Σύνταξη: tourismtoday.gr

Η παγκόσμια αγορά γαστρονομικού τουρισμού βρίσκεται σε μια ταχεία αναπτυξιακή τροχιά, με τις προβλέψεις να δείχνουν ότι θα φτάσει σε αγοραία αξία 1.796,5 δις δολαρίων έως το 2027, σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 16,8% από το 2020 έως το 2027.

Οπως αποκαλύπτει η Allied Market Research, η επέκταση αντανακλά την αυξανόμενη ενδιαφέρον για ταξιδιωτικές εμπειρίες με επίκεντρο το φαγητό, που τροφοδοτείται από την επιθυμία εξερεύνησης σε τοπικές και διεθνείς κουζίνες, παρακολούθησης φεστιβάλ φαγητού και συμμετοχές σε μαθήματα μαγειρικής.

Η αύξηση της ζήτησης για μοναδικές γαστρονομικές εμπειρίες και η αυξανόμενη επιρροή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ήταν καθοριστικής σημασίας για την αύξηση της δημοτικότητας του γαστρονομικού τουρισμού σε ολόκληρο τον κόσμο.

Βασικοί οδηγοί και προκλήσεις της αγοράς

Ένας από τους κύριους μοχλούς ανάπτυξης της είναι η αυξανόμενη επιδίωξη μοναδικών και αυθεντικών ταξιδιωτικών εμπειριών.

Όλο και περισσότεροι τουρίστες αναζητούν προορισμούς που προσφέρουν ξεχωριστές εμπειρίες φαγητού και ποτών, γεγονός που ενισχύει τα ταξιδιωτικά τους ταξίδια.

Πλατφόρμες κοινωνικών μέσων όπως το Instagram και το YouTube έχουν ενισχύσει την ελκυστικότητα του περιεχομένου που σχετίζεται με τα τρόφιμα, συμβάλλοντας στην ταχεία άνοδο του γαστρονομικού τουρισμού.

Οι ταξιδιώτες χρησιμοποιούν πλέον τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να ανακαλύψουν νέους προορισμούς και να μοιραστούν τις γαστρονομικές τους περιπέτειες, τροφοδοτώντας περαιτέρω το ενδιαφέρον για τον τουρισμό τροφίμων.

Ωστόσο, υπάρχουν προκλήσεις που ενδέχεται να επηρεάσουν την αγορά. Η άνοδος της παγκόσμιας τρομοκρατίας, η πολιτική αστάθεια και οι φυσικές καταστροφές έχουν προκαλέσει διαταραχές στην τουριστική βιομηχανία.

Τέτοιοι παράγοντες εγκυμονούν κινδύνους για την ανάπτυξη της αγοράς, καθώς οι ταξιδιώτες αναζητούν πιο ασφαλείς και σταθερούς προορισμούς.

Αλλά αυτές οι προκλήσεις δεν έχουν αποτρέψει την συνολική άνοδο της. Αρκετοί  γαστρονομικοί τουρίστες είναι πρόθυμοι να τολμήσουν σε νέους και αναδυόμενους προορισμούς όπου οι εμπειρίες φαγητού είναι κεντρικές για την τοπική κουλτούρα.

Προσβλέποντας στο μέλλον, υπάρχουν ευκαιρίες για τον γαστρονομικό τουρισμό να επεκταθεί περαιτέρω σε αναδυόμενες αγορές όπου υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον για την εξερεύνηση των τοπικών διατροφικών πολιτισμών.

Επιπλέον, η διαθεσιμότητα βολικών και προσιτών καταλυμάτων σε μοναδικούς προορισμούς αναμένεται να οδηγήσει σε περαιτέρω ανάπτυξη.

Δημοφιλείς δραστηριότητες και τάσεις που οδηγούν τον γαστρονομικό τουρισμό

Μεταξύ των διαφόρων τύπων δραστηριότητας στον γαστρονομικό τουρισμό, τα φεστιβάλ φαγητού παραμένουν τα πιο δημοφιλή, κατέχοντας σχεδόν το ένα τρίτο του παγκόσμιου μεριδίου αγοράς.

Τα φεστιβάλ φαγητού ήταν το τμήμα με τα υψηλότερα έσοδα, προσελκύοντας χιλιάδες τουρίστες σε εκδηλώσεις που γιορτάζουν την τοπική και τη διεθνή κουζίνα.

Η παγκόσμια όρεξη για νέες γαστρονομικές εμπειρίες αυξάνεται μόνο και τα φεστιβάλ φαγητού παρέχουν μια ιδανική πλατφόρμα για τους γαστρονομικούς τουρίστες να δοκιμάσουν διάφορα πιάτα, να μάθουν για τις τοπικές παραδόσεις και να απολαύσουν την ατμόσφαιρα της εκδήλωσης.

Το τμήμα των μαθημάτων μαγειρικής γνωρίζει επίσης εντυπωσιακή ανάπτυξη, με αναμενόμενο CAGR 17,8% από το 2020 έως το 2027.
Η αύξηση της δημοτικότητας των μαθημάτων μαγειρικής μπορεί να αποδοθεί στην αυξανόμενη τάση της «μάθησης μέσω των ταξιδιών».

Οι τουρίστες είναι πρόθυμοι να μάθουν πώς να προετοιμάζουν παραδοσιακά πιάτα από διάφορους πολιτισμούς και συμμετέχουν σε μαθήματα μαγειρικής ενώ ταξιδεύουν.

Αυτό το τμήμα δεν καθοδηγείται μόνο από λάτρεις του φαγητού αλλά και από σεφ που επιδιώκουν να διευρύνουν τις γαστρονομικές τους γνώσεις μαθαίνοντας νέες τεχνικές και συστατικά από διαφορετικές προελεύσεις.

Τρόπος κράτησης: Τα διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία ηγούνται

Όσον αφορά την κράτηση γαστρονομικών ταξιδιωτικών εμπειριών, τα διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία (OTA) κυριαρχούν στην αγορά.
Οι OTA κατείχαν σχεδόν το μισό μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς γαστρονομικού τουρισμού, με προβλεπόμενο CAGR 17,9% από το 2020 έως το 2027.

Η ευκολία χρήσης smartphone για κρατήσεις πτήσεων, ξενοδοχείων και γαστρονομικών εμπειριών, καθώς και η διαθεσιμότητα αποκλειστικών προσφορών, κάνει τα OTA ελκυστική επιλογή για τους ταξιδιώτες.
Αυτές οι πλατφόρμες επιτρέπουν στους τουρίστες να συγκρίνουν τιμές, να διαβάζουν κριτικές και να εξασφαλίζουν εύκολα τις κρατήσεις τους σε μια τοποθεσία, γεγονός που οδηγεί στην ευρεία υιοθέτησή τους.

Αν και οι OTA προηγούνται σε μερίδιο αγοράς, οι απευθείας κρατήσεις είναι επίσης σε άνοδο. Οι ταξιδιώτες που γνωρίζουν τον προϋπολογισμό συχνά αναζητούν εκπτώσεις και ανταμοιβές όταν κάνουν απευθείας κράτηση με ξενοδοχεία, αεροπορικές εταιρείες και τουριστικούς πράκτορες μαγειρικής.

Η τάση συμβάλλει στη διαφοροποίηση του τοπίου των κρατήσεων, με τις απευθείας κρατήσεις να προσφέρουν πρόσθετα οφέλη, όπως χαμηλότερες τιμές ή εξατομικευμένες εμπειρίες.

Περιφερειακή ανάπτυξη και επέκταση

Η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού προβλέπεται να παραμείνει η κυρίαρχη περιοχή στην παγκόσμια αγορά γαστρονομικού τουρισμού, αντιπροσωπεύοντας περισσότερα από τα δύο πέμπτα των εσόδων της παγκόσμιας αγοράς το 2019.
Αναμένεται να συνεχίσει την κυριαρχία της καθ’ όλη την περίοδο πρόβλεψης, τροφοδοτούμενη από μια τεράστια γκάμα παραδοσιακό φαγητό και μοναδικά ποτά που προσελκύουν γαστρονομικούς τουρίστες.

Χώρες όπως η Ιαπωνία, η Ταϊλάνδη, η Ινδία και η Κίνα είναι πλούσιες σε ποικίλες γαστρονομικές παραδόσεις, καθιστώντας τις πρωταρχικούς προορισμούς για τους λάτρεις του φαγητού.

Επιπλέον, η Ασία-Ειρηνικός αναμένεται να γνωρίσει το ταχύτερο CAGR 17,8% από το 2020 έως το 2027, καθώς περισσότεροι ταξιδιώτες συρρέουν σε αυτήν την περιοχή για να εξερευνήσουν τις γαστρονομικές της προσφορές.

Η Βόρεια Αμερική, ιδιαίτερα οι ΗΠΑ και ο Καναδάς, γνωρίζει επίσης ισχυρή ανάπτυξη στον γαστρονομικό τουρισμό. Η περιοχή αναμένεται να δει ένα σημαντικό CAGR 14,5% από το 2020 έως το 2027.

Μεγάλες πόλεις στις ΗΠΑ και τον Καναδά, όπως η Νέα Υόρκη, το Λος Άντζελες, το Τορόντο και το Βανκούβερ, φημίζονται για τις σκηνές φαγητού τους, προσελκύοντας γαστρονομικούς τουρίστες από όλους σε όλο τον κόσμο.

Μελλοντικές προοπτικές και τάσεις

Κοιτάζοντας το μέλλον, η αγορά του γαστρονομικού τουρισμού αναμένεται να συνεχίσει να επεκτείνεται με ταχείς ρυθμούς. Καθώς περισσότεροι τουρίστες αναζητούν καθηλωτικές και μοναδικές γαστρονομικές εμπειρίες, η γαστρονομία θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του παγκόσμιου ταξιδιωτικού τοπίου.

Με το αυξανόμενο ενδιαφέρον για διαφορετικές κουζίνες και την άνοδο των επηρεαστών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που προωθούν τα ταξίδια που σχετίζονται με τα τρόφιμα, η αγορά είναι έτοιμη για σημαντική ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια. Καθώς οι αναδυόμενες αγορές αναπτύσσονται και νέοι προορισμοί συνεχίζουν να αναπτύσσονται, ο γαστρονομικός τουρισμός θα παραμείνει αναπόσπαστο μέρος της παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας.