Σύνταξη: tourismtoday.gr

Η πτήση της Virgin Atlantic  μεταξύ Χίθροου και Νέας Υόρκης χρησιμοποιώντας 100% βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF) την περασμένη εβδομάδα χαιρετίστηκε ως «ορόσημο» από τους ηγέτες του κλάδου.
Ωστόσο, αυτή η άποψη αμφισβητείται από περιβαλλοντικές ομάδες αερομεταφορών.

Ο Rob Griggs, διευθυντής πολιτικής και δημοσίων υποθέσεων στη βιομηχανία Airlines UK, είπε πώς ήταν ένα σημαντικό ορόσημο, μια ματιά στο μέλλον. «Έδειξε ότι αυτή η τεχνολογία λειτουργεί, ότι είναι ασφαλής, αλλά υπάρχουν τεράστιες προκλήσεις.

«Οφείλουμε τεράστια συγχαρητήρια στη Virgin Atlantic και στην κοινοπραξία. Τα SAF  θα κάνουν την διαφορά στη μείωση των εκπομπών στις αερομεταφορές, ιδιαίτερα για τις επόμενες δύο δεκαετίες προτού εισαχθεί το υδρογόνο και άλλες τεχνολογίες.
Για να συμβεί αυτό χρειαζόμαστε όγκους SAF διαθέσιμους με κόστος που μπορούν να αντέξουν οικονομικά οι αεροπορικές εταιρείες».

Από την άλλη πλευρά, ο Cait Hewitt, διευθυντής πολιτικής στην Ομοσπονδία Αεροπορικού Περιβάλλοντος (AEF), αρνήθηκε ότι η πτήση παρείχε «μια γεύση του μέλλοντος», λέγοντας «μακάρι να ήταν. Μακάρι να ήταν δυνατό να έχουμε κάποιο είδος πράσινου καυσίμου που θα μπορούσαμε απλώς να ρίξουμε στα αεροσκάφη και να συνεχίσουμε να πετάμε χωρίς να ανησυχούμε για την κλιματική κρίση.

Δεν έχουμε καμία αντίρρηση ως προς αυτό ως επιστημονική δοκιμή για να δούμε πώς λειτουργεί αυτό το καύσιμο. Αλλά διαφωνούμε με την παρουσίαση αυτής της πτήσης ως σημείο καμπής. Δείχνει ότι είμαστε κοντά σε «πτήσεις χωρίς ενοχές» και απέχουμε δεκαετίες από μια πραγματική πτήση μηδενικών εκπομπών που θα διασχίσει τον Ατλαντικό».

Τα καύσιμα στην πτήση της περασμένης εβδομάδας παρασκευάστηκαν κυρίως από χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι.
Όπως υπογράμμισε ο Cait Hewitt «αυτό είναι ένα απόβλητο που χρησιμοποιείται ήδη σε άλλες εφαρμογές. Εξ ορισμού, ένα καύσιμο με βάση τα απόβλητα δεν μπορεί να κλιμακωθεί με βιώσιμο τρόπο. Έχουμε 99,9% κηροζίνη που χρησιμοποιείται στην αεροπορική βιομηχανία παγκοσμίως. Λιγότερο από 0,1% είναι κάθε είδους εναλλακτικό καύσιμο. Θα είναι πολύ δύσκολο να το αυξήσουμε».

Ο Rob Griggs παραδέχτηκε ότι το καύσιμο που χρησιμοποιείται «είναι το λιγότερο επεκτάσιμο SAF και πιθανώς έχει λιγότερα οφέλη στον κύκλο ζωής από τις εναλλακτικές».

Ωστόσο, υποστήριξε πώς «τα SAF που θέλουμε να φτιάξουμε στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι καύσιμα δεύτερης γενιάς από απόβλητα άνθρακα και άλλους τύπους οργανικών αποβλήτων που είναι πιο δύσκολο να επεξεργαστούν αλλά πιο κλιμακωτά».