Τον Ιούνιο του 2020, το κόστος μεταφοράς σε εσωτερικά δρομολόγια είναι χαμηλότερο από πέρυσι, λένε οι ειδικοί. Οι τιμές για τον Ιούλιο θα καθοριστούν από τη ζήτηση ενώ οι κύριοι καταναλωτές των αεροπορικών υπηρεσιών αυτό το καλοκαίρι θα είναι τουρίστες.

Οι αεροπορικές θα παλέψουν για τους τουρίστες

Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορικών Μεταφορών της Ρωσίας, τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους, οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες ολοκλήρωσαν μόνο το 8% του όγκου των μεταφορών σε σχέση με τον Απρίλιο του 2019. Αυτά τα στοιχεία περιλαμβάνουν τις πτήσεις εκκένωσης. Δεν υπάρχουν ακόμη στατιστικά στοιχεία για τον Μάιο, αλλά οι ειδικοί πιστεύουν ότι θα είναι ελαφρώς καλύτερα – περίπου το 10% του όγκου των μεταφορών τον Μάιο του περασμένου έτους.

Οι τελευταίες συστάσεις του αρχηγού της κυβέρνησης να μην προγραμματίσουν οι πολίτες καλοκαιρινές διακοπές στο εξωτερικό είναι πιθανώς σημάδι ότι η διεθνής εναέρια κυκλοφορία δεν θα αρχίσει να ανακάμπτει σύντομα.

Οι ειδικοί που μίλησαν στην εφημερίδα ATOR Vestnik πιστεύουν ότι οι τουρίστες θα γίνουν το κύριο κοινό-στόχος των αεροπορικών εταιρειών αυτό το καλοκαίρι. Θα υπάρξουν λιγότερα επαγγελματικά ταξίδια, δεν υπάρχει καμία συζήτηση για την αποκατάσταση αυτού του τμήματος ακόμα, σύμφωνα με ειδικούς της αγοράς.

«Ο αριθμός των επαγγελματικών ταξιδιών θα μειωθεί σημαντικά και θα ανακάμψει πιο αργά από την τουριστική ροή. Πολλοί οργανισμοί αρνούνται να ταξιδέψουν λόγω της οικονομικής κατάστασης. Πριν από πολύ καιρό έχουν μεταφέρει όλη τη δραστηριότητα στο διαδίκτυο», λέει ο κ. Ρόμαν Γκουσάροβ, αρχισυντάκτης του Avia.ru, της βιομηχανικής έκδοσης αεροπορικών μεταφορών στη Ρωσία και την ΚΑΚ.

«Σε ορισμένες εταιρείες, οι εργαζόμενοι που ταξίδευουν σε άλλη περιοχή θα πρέπει να μπουν σε καραντίνα στο σπίτι για 2 εβδομάδες με δικά τους έξοδα», δήλωσε ένας από τους συνομιλητές του ειδησεογραφικού πρακτορείου ATOR, κάτι που δυσκολεύει ακόμη περισσότερο την απόφαση να ταξιδέψει κανείς για επαγγελματικούς λόγους.

Όλοι οι μεγάλοι ταξιδιωτικοί πράκτορες έχουν ήδη ανακοινώσει τη λειτουργία τους στη Ρωσία. Οι πράκτορες θα επωφεληθούν επίσης από το γεγονός ότι προσφέρουν ένα ταξιδιωτικό πακέτο όπου μπορούν επίσης να επιβληθούν ελκυστικά έξοδα διαμονής.

Μικρότερες πληρότητες σε κάθε περίπτωση

Ωστόσο, οι ειδικοί δεν μιλούν για μεγάλα μεγέθη πληρότητας πτήσεων. Σύμφωνα με τις πιο φιλόδοξες προβλέψεις, τον Ιούνιο οι αεροπορικές εταιρείες μπορούν να εκπληρώσουν έως και το 25-30% των όγκων τον Ιούνιο του 2019 και τον Ιούλιο όχι περισσότερο από 50% τον Ιούλιο του 2019.

«Οι τακτικές πτήσεις των Victory, Aeroflot κλπ. αρκούν για μεταφορά σε θέρετρα τον Ιούνιο», λέει η Διευθύνουσα Σύμβουλος της Spectrum, κα. Ευγενία Κονκόλ.

Οι συμμετέχοντες στην αγορά αναμένουν ότι η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια (κυρίως για θέρετρα) θα αρχίσει να ανακάμπτει όχι νωρίτερα από τα τέλη Ιουνίου, αλλά πιθανότατα τον Ιούλιο. Βέβαια, για να συμβεί αυτό οι ταξιδιωτικοί πράκτορες και οι αεροπορικές εταιρείες χρειάζονται σαφήνεια σχετικά με τις δυνατότητες διαμονής και περιορισμών στα ρωσικά θέρετρα.

«Για να είναι επιτυχημένη η σεζόν για εγχώριους προορισμούς, η τελευταία ημερομηνία έναρξης πωλήσεων είναι η 1η Ιουνίου. Για τους τουρίστες και τους επιβάτες, η ακύρωση της προϋπόθεσης για υποχρεωτική καραντίνα κατά την άφιξη στο θέρετρο είναι καθοριστική», λέει ο Ντμίτρι Γκόριν, γενικός διευθυντής της Vipservice Holding.

Τι θα γίνει με το κόστος των εισιτηρίων

Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν ήδη υποστεί τεράστιες απώλειες. Το κράτος διέθεσε 23,5 δισεκατομμύρια ρούβλια (περίπου 300εκ. ευρώ) για να βοηθήσει τους αερομεταφορείς. Αυτά τα χρήματα προορίζονται για την εξόφληση τρεχουσών πληρωμών – χρηματοδοτική μίσθωση, φόροι αεροδρομίου, μισθοί κλπ.

Οι συμμετέχοντες στην αγορά θεώρησαν ότι για να επιτευχθεί κερδοφορία, οι τακτικές πτήσεις σε ολόκληρη τη Ρωσία θα πρέπει να αυξηθούν στην τιμή τουλάχιστον δύο φορές. Αλλά σε συνθήκες χαμηλής ζήτησης, οι αεροπορικές εταιρείες δεν θα είναι σε θέση να αντέξουν μια τέτοια αύξηση των τιμών.

«Υπάρχει ένα συγκεκριμένο επίπεδο τιμών κάτω από το οποίο ο αερομεταφορέας δεν έχει νόημα να πέσει. Για παράδειγμα, η αεροπορική εταιρεία “Victory” ανακοίνωσε τιμές στο Σότσι από 2,5 χιλιάδες ρούβλια. Αυτή η τιμή είναι ελκυστική για τους επιβάτες, αλλά άλλες αεροπορικές εταιρείες δεν μπορούν να την προσφέρουν. Συγκριτικά, νωρίτερα το κόστος της πτήσης Μόσχα – Σότσι – Μόσχα ήταν 10 χιλιάδες ρούβλια”, λέει η κα. Κονκόλ.

Οι τουριστικές πτήσεις πωλούνται τώρα σε επίπεδο κόστους. Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες προσπαθούν να ελαχιστοποιήσουν την τιμή, διατηρώντας το στο επίπεδο του περασμένου έτους για να τονώσουν τη ζήτηση.

Σύμφωνα με τις γενικές προβλέψεις των εμπειρογνωμόνων που ρωτήθηκαν, τον Ιούνιο το κόστος μεταφοράς θα είναι χαμηλότερο (ή παρόμοιο) πέρυσι.

Τον Ιούλιο, οι τιμές ενδέχεται να αυξηθούν λόγω της αυξημένης ζήτησης. Ωστόσο, κανείς δεν αναλαμβάνει να προβεί σε ακριβείς προβλέψεις – η κατάσταση αλλάζει απρόβλεπτα, αλλά δεν υπάρχουν προϋποθέσεις για μια σημαντική και σύντομα χαλάρωση του καθεστώτος περιορισμών στις περιοχές.