της Εύας Οικονομάκη

Σε τροχιά ανάπτυξης μπαίνει η μαρίνα του Αστακού, με στόχο τη δημιουργία μίας από τις μεγαλύτερες -αν όχι της μεγαλύτερης- μαρίνες της Μεσογείου. Στόχος του μεγαλεπήβολου project, ύψους 500 εκατ. ευρώ, που δρομολογούν Έλληνες και Άραβες επενδυτές και έχει παραμείνει στα χαρτιά εδώ και πολλά χρόνια, είναι η ανάδειξη της Ελλάδας ως κορυφαίου προορισμού yachting.

Οι διαδικασίες για την εκκίνηση του έργου, το οποίο αναμένεται να περάσει από τη Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων (ΔΕΣΕ) για να υπαχθεί στο γνωστό fast track, έχουν δρομολογηθεί, ωστόσο απαιτείται η διευθέτηση εκκρεμοτήτων προκειμένου να επιταχυνθεί η υλοποίηση του συγκεκριμένου επιχειρηματικού σχεδίου.

Αυτό το διάστημα, τα συναρμόδια υπουργεία προχωρούν στις απαραίτητες ενέργειες οι οποίες θα επιτρέψουν την άρση των αγκυλώσεων, ώστε να προχωρήσει η κατασκευή ενός έργου που αναμένεται να αποτελέσει σημαντική τονωτική ένεση για την τοπική κοινωνία της Αιτωλοακαρνανίας. Άλλωστε, η δημιουργία μαρινών ανά την Ελλάδα είναι μία από τις στρατηγικές επιδιώξεις της κυβέρνησης, η οποία δίνει έμφαση στην περαιτέρω ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού, με απώτερο στόχο την αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

Προτεραιότητα οι μαρίνες

Στην κατεύθυνση αυτή, μάλιστα, το υπουργείο Τουρισμού βρίσκεται στο στάδιο διαμόρφωσης του σχετικού θεσμικού πλαισίου όσον αφορά το μοντέλο διαχείρισης και τη χωροταξική μελέτη για την ανάπτυξη των μαρινών.

Συγκεκριμένα, βάσει του σχεδιασμού του υπουργείου Τουρισμού, καταρτίζεται για πρώτη φορά εθνική στρατηγική για την ανάπτυξη των τουριστικών λιμένων, στην οποία περιλαμβάνονται τόσο η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου με το οποίο χωροθετείται, αδειοδοτείται και παραχωρείται η χρήση μιας μαρίνας όσο και το μοντέλο διαχείρισης των μαρινών. Στόχο αποτελεί αφενός η απλοποίηση του νομικού πλαισίου και αφετέρου η δραστική μείωση της γραφειοκρατίας, κινήσεις που θα επιτρέψουν την προσέλκυση επενδύσεων που θα αναδείξουν περαιτέρω τους τουριστικούς λιμένες.

Μάλιστα, θα διατεθούν πόροι άνω των 100 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για την υλοποίηση έργων σε μαρίνες, είτε στο στάδιο της ωρίμανσής τους με την έκδοση των απαραίτητων μελετών και των σχετικών περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων είτε στο στάδιο ανάπτυξης των κατάλληλων υποδομών.

Η συνεισφορά στην ελληνική οικονομία

Ιδιαίτερης σημασίας για την ελληνική οικονομία είναι τα οφέλη από την ανάπτυξη των μαρινών και του yachting, με δεδομένο ότι, σύμφωνα με την Ένωση Μαρινών Ελλάδας, για κάθε 1 ευρώ ελλιμενισμού σε τουριστικό λιμένα, δαπανώνται από 5 έως 12 ευρώ στην τοπική οικονομία, σε προμήθειες, τροφοδοσία, ανεφοδιασμό καυσίμων, τεχνικές εργασίες, ναυπηγεία και πολλές άλλες υπηρεσίες και δραστηριότητες που αναπτύσσονται γύρω από μία μαρίνα.

Είναι, μάλιστα, ενδεικτικό ότι περισσότεροι από 43.000 άνθρωποι στην Ελλάδα απασχολούνται άμεσα ή έμμεσα στο yachting και στις μαρίνες, καθώς για κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού δημιουργούνται άμεσα 4 έως 6 νέες θέσεις απασχόλησης και τουλάχιστον 100 έμμεσες στην τοπική κοινωνία.