Σύνταξη: tourismtoday.gr

Τις βασικές τάσεις, αλλά και τις προκλήσεις που διαμορφώνουν το 2024 τα ταξίδια περιπέτειας, αποκαλύπτει σε μελέτη της η Adventure Travel Trade Association (ATTA).

Ποιες τάσεις θα επηρεάσουν περισσότερο τα ταξίδια περιπέτειας

  • Βιωσιμότητα (59%)
  • Υπερτουρισμός (56%)
  • Προορισμοί εκτός εποχής και εκτός μονοπατιού (53%)
Πηγή: ATTA

Ποια θέματα θα επηρεάσουν περισσότερο τα ταξίδια περιπέτειας

  • Πόλεμος και συγκρούσεις (64%)
  • Κλιματική αλλαγή (55%)
  • Pολιτικές εντάσεις / εκλογές (46%)
Πηγή: ATTA

Ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζουν οι ταξιδιωτικές επιχειρήσεις περιπέτειας

  • Στρατηγική μάρκετινγκ (55%)
  • Ανάπτυξη (38%)
  • Εκπαίδευση καταναλωτών για υπεύθυνα ταξίδια (38%)

Είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι μόνο το 9%επέλεξε τη διαχείριση κρίσεων, επιβεβαιώνοντας πιθανώς ότι ο κλάδος βρίσκεται σταθερά σε κατάσταση ανάκαμψης και ξεπερνά τις παρατεταμένες επιπτώσεις της πανδημίας.

Πηγή: ATTA

Η έρευνα εντόπισε επτά βασικούς τομείς που χρήζουν προσοχής το 2024 και αυτοί είναι:

  • Εξερχόμενη ανάκτηση και περιφερειακή δυναμική.
  • Δημοφιλείς εισερχόμενοι προορισμοί.
  • Μετατόπιση της ζήτησης και μείωση overtourism.
  • Κλιματική αλλαγή και βιώσιμες επιλογές.
  • Ευεξία και ταξίδια με νόημα.
  • Τεχνητή Νοημοσύνη (AI).
  • Τα ταξίδια περιπέτειας είναι για όλους.

1. Εξερχόμενη ανάκτηση και περιφερειακή δυναμική

Οι τουρίστες ξοδεύουν συνεχώς περισσότερα για τα οργανωμένα ταξίδια περιπέτειας απ’ ό,τι πριν από την πανδημία.

  • Οι αποδράσεις πολλαπλών προορισμών αυξάνονται και οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες κλίνουν προς μεγαλύτερης διάρκειας εκδρομές.
  • Οι παγκόσμιοι ταξιδιώτες αποδεικνύονται λιγότερο παρορμητικοί, προγραμματίζοντας τις αποδράσεις τους πιο νωρίς από ό,τι το 2019.

2. Δημοφιλείς εισερχόμενοι προορισμοί

Το 2024, οι προορισμοί στη Βορειοανατολική Ασία και τη Νοτιοανατολική Ασία αναμένουν μια ισχυρή εξερχόμενη ανάκαμψη από την Κίνα και την Ινδία.

Ο συνδυασμός αυτών των αγορών που ανοίγουν και η διαφοροποίηση του μείγματος εισερχόμενων αγορών τους αναμένεται να οδηγήσει σε μια πιο δυναμική, σύνθετη και ανταγωνιστική περιφερειακή ταξιδιωτική αγορά στην Ασία-Ειρηνικό, με την Ινδία να αναδεικνύεται σε σημαντικό παίκτη.

Η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα αναμένεται να ωφεληθούν ιδιαίτερα , με αύξηση 83% στις οργανωμένες περιπέτειες στην Ιαπωνία το 2023 σε σύγκριση με το 2019 και αύξηση 109% στη Νότια Κορέα την ίδια χρονική περίοδο.

Υπάρχει επίσης αυξανόμενο ενδιαφέρον για προορισμούς της Βόρειας Ευρώπης, καθώς οι ταξιδιώτες μπορεί να ελκύονται λιγότερο από τη Νότια Ευρώπη λόγω ανησυχιών για την κλιματική αλλαγή, όπως τα κύματα καύσωνα και οι πυρκαγιές.

Η Νορβηγία φαίνεται ιδιαίτερα να είναι ένας δημοφιλής προορισμός περιπέτειας για το 2024, καθώς οι τουρίστες ενδιαφέρονται για τα όμορφα τοπία της χώρας και τον τρόπο ζωής στην ύπαιθρο.

Αφρική

Αν και τα ταξίδια αυξάνονται στις περισσότερες περιοχές του κόσμου, μια εισερχόμενη περιοχή που αξίζει ιδιαίτερη προσοχή το 2024 είναι η Αφρική.

Η χώρα αναδεικνύεται σε δημοφιλής προορισμός περιπέτειας, με απίστευτη ανάπτυξη 33% από το 2019 (προ της πανδημίας), υποστηρίζοντας ένα ακμάζον ενδιαφέρον για τις ποικίλες προσφορές της ηπείρου, οι οποίες ξεπερνούν πολύ το σαφάρι.

Υπάρχουν πολλά περισσότερα στην Αφρική από την άγρια ζωή και η ήπειρος αναγνωρίζεται επιτέλους για τις διαφορετικές χώρες, τους πλούσιους πολιτισμούς και τις σύγχρονες πόλεις της.

  • Ωστόσο, τα σαφάρι είναι πιο δημοφιλή από ποτέ. Τα ταξίδια στην Αφρική (κυρίως από βορειοαμερικανούς και Ευρωπαίους) αξίας άνω των 3.800 δολαρίων έχουν διπλασιαστεί από το 2019.
  • Η μέση δαπάνη για ταξίδια ειδικά για σαφάρι είναι στο +65%, με τις κρατήσεις για αποδράσεις στην άγρια φύση το 2024 να είναι σχεδόν διπλάσιες από το 2023.

Ο συνδυασμός εμπειριών σαφάρι υψηλού επιπέδου με άλλες δραστηριότητες περιπέτειας, όπως κολύμβηση με αναπνευστήρα, καταδύσεις, ιστιοπλοΐα, ποδηλασία και τρέξιμο μονοπατιού, αναδεικνύεται ως τάση στην ενεργό περιπέτεια.

3. Μετατόπιση της ζήτησης και μείωση overtourism

Ο κλάδος των ταξιδιών περιπέτειας μιλά εδώ και χρόνια για τη μετατόπιση της ζήτησης για μείωση της πίεσης από overtourism σε ιδιαίτερα δημοφιλείς προορισμούς και για τη μεταφορά επισκεπτών σε ένα ευρύτερο φάσμα τοποθεσιών.

Οι ταξιδιώτες αρχίζουν επίσης να κάνουν τις δικές τους προσαρμογές. Για παράδειγμα, σχεδόν οι μισοί γονείς (47%) σχεδιάζουν να βγάλουν τα παιδιά τους από το σχολείο για να ταξιδέψουν εκτός περιόδου αιχμής.

Πρόσφατα, υπήρξε μια αξιοσημείωτη άνοδος την περίοδο shoulder (ώμου) προς τους πιο περιζήτητους προορισμούς της Ευρώπης, με ιδιαίτερη έμφαση στη Γαλλία, την Ισπανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιταλία.
Επιπλέον, οι τουρίστες αναψυχής προσαρμόζουν το χρονοδιάγραμμα των ταξιδιών τους για να ευθυγραμμιστούν με τις πιο ευνοϊκές συνθήκες της εποχής, που χαρακτηρίζονται από ψυχρότερο καιρό και πιο ελκυστικές τιμές.

Οι δευτερεύοντες ευρωπαϊκοί προορισμοί γίνονται πιο δημοφιλείς, με το 2023 να παρουσιάζει ανάπτυξη σε σχέση με το 2022 οι Αλβανία (+55,6%), Μάλτα (+21%), Κύπρος (+20,7%), Μαυροβούνιο (+19,4%) και Ισλανδία (+18,1%).

Οι προορισμοί «απάτης»

Ένας τρόπος με τον οποίο οι ταξιδιώτες επιλέγουν εναλλακτικούς προορισμούς είναι να κοιτάξουν πιο προσεκτικά τα χαρακτηριστικά που τους αρέσουν στις εμβληματικές περιοχές και να επιλέξουν μια εναλλακτική.
Αυτοί οι «διπλοί» προορισμοί ή «απάτης» είναι φθηνότεροι και δεν μαστίζονται από υπερτουρισμό.

Οι ταξιδιώτες επιλέγουν ολοένα και περισσότερο προορισμούς όπως η Ταϊπέι (αντίγραφο για τη Σεούλ), η Πατάγια (αντίγραφο για την Μπανγκόκ), η Πάρος (αντίγραφο για τη Σαντορίνη), το Κουρασάο (αντίγραφο του Σαιντ Μάρτιν) και το Πέρθ (αντίγραφο για Σίδνεϊ) για να επιτύχουν παρόμοια εμπειρία ταξιδιού με πιο ευχάριστο τρόπο.

Παρόλο που αυτή η αντικατάσταση προορισμού σημαίνει συχνά λήψη μιας πιο βιώσιμης απόφασης, μόνο το 13-21% των ταξιδιωτών θεωρούν ότι επισκέπτονται τοποθεσίες με λιγότερη επισκεψιμότητα ή τοποθεσίες που βρίσκονται εκτός διαδρομών ως μια μορφή βιώσιμου ταξιδιού.

Οι παραθεριστές κατανοούν βιώσιμα περιβαλλοντικά μέτρα όπως η ανακύκλωση, η μείωση των πλαστικών και η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς, αλλά δεν κατανοούν πλήρως πώς να εφαρμόζουν τις αρχές αειφορίας στα ταξιδιωτικά τους σχέδια.

4. Κλιματική αλλαγή και βιώσιμες επιλογές

Η κλιματική αλλαγή και τα αβέβαια καιρικά μοτίβα επηρεάζουν την επιλογή προορισμού. Τα ακραία καιρικά φαινόμενα γίνονται επίσης πιο συνηθισμένα σε όλο τον κόσμο, οδηγώντας σε ανησυχίες για την υπερβολική ζέστη, τις έντονες βροχοπτώσεις, τις πλημμύρες και τις πυρκαγιές.

  • Οι υψηλότερες θερμοκρασίες οδηγούν τους ταξιδιώτες σε πιο δροσερούς προορισμούς στις επόμενες διακοπές, ειδικά σε αυτούς με νερό. Ηδη, είναι ψηλά η δημοτικότητα προορισμών όπως η Ισλανδία, η Φινλανδία, η Σκωτία και η Λετονία.
  • Πολλές από αυτές τις χώρες της Βόρειας Ευρώπης ευθυγραμμίζονται με τη λίστα του Global Destination Sustainability Movement (GDSM) με τους πιο βιώσιμους προορισμούς, με κορυφαία το Γκέτεμπεργκ, το Όσλο, την Κοπεγχάγη, το Ελσίνκι και το Μπέργκεν.

Οι ταξιδιώτες βλέπουν επίσης τις βιώσιμες και πολυτελείς ως συμβατές ιδέες. Πολλοι αναζητούν καταλύματα που έχουν καινοτομία “wow-factor” στη βιωσιμότητα και μια σαφή εικόνα της στην πράξη.
Αυτές οι αναγνωρίσιμες πινελιές αειφορίας σε ακίνητα υψηλής ποιότητας πρόκειται να γίνουν υψηλότερη προτεραιότητα για τους ταξιδιώτες στο μέλλον.

Επιλογή βιώσιμων δραστηριοτήτων

Αν και οι ταξιδιώτες χρειάζονται συνολικά περισσότερη εκπαίδευση και υποστήριξη για να κάνουν βιώσιμες ταξιδιωτικές επιλογές, ορισμένοι αναλαμβάνουν δράση.

Για παράδειγμα, έχει αυξηθεί ο αριθμός των δυτών που επιλέγουν προορισμούς που διαθέτουν πιο βιώσιμα κέντρα κατάδυσης και τις προσπάθειές τους να έχουν θετικό, αναγεννητικό αντίκτυπο στο περιβάλλον.

Η βιωσιμότητα επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τον κλάδο των μεταφορών. Τα σιδηροδρομικά ταξίδια γνωρίζουν μια αναβίωση, ιδίως στις πολυτελείς κατηγορίες και στις γραφικές αποδράσεις με τρένο.

Αυτό οφείλεται εν μέρει στους αυξανόμενους περιορισμούς στις πτήσεις που οδηγούν σε αυξημένη ζήτηση για σιδηροδρομικά δρομολόγια, καθώς και στην επιθυμία για πιο βιώσιμες μεταφορές.

Εξακολουθεί να υπάρχει ένταση μεταξύ του αυξανόμενου κόστους ζωής και της επιθυμίας για περισσότερη βιωσιμότητα, εν μέρει λόγω της αντίληψης ότι οι πιο βιώσιμες επιλογές μετακίνησης είναι πιο ακριβές.

Σχεδόν το ήμισυ (43%) σε έρευνα του World Nomads της ATTA προσδιόρισε το “αυξημένο κόστος ταξιδιού και άλλες πληθωριστικές πιέσεις” ως κορυφαίο παράγοντα που οδηγεί τις αποφάσεις τους.
Αυτή η ανησυχία μπορεί να επηρεάσει τη συμπεριφορά των ταξιδιωτών περιπέτειας. Η σωστή ενημέρωση σχετικά με το κόστος και τα οφέλη των βιώσιμων ταξιδιών μπορεί να κάνει τη διαφορά.

«Greenwashing» και «Greenhushing»

Ενώ οι ταξιδιώτες αναζητούν πιο βιώσιμες επιλογές και ορισμένοι οργανισμοί τους υποστηρίζουν, υπάρχουν πολλές προκλήσεις επικοινωνίας.
Ο όρος greenwashing ή ψευδής προώθηση περιβαλλοντικών ή βιώσιμων οφελών, είναι γνωστός εδώ και καιρό.

Ωστόσο, σε ορισμένες περιπτώσεις οι εταιρείες κάνουν ακριβώς το αντίθετο και σκόπιμα σιωπούν σχετικά με τους στόχους ή τα επιτεύγματα τους για τη βιωσιμότητα, από φόβο μήπως κατηγορηθούν για πράσινη πλύση, γνωστή ως «greenhushing».

Οι εταιρείες ταξιδίων περιπέτειας πρέπει να προωθούν τις προσπάθειες τους για βιωσιμότητα με ακριβή τρόπο, αναφέροντας λεπτομερώς τι κάνουν χωρίς να περάσουν τα όρια στο greenwashing.
Είναι σημαντικό να πρωτοστατήσουν στη συνολική ταξιδιωτική βιομηχανία κάνοντας αλλαγές και εκπαιδεύοντας τους τουρίστες για το πώς να κάνουν θετικές επιλογές.

5. Ευεξία και ταξίδια με νόημα

Λόγω εν μέρει της αυξημένης εστίασης στην ευεξία κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι ταξιδιώτες συνεχίζουν να αναζητούν εμπειρίες που παρέχουν νόημα, επιτεύγματα και προσωπική μεταμόρφωση στη ζωή τους.

Ιδιαίτερα δημοφιλείς είναι λιγότερο προφανείς, πιο μεμονωμένες δραστηριότητες που συνδυάζουν την αναζήτηση συγκίνησης και την αυτοενδυνάμωση για να δημιουργήσουν μια ουσιαστική εμπειρία.

Αυτή η αναζήτηση για αυτοστοχασμό και προσωπική ανάπτυξη μαζί με ενεργά ταξίδια φέρνει τουρίστες σε πολιτιστικές τοποθεσίες όπως παραδοσιακούς χώρους προσκυνήματος.

Τα ταξίδια με νόημα μπορεί να περιλαμβάνουν όλες τις πτυχές της υγείας. Αυτό το αντίβαρο στην υπερδιέγερση ενός κόσμου μετά την πανδημία προσφέρει μια ευκαιρία αποκατάστασης και επαναφοράς, με ορισμένους ταξιδιώτες να το κάνουν μέχρι να κάνουν κράτηση για αθόρυβα καταφύγια, ειδικά εκείνα στη φύση.

Τουρισμός ευεξίας

Η παγκόσμια οικονομία ευεξίας θα συνεχίσει να αναπτύσσεται, με προβλεπόμενη CAGR 8,6% από το 2022-2027 και ο τουρισμός welness ειδικότερα αναμένεται να έχει CAGR 16,6% από το 2022-2027.

Αν και δεν μπορεί να θεωρηθούν όλες οι αποδράσιες ως ταξίδια περιπέτειας, μόνο το 15% των δαπανών αυτής της κατηγορίας θεωρούνται «κύριες» για welness.

Το υπόλοιπο 85% των δαπανών (περίπου 554,9 εκατομμύρια δολάρια) ετησίως αφορά «δευτερεύοντα» ταξίδια ευεξίας ή αυτά που περιλαμβάνουν ένα στοιχείο της αλλά και δραστηριότητες, πολλές από τις οποίες πιθανόν να επικαλύπτονται με αποδράσεις περιπέτειας.

Ταξίδια πολιτισμού και περιπέτειας με νόημα

Ενώ ο πολιτισμός καλύπτει ένα μεγάλο τμήμα της αγοράς ταξιδιών περιπέτειας, μερικά στοιχεία ξεχωρίζουν για το 2024, ιδίως όσον αφορά τα ταξίδια με νόημα..

Πολλοί τουρίστες θέλουν να μάθουν περισσότερα για τα “must-eat” φαγητά σε όλο τον κόσμο και ένα σημαντικό 81% θέλει να δοκιμάσει τις κουζίνες των ιθαγενών.

Για τις εταιρείες ταξιδιών περιπέτειας που επιθυμούν να ενσωματώσουν βαθύτερο πλαίσιο και υπερτοπικές εμπειρίες στις περιηγήσεις τους, η αποστολή εκ των προτέρων υλικού στους επισκέπτες σχετικά με την ιστορία, τα έθιμα και τους ανθρώπους της περιοχής μπορεί να βοηθήσει στην εκπαίδευση των επισκεπτών ώστε να κατανοήσουν και να σεβαστούν καλύτερα τους παραδοσιακούς πολιτισμούς.

Οι εκδρομές μπορούν να προωθήσουν τη ζωντανή κληρονομιά και τις τέχνες και να καθοδηγήσουν τους πελάτες τους σχετικά με τη συμμετοχή και την αλληλεπίδραση με τους ντόπιους ανθρώπους, σεβόμενοι τα όρια.

Οι εταιρείες μπορούν επίσης να εξετάσουν ποιος ελέγχει την αφήγηση γύρω από τις ταξιδιωτικές εμπειρίες περιπέτειας, για παράδειγμα συμπεριλαμβάνοντας τους ηγέτες της κοινότητας στη λήψη αποφάσεων και στην αφήγηση και προσέχοντας τη γλώσσα στο μάρκετινγκ.

6. Τεχνητή νοημοσύνη (AI)

Μόνο περίπου το ένα τρίτο (36%) προσδιόρισε την τεχνητή νοημοσύνη (AI), ως κορυφαία τάση που θα επηρεάσει περισσότερο τα ταξίδια περιπέτειας, αλλά έχει αρχίσει να ριζώνει στον ευρύτερο ταξιδιωτικό κλάδο, οπότε αξίζει προσοχή.

Η γενετική τεχνητή νοημοσύνη (Gen AI) είναι μια τεχνολογία που μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπινους χρήστες να δημιουργήσουν περιεχόμενο όπως κείμενο, εικόνες, βίντεο και άλλο περιεχόμενο.

Θεωρητικά, αυτό δίνει στους ειδικούς στα ταξίδια εργαλεία για μικρο-στόχευση δυνητικών πελατών, οι ταξιδιώτες έχουν έναν “βοηθό” που τους βοηθά να κάνουν κρατήσεις και να προγραμματίζουν ταξίδια και οι εταιρείες μπορούν να το ενσωματώσουν αυτό στη στρατηγική μάρκετινγκ και σε άλλους πιθανούς τομείς.

Τα AI chatbots ενσωματώνονται όλο και περισσότερο στους ταξιδιωτικούς ιστότοπους, βοηθώντας να απαντήσουν στις ερωτήσεις των ταξιδιωτών και δίνοντας στους χρήστες έμπνευση για πιθανές ταξιδιωτικές εμπειρίες. Μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για να κάνουν τα ταξίδια πιο προσιτά.

Για παράδειγμα, η νέα μηχανή αναζήτησης Geni-us με βάση την τεχνητή νοημοσύνη σχεδιάστηκε για να δημιουργεί εξατομικευμένα δρομολόγια για άτομα με διαφορετικές ανάγκες.

Ωστόσο, πρέπει να δίνεται προσοχή καθώς τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης δεν αντικαθιστούν την ανθρώπινη δημιουργικότητα και την ηγεσία της σκέψης. Το εργαλείο βασίζεται στη δουλειά των δημιουργικών, των οποίων το περιεχόμενο τους έχει ήδη διαγραφεί και η εργασία τους έχει υποτιμηθεί. Η AI δεν είναι επίσης αξιόπιστη με ακρίβεια.

7. Τα ταξίδια περιπέτειας είναι για όλους

Μια άλλη βασική τάση που αναδύεται είναι τα ταξιδιωτικά επαγγέλματα που απευθύνονται σε ένα ευρύτερο φάσμα ατομικών αναγκών, προτιμήσεων, ταυτοτήτων και ικανοτήτων, όπως οι γυναίκες που ταξιδιεύουν solo και η Gen Z, που επιλέγει αποδράσεις χωρίς γονείς και οι προτιμήσεις της επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες κάνουν μάρκετινγκ.

Παράλληλα ο τουρισμός skip-gen (παππούδες και γιαγιάδες που ταξιδεύουν με τα εγγόνια τους) αυξάνεται.
Αυτές οι αποδράσεις κυμαίνονται από σαφάρι έως διαδρομές σε ράντσο και ενθαρρύνουν την σύνδεση μεταξύ των γενεών.

Οι επιχειρήσεις σε όλο τον κλάδο εργάζονται για να εξυπηρετήσουν ανθρώπους όλων των ικανοτήτων και τα ταξίδια περιπέτειας δεν αποτελούν εξαίρεση. Οργανισμοί όπως το AFAR δημοσιεύουν πληροφορίες για προσβάσιμες αποδράσεις σε όλους,όπως για παράδειγμα για άτομα με προβλήματα όρασης.