιστρέφεται ως πολλαπλάσιο όφελος στο κράτος. Πρώτο, γιατί θα υπάρξει έστω και μικρή ροή τουρισμού. Δεύτερο, γιατί το κράτος θα εξοικονομήσει σημαντικά ποσά από τα πιο χαμηλά ναύλα, αφού τώρα, για κάθε δημόσιο υπάλληλο που ταξιδεύει στις Βρυξέλλες, το κόστος του ναύλου κυμαίνεται σε 600-750 ευρώ. Πρόσθετα, επειδή δεν υπάρχει απευθείας πτήση, σε πάρα πολλές περιπτώσεις καταβάλλεται και πρόσθετο επίδομα διανυκτέρευσης που ξεπερνά τα 200 ευρώ. Οπότε, η επιδότηση απευθείας δρομολογίου θα επιστρέψει το ποσό που θα δοθεί ως εξοικονομήσεις.