Οι φερέλπιδες ενδείξεις για επιστροφή του τουρισμού, σε τροχιά ανάπτυξης και κερδοφορίας, μετά από μία διετία έντονων πιέσεων λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας, επαναφέρει δυναμικά στο προσκήνιο το ζήτημα της αναβάθμισης της τουριστικής εκπαίδευσης, ως μοναδικής ατραπού για τη θωράκιση της, κατά γενικής ομολογίας, «βαριάς» βιομηχανίας της χώρας.

Λαμβάνοντας υπόψιν τη σύγχρονη οικονομική συγκυρία και τα νέα δεδομένα που δημιουργεί στην αγορά ένα συνονθύλευμα παραγόντων, μεταξύ των οποίων και το ενεργειακό, η επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό, μέσω της διεύρυνσης των γνώσεων και των δεξιοτήτων, αποτελεί προτεραιότητα, προκειμένου ο ελληνικός τουρισμός να είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις διεθνείς τάσεις και την ενεργό ζήτηση, προσφέροντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.

Στο πλαίσιο αυτό το tourismtoday παρουσιάζει ειδικό αφιέρωμα με θέμα “Η τουριστική εκπαίδευση στην Ελλάδα, Προοπτικές & Ευκαιρίες. Σύνδεση Εκπαίδευσης με την παραγωγή”, συνηγορώντας στη διαπίστωση πως μόνον μέσω της κατάρτισης των νέων επαγγελματιών που θα επανδρώσουν τις υπηρεσίες τουρισμού θα επιτευχθεί και η συνολική αναβάθμιση του τουρισμού στη χώρα μας.

Σήμερα το tourismtoday.gr συνομίλησε με τον κ. Περικλή Τζοβλά, (M.Sc. Οικονομίας, M.Ed. Εκπαίδευσης Ενηλίκων) Διευθυντή Σπουδών Εκπαιδευτικού Οργανισμού PRAXIS

Τα στελέχη που αποφοιτούν και διενεργούν πρακτική άσκηση απορροφώνται από την αγορά εργασίας και σε τι διάστημα;

Οι ανάγκες της τουριστικής αγοράς είναι τόσο μεγάλες που αυτή την στιγμή υπάρχει άμεση απορρόφηση στην αγορά εργασίας πρακτικά όλων των αποφοίτων, ακόμη και λίγο πριν τελειώσουν τις σπουδές τους. Ωστόσο, υπάρχουν μεγάλες ποιοτικές διαφορές ανάμεσα στις επιχειρήσεις τουρισμού / εστίασης: οι καλά οργανωμένες (και συνήθως μεγαλύτερες) επιχειρήσεις, σχεδιάζουν πιο προσεκτικά τις πολιτικές για το προσωπικό τους. Με την έννοια αυτή, προτιμούν να αξιολογούν τους μελλοντικούς τους εργαζόμενους από την περίοδο που αυτοί πραγματοποιούν την πρακτική τους άσκηση.

Στην συνέχεια βέβαια, οι επιλεχθέντες που προσλαμβάνονται ως μόνιμοι, αναμένεται να έχουν μία σταθερή καριέρα με προοπτικές εξέλιξης. Οι μικρότερες επιχειρήσεις μάλλον προσπαθούν να καλύψουν τις άμεσες / εποχιακές ανάγκες τους και δεν έχουν την δυνατότητα για πιο μακρόχρονο σχεδιασμό. Για τον λόγο αυτό είναι πολύ σημαντικό το «ταίριασμα» (matching) αποφοίτων με τις κατάλληλες επιχειρήσεις, ώστε να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για τους αποφοίτους.

Το ΙΕΚ PRAXIS διαθέτει οργανωμένο Γραφείο Σταδιοδρομίας, στελεχωμένο με Συμβούλους Καριέρας και εστιάζει ειδικά σε αυτό το σημείο: ο κατάλληλος απόφοιτος να τοποθετηθεί για πρακτική και στην συνέχεια για απασχόληση στην κατάλληλη επιχείρηση. Η επιμονή σε αυτή την κατεύθυνση, σε συνδυασμό με ένα πολύ ποιοτικό και πρακτικό πρόγραμμα σπουδών, έχουν οδηγήσει στην 100% απορρόφηση των αποφοίτων μας από τις καλύτερες τουριστικές επιχειρήσεις.

Οι προπτυχιακές σπουδές επαρκούν ή χρειάζεται και μεταπτυχιακό;

Οι εξελίξεις στον τουρισμό είναι ραγδαίες. Μετά την πανδημία, υπάρχει ανάγκη για στροφή σε ποιοτικές υπηρεσίες και νέα προϊόντα, με έμφαση στην «εμπειρία του πελάτη» (customer experience). Για τον λόγο αυτό χρειάζονται στελέχη που να έχουν αποφασίσει να κάνουν μόνιμη καριέρα στον τουρισμό και όχι να τον αντιμετωπίζουν ως ευκαιριακή απασχόληση.

Τα στελέχη αυτά σαφώς θα πρέπει να έχουν και αναβαθμισμένες γνώσεις, στα νέα αντικείμενα που απαιτεί ο κλάδος. Μεταπτυχιακές σπουδές που να περιέχουν αντικείμενα όπως: οινογνωσία, εναλλακτικές μορφές τουρισμού, διοργάνωση events, δημόσιες σχέσεις και εξυπηρέτηση πελάτη, νέα λογισμικά, νέες μαγειρικές τεχνικές, σύνδεση με την πρωτογενή παραγωγή κλπ, υπάρχουν ήδη και προσφέρονται από το ΙΕΚ PRAXIS, με στόχο να αναβαθμίσουν τις βασικές γνώσεις (upskilling) του προπτυχιακού επιπέδου και να καλύψουν τις νέες γνωστικές περιοχές που δημιουργούνται.

Απευθύνονται βεβαίως σε στελέχη που έχουν επιλέξει τον τουρισμό / εστίαση για μια μακροχρόνια και επιτυχημένη επαγγελματική διαδρομή.

Ποιες οι προοπτικές της αγοράς εργασίας στον τουρισμό μετά το σφυροκόπημα που δέχθηκε ο κλάδος με την πανδημία του covid-19;

Όλα τα στοιχεία δείχνουν πως υπάρχει μία μεγάλη στροφή του κοινού προς τις εξωστρεφείς δραστηριότητες, με προεξάρχουσες τον τουρισμό και την εστίαση. Ήδη οι εσωστρεφείς δραστηριότητες (πχ συνδρομητική τηλεόραση) περνούν μεγάλη κρίση. Τα χρόνια της πανδημίας έδιωξαν από τον τουρισμό / εστίαση ένα μεγάλο τμήμα εργαζομένων, που αναζήτησαν μόνιμη απασχόληση σε άλλους κλάδους.

Πρόκειται βεβαίως για εργαζόμενους που αντιμετώπιζαν τον τουρισμό ως ευκαιριακή / εποχική απασχόληση. Οι ελλείψεις σε προσωπικό που παρατηρούνται αυτή την εποχή, οφείλονται κυρίως σε αυτή την κατηγορία εργαζομένων και όχι στα στελέχη που έχουν τον τουρισμό ως μόνιμο επάγγελμα. Το ζητούμενο είναι να αντικατασταθούν αυτοί οι εργαζόμενοι με στελέχη μακράς πνοής, με σύγχρονες εξειδικευμένες γνώσεις, για να τροφοδοτηθεί η αλματώδης αύξηση του κλάδου.

Χρειάζεται λοιπόν: στελέχη με αφοσίωση, προσεκτική επιλογή της σχολής φοίτησης που να προσφέρει την απόκτηση μεγάλου φάσματος σύγχρονων γνώσεων, προσεκτικό matching εργαζομένων και επιχειρήσεων. Αυτός είναι ο συνδυασμός που οδηγεί στην επιτυχία τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για τις επιχειρήσεις.

Πόσο άμεση είναι η απορρόφηση των στελεχών στην τουριστική αγορά;

Όπως προ είπαμε, υπάρχουν επιχειρήσεις που αναζητούν άμεσα να καλύψουν τις τρέχουσες ανάγκες και άλλες που κάνουν μακροπρόθεσμο σχεδιασμό.

Είτε στην μία είτε στην άλλη περίπτωση, υπάρχει άμεση απορρόφηση όλων των αποφοίτων, πλην όμως η επιλογή του κλάδου για στελέχη μακράς πνοής ευνοεί αυτούς που τον αντιμετωπίζουν επαγγελματικά και μαζεύουν όλα τα γνωστικά και τεχνικά εφόδια για μια επιτυχημένη πορεία.