Η Ryanair αποτελεί τον κορυφαίο όμιλο αεροπορικών εταιρειών στην Ευρώπη για ένατη συνεχή χρονιά το 2023, καθώς ο συνολικός αριθμός πτήσεων αυξήθηκε κατά 21% από έτος σε έτος, σύμφωνα με έκθεση του eurocontrol.

Οι συνολικές πτήσεις στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο αυξήθηκαν κατά 10% σε 10,2 εκατομμύρια, φτάνοντας το 92% των επιπέδων πριν από την πανδημία του 2019, σύμφωνα με νέα στοιχεία του οργανισμού διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας Eurocontrol.

Οι απεργίες του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας στη Γαλλία κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους και η αύξηση των ακραίων καιρικών φαινομένων κατά τους καλοκαιρινούς μήνες είχαν «σημαντικό αντίκτυπο» στο δίκτυο.

Οι καθυστερήσεις κατά τη διαδρομή λόγω επιθέσεων ATC ήταν τέσσερις φορές υψηλότερες από ό,τι το 2022, και όλες να επηρεάζουν τον γαλλικό εναέριο χώρο.

Η συνολική μέση καθυστέρηση ανά πτήση κατά την αναχώρηση ανήλθε σε 17,7 λεπτά.

Ωστόσο, τα επίπεδα καθυστέρησης πτήσης κατά τη διαδρομή διατηρήθηκαν παρόμοια με το 2022, παρά την αυξημένη κίνηση, μια «σημαντική αύξηση» στις απεργίες και την αναστάτωση που σχετίζεται με τις καιρικές συνθήκες.

Η ακρίβεια των αφίξεων πτήσεων σε όλο το ευρωπαϊκό δίκτυο στο 71% ήταν ελαφρώς κάτω από τα επίπεδα του 2022 αλλά πάνω από επτά ποσοστιαίες μονάδες κάτω από το 2019.

Η αεροπορική επισκόπηση του Eurocontrol για το 2023 «τονίζει την πρόκληση της επίτευξης ακρίβειας για περισσότερες από 10 εκατομμύρια πτήσεις ενόψει των απεργιών, της μαζικής αύξησης των δυσμενών καιρικών συνθηκών και της αναστάτωσης που προκλήθηκε από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία».

Η έκθεση πρόσθεσε: «Ο εναέριος χώρος της Ουκρανίας παραμένει κλειστός από τον Φεβρουάριο του 2022, με τον γειτονικό εναέριο χώρο να απορροφά περισσότερη κίνηση.

«Η έναρξη της σύγκρουσης στο Ισραήλ (Οκτώβριος 2023) επηρέασε διάφορες ροές που δεν μπόρεσαν να ξεπεράσουν τη ζώνη. Οι γεωπολιτικές κρίσεις είχαν επίσης αντίκτυπο στις ροές στην Αρμενία, ιδιαίτερα στις υπερπτήσεις».

Ο αριθμός των πτήσεων αναμένεται να φτάσει το 98% των επιπέδων του 2019 φέτος, με κάποιους μήνες να καταγράφουν δυνητικά τον ίδιο ή μεγαλύτερο αριθμό σε σύγκριση με το 2019.

Ο αριθμός των επιβατών που χρησιμοποιούν τα κορυφαία 40 αεροδρόμια της Ευρώπης το 2023 εκτιμάται ότι αυξήθηκε κατά 21% σε 1,19 δισεκατομμύρια την περίοδο έως τον Νοέμβριο.

Οι αφίξεις και αναχωρήσεις το καλοκαίρι του 2023 ήταν υψηλότερες από ό,τι το 2019 σε ορισμένες περιοχές, για παράδειγμα στην Τουρκία και την Ελλάδα.

Η Ryanair εκτελούσε κατά μέσο όρο 2.813 πτήσεις καθημερινά, σημειώνοντας αύξηση 11% σε ετήσια βάση, ακολουθούμενη από τον Όμιλο Lufthansa με 2.583 πτήσεις την ημέρα και τον ιδιοκτήτη της British Airways, IAG με 2.167.

Η Air France-KLM εκτελούσε 1.787 πτήσεις καθημερινά και η EasyJet 1.477, καθιστώντας την την πέμπτη μεγαλύτερη στην Ευρώπη.

Το Ηνωμένο Βασίλειο χειρίστηκε τις περισσότερες καθημερινές πτήσεις κατά μέσο όρο, με αύξηση 13% σε 5.290 μπροστά από την Ισπανία, τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ιταλία.

Η ημέρα αιχμής για τις καθημερινές πτήσεις ήταν στις 7 Ιουλίου 2023, όταν καταγράφηκαν 34.367 πτήσεις σε όλη την Ευρώπη.

Τα επίπεδα πτήσεων εντός της Ευρώπης αυξήθηκαν κατά 8%, με την Ευρώπη προς τον υπόλοιπο κόσμο να αυξάνεται κατά 18%.

Ωστόσο, οι συνολικές εκπομπές CO2 αυξήθηκαν κατά 12% σε εννέα εκατομμύρια τόνους μόνο για τις ενδοευρωπαϊκές πτήσεις.

Οι αεροπορικές εταιρείες χρεώθηκαν περισσότερα από 9,1 δισεκατομμύρια ευρώ σε τέλη ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας κατά τη διαδρομή, 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ περισσότερα από το προηγούμενο έτος και 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ περισσότερα από το 2019.

«Με την έναρξη της χειμερινής περιόδου, ορισμένες εταιρείες εκμετάλλευσης αεροσκαφών άρχισαν να μειώνουν τη χωρητικότητα. Επιπλέον, ορισμένα καιρικά προβλήματα που οδήγησαν σε ακυρώσεις και ο αντίκτυπος των διαφόρων συγκρούσεων εμπόδισαν την ανάκαμψη, με την κυκλοφορία να επανέρχεται στο 92%-93% των επιπέδων του 2019», επεσήμανε η έκθεση του Eurocontrol.