Σύνταξη: tourismtoday.gr
Η ανάγκη για στρατηγικό σχεδιασμό στην τουριστική βιομηχανία, είναι επιτακτική, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της επόμενης ημέρας ο ελληνικός τουρισμός.
Αυτό υπογράμμισαν μεταξύ άλλων οι ομιλητές στο 2ο περιφερειακό συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), στο Ηράκλειο της Κρήτης με θέμα “Ελληνικός Τουρισμός 2030 – Χαρτογραφώντας ευκαιρίες και προκλήσεις”.
Λόγο για έναν ολοκληρώμενο σχεδιασμό που θα περιλαμβάνει τον πρωτογενή τομέα, τον τουρισμό αλλά και θα εξετάζει επιστημονικά τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης έκανε από το βήμα ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης.
Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Λευτέρης Αυγενάκης επεσήμανε ότι η στρατηγική για την ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού θα πρέπει να περιλαμβάνει τη σύνδεση της τουριστικής οικονομίας με τον πρωτογενή τομέα της οικονομίας, επισημαίνοντας ότι η δεύτερη ναυαρχίδα της ελληνικής οικονομίας μετά την τουριστική είναι η αγροτική οικονομία.
Στην βιντεοσκοπημένη παρέμβαση της, η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, επανέλαβε τη στρατηγική του υπουργείου Τουρισμού που έχει πυρήνα την βιωσιμότητα, την ισορροπία, το μέτρο αλλά και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος.
Ο πρόεδρος της ΠΟΞ Γιάννης Χατζής, ως οικοδεσπότης της εκδήλωσης επεσήμανε ότι “στο επίκεντρο κάθε συζήτησης δεν πρέπει να ξεχνάμε τον βασικότερο τροφοδότη του τουριστικού μας ΑΕΠ, που προκύπτει από το βασικότερο ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα, το προϊόν “Ηλιος και Θάλασσα”. Πρόσθεσε ότι το εν λόγω μοντέλο έχει την δική του αξία και συνεισφορά.
Οπως τόνισε “οφείλουμε ως κλάδος και ως κοινωνία να εμπλουτίσουμε και ενισχύσουμε το ανταγωνιστικότατο προϊόν μας και όχι να το υποτιμάμε.
Στην Κρήτη, στο Νότιο Αιγαίο και στα Ιόνια, που κατά βάση οι πελάτες επισκέπτονται με αυτή την λογική, παράγονται πάνω από 2 στα 3 ευρώ τουριστικού άμεσου ΑΕΠ. Η ανάπτυξη εναλλακτικών τουριστικών εμπειριών είναι εξαιρετικά χρήσιμη και αναγκαία για την διεύρυνση των υπηρεσιών μας ΚΑΙ την διάχυση του τουριστικού ΑΕΠ στην υπόλοιπη χώρα, αλλά σε έρευνα γνώμης στις κλασικές αγορές μας, οι Γερμανοί (50%) και οι Βρετανοί (40%) επιλέγουν με βάση το κλασσικό μοντέλο θάλασσα/ήλιος”.
Στην παρέμβασή του ο πρόεδρος του ΞΕΕ Αλέξανδρος Βασιλικός επανέλαβε ότι δεν είναι ωφέλιμο για την στρατηγική του ελληνικού τουρισμού η επιδίωξη των ρεκόρ στις αφίξεις κάθε χρόνο.
Επεσήμανε ότι οι επαγγελματίες του κλάδου της ξενοδοχίας είναι οι θεματοφύλακες της παράδοσης των τοπικών κοινωνιών και του πολιτισμού, στάθηκε στο ζήτημα της βραχυχρόνιας μίσθωσης, εξηγώντας ότι παραμένει ένα ζήτημα που παραμένει ανοικτό και προανήγγειλε την παρουσίαση έρευνας, που αναδεικνύει τις κοινωνικές επιπτώσεις του φαινομένου.
Αναφερόμενος στη Σαντορίνη ανάφερε ότι τα τελευταία 12 χρόνια διπλασιάστηκαν οι κλίνες στο νησί, με τις ξενοδοχειακές κλίνες να αντιστοιχούν στο 14% της εντυπωσιακής αύξησης.
Παραμένοντας σε θέματα στρατηγικής, η αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ Αγάπη Σμπώκου τόνισε ότι δεν πρέπει να υποτιμηθούν οι κίνδυνοι που μπορεί να επηρεάσουν το τουριστικό προϊόν κάνοντας λόγο για την ανάγκη άμεσων δράσεων στο πεδίο της βιώσιμης ανάπτυξης, αλλά και της αλλαγής στερεοτύπων και νοοτροπίας.
Στάθηκε στο στρατηγικό σχέδιο που ήδη έχει καταθέσει ο ΣΕΤΕ και περιέγραψε σε αδρές γραμμές τα ανοιχτά ζητήματα που ζητούν λύσεις: Η ρύθμιση της βραχυχρόνιας μίσθωσης αλλά και η βελτίωση των δημόσιων υποδομών (δίκτυα κοινής ωφέλειας, απορρίμματα) χρήζουν άμεση επέμβαση.
Στο ίδιο μήκος κύματος και οι πρόεδροι των φορέων των ξενοδόχων του νησιού εστίασαν στο ζήτημα της βραχυχρόνιας μίσθωσης αλλά και των πολιτικών που θα πρέπει να εστιάσουν στις αρχές της βιωσιμότητας, όπως εξήγησαν.
Ο Νίκος Χαλκιαδάκης, πρόεδρος της ένωσης ξενοδόχων Ηρακλείου, επεσήμανε ότι ο ελληνικός τουρισμός είναι σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι και είναι μονόδρομος οι πολιτικές της βιωσιμότητας.
Ο Μανόλης Τσακαλάκης, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρεθύμνου επεσήμανε ότι τα προβλήματα του ελληνικού τουρισμού είναι γνωστά και όλοι τα γνωρίζουν. Αυτό που μένει, εξήγησε, είναι η ανάληψη δράσεων και μεταξύ άλλων στάθηκε κι αυτός στην ρύθμιση της βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Ο Εμμανουήλ Γιαννούλης, πρόεδρος των ξενοδόχων Χανίων, εστίασε στο θέμα του υπερτουρισμού, αναφέροντας ότι η κουβέντα γύρω από αυτό, έχει στόχο να ακούγονται φωνές για επιβολή νέων επιβαρύνσεων στις ξενοδοχειακές μονάδες και όχι για να αναδειχθούν τα ζητήματα στις υποδομές, που είναι ελλιπείς.
Ο Κωνσταντίνος Βαρδάκης, πρόεδρος ξενοδόχων των νοτίων περιοχών του Ρεθύμνου, σημείωσε ότι χρήζουν άμεσης παρέμβασης τα ζητήματα της διαχείρισης του νερού, των οδικών υποδομών, των λυμάτων κ.λπ.
Χαιρετισμός του Προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων κ. Γιάννη Χατζή στο 2ο Περιφερειακό Συνέδριο της ΠΟΞ στο Ηράκλειο (28.05.2024)
@Είναι χαρά μου να βρίσκομαι μαζί σας σήμερα στην Κρήτη και θέλω να ευχηθώ σε όλους υγεία, δύναμη και μια καλή σεζόν για τις επιχειρήσεις και τους ανθρώπους μας.
Το δεύτερο περιφερειακό μας συνέδριο επιβεβαιώνει τη βούλησή μας, η ΠΟΞ να είναι ακόμη πιο κοντά στις Ενώσεις, ακόμη πιο κοντά στον Έλληνα ξενοδόχο σε όλα τα μήκη και πλάτη της χώρας μας. Τον Έλληνα Ξενοδόχο που έχει προσφέρει πολλά και μπορεί να προσφέρει ακόμη περισσότερα στην ανάπτυξη, την απασχόληση και την κοινωνική συνοχή.
Τίποτα μεγάλο και σημαντικό όμως δεν συμβαίνει αυτόματα. Το να καταγράφουμε αφίξεις και έσοδα από χρονιά σε χρονιά, έχει μικρή σημασία. Ενίοτε και παραπλανητική. Στην χώρα μας το 2023 η Μέση κατά Κεφαλήν Δαπάνη μειώθηκε κατά 2,3% ενώ η Μέση Διάρκεια Παραμονής μειώθηκε από 7,8 σε 7 διανυκτερεύσεις.
Η έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού οδηγεί την κοινωνία σε λανθασμένες αντιλήψεις για την πραγματική επιχειρηματική δραστηριότητα πολλών εξ ημών. Είμαι σίγουρος ότι ο ΜΑΖΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΗΛΙΟΣ ΘΑΛΑΣΣΑ στους περισσότερους συμπολίτες της χώρας δεν έχει την θετικότερη χροιά.
Στη θεωρία μπορεί να λέγονται και να γράφονται πολλά, όμως τα πραγματικά δεδομένα είναι αυτά που πρέπει να οδηγούν τις αποφάσεις μας και όχι οι επιθυμίες ή οι ευχές. Η ανάπτυξη εναλλακτικών τουριστικών εμπειριών είναι εξαιρετικά χρήσιμη και αναγκαία για την διεύρυνση των υπηρεσιών μας ΚΑΙ την διάχυση του τουριστικού ΑΕΠ στην υπόλοιπη χώρα, ΑΛΛΑ σε έρευνα γνώμης στις κλασσικές αγορές μας, οι Γερμανοί (50%) και οι Βρετανοί (40%) επιλέγουν με βάση το κλασσικό μοντέλο θάλασσα/ήλιος.
Συνεπώς, στο επίκεντρο κάθε συζήτησης δεν πρέπει να ξεχνάμε τον βασικότερο τροφοδότη του Τουριστικού μας ΑΕΠ που προκύπτει από το βασικότερο ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα: Κλασσικός Τουρισμός Ήλιος Θάλασσα. Συνάδελφοι είμαστε τυχεροί που ζούμε εδώ. Οφείλουμε ως κλάδος και ως κοινωνία να εμπλουτίσουμε και ενισχύσουμε το ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΑΤΟ προϊόν μας και όχι να το υποτιμάμε. Στην Κρήτη, στο Νότιο Αιγαίο και στα Ιόνια, που κατά βάση οι πελάτες επισκέπτονται με αυτή την λογική, παράγονται πάνω από 2 στα 3 ευρώ τουριστικού άμεσου ΑΕΠ.
Η έλλειψη του στρατηγικού σχεδιασμού όμως έχει και άλλα προβλήματα καθώς φέρνει στο προσκήνιο τη συζήτηση περί δήθεν υπερτουρισμού.
Δεν γενικεύω ισοπεδωτικά, όλοι καταλαβαίνουμε ότι εάν βάλουμε όλους τους πελάτες της Κρήτης σήμερα σε λεωφορεία, μπορεί να χρειαστούμε 10,000 μεγάλα λεωφορεία. Πως θα αισθάνονται οι κάτοικοι αν βγουν τα λεωφορεία ταυτόχρονα στους δρόμους; Θα δυσανασχετούν με την τουριστική κίνηση. Είναι λογικό και είναι αποτέλεσμα κακής διαχείρισης ροών. Είναι επίσης λογικό, όταν κάποιος δεν βρίσκει σπίτι να μείνει ή όταν τα ενοίκια εκτοξεύονται στα ύψη, να δυσανασχετεί με την υψηλή τουριστική κίνηση.
Ωστόσο, αυτό είναι αποτέλεσμα της ανεξέλεγκτης επέκτασης της βραχυχρόνιας μίσθωσης που δημιουργεί τεράστια κοινωνικά ζητήματα. Στην Κρήτη τα καταλύματα βραχυχρόνιας έχουν ξεπεράσει τις 150,000 κλίνες.
Αυτά όμως δεν είναι πρόβλημα υπερβολικού αριθμού πελατών πολύ απλά γιατί η Ελλάδα δεν έχει πρόβλημα υπερβολικού αριθμού πελατών.
Φανταστείτε ένα παιδικό αυτοκινητάκι και δίπλα του ένα πραγματικό αυτοκίνητο. Αυτή είναι η διαφορά μεγέθους της Μάλτας με την Κρήτη. Και όμως έχει περίπου τον ίδιο πληθυσμό και τουρισμό.
Η Μαγιόρκα είναι 2,3 φορές μικρότερη από την Κρήτη και έχει διπλάσιο πληθυσμό και όσες αφίξεις έχουν η Κρήτη και το Νότιο Αιγαίο μαζί.
Δεν μπορεί να παραπονιόμαστε επειδή ο τουρισμός πετυχαίνει. Δεν είναι σοβαρό διαπραγματευόμαστε τον περιορισμό της ζήτησης, αντί για την βελτίωση της προσφοράς
Ας αφήσουμε λοιπόν στην άκρη την θεωρία. Όλα τα δεδομένα να μπουν στο τραπέζι στην πραγματική διάστασή τους.
Ο τουρισμός διογκώνει τον εθνικό πλούτο κι αν θέλουμε να συνεχίσει να το κάνει, πρέπει ένα μεγάλο μέρος αυτού του πλούτου να επιστρέφει στην κοινωνία με τη μορφή ανθεκτικών και σύγχρονων υποδομών σε όλο το φάσμα της καθημερινότητας.
Στρατηγικός σχεδιασμός είναι η μόνη σωστή απάντηση. Στον στρατηγικό σχεδιασμό πρέπει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο η Κρήτη.
Η Κρήτη είναι το απόλυτο case study και πρέπει να ηγηθεί του οράματος μιας νέας τουριστικής εποχής. Με δύο εμβληματικές υποδομές, το Καστέλι και τον ΒΟΑΚ, μπορεί και πρέπει να σχεδιάσει τουριστική απογείωσή. Επενδύοντας στην ποιότητα των ξενοδοχείων. Ενισχύοντας τον Τουρισμό με διασύνδεση στην πολιτιστική και γαστρονομική μας ταυτότητας. Με σεβασμό στο περιβάλλον και στην κοινωνία. Κάνοντας τεράστια άλματα βασισμένη στο κλασσικό μας προϊόν. Αλλά κυρίως, αποδεικνύοντας ότι ο τουρισμός δεν οδηγεί οικονομίες σε μονοκαλλιέργεια αλλά κάνει ακριβώς αντίθετο. Ο Τουρισμός δημιουργεί αξία σε όλο το φάσμα της οικονομίας.
ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ, το μέλλον κερδίζεται από αυτούς που το δημιουργούν.
Ο στρατηγικός σχεδιασμός με ορίζοντα 10ετίας πρέπει να γίνει τώρα. Το momentum είναι θετικό και δεν πρέπει να χαθεί. Σχεδιασμός που θα απαντάει στο τι θέλουμε ως χώρα συνολικά αλλά και ως επιμέρους προορισμοί. Λαμβάνοντας υπόψη τα δυνατά μας σημεία αλλά και τις αδυναμίες μας, τους δυνατούς προορισμούς αλλά και τους αδύναμους, τις κλασσικές αγορές μας αλλά και τις νέες.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων είναι πάντα ΥΠΕΡ της συνεργασίας σε όλα τα επίπεδα. Με το κεντρικό κράτος, με την αυτοδιοίκηση και με όσους οραματίζονται ένα λαμπρότερο μέλλον. Ο Ξενοδόχος παράγει το 50% του άμεσου τουριστικού ΑΕΠ. Για μια ουσιαστική εθνική στρατηγική του κλάδου δεν επιτρέπεται να απουσιάζουμε από εμπρόθεσμη και ουσιαστική διαβούλευση.
Να χτυπήσουμε προειδοποιητικό καμπανάκι και να το ακούσουμε πρώτοι εμείς. Το μεγάλο ζητούμενο δεν είναι να συζητάμε το πως πάει σε αφίξεις το 2024 αλλά το πως οραματιζόμαστε όλοι μαζί ενωμένοι τον τουρισμό μας σε 10 χρόνια από σήμερα.”