Μέχρι σήμερα χάριν αστεϊσμού κατηγορούσαν τους απασχολούμενους στον τουρισμό ότι «πουλάνε» αέρα, εννοώντας ότι η παροχή υπηρεσιών αφορά την διάθεση ενός άυλου προϊόντος και ότι δεν υπάρχει σαφής κοστολόγηση και αποτίμηση της αξίας της υπηρεσίας και ο ξενοδόχος ή ο τουριστικός πράκτορας χρεώνει κατά το δοκούν.

Μάλλον όμως ούτε αέρα πλέον δεν μπορούν να πουλήσουν οι ξενοδόχοι ειδικά των μεγάλων αστικών κέντρων, γιατί η ποιότητα του αέρα που υπάρχει εντός και εκτός δωματίων δεν είναι επιστημονικά καλή. Δηλαδή, υπάρχουν σε διασπορά οι φυσικές αιτίες επιβάρυνσης του αέρα όπως τα κατάλοιπα καπνού (ασχέτως αν το δωμάτιο θεωρείται μη καπνιζόντων), οι οσμές από χρήσεις που φιλοξενούνται στο ξενοδοχείο, ακόμη και οι οσμές από τα υλικά καθαρισμού χώρου, κλπ.

Για να γίνει αυτό κατανοητό, ότι δηλαδή δεν υπάρχει ποιότητα και αποδεδειγμένα καθαρός αέρας στα δωμάτια των ξενοδοχείων, αρκεί η αναφορά σε μια μεγάλη κατηγορία πελατών, εκείνων που υποφέρουν από αλλεργίες και αναζητούν εναγωνίως διαμονή με πιστοποιημένη καθαρότητα του αέρα. Ειδικά στις μεγαλουπόλεις, υπάρχει σαφής μεγαλύτερη επιβάρυνση  και αυτό επηρεάζει και τα ξενοδοχεία που λειτουργούν ανεξάρτητα κατηγορίας γιατί η άδεια του ΕΟΤ ή η κατηγοριοποίηση σε αστέρια δεν προβλέπει την εξέταση και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης των εσωτερικών αλλά και εξωτερικών χώρων.

Διεθνώς, επειδή υπάρχει σαφής αντίληψη για τον πράσινο τουρισμό και για ότι έχει σχέση με την ποιοτική βελτίωση των βασικών στοιχείων της παροχής υπηρεσιών φιλοξενίας, έχει δημιουργηθεί ένα κίνημα υπέρ της ολικής καθαρότητας του αέρα σε μεγάλες κτιριακές εγκαταστάσεις όπως τα ξενοδοχεία, τα νοσοκομεία, σχολεία, κλπ. Αυτό έχει περάσει και στους πελάτες/επισκέπτες, οι οποίοι συνειδητοποιημένα επιζητούν και επιλέγουν πιστοποιημένη όσον αφορά την ολική καθαρότητα του αέρα διαμονή.

Σήμερα στην χώρα μας δεν έχουμε ακόμη καταλήξει, ασχέτως με την ύπαρξη του αντικαπνιστικού νόμου, αν τελικά θα επιτρέπεται ή όχι το κάπνισμα σε κλειστούς χώρους, και τα αστικά ξενοδοχεία διαθέτουν (όσα είναι κάποιας κατηγορίας) δωμάτια καπνιζόντων ή μη που τα μεν με τα δε συνήθως δεν έχουν καμία διαφορά στην ατμόσφαιρα και την ποιότητα του αέρα του εσωτερικού τους χώρου.

Ευτυχώς όμως υπάρχουν και οι ευχάριστες εξαιρέσεις από σημαντικά ξενοδοχειακά συγκροτήματα της χώρας μας που έχοντας αντιληφθεί την σημαντικότητα της ολικής καθαρότητας του αέρα στην υγεία των επισκεπτών τους, έχουν υιοθετήσει τεχνολογικά προηγμένα συστήματα σε συγκεκριμένα δωμάτια που επιλέγονται από την λίστα των διαθεσίμων. Φυσικά και στο εξωτερικό υπάρχουν διεθνείς αλυσίδες ξενοδοχείων που έχουν υιοθετήσει πλήρως την τεχνολογία αυτή και έχουν προσελκύσει ένα σημαντικό μερίδιο επισκεπτών όχι μόνο αυτούς που έχουν αλλεργίες αλλά και όλους εκείνους επιθυμούν την διαμονή σε ένα αποδεδειγμένα καθαρό περιβάλλον (π.χ. Hyatt Hotels & Resorts, Starwood, κλπ). Το ενδιαφέρον στην περίπτωση εφαρμογής είναι ότι αφενός δεν προβλέπεται καμία απολύτως δομική αλλαγή ή μετατροπή στα «καθαρά» δωμάτια και αφετέρου καμία απολύτως δαπάνη για την μετατροπή και την εγκατάσταση του συστήματος (υπάρχει απλά μια μικρή έξτρα χρέωση ανά διανυκτέρευση).

Η «αυτού εξοχότης», ο πελάτης του ξενοδοχείου μπορεί να δει αμέσως την διαφορά από την διαβίωση σε «καθαρό» δωμάτιο, γεγονός που θα έχει σαν αποτέλεσμα την διαύγεια πνεύματος, ευεξία, καλύτερο ύπνο, απουσία φαινομένων ταλαιπωρίας και εξάντλησης ακόμη και μετά από πολύωρο ταξίδι, κλπ.

Συμπέρασμα: Ακόμη και το να πουλάς αέρα πλέον απαιτεί γνώση

Ηθικό δίδαγμα: Καθαρός αέρας = αναγκαίο και φτηνό amenity

Χρήστος Νικολαΐδης, MBA, PhD