Για την εξωστρεφή πολιτική που έχει υιοθετήσει το Επιμελητήριο Αχαΐας αλλά και τις σημαντικές προωθητικές ενέργειες σε όλους τους τομείς του τουρισμού μίλησε στο tourismtoday.gr ο πρόεδρός του κ. Πλάτωνας Μαρλαφέκας, τονίζοντας τη σημασία της συγκεκριμένης λογικής για να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο και να δυναμώσει το τουριστικό προφίλ της περιοχής.

Με ποιες ενέργειες το Επιμελητήριο προσπαθεί να αναδείξει και να ενισχύσει τον τουρισμό στην Αχαΐα ; Σε τι ποσοστό βοηθάει η κρουαζιέρα σε αυτό ;

Ο τουρισμός είναι για την περιοχή της Αχαΐας ένας σημαντικός παράγοντας για την τοπική οικονομία και την ανάπτυξη. Το Επιμελητήριο Αχαΐας, παρά το γεγονός ότι δεν ανήκει ως Φορέας σε αυτούς που έχουν την βασική θεσμική αποστολή (όπως η Περιφέρεια, Ενώσεις Ξενοδόχων κ.ο.κ.) είναι σταθερός αρωγός κάθε προσπάθειας υποστήριξης του τουρισμού, αλλά και εμπνευστής σχετικών πρωτοβουλιών όλα αυτά τα χρόνια. Καταρχήν έχουμε διαρκή επικοινωνία και συνεργασία με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και έχουμε συνεργαστεί και υποστηρίξει διαχρονικά κάθε ενέργεια στήριξης του τουρισμού. Με συνέργειες σε εκδηλώσεις και συνέδρια, με παρουσίες εκπροσώπων της Διοίκησης του Επιμελητηρίου σε τουριστικές αποστολές διεθνώς και με κάθε άλλο τρόπο.

Επίσης, ως Επιμελητήριο έχουμε εντάξει την τουριστική διάσταση στις δικές μας επιχειρηματικές αποστολές, σε διεθνείς εκδηλώσεις που συμμετέχουμε και σε διεθνείς εκθέσεις όπου προβάλλουμε την Ελλάδα και ειδικά την Αχαΐα διαρκώς.

Παράλληλα, μια ξεχωριστή δράση που εξελίσσεται επί 11 πλέον χρόνια κάθε καλοκαίρι στην Αχαΐα και αποτελεί αμιγώς πρωτοβουλία του Επιμελητηρίου είναι το Πρόγραμμα «Culture @ Shopping». Είναι μια ιδέα δική μας, που οργανώθηκε και υλοποιήθηκε αμιγώς από το Επιμελητήριο Αχαΐας και έχει βραβευτεί μάλιστα από την TOYRISM AWARDS. Είναι ένα πρόγραμμα προσέλκυσης και υποδοχής τουριστών στην Πάτρα και την ευρύτερη περιοχή, στο πλαίσιο του οποίου μοιράζονται στους τουρίστες που φτάνουν στην περιοχή χιλιάδες ενημερωτικοί χάρτες για την περιοχή, με τα αξιοθέατα και τις επιλογές για αγορές, εστίαση και διασκέδαση στην Πάτρα.

Οι χάρτες αυτοί είναι σε  Αγγλικά -Γαλλικά – Γερμανικά – Ρωσικά και Ελληνικά. Το καλοκαίρι που πέρασε μοιράστηκαν 25.000 τέτοιοι ενημερωτικοί χάρτες και στο πρόγραμμα συμμετέχουν 58 ξενοδοχεία της Αχαΐας που διαθέτουν τους χάρτες σε ειδικά stands για τους τουρίστες, 50 επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου και εστίασης καθώς και Tour Operators με προτάσεις εκδρομών στην Πάτρα. Πρέπει εδώ να σημειώσουμε ότι αυτοί οι χάρτες για την Πάτρα είναι οι μοναδικοί που υπάρχουν στην περιοχή και απευθύνονται στους τουρίστες.

Θεωρείτε πως η Αχαΐα μπορεί να πρωταγωνιστήσει στον εναλλακτικό τουρισμό πχ γαστρονομικό και πολιτιστικό τουρισμό στα επόμενα χρόνια και πως μπορεί να το καταφέρει αυτό ;

Ειδικά σε αυτούς τους τομείς, νομίζω ότι έχουμε συνεισφέρει σημαντικά ως Επιμελητήριο. Σας ανέφερα προηγουμένως τις Εκθέσεις στις οποίες συμμετέχουμε ως Φορέας. Σε αυτές τις Εκθέσεις, από την Ευρώπη έως την Κίνα και ολόκληρο τον κόσμο έχουμε φιλοξενήσει δεκάδες επιχειρήσεις που βρίσκονται στις κατηγορίες της γαστρονομίας και που έχουν καταφέρει μέσω αυτών των συμμετοχών να αναπτύξουν συνεργασίας και να κάνουν τα προϊόντα τους να τα αναζητούν οι επισκέπτες στην περιοχή.

Αυτή την περίοδο, το Επιμελητήριο Αχαΐας με την συνεργασία της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και του Επιμελητηρίου Ηλείας σχεδιάζει και υλοποιεί Πρόγραμμα Προώθησης Οίνων ΠΟΠ-ΠΓΕ σε τρίτες χώρες. Το διάστημα του προγράμματος ορίζεται από τα τέλη του 2024 ως το 2027 με χώρες-στόχους την Ιαπωνία και την Κορέα. Η πρωτοβουλία ουσιαστικά αποτελεί συνέχεια του επιτυχημένου προηγούμενου αντίστοιχου προγράμματος, που πραγματοποιήθηκε από το 2020 έως το 2023, στις ίδιες χώρες.

Οι ΠΟΠ- ΠΓΕ οίνοι, που παράγονται στην Αχαΐα και Ηλεία, θα έχουν τη δυνατότητα να προβληθούν στις σημαντικές αυτές αγορές και να ενισχύσουν τις ήδη υπάρχουσες εμπορικές σχέσεις τους.

Οι βασικές δράσεις της τρέχουσας περιόδου θα γίνουν το 2025 και το 2026 και ο συνολικός προϋπολογισμός 3ετίας του προγράμματος, υπολογίζεται να φτάσει τα 1.750.000 ευρώ, ενώ από το 2020 έως το 2023 ο προϋπολογισμός ήταν 1.840.760,33 ευρώ.

Πρέπει να σας πω ότι στην πρώτη περίοδο οι συμμετοχές ήταν 15 πιστοποιημένες οινοποιητικές μονάδες από την Αχαΐα και 6 από την Ηλεία και στο πρόγραμμα που «τρέχει» οι συμμετοχές είναι ήδη διπλάσιες.

Που  κυμάνθηκαν οι τουριστικές αφίξεις φέτος το καλοκαίρι και πως προβλέπετε να συνεχιστεί η τουριστική κίνηση μέχρι το τέλος του έτους;

Νομίζω πως και τα στοιχεία δείχνουν ότι ήταν μια πολύ καλή χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό. Όλοι οι επίσημοι φορείς αναφέρουν μεγάλη αύξηση στον τουρισμό πανελλαδικά το καλοκαίρι που πέρασε και η Τράπεζα της Ελλάδας όρισε αυτή την αύξηση στο 15,5% σε σχέση με το καλοκαίρι του 2023.

Ανάλογη ήταν η αύξηση των αφίξεων και στην Αχαΐα. Βασικό στοιχείο στην περιοχή μας είναι το αεροδρόμιο του Αράξου, όπου η αύξηση ήταν περίπου στα ίδια επίπεδα, για την ακρίβεια 15% σε σχέση με το 2023. Μάλιστα, τα επίσημα στοιχεία μας δίνουν αριθμό-ρεκόρ με 162.000 αφίξεις στον Άραξο, παρά το γεγονός ότι υπήρχαν προβλήματα γεωπολιτικά (όπως ο πόλεμος στο Ισραήλ και την Ουκρανία) που υπήρχε φόβος ότι θα επηρεάσουν βασικές εθνικότητες τουριστών που παραδοσιακά φτάνουν στην περιοχή μας.

Μέχρι τέλος του έτους η τουριστική κίνηση στην περιοχή δείχνει να κυμαίνεται σε επίσης ικανοποιητικά επίπεδα, καθώς υπάρχει και παράδοση τουρισμού στους χειμερινούς μήνες στην Αχαΐα, με κυρίαρχη ασφαλώς την περιοχή των Καλαβρύτων. Η γενική εικόνα λοιπόν είναι θετική.

Παρόλα αυτά εκτιμώ ότι χρειάζεται όλοι οι συναρμόδιοι φορείς να προσπαθήσουμε περισσότερο για να εντάξουμε περισσότερο την Αχαΐα στους τουριστικούς προορισμούς όχι μόνο για το καλοκαίρι αλλά για όλο το χρόνο. Έχουμε τα «όπλα» να το κάνουμε (τεράστια και υπέροχη ακτογραμμή και παραλίες, νέες ξενοδοχειακές μονάδες, την ορεινή Αχαΐα για τη χειμερινή σεζόν Καρναβάλι και η Αποστολική Εκκλησία του Αγίου Ανδρέα που μπορούν να βοηθήσουν με πολιτιστικό και θρησκευτικό τουρισμό, σύγχρονες πλέον οδικές αρτηρίες με την ολοκλήρωση και της Πατρών – Πύργου κ.ο.κ.).

Υπάρχουν πράγματα σε επίπεδο υποδομών που μένει ακόμη να γίνουν, όπως η ολοκλήρωση του εμπορικού τμήματος του λιμανιού της Πάτρας, η αξιοποίηση του θαλάσσιου μετώπου της, το τέλος της εκκρεμότητας με τον ερχομό του τρένου που θα φτάνει στο λιμάνι, η περαιτέρω ενίσχυση του αεροδρομίου του Αράξου ώστε να αναβαθμιστεί ως αεροδρόμιο με νέες συνδέσεις.

Κυρίως όμως και πάνω από όλα χρειάζεται να έχουμε όλοι κουλτούρα εξωστρέφειας. Από την Περιφέρεια, τους Δήμους, τα Επιμελητήρια και τους Συλλόγους, τους Ξενοδόχους και την Εστίαση.

Εμείς στο Επιμελητήριο νομίζω ότι καταφέραμε όλα τα τελευταία χρόνια να έχουμε μια εξωστρεφή πολιτική και να έχουμε έναν Φορέα άμεσο συνεργάτη και συμπαραστάτη κάθε αναπτυξιακής προσπάθειας. Αυτή η λογική πρέπει να υπάρχει σε όλους ώστε να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο και να δυναμώσει το τουριστικό προφίλ της Αχαΐας.