Η δημοτικότητα δεν είναι πάντα δώρο. Και στην περίπτωση του τουρισμού, αποδεικνύεται…κατάρα.
Μόλις ένας προορισμός έχει φτάσει σε υψηλότερο σημείο δημοφιλίας του, ο υπερπληθυσμός των τουριστών αποξενώνει τους ντόπιους και επηρεάζει αρνητικά την εμπειρία του επισκέπτη.

Στην λίστα με τους πέντε υπερκορεσμένους τουριστικά προορισμού, προστέθηκαν αυτό το διάστημα το Ντουμπρόβνικ και η Βαρσοβία, επισημαίνεται στην μελέτη.

Οι φιλικές προς το πορτοφόλι τιμές της πολωνικής πρωτεύουσας σε συνδυασμό με την ποικιλομορφία της αρχιτεκτονικής και τη συναρπαστική ιστορία, έχουν προσελκύσει πληθώρα επισκεπτών.

Αυτό αναφέρεται μεταξύ άλλων στην νέα έκθεση του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ταξιδιών και Τουρισμού, για τις πόλεις που κινδυνεύουν από τον υπερτουρισμό.

Στην έκθεση, σε συνεργασία με την McKinsey και με θέμα “Αντιμετώπιση της Επιτυχίας: Διαχείριση του Υπερπληθυσμού σε Τουριστικούς Προορισμούς”, τονίζεται ότι “ο τομέας των ταξιδιών και του τουρισμού είναι ένας ακρογωνιαίος λίθος της παγκόσμιας οικονομίας μας, με ανάπτυξη που συνοδεύεται από προκλήσεις, πολλές από τις οποίες μπορούν να συνοψιστούν με τον όρο” υπερπληθυσμός.

Ο υπερπληθυσμός δεν είναι καθόλου νέος – αλλά φαίνεται να έρχεται στο προσκήνιο σε δημοφιλείς προορισμούς σε ολόκληρο τον κόσμο”.

Ποιες είναι οι συνέπειες;

  • Αποξενωμένοι ντόπιοι
  • Υποβαθμισμένες τουριστικές εμπειρίες
  • Υπερφορτωμένες υποδομές
  • Βλάβες στη φύση
  • Απειλές σε πολιτισμό και κληρονομιά

Η Βενετία είναι ένα παράδειγμα φρίκης που θέλουν να αποφύγουν και άλλες πόλεις, ενώ στην λίστα με τις παραπάνω συνέπειες είναι η Ρώμη, το Αμστερνταμ, το Ντουμπρόβνικ, η Κουάλα Λουμπούρ, το Μακάο, η Βαρσοβία.

Η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα “ότι η τουριστική βιομηχανία θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, νέες ευκαιρίες και νέες εμπειρίες, καθώς και θα αποτελέσει δύναμη ειρήνης στον κόσμο.

Οι προκλήσεις της ανάπτυξης και ιδιαίτερα του υπερπληθυσμού τουριστών είναι εμφανείς και οι προορισμοί αγωνίζονται να επιτύχουν τη σωστή ισορροπία για την κάλυψη των αναγκών των επιχειρήσεων, των κατοίκων της περιοχής και των τουριστών”.

Στρατηγική ισορροπίας προορισμών υπερτουρισμού

Σύμφωνα με όσα προτείνονται στην έκθεση, για να ανασάνουν οι προορισμοί θα πρέπει, να εστιάσουν:

  • Δημιουργία ολοκληρωμένης βάσης δεδομένων και τακτική ενημέρωση της. Χώρες, περιφέρειες,
    πόλεις και ιστότοποι πρέπει να αρχίσουν με τη συγκέντρωση λεπτομερών δεδομένων, την ανάπτυξη των αναλυτικών στοιχείων τους και βελτίωσης των στρατηγικών τουρισμού.
  • Διεξαγωγή αυστηρού, μακροπρόθεσμου σχεδιασμού για την ενθάρρυνση της βιώσιμης ανάπτυξης.
  • Οι προορισμοί πρέπει να μεταφέρουν την εστίασή τους από την προώθηση σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό και στις προκλήσεις διαχείρισης. Με μια σαφή, μακροπρόθεσμη στρατηγική βασισμένη σε ένα σταθερό γεγονός είναι πιθανότερο να επιτύχουν βιώσιμη ανάπτυξη και να μετριάσουν ή ακόμη και να αποτρέψουν το φαινόμενο.
  • Πολυσυμμετοχικό σχήμα στην χάραξη στρατηγικής με επαγγελματίες, φορείς, δημόσιο και την τοπική κοινωνία. Από την θεωρία στην πράξη είναι αναγκαία η συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων. Οι αρχές του τουρισμού πρέπει να δημιουργήσουν επιτροπές και άλλους επίσημους μηχανισμούς για να εργαστούν με τους ενδιαφερόμενους, για την επίλυση των προβλημάτων.

Κάθε προορισμός πρέπει να αναπτύξει, να εφαρμόσει και να παρακολουθήσει το δικό του σύνολο λύσεων, χωρίς να χρειάζεται να ξεκινήσει από το μηδέν. Απλά και βήμα, βήμα, όπως τονίζεται στην μελέτη.

  • Επισκεψιμότητα όλους τους μήνες. Οι προορισμοί θα πρέπει να αναπτύξουν τακτική για να «εξομαλύνουν» τις ανισορροπίες στην επισκεψιμότητα των ταξιδιωτών.
  • Καμπάνια μέσω διαδικτύου για δραστηριότες και αξιοθέατα στην ευρύτερη περιοχή, ώστε να διανεμηθεί ομαλά ο όγκος των επισκεπτών και να αποσυμφορηθούν οι τοποθεσίες υπερπληθυσμού.
  • Προσαρμογή τιμών για εξισορρόπηση προσφοράς και ζήτησης.
  • Ρυθμίστε την παροχή διαμονής.
  • Περιορίστε την πρόσβαση σε αξιοθέατα και δραστηριότητες, όταν ο προορισμός “πνίγεται από τουρίστες”.

Τα πορίσματα αυτής της έκθεσης βασίζονται στην ανάλυση των στοιχείων για τον τουρισμό καθώς και στην έρευνα σε συγκεκριμένους προορισμούς, δεκάδες συνεντεύξεις με ταξιδιωτικούς πράκτορες, τουριστικές αρχές, παρόχους φιλοξενίας, αεροπορικές εταιρείες, μη κυβερνητικές οργανώσεις (ΜΚΟ) και πανεπιστημιακά ιδρύματα.