γράφει ο Παναγιώτης Τερεζάκης
Διευθύνων Σύμβουλος ΟΣΕ
Τα τελευταία χρόνια είναι γεγονός ότι ο ΟΣΕ βρίσκεται σε μια περιδίνηση, στην οποία τον οδήγησαν τα τραγικά γεγονότα του 2023 και κυρίως η τραγωδία των Τεμπών, αλλά και οι πρωτόγνωρες καταστροφές από τις καταιγίδες DANIEL, ELIAS & πρόσφατα η κακοκαιρία BORA.
Οι ανωτέρω καταστροφές ανέκοψαν την πορεία εκσυγχρονισμού που ακολούθησε την πανδημία COVID και την μετέπειτα οικονομική κρίση. Το έτος που ακολούθησε τα γεγονότα του 2023 ήταν η έναρξη μιας προσπάθειας για την ανάταξη του ελληνικού σιδηροδρόμου με στόχο να καλυφθεί το χαμένο έδαφος τόσο σε επίπεδο υποδομών όσο και σε λειτουργικό.
Κατά το τρέχον έτος ανατάχθηκε ένας σημαντικός αριθμός υποδομών, λειτουργούν πλήρως οι πέντε (5) τηλεδιοικήσεις που ελέγχουν την κυκλοφορία στον παραπάνω άξονα, ενώ για πρώτη φορά λειτουργούν τα τέσσερα (4) Κέντρα Ελέγχου Σηράγγων και SCADA που παρακολουθούν σε 24ωρη βάση την λειτουργική κατάσταση των συστημάτων ασφαλείας στις σιδηροδρομικές σήραγγες από την Αθήνα μέχρι την Θεσσαλονίκη.
Το έτος που βρίσκεται μπροστά μας αποτελεί μια καμπή στον ελληνικό σιδηρόδρομο, αφού ξεκινάει ο εταιρικός μετασχηματισμός του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ και της ΓΑΙΑΟΣΕ στο μέρος που αφορά το τροχαίο υλικό. Σύμφωνα με το σχέδιο αυτό από την αρχή του νέου έτους ο νέος Οργανισμός με τον τίτλο «Σιδηρόδρομοι της Ελλάδος» θα έχει ενσωματώσει τις παραπάνω εταιρείες με βασικό κορμό τον ΟΣΕ.
Το σχέδιο έχει την έγκριση του ERA, του Ευρωπαϊκού Σιδηροδρομικού Οργανισμού και προβλέπεται να ολοκληρωθεί σε 2 φάσεις. Κατά την πρώτη Φάση θα γίνει μία συνένωση των 3 Οργανισμών που θα λειτουργούν σαν μία ενιαία δομή που θα στηρίζεται στα υφιστάμενα εταιρικά σχήματα. Η διάρκειά της δεν θα υπερβαίνει τους 12 μήνες, όπου με την βοήθεια ενός εξωτερικού Συμβούλου θα δημιουργηθεί ο νέος Οργανισμός με νέα δομή.
Το τέλος της πρώτης Φάσης θα σηματοδοτήσει την έναρξη της λειτουργίας της νέας εντελώς μετασχηματισμένης εταιρείας. Κατά τα 5 πρώτα έτη της Φάσης αυτής ο νεοσύστατος Οργανισμός θα υποστηρίζεται λειτουργικά αλλά και τεχνικά από έναν εξειδικευμένο Σύμβουλο με βασικό στόχο τον ευρωπαϊκό προσανατολισμό του Οργανισμού στα πρότυπα αντίστοιχα μεγάλων ευρωπαϊκών.
Ταυτόχρονα όμως με τον εταιρικό μετασχηματισμό θα συνεχίσουν την υλοποίησή τους τα μεγάλα έργα που θα οδηγήσουν τους «Σιδηροδρόμους της Ελλάδος» στην νέα εποχή της ανάπτυξης. Έργα όπως η οριστική αποκατάσταση των ζημιών της Θεσσαλίας, η νέα γραμμή ΤΟΞΟΤΕΣ – ΝΕΑ ΚΑΡΒΑΛΗ, η ανακαίνιση του διαδρόμου ΑΧΑΡΝΕΣ – ΟΙΝΟΗ, η αποκατάσταση και αναβάθμιση της σηματοδότησης στο τμήμα ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΑ – ΚΟΡΙΝΘΟΣ, ο Δυτικός Προαστιακός, θα αποτελέσουν σημαντικούς παράγοντες του εκσυγχρονισμού που σε συνδυασμό με την αύξηση του προϋπολογισμού θα δημιουργήσουν το βασικό πλαίσιο του εταιρικού μετασχηματισμού.
Τέλος η σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τα λιμάνια και τις ΒΙ.ΠΕ. θα συμβάλλουν αποφασιστικά στην ανάπτυξη της χώρας δημιουργώντας ένα σύγχρονο, ασφαλές και αξιόπιστο εργαλείο στις μεταφορές.