Σύνταξη: tourismtoday.gr

Η Βαρκελώνη ήταν το πιο μολυσμένο λιμάνι στην Ευρώπη πέρυσι, ακολουθούμενη από το Τσιβιταβέκια της Ρώμης και το λιμάνι του Πειραιά.

Αυτό αποκαλύπτει μελέτη της μελέτη Transport & Environment (T&E). Όπως διαπιστώθηκε η ατμοσφαιρική ρύπανση που προκαλείται από κρουαζιερόπλοια που επισκέπτονται τα ευρωπαϊκά λιμάνια έχει ξεπεράσει τα προ πανδημίας επίπεδα.

Τα κρουαζιερόπλοια παρήγαγαν σχεδόν τρεις φορές περισσότερο SOx στη Βαρκελώνη από όλα τα αυτοκίνητα της πόλης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα έχουν όρια SOx 100 φορές πιο αυστηρά από τα πλοία.

Την ίδια στιγμή, η Βενετία έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο. Στο λιμάνι της Βενετίας, η ατμοσφαιρική ρύπανση από τα κρουαζιερόπλοια μειώθηκε 80% αφού η πόλη απαγόρευσε τα μεγάλα πλοία, το 2021. Η Βενετία από το πιο μολυσμένο λιμάνι από κρουαζιερόπλοια το 2019 είναι στην 41η θέση το 2022.

Παρά τις προσπάθειες μείωσης της ρύπανσης, η Ιταλία ξεπερνά την Ισπανία ως η πιο μολυσμένη χώρα της Ευρώπης από κρουαζιερόπλοια.
Ενώ η Μεσόγειος πλήττεται περισσότερο, η Νορβηγία κατέχει την τέταρτη θέση. Έχει την υψηλότερη κίνηση από οποιαδήποτε άλλη χώρα, αν και με μικρότερα πλοία.

Οι εκπομπές τοξικών ατμοσφαιρικών ρύπων και συγκεκριμένα οξειδίων του θείου (SOx), από 218 ευρωπαϊκά κρουαζιερόπλοια το περασμένο έτος είναι ίσες με την ποσότητα που εκπέμπουν 1 δισεκατομμύριο αυτοκίνητα, παρά το νέο όριο για το θείο στα καύσιμα πλοίων που έχει ορίσει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO).

Αυτά τα δεδομένα δείχνουν ότι είναι δυνατό να καταπολεμηθεί η ατμοσφαιρική ρύπανση ζητώντας μεγαλύτερη ηλεκτροδότηση των λιμανιών για να σωθούν ζωές.

Αύξηση τοξικούς ατμοσφαιρικούς ρύπους

Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων, ο χρόνος που πέρασαν στα λιμάνια και τα καύσιμα που κατανάλωσαν αυξήθηκαν σχεδόν 25% σε σύγκριση με το 2019.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα αύξηση 9% στις εκπομπές SOx, 18% στις εκπομπές NOx και 25% στις εκπομπές PM2,5. Αυτοί είναι τρεις από τους πιο τοξικούς ατμοσφαιρικούς ρύπους.

Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα το 2022 ήταν ισοδύναμες με τις εκπομπές από 50.000 πτήσεις μεταξύ Παρισιού και Νέας Υόρκης, στο +17% από το 2019.

Πολλές γραμμές κρουαζιέρας στρέφονται στο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) ως καθαρότερη πηγή καυσίμου για τα πλοία τους. Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το φυσικό αέριο αποτελείται κυρίως από μεθάνιο (CH4).

Τα συστήματα πρόωσης που κινούνται με LNG αντιπροσωπεύουν πάνω από το 40% των παραγγελιών νέων κρουαζιερόπλοιων φέτος.

Αν και αυτά τα πλοία εκπέμπουν λιγότερη ατμοσφαιρική ρύπανση από εκείνα που χρησιμοποιούν παραδοσιακά καύσιμα όπως το βαρύ μαζούτ, επηρεάζουν σημαντικά αρνητικά το περιβάλλον λόγω της διαρροής άκαυτου μεθανίου στην ατμόσφαιρα.

Η T&E τονίζει ότι το μεθάνιο δεν είναι μόνο ένα ορυκτό καύσιμο αλλά και ένα ισχυρό αέριο θερμοκηπίου, με 80 φορές μεγαλύτερη ισχύ από το CO2. Πρέπει να εξετάσουμε τον αντίκτυπο αυτών των εκπομπών στο κλίμα μας.