Σύνταξη: tourismtoday.gr

Τους κορυφαίους προορισμούς για ποδηλάτες στην Ευρώπη, αποκαλύπτει η έκθεση για την ποιότητα ζωής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Στις 83 πόλεις της έρευνας, λίγες έχουν υψηλό ποσοστό καθημερινών ποδηλατών και σε ακόμα λιγότερες υπολογίζεται το ποδήλατο ως σχετικό μέσο μεταφοράς.

  • Κατά μέσο όρο, τα ποδήλατα χρησιμοποιούνται ως μέσο μεταφοράς από μόλις το 14%.
    Η χρήση τους τείνει να μειώνεται καθώς οι πόλεις μεγαλώνουν.
  • Σε ένα μέρος με λιγότερους από 250.000 ανθρώπους, περίπου το 16% κάνει ποδήλατο μια τυπική μέρα.
  • Το ποσοστό αυτό πέφτει στο 14% στις πόλεις που φιλοξενούν μεταξύ 1 και 5 εκατομμυρίων κατοίκων.

Οι ευρωπαϊκές πόλεις με τους περισσότερους συχνούς ποδηλάτες

Μόλις τρεις ευρωπαϊκές πόλεις ανέφεραν ότι περισσότερο από 35% των κατοίκων τους χρησιμοποιούν ποδήλατο σε καθημερινή βάση.
Αυτές είναι το Γκρόνινγκεν και το Άμστερνταμ σε Ολλανδία και η Κοπεγχάγη στη Δανία, που και οι τρεις έχουν αρκετά χαμηλό πληθυσμό.

Σε αυτές τις τοποθεσίες, η σχετικά υψηλή χρήση ποδηλάτων έχει αντίκτυπο στις δημόσιες συγκοινωνίες. Στην έρευνα, οι κάτοικοι τους κατέγραψαν μικρότερη ικανοποίηση από τα μέσα σε σχέση με άλλες πόλεις.

Αποκλειστικά οι χώρες της βόρειας Ευρώπης -σε Βέλγιο, Σουηδία, Φινλανδία, Αυστρία και Γερμανία- συμπληρώνουν την πρώτη 10άδα της λίστας με τους πιο πολυάριθμους ποδηλάτες.

Οι ευρωπαϊκές πόλεις με τους λιγότερο συχνούς ποδηλάτες

Στο άλλο άκρο της κλίμακας, οι χώρες της νότιας και ανατολικής Ευρώπης έχουν χαμηλό ποσοστό σε καθημερινούς ποδηλάτες.

  • Η Ρώμη κατέγραψε μόλις το 5% του πληθυσμού της να επιλέγει την ποδηλασία σε καθημερινή βάση.
  • Σε Βελιγράδι και Βίλνιους, το ποσοστό ποδηλατών ανέρχεται σε 6%.

Οι ποδηλάτες στην Ευρώπη

  • Οι άνδρες -σε σχέση με τις γυναίκες- θα έκαναν ποδήλατο καθημερινά.
  • Η ηλικιακή ομάδα 15 έως 24 ετών ήταν η πιο πιθανό να χρησιμοποιήσει ποδήλατο (16%), σε σχέση με άτομα ηλικίας 55 ετών και άνω (13%).
  • Το ποσοστό των χρηστών ποδηλάτου είναι υψηλότερο μεταξύ των ατόμων με τριτοβάθμια εκπαίδευση καθώς και των άγαμων ατόμων.
  • Αντίθετα, είναι σημαντικά χαμηλότερο μεταξύ των συνταξιούχων ή των ανέργων.

ECF: Οι ποδηλατόδρομοι βοηθούν

Ενώ φαίνεται ότι πολλοί άνθρωποι που ζουν στις πόλεις είναι προσκολλημένοι στο αυτοκίνητο τους ή στα μέσα μαζικής μεταφοράς και άλλοι απλώς δεν θέλουν να “χρησιμοποιούν τη δική τους ενέργεια”, τα επίπεδα της ποδηλασίας θα μπορούσαν ενδεχομένως να αυξηθούν.

Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ποδηλατών (ECF) αμφισβητεί την έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υπογραμμίζοντας ότι “το θεματικό πεδίο της είναι πολύ ευρύ”.

Σύμφωνα με τα δικά της στοιχεία, υπάρχει “σαφής συσχέτιση μεταξύ της κάλυψης του κύριου οδικού δικτύου με διαχωρισμένες υποδομές και των επιπέδων χρήσης του ποδηλάτου” στις πόλεις της έκθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Με άλλα λόγια, οι ποδηλατόδρομοι βοηθούν.

Η ECF καλεί τους ηγέτες να προωθήσουν μία πρόταση Ευρωπαϊκής Διακήρυξης Ποδηλασίας, ώστε να αυξηθεί σημαντικά η ασφαλής και συνεκτική υποδομή για την χρήση ποδηλάτου σε ολόκληρη την ήπειρο.