Σύνταξη: tourismtoday.gr
Η πανδημία Covid-19 έχει δραστική επίδραση στην τουριστική βιομηχανία παγκοσμίως. Οι χώρες υποφέρουν οικονομικά, οι επιχειρηματίες χρεοκοπούν και ολόκληρος ο τομέας αποδεκατίζεται μετά από αυτούς τους δύσκολους 14 μήνες.
Ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες δήλωσε ότι είναι απαραίτητο να ανοικοδομηθεί η τουριστική βιομηχανία μετά την πανδημία, καθώς είναι ένας από τους σημαντικότερους τομείς της παγκόσμιας οικονομίας.
Η σημασία του τουρισμού
Ο τομέας ανέρχεται στο 10% του παγκόσμιου ΑΕΠ και παρέχει εργασία σε εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.
Ο τουρισμός είναι ένα σημαντικό συστατικό του μοντέλου κατανάλωσης του σύγχρονου ανθρώπου, το οποίο ικανοποιεί τις ανάγκες του ελεύθερου χρόνου, της επαφής με το περιβάλλον, της αναψυχής και της ξεκούρασης.
Ταυτόχρονα, ο τουρισμός ενέχει επίσης ορισμένες απειλές για το περιβάλλον. Και ως εκ τούτου πρέπει να ρυθμιστεί σε κάποιο βαθμό.
Πώς θα μοιάζει ο τουρισμός μετά την πανδημία
Το μέλλον του τουρισμού συνδέεται επίσης με τα προβλήματα που ήταν γνωστά πριν από την πανδημία και τα οποία σίγουρα θα γίνουν αισθητά. Για παράδειγμα, η περιβαλλοντική επίδραση των ταξιδιών μεγάλων αποστάσεων, ειδικά αεροπορικώς.
Ένα άλλο προ πανδημίας πρόβλημα είναι ο υπερτουρισμός. Οι υπερβολικά συχνές και πολυάριθμες επισκέψεις σε ορισμένους ελκυστικούς προορισμούς σε σχέση με την ικανότητα τους.
Τα πιο αξιοσημείωτα παραδείγματα αυτού του φαινομένου είναι οι πόλεις της Βενετίας και της Βαρκελώνης.
Επιπλέον και άλλες τάσεις όπως η αναζήτηση εμπειριών μετασχηματισμού ή η αυξανόμενη δημοτικότητα του ελεύθερου χρόνου (ο συνδυασμός των αγγλικών λέξεων «επιχείρηση» και «αναψυχή») είναι πιθανό να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στο μετά την πανδημία τουρισμό.
Αυξανόμενη ανάγκη για τουρισμό ευεξίας
Λοιπόν, πώς θα μπορούσε να μοιάζει ο τουρισμός μετά την πανδημία; Στη Μεγάλη Βρετανία:
- Πάνω από το 33% πιστεύουν ότι η υγεία και η ευεξία αποτελούν βασικό μέρος της ζωής τους. Σε σύγκριση με το 23% πριν από την πανδημία.
- Σχεδόν οι μισοί λένε ότι θέλουν διαλείμματα για να αντιμετωπίσουν το ψυχικό στρες της πανδημίας.
- Για πολλούς από αυτούς (42%), η προτεραιότητα για τις διακοπές μετά το Covid-19 είναι η «επαναφόρτιση μπαταριών».
Μια άλλη μελέτη του Wellness Tourism Association αποκάλυψε ότι σχεδόν το 78% των ανθρώπων σε 48 χώρες θα συμπεριλάβουν ταξίδια ευεξίας στο δρομολόγιο τους όταν αρθούν οι περιορισμοί.
Οι περισσότεροι ανέφεραν ότι η αποφυγή των στρες της καθημερινής ζωής στο πλαίσιο μιας πανδημίας, η σύνδεση με τη φύση και η αίσθηση αναζωογόνησης ήταν οι κύριοι λόγοι για τους οποίους θα έκαναν κράτηση για ένα ταξίδι ευεξίας.
Γενικά, η πανδημία έκανε πολλούς ανθρώπους να γνωρίζουν ότι πρέπει να ενεργήσουν προληπτικά και να επενδύσουν στην υγεία και την ευημερία τους. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ευεξία θα είναι σίγουρα ένα σημαντικό μέρος του μετά την πανδημία τουρισμού.
Προθέρμανση της ζήτησης σε εμπειρικά τμήματα ταξιδιού
Μετά την κρίση, η όρεξη για ταξίδια αναψυχής θα σταθμιστεί στα τμήματα:
- VFR (επίσκεψη σε φίλους και οικογένειες).
- FIT (ανεξάρτητα ταξίδια).
Οι έμπειροι ταξιδιώτες με πλούσιο πορτοφόλι θα αποτελέσουν το υψηλότερο δυναμικό τμήμα σύμφωνα με τους ειδικούς της TRALAC.
Οι καταναλωτές θα επικεντρωθούν περισσότερο στην υγεία και την ευημερία τους, την αξία για τα χρήματα και την αποφυγή πολυσύχναστων χώρων, ενώ σχεδιάζουν προσεκτικά το ταξίδι τους.
Στο μετα-πανδημία τουρισμό, είναι πολύ πιθανό να επιταχυνθεί η τάση για αυτόνομη ψηφιακή διανομή και κράτηση.
Τα εγχώρια εταιρικά ταξίδια αναμένεται να ανακάμψουν σχετικά νωρίς. Τα συνέδρια και οι εκθέσεις θα είναι μεταξύ των τελευταίων που θα ανακάμψουν.
Ο εγχώριος τουρισμός θα στοχεύει αρχικά σε τοπικές εμπειρίες. Ιδίως ημερήσιες εκδρομές και προγράμματα Σαββατοκύριακου, καθώς και επαγγελματικά ταξίδια σε βασικούς πελάτες και προμηθευτές.
Τα αξιοθέατα και οι εμπειρίες των επισκεπτών θα διαδραματίσουν βασικό ρόλο σε αυτήν την πρώιμη φάση, συμβάλλοντας στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης.
Οι πελάτες που προηγουμένως επέλεξαν να κάνουν διακοπές στο εξωτερικό θα επιλέξουν να κάνουν διακοπές στο κοντά σπίτι. Και αυτό θα είναι μια ευκαιρία να κερδίσει νέα εγχώρια ζήτηση στον τουριστικό τομέα μετά την πανδημία.
Αύξηση της δημοτικότητας των εσωτερικών ταξιδιών
Μιλώντας για τα εγχώρια ταξίδια, η τρέχουσα προτίμηση για αυτόν τον τομέα εγείρει το ερώτημα αν θα γίνει μακροπρόθεσμη τάση και σε ποιες χώρες έχουν αναπτυξιακό δυναμικό σε αυτήν την πτυχή.
Η Skift Research ανέλυσε τις τουριστικές ροές σε μεγάλες αγορές το φθινόπωρο του 2020. Η ανάλυση εκτιμά ότι τα έξοδα ταξιδιού από το εξωτερικό θα μεταφερθούν στα εγχώρια ταξίδια, ενώ τα έσοδα από τον εισερχόμενο τουρισμό είναι σε αναμονή.
Στην πράξη, η κατάσταση είναι πιθανό να είναι λιγότερο ακραία. Δεδομένου ότι τα έξοδα ταξιδιού στο εξωτερικό είναι συνήθως δύο έως πέντε φορές υψηλότερα από τα εγχώρια ταξίδια, τα εγχώρια ταξίδια τείνουν να είναι μικρότερα και δεν θα εκτρέπονται εσωτερικά όλα τα διεθνή ταξίδια.
Ποιες χώρες έχουν τη λανθάνουσα δυνατότητα για πρόωρη επιστροφή στον «κανονικό» τουρισμό και ποιες θα αντιμετωπίσουν τις μεγαλύτερες προκλήσεις;
Σε αυτή τη νέα κατάσταση, η Κίνα κερδίζει περισσότερο, μαζί με τη Γερμανία, τη Μεγάλη Βρετανία και τη Ρωσία. ΟΙ ΗΠΑ μπορεί να χάσουν τα περισσότερα από την άποψη των πραγματικών χρημάτων, ακολουθούμενες από την Ισπανία και την Ταϊλάνδη.