Οι αεροπορικές εταιρείες σε όλη την Ασία προχωρούν σε απαγόρευση της χρήσης και φόρτισης power banks κατά τη διάρκεια των πτήσεων, λόγω της αυξημένης ανησυχίας για περιστατικά πυρκαγιάς από μπαταρίες λιθίου-ιόντων.

Μεταξύ των εταιρειών που υιοθετούν αυτά τα μέτρα είναι η Singapore Airlines (SIA) και η Scoot, οι οποίες ανακοίνωσαν ότι από την 1η Απριλίου 2025, οι επιβάτες δεν θα μπορούν να χρησιμοποιούν power banks για τη φόρτιση προσωπικών συσκευών κατά τη διάρκεια της πτήσης.

Η SIA διευκρίνισε ότι, εκτός από την απαγόρευση χρήσης power banks, οι επιβάτες δεν θα μπορούν να τα φορτίζουν μέσω των USB θυρών των αεροσκαφών για λόγους ασφαλείας.

Ωστόσο, οι φορητοί φορτιστές θα εξακολουθήσουν να επιτρέπονται μόνο στις χειραποσκευές σε όλες τις πτήσεις SIA και Scoot, ενώ απαγορεύεται η τοποθέτησή τους στις παραδοτέες αποσκευές.

Οι κανονισμοί καθορίζουν ότι:

• Power banks έως 100Wh επιτρέπονται χωρίς έγκριση.

• Power banks από 100Wh έως 160Wh απαιτούν ειδική άδεια.

• Power banks άνω των 160Wh δεν επιτρέπονται σε καμία πτήση.

Αυστηρότεροι Κανονισμοί στη Νότια Κορέα

Από την 1η Μαρτίου 2025, οι επιβάτες σε πτήσεις από Νότια Κορέα υποχρεούνται να μεταφέρουν φορητές μπαταρίες και φορτιστές πάνω τους, αντί να τα αποθηκεύουν στους χώρους αποσκευών πάνω από τα καθίσματα.

Για όσους χρησιμοποιούν αυτόματα μηχανήματα check-in, οι κανονισμοί θα εμφανίζονται σε πέντε διαφορετικά στάδια της διαδικασίας, από την κράτηση έως την επιβίβαση. Επίσης, οι αεροπορικές εταιρείες θα τοποθετούν ειδικά αυτοκόλλητα στα εγκεκριμένα power banks, για να διευκολύνουν τους ελέγχους ασφαλείας.

Αυτά τα νέα μέτρα εφαρμόζονται μετά από περιστατικό φωτιάς σε αεροσκάφος της Air Busan, στο Διεθνές Αεροδρόμιο Gimhae στις 28 Ιανουαρίου 2025, το οποίο αποδόθηκε σε υπερθέρμανση power bank. Ως αποτέλεσμα, η Air Busan έγινε η πρώτη εταιρεία που απαγόρευσε power banks και ηλεκτρονικά τσιγάρα στις αποσκευές των επιβατών.

Αεροπορικές που Εφαρμόζουν Περιορισμούς στα Power Banks

Πέρα από τις SIA και Scoot, αρκετές άλλες εταιρείες στην Ασία έχουν επιβάλει αυστηρούς κανονισμούς για τη χρήση power banks:

Thai Airways: Από 15 Μαρτίου 2025, απαγορεύεται η χρήση power banks κατά τη διάρκεια της πτήσης, αλλά οι επιβάτες μπορούν να τα μεταφέρουν στις χειραποσκευές τους, εφόσον συμμορφώνονται με τα όρια ισχύος που ορίζει η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας της Ταϊλάνδης.

AirAsia: Από 15 Μαρτίου 2025, οι επιβάτες δεν θα μπορούν να φορτίζουν συσκευές με power banks κατά τη διάρκεια της πτήσης. Οι φορητοί φορτιστές πρέπει να έχουν ξεκάθαρη σήμανση ισχύος, να είναι σε καλή κατάσταση και να τηρούν τα πρότυπα ασφαλείας της IATA.

EVA Air (Ταϊβάν): Από 1η Μαρτίου 2025, απαγορεύεται η χρήση power banks εντός των αεροσκαφών της.

Starlux Airlines: Η απαγόρευση χρήσης power banks ισχύει ήδη από το 2018, από την ίδρυση της εταιρείας. Οι επιβάτες καλούνται να χρησιμοποιούν μόνο τις διαθέσιμες θύρες φόρτισης των αεροσκαφών.

China Airlines & Mandarin Airlines: Οι επιβάτες προειδοποιούνται να μη χρησιμοποιούν power banks κατά τη διάρκεια της πτήσης, ενώ απαγορεύεται η μεταφορά τους στις παραδοτέες αποσκευές.

Η αυστηροποίηση των κανονισμών ακολουθεί μια σειρά από περιστατικά υπερθέρμανσης μπαταριών σε πτήσεις:

• Μάρτιος 2025: Επιβάτης σε πτήση της Batik Air κατέγραψε σε βίντεο καπνό να γεμίζει την καμπίνα, προερχόμενο από ένα power bank που πήρε φωτιά μέσα σε αποθηκευτικό χώρο αποσκευών.

• 2023: Σε πτήση της Scoot, power bank υπερθερμάνθηκε και προκάλεσε τραυματισμούς σε δύο επιβάτες λίγο πριν την απογείωση από το Διεθνές Αεροδρόμιο Taoyuan (Ταϊβάν) προς Σιγκαπούρη.

• 2024: Η Αμερικανική Ομοσπονδιακή Αρχή Αεροπορίας (FAA) κατέγραψε τρεις περιπτώσεις υπερθέρμανσης μπαταριών λιθίου σε αεροσκάφη ανά δύο εβδομάδες, ενώ το 2018 ο αντίστοιχος ρυθμός ήταν μόλις ένα περιστατικό την εβδομάδα.

Πώς Προκαλούνται οι Πυρκαγιές από Μπαταρίες Λιθίου

Οι μπαταρίες λιθίου-ιόντων και λιθίου-μετάλλου χρησιμοποιούνται σε πολλές ηλεκτρονικές συσκευές, όπως κινητά τηλέφωνα, λάπτοπ, tablet, power banks, ρολόγια και ηλεκτρονικά τσιγάρα.

Σύμφωνα με το Flight Safety Foundation, οι πυρκαγιές από μπαταρίες λιθίου προκύπτουν όταν η μπαταρία:

• Έχει κατασκευαστικό ελάττωμα.

• Υποστεί ζημιά (π.χ. εάν συνθλιβεί σε κάθισμα αεροπλάνου ή εκτεθεί σε ακραίες θερμοκρασίες).

• Βραχυκυκλώσει, προκαλώντας απότομη αύξηση θερμοκρασίας.

Σε τέτοιες περιπτώσεις, η μπαταρία μπορεί να αναφλεγεί, να παράγει καπνό και ακόμη και να εκραγεί, με τμήματα της συσκευής να λειτουργούν σαν θραύσματα.

Πώς Διαχειρίζονται οι Αεροπορικές αυτές τις Καταστάσεις

Οι αεροσυνοδοί έχουν εκπαιδευτεί για την αντιμετώπιση περιστατικών με μπαταρίες λιθίου:

• Χρησιμοποιούν πυροσβεστήρες για την κατάσβεση της φωτιάς.

• Ψύχουν τη μπαταρία με υγρά για να αποτρέψουν την περαιτέρω υπερθέρμανση.

• Απομονώνουν τη συσκευή σε ειδικές αντιπυρικές σακούλες ή δοχεία.

Εάν το περιστατικό συμβεί στο έδαφος, η ασφαλέστερη λύση είναι η εκκένωση του αεροσκάφους.

Με τους νέους κανονισμούς ασφαλείας να επεκτείνονται, οι ταξιδιώτες καλούνται να:

• Φροντίζουν να έχουν τις συσκευές τους πλήρως φορτισμένες πριν την πτήση.

• Ενημερώνονται για τις πολιτικές κάθε αεροπορικής εταιρείας πριν το ταξίδι τους.

Οι αλλαγές αυτές αναδεικνύουν την αυξανόμενη ανάγκη για αυστηρότερα πρωτόκολλα ασφάλειας στις πτήσεις, προστατεύοντας επιβάτες και πληρώματα.