Σύνταξη: tourismtoday.gr

Τις 10 αεροπορικές εταιρείες έχουν κάνει «σοβαρά σχέδια για μετάβαση στα πράσινα καύσιμα», αποκαλύπτει νέα έρευνα της Transport & Environment (T&E).

Οι αεροπορικές βαθμολογήθηκαν στις κατηγορίες A,B,C,D από το 0 έως το 100 με βάση τις μειώσεις των εκπομπών τους μέσω εναλλακτικών καυσίμων (SAF) και τα μερίδια τους σε προηγμένα και απόβλητα βιοκαύσιμα και ηλεκτρονική κηροζίνη.

  • Αξισοημείωτο είναι πως καμία αεροπορική εταιρεία από τις 77 σε όλο τον κόσμο δεν κατατάσσεται στην κατηγορία Α, υπογραμμίζοντας πως είναι μακρύς ο δρόμος για τη χρήση περισσότερων SAF για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
  • Η πλειονότητα τους κατατάσσεται στην κατηγορία C με τις 67 από τις 77 (87%) για την «έλλειψη απορρόφησης» εναλλακτικών καυσίμων. Αυτό σημαίνει πως είτε αγόραζαν «πολύ λίγο» ή «λάθος είδος» εναλλακτικού καυσίμου αεροσκαφών ή «δεν εξέταζαν καθόλου» αυτό το είδος καυσίμου στα σχέδια τους για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές.
  • Επιπλέον, σχεδόν οι μισοί αερομεταφορείς σκοράρουν στο μηδέν (κατηγορία D) συγκεντρώνοντας λιγότερους από 25 βαθμούς

Η Air France-KLM στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης

Η Air France-KLM είναι στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης στην κατηγορία Β με βαθμολογία 61 στα 100.
Το 2023, τα εναλλακτικά καύσιμα αποτελούσαν το 1,1% του συνολικού μείγματος καυσίμων της εταιρείας, υψηλότερα από οποιαδήποτε άλλη αεροπορική εταιρεία στη μελέτη, εκτός από την DHL ειδικού φορτίου (3,3%).
Σημείωσε καλή βαθμολογία λόγω των «μεγάλων αγορών βιοκαυσίμων από χρησιμοποιημένα λιπαντικά», γεγονός που θα της επιτρέψει να μειώσει τις εκπομπές κατά σχεδόν 4% έως το 2030.

Άλλες αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης στο top 10 είναι η Norwegian στην 3η θέση, η IAG (British και Iberia) στην 4η θέση και η Wizz Air στην 5η.
Όλες είναι στην κατάταξη C για τις προσπάθειες τους να αυξήσουν τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων στα αεροσκάφη τους.

Ποιες είναι οι 10 «πράσινες» αεροπορικές εταιρείες

  • Air France-KLM
  • United Airlines
  • Norwegian
  • IAG
  • Wizz Air
  • Air Transat
  • DHL Group
  • Southwest Airlines
  • JetBlue
  • Delta Air Lines
Πηγή: Transport & Environment (T&E)

Οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να ρίξουν «γροθιά στο τραπέζι»

«Πολύ λίγες αεροπορικές εταιρείες δεσμεύονται για πραγματικά βιώσιμα καύσιμα. Η πλειονότητα είτε αγοράζει λάθος τύπους καυσίμων είτε, ακόμη χειρότερα, καθόλου SAF, υπογραμμίζει ο Francesco Catte, διευθυντής SAF στην T&E.

Οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να ρίξουν «γροθιά στο τραπέζι» για να το αλλάξουν αυτό. Πρέπει να στείλουν το σωστό μήνυμα στους προμηθευτές καυσίμων ότι αυτό που τους πωλείται δεν θα κάνει τις πτήσεις τους πράσινες. Διαφορετικά, μπορούν να αποχαιρετήσουν τους μηδενικούς στόχους τους».

Σύμφωνα με την T&E η ηλεκτρονική κηροζίνη, η οποία κατασκευάζεται από ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια, είναι ο πιο «βιώσιμος και επεκτάσιμος» τύπος εναλλακτικού καυσίμου αεροσκαφών.
Ενώ τα καύσιμα που παράγονται από καλλιέργειες τροφίμων και ζωοτροφών ή φυτικά έλαια «δεν είναι καθόλου βιώσιμα», καθώς η παραγωγή τους «οδηγεί την αποψίλωση των δασών και ανταγωνίζεται την προσφορά τροφίμων».

Η ηλεκτρονική κηροζίνη αποτελεί επί του παρόντος λιγότερο από το 10% των συμβάσεων εναλλακτικών καυσίμων που έχουν συμφωνηθεί από τις αεροπορικές εταιρείες.
Ενώ τα βιοκαύσιμα που παράγονται από καλλιέργειες αποτελούν περίπου το 30% αυτών των συμφωνιών μέχρι στιγμής.

Αλλά ένα μεγάλο μέρος της ευθύνης βαρύνει τις εταιρείες πετρελαίου, οι οποίες δεν επενδύουν στη μετάβαση στην πράσινη κηροζίνη.
Όπως επισημαίνεται στην έρευνα «η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) πρέπει να δώσει προτεραιότητα στην απορρόφηση ηλεκτρονικών καυσίμων για αεροπλάνα στο επερχόμενο πακέτο Clean Industrial Deal.

Οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να κάνουν περισσότερα για να ωθήσουν τους παραγωγούς καυσίμων να δώσουν προτεραιότητα στους σωστούς τύπους πρώτων υλών».