Καθώς οι αεροπορικοί ναύλοι αυξάνονται σε όλη την Ευρώπη, μεγάλες αεροπορικές εταιρείες όπως η Air France, η Lufthansa, η SAS και η British Airways εφαρμόζουν στρατηγικές για την πλοήγηση στο εξελισσόμενο τοπίο των τιμών το 2025.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση Air Monitor 2025 της American Express Global Business Travel ( Amex GBT ), μέτριες αυξήσεις ναύλων αναμένονται σε βασικές ευρωπαϊκές αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Νορβηγίας, της Δανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου.
Αυτές οι αεροπορικές εταιρείες αντιμετωπίζουν ένα μείγμα προκλήσεων, από υψηλότερα κόστη εργασίας και καυσίμων έως μετατοπισμένες απαιτήσεις επιβατών και γεωπολιτικές πιέσεις.
Ωστόσο, αξιοποιούν επίσης καινοτομίες όπως δυναμική τιμολόγηση, προσαρμογές χωρητικότητας και βελτιωμένες υπηρεσίες επιβατών για να προσαρμοστούν σε αυτές τις αλλαγές.
Αυτή η νέα έκθεση εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο αυτοί οι ηγέτες του κλάδου αντιμετωπίζουν την αύξηση των αεροπορικών ναύλων, ενώ αναδιαμορφώνουν την ταξιδιωτική εμπειρία σε μια από τις πιο δυναμικές αεροπορικές αγορές του κόσμου.
Η έκθεση Air Monitor 2025 από την American Express Global Business Travel ( Amex GBT ) παρουσιάζει μια λεπτομερή εικόνα των τάσεων των αεροπορικών ναύλων σε όλη την Ευρώπη. Η τελευταία έκθεση προβλέπει ότι τα αεροπορικά εισιτήρια θα σημειώσουν μέτριες αυξήσεις το 2025.
Οι τιμές σταθεροποιούνται μετά τις σημαντικές διαταραχές των τελευταίων ετών, συνεχίζοντας μια τάση που ξεκίνησε το 2024. Ωστόσο, αυτή η σταθερότητα συνοδεύεται από την πολυπλοκότητά της. Διάφοροι παράγοντες, όπως η προσφορά και η ζήτηση, οι προηγμένες στρατηγικές τιμολόγησης και οι γεωπολιτικές προκλήσεις, διαμορφώνουν την ευρωπαϊκή αγορά αεροπορικών ταξιδιών με τρόπους που οι ταξιδιώτες και οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να αγνοήσουν.
Δυναμική τιμολόγηση αναδιαμορφώνει την αεροπορική βιομηχανία
Οι αεροπορικές εταιρείες κλίνουν περισσότερο στη δυναμική τιμολόγηση και αυτή η αλλαγή επαναπροσδιορίζει τον τρόπο με τον οποίο ορίζουν τις τιμές των εισιτηρίων τους. Αυτή η προσέγγιση επιτρέπει στους μεταφορείς να προσαρμόζουν τους ναύλους σε πραγματικό χρόνο με βάση τη ζήτηση, τον ανταγωνισμό, ακόμη και την ατομική προθυμία πληρωμής. Ουσιαστικά, οι αεροπορικές εταιρείες γίνονται πιο έξυπνες – και πιο στρατηγικές – σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο τιμολογούν τα εισιτήριά τους.
Ταυτόχρονα, η άνοδος του New Distribution Capability (NDC) προσθέτει ένα ακόμη επίπεδο πολυπλοκότητας. Αυτή η τεχνολογία επιτρέπει στις αεροπορικές εταιρείες να προσφέρουν πιο εξατομικευμένες τιμές και προϊόντα απευθείας στους καταναλωτές και τους εταιρικούς αγοραστές ταξιδιών. Αν και αυτό μπορεί να ακούγεται βολικό, περιπλέκει τις διαπραγματεύσεις ναύλων για εταιρείες που προσπαθούν να εξασφαλίσουν τις καλύτερες προσφορές για τους ταξιδιώτες τους.
Αυξάνονται τα αεροπορικά εισιτήρια εντός και εκτός Ευρώπης
Εάν σχεδιάζετε να πετάξετε εντός Ευρώπης, περιμένετε να πληρώσετε λίγο περισσότερα το 2025. Οι ναύλοι της Business class προβλέπεται να αυξηθούν κατά 1,2% και οι ναύλοι οικονομικής θέσης πιθανότατα θα αυξηθούν κατά 2,8%.
Για όσους ταξιδεύουν πιο μακριά, οι αυξήσεις των τιμών ποικίλλουν ανάλογα με τον προορισμό. Οι πτήσεις από την Ευρώπη προς τη Βόρεια Αμερική θα αυξήσουν τους ναύλους της business class κατά 1,5% και της οικονομικής θέσης κατά 0,8%. Κατευθύνεστε στη Μέση Ανατολή; Θα πληρώσετε πολύ περισσότερα, με τις τιμές business class να αναμένεται να εκτιναχθούν κατά 6,8% και οι οικονομικοί ναύλοι κατά 6,7%. Οι ταξιδιώτες με προορισμό την Ασία αντιμετωπίζουν ακόμη πιο απότομες αυξήσεις, με τους ναύλους business class να αυξάνονται κατά 8,2% και τους ναύλους οικονομικής θέσης να αυξάνονται κατά 6,6%.
Η Γαλλία εστιάζει στις βελτιώσεις εν μέσω προκλήσεων
Η Γαλλία βλέπει ευκαιρίες και προκλήσεις στην αγορά αεροπορικών ταξιδιών της. Η Air France-KLM προσάρμοσε την πρόβλεψή της για τη χωρητικότητα για το 2024, στοχεύοντας σε αύξηση 4% από έτος σε έτος. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Παρισιού, ωστόσο, παράλληλα με το αυξανόμενο κόστος εργασίας και καυσίμων και τα αυξημένα τέλη αεροδρομίων στο Άμστερνταμ Schiphol, μετριάζουν αυτή την ανάπτυξη.
Από την άλλη πλευρά, η Air France εργάζεται σκληρά για να βελτιώσει την εμπειρία των επιβατών. Από το καλοκαίρι του 2025, οι επιβάτες θα απολαμβάνουν εξαιρετικά γρήγορο Starlink Wi-Fi, προσβάσιμο μέσω των λογαριασμών επιβράβευσης Flying Blue. Επιπλέον, η Air France αναβαθμίζει το δείπνο της κατά την πτήση με μενού που έχουν δημιουργηθεί από σεφ βραβευμένους με αστέρι Michelin σε πτήσεις που αναχωρούν από το Παρίσι.
Ωστόσο, οι αγοραστές εταιρικών ταξιδιών θα πρέπει να προετοιμαστούν για υψηλότερο κόστος. Η καθυστερημένη επιβάρυνση GDS της Air France-KLM θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2025, αυξάνοντας πιθανώς τις τιμές των εισιτηρίων για επαγγελματίες ταξιδιώτες. Ο όμιλος αεροπορικών εταιρειών λαμβάνει επίσης βήματα προς τη βιωσιμότητα, δεσμεύοντας να αγοράσει έως και 1,5 εκατομμύρια τόνους βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) από την Total Energies έως το 2035.
Η Γερμανία παλεύει με την ανάπτυξη και το αυξανόμενο κόστος
Στη Γερμανία, οι αεροπορικές εταιρείες βαδίζουν προσεκτικά καθώς η οικονομική ανάπτυξη επιβραδύνεται. Η Lufthansa προσθέτει περισσότερες πτήσεις, αλλά η συνολική χωρητικότητά της παραμένει κάτω από τα επίπεδα του 2019. Η αεροπορική εταιρεία αναφέρει ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας και πρόσφατες απεργίες εργαζομένων ως τους κύριους λόγους αυτής της προσεκτικής προσέγγισης.
Η ζήτηση εγχώριων αεροπορικών ταξιδιών παραμένει ισχυρή, αλλά ο περιορισμένος ανταγωνισμός σημαίνει ότι οι τιμές των εισιτηρίων θα μπορούσαν να αυξηθούν. Το σιδηροδρομικό δίκτυο της Γερμανίας, συνήθως μια ισχυρή εναλλακτική λύση για επαγγελματίες ταξιδιώτες, έχει μαστιστεί από προβλήματα αξιοπιστίας, καθιστώντας τα αεροπορικά ταξίδια την πιο αξιόπιστη επιλογή για πολλούς.
Η Lufthansa αντιμετωπίζει επίσης υψηλότερο κόστος εργασίας αφού συμφώνησε σε αύξηση των αμοιβών του πληρώματος καμπίνας κατά 16,5% μέχρι το τέλος του 2026. Προσθέτοντας τις πιέσεις κόστους, η αεροπορική εταιρεία θα εισαγάγει μια προσαύξηση περιβαλλοντικού κόστους τον Ιανουάριο του 2025. Αυτή η επιβάρυνση θα κυμαίνεται από 1 ευρώ έως 72€ ανά εισιτήριο, ανάλογα με τη διαδρομή και τον ναύλο.
Οι σκανδιναβοί βλέπουν αλλαγές και αυξανόμενο ανταγωνισμό
Η σκανδιναβική περιοχή, η οποία περιλαμβάνει τη Δανία, τη Νορβηγία, τη Σουηδία, τη Φινλανδία και την Ισλανδία , γνώρισε σημαντικές εξελίξεις το 2024. Η SAS, με έδρα τη Σουηδία και τη Δανία, βγήκε από την πτώχευση, εντάχθηκε στη συμμαχία SkyTeam και καλωσόρισε Η Air France-KLM ως μέτοχος κατά 19,9%. Αυτές οι στρατηγικές κινήσεις θέτουν τη SAS σε μια ισχυρότερη τροχιά, με τη δυνατότητα στενότερης συνεργασίας με διατλαντικούς εταίρους όπως η Delta και η Virgin Atlantic.
Η SAS επωφελείται επίσης από την έντονη ζήτηση, αναφέροντας συντελεστές φορτίου που ξεπερνούν το 87 τοις εκατό τον Ιούλιο του 2024. Ωστόσο, η αεροπορική εταιρεία έχει εισαγάγει πρόσθετες χρεώσεις, όπως υψηλότερη επιβάρυνση GDS και τέλη κράτησης θέσεων για επιβάτες business class και premium οικονομικής θέσης, κάτι που θα μπορούσε να σημαίνει υψηλότερο κόστος για ταξιδιώτες.
Στη Νορβηγία, η εξαγορά από τη Norwegian Air της Widerøe, της μεγαλύτερης περιφερειακής αεροπορικής εταιρείας της χώρας, αναμένεται να αυξήσει τον ανταγωνισμό στη σκανδιναβική αγορά. Αυτή η εξέλιξη έχει τη δυνατότητα να μετριάσει τις τιμές των εισιτηρίων και να προσφέρει περισσότερες επιλογές στους ταξιδιώτες σε όλη την περιοχή.
Οι βρετανικές αεροπορικές πλοηγούνται στις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η British Airways (BA) είχε μια δύσκολη χρονιά. Η αεροπορική εταιρεία ακύρωσε εκατοντάδες πτήσεις στα τέλη του 2024 λόγω συνεχιζόμενων προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα με τους κινητήρες Rolls-Royce Trent 1000 του στόλου της Boeing 787. Γεωπολιτικοί παράγοντες, συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης του ρωσικού εναέριου χώρου, μαζί με το αυξανόμενο κόστος καυσίμων και εργασίας, έχουν προσθέσει στις προκλήσεις της BA. Αυτά τα ζητήματα οδήγησαν σε μειωμένες υπηρεσίες προς την Κίνα και την αναστολή μιας από τις πτήσεις της δύο φορές την ημέρα προς το Χονγκ Κονγκ.
Παρά αυτές τις οπισθοδρομήσεις, η διατλαντική αγορά παραμένει ανταγωνιστική. Η JetBlue, η οποία ξεκίνησε την υπηρεσία Heathrow-to-JFK το 2021, επεκτάθηκε για να εξυπηρετήσει έξι ευρωπαϊκούς προορισμούς, συμπεριλαμβανομένου του Δουβλίνου και του Εδιμβούργου.
Εν τω μεταξύ, το αεροδρόμιο City του Λονδίνου, αγαπημένο για εταιρικούς ταξιδιώτες χάρη στην εγγύτητά του με τις επιχειρηματικές περιοχές του Λονδίνου, ετοιμάζεται για σημαντική επέκταση. Το αεροδρόμιο έχει λάβει έγκριση για την αύξηση της ετήσιας χωρητικότητας επιβατών από 6,5 εκατομμύρια σε 9 εκατομμύρια έως το 2031, υποσχόμενος ακόμη καλύτερη πρόσβαση για επαγγελματίες ταξιδιώτες.
Προετοιμασία για το 2025
Η έκθεση Air Monitor 2025 καθιστά σαφές ότι η τιμολόγηση των αεροπορικών εισιτηρίων στην Ευρώπη εισέρχεται σε μια νέα φάση πολυπλοκότητας. Αν και οι αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων μπορεί να φαίνονται μέτριες, οι παράγοντες που οδηγούν αυτές τις αλλαγές -δυναμική τιμολόγηση, μεταβαλλόμενες στρατηγικές αεροπορικών εταιρειών και γεωπολιτικές επιρροές- είναι κάθε άλλο παρά απλοί.
Για τους αγοραστές εταιρικών ταξιδιών και για μεμονωμένους ταξιδιώτες, η παραμονή μπροστά σε αυτές τις αλλαγές θα είναι ζωτικής σημασίας. Κατανοώντας τις δυνάμεις που παίζουν και προσαρμοζόμενοι σε νέα μοντέλα τιμολόγησης, οι επιχειρήσεις και οι ταξιδιώτες μπορούν να ανταποκριθούν στις προκλήσεις του 2025 αξιοποιώντας στο έπακρο τις ευκαιρίες που φέρνει.