Σύνταξη tourismtoday.gr

Οι προορισμοί που παλεύουν με τον overtourism βάζουν τέλος στα κρουαζιερόπλοια που μεταφέρουν τοξικές εκπομπές και εκατομμύρια επιβάτες. Κάθε χρόνο, περισσότεροι από 20 εκατομμύρια ταξιδιώτες επιλέγουν για διακοπές την κρουαζιέρα.
Πριν από την πανδημία, αυτός ο αριθμός ήταν ακόμη υψηλότερος, περίπου στα 30 εκατομμύρια.

Καθώς ο αριθμός των επιβατών φαίνεται να υπερβεί για άλλη μια φορά τα επίπεδα πριν από την πανδημία, πολλά ευρωπαϊκά λιμάνια στα οποία αγκυροβολούν κρουαζιερόπλοια, επανεξετάζουν την παρουσία τους.

Κάποιες πόλεις προσπαθούν να τα απαγορεύσουν εντελώς, επικαλούμενες περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές ανησυχίες.

Τα 218 κρουαζιερόπλοια που εκτελούσαν δρομολόγια στην Ευρώπη το 2022 εξέπεμψαν πάνω από τέσσερις φορές περισσότερα οξείδια του θείου από όλα τα αυτοκίνητα της ηπείρου, σύμφωνα με το Transport & Environment (T&E).

Η Βενετία θέλει να κρατήσει τα κρουαζιερόπλοια μακριά από την πόλη

  • Το 2021, η Βενετία απαγόρευσε σε μεγάλα κρουαζιερόπλοια να αγκυροβολούν στο ιστορικό της κέντρο. Η ζημιά στη λιμνοθάλασσα οδήγησε την UNESCO να απειλεί να την βάλει στη λίστα των απειλούμενων, εκτός και αν απαγορευόταν οριστικά.
    Τα μεγάλα πλοία προκαλούν ρύπανση και διαβρώνουν τα θεμέλια της πόλης, η οποία ήδη υποφέρει από τακτικές πλημμύρες.
    Ωστόσο, η πραγματικότητα του αποκλεισμού μεγάλων πλοίων από τη Βενετία αποδείχθηκε πιο περίπλοκη από ό,τι φαινόταν αρχικά. Χωρίς νέο κόμβο έξω από τη λιμνοθάλασσα της πόλης για χρήση των γραμμών κρουαζιέρας, πολλές εξακολουθούν να ελλιμενίζονται εκεί χρόνια μετά την επιβολή της απαγόρευσης.
  • Η πόλη Πάλμα ντε Μαγιόρκα στις Βαλεαρίδες φαίνεται έτοιμη να επαναφέρει τα όρια στα κρουαζιερόπλοια που επιβλήθηκαν για πρώτη φορά το 2022.
    Αυτό επιτρέπει μόνο τρία πλοία στο λιμάνι κάθε μέρα και μόνο ένα μπορεί να έχει χωρητικότητα άνω των 5.000 επιβατών.
    Οι πολιτικοί στην Ισπανία έχουν επίσης προτείνει αυστηρότερους κανόνες σχετικά με τη φορολογία και τη χρήση ρυπογόνων καυσίμων από τα κρουαζιερόπλοια.
  • Η Βαρκελώνη -καθώς κινείται για να αντιμετωπίσει τα δικά της ζητήματα από τον υπερτουρισμό– έκλεισε τον τερματικό σταθμό του Βορρά για κρουαζιέρες στις 22 Οκτωβρίου πέρυσι.
    Περίπου 340 πλοία το χρόνο θα πρέπει τώρα να ελλιμενίζονται στην προβλήτα Moll d’Adossat, η οποία είναι η πιο απομακρυσμένη από τις κατοικημένες περιοχές της πόλης.
    Μετά το κλείσιμο ενός άλλου τερματικού σταθμού που βρίσκεται στο Maremagnum και την εισαγωγή του μέτρου ενός πλοίου ανά τερματικό, μόλις επτά κρουαζιερόπλοια μπορούν πλέον να ελλιμενιστούν στην πόλη ταυτόχρονα.
    Αυτά τα μέτρα ακολουθούν μια συμφωνία με τις τοπικές αρχές για τη μετεγκατάσταση κρουαζιερόπλοιων εκτός του κέντρου της Βαρκελώνης σε μια προσπάθεια να μετριαστεί ο αντίκτυπος του μαζικού τουρισμού.

Πίεση στους τοπικούς πληθυσμούς

Η Μεσόγειος είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για κρουαζιέρες εκτός της Καραϊβικής και ο αυξανόμενος αριθμός επιβατών ασκεί πίεση στους τοπικούς πληθυσμούς.

  • Το 2022 στη Μασσαλία -το μεγαλύτερο λιμάνι κρουαζιέρας της Γαλλίας– 50.000 κάτοικοι υπέγραψαν κατά των κρουαζιερόπλοιων, στο πλαίσιο της εκστρατείας Stop Croisières.
  • Η Σαντορίνη και το Ντουμπρόβνικ έχουν επίσης αυστηροποιήσει τους περιορισμούς στις εταιρείες κρουαζιέρας.

Πού αλλού δημιουργούν προβλήματα οι κρουαζιέρες

  • Μέτρα λαμβάνει χώρα και σε δημοφιλή λιμάνια εκτός Μεσογείου. Τα κρουαζιερόπλοια που επισκέπτονται τη Σκωτία θα επιβαρυνθούν με νέο τουριστικό φόρο. Η εισφορά θα αντιμετωπίσει τις «διδύμες προκλήσεις» των εκπομπών και του υπερτουρισμού.
  • Στο Άμστερνταμ, το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε να κλείσει τον τερματικό σταθμό κρουαζιέρας σε μια προσπάθεια να περιοριστεί η ρύπανση και να μειωθεί ο αριθμός των τουριστών.
    Η μετακίνηση του τερματικού σταθμού εκτός του κέντρου φαίνεται ως η πιο πιθανή λύση. Το Άμστερνταμ εισήγαγε φόρο στους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων το 2019, μια κίνηση που οδήγησε ορισμένες εταιρείες να ακυρώσουν τις στάσεις στην πόλη.
    Περισσότερα από 100 πλοία ελλιμενίζονται στην ολλανδική πρωτεύουσα κάθε χρόνο και έχουν γίνει σύμβολο των τοπικών ζητημάτων υπερτουρισμού.