Σύνταξη: tourismtoday.gr
Το 2022, οι παγκόσμιες δαπάνες για επαγγελματικά ταξίδια ανέκαμψαν κατά 47%, ξεπερνώντας το ψυχολογικό φράγμα του 1 δις δολαρίων.
Το 2023, η ανάκαμψη αναμενόταν να μειωθεί λόγω της επιδείνωσης των μακροοικονομικών συνθηκών, αλλά οι δαπάνες για τον εταιρικό τουρισμό εκτινάχθηκαν ξανά 32%.
Σύμφωνα με πρόσφατες αναφορές, οι παγκόσμιες δαπάνες για επαγγελματικά ταξίδια εκτιμάται ότι θα αυξηθούν σε σχεδόν 1,8 δις δολάρια έως το 2027.
H Παγκόσμια Ένωση Επιχειρηματικών Ταξιδίων (GBTA) προβλέπει ότι αναμένεται να επανέλθουν στα προ πανδημίας επίπεδα έως το τέλος του 2024.
Η δυναμική της ανάκαμψης των επαγγελματικών ταξιδιών
Η Suzanne Neufang, Εκτελεστική Διευθύντρια της GBTA, είπε ότι οι αρνητικοί παράγοντες που αναμένονταν ότι θα επηρεάσουν την ανάκαμψη των παγκόσμιων επαγγελματικών ταξιδιών δεν προέκυψαν.
Η εξέλιξη αυτή σηματοδότησε την επιταχυνόμενη επιστροφή στα επίπεδα δαπανών πριν από την πανδημία νωρίτερα καθώς και την μελλοντική ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια.
Η GBTA εντοπίζει δύο κρίσιμα στοιχεία σε αυτή τη δυναμική. Τη δύναμη της οικονομίας και την ικανότητα προσαρμογής στις προκλήσεις και τους μετασχηματισμούς του κλάδου.
Αμφιβολίες για την οικονομία
Οι περισσότερες από τις κεντρικές τράπεζες του κόσμου έχουν σφίξει τη νομισματική πολιτική για να περιορίσουν τον πληθωρισμό, απομακρύνοντας τα στοιχεία ρεκόρ το 2022 σε επίμονα υψηλά επίπεδα το 2023. Αυτός ο στόχος δεν οδήγησε σε απότομη προσγείωση της οικονομίας ή σε ύφεση το 2024, καθώς τα επιτόκια αναμένεται να αρχίσουν να μειώνονται.
Ωστόσο, η καθυστερημένη επίδραση αυτών των νομισματικών πολιτικών θα μπορούσε να γίνει αισθητή το 2024, οδηγώντας σε μέτριες προσδοκίες ανάπτυξης για τα επόμενα έτη.
Ένα πλαίσιο μετριοπάθειας
Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) ανέφερε ότι η παγκόσμια ανάπτυξη επιβραδύνθηκε στο 3% πέρυσι, από 3,5% το 2022. Προβλέπει ότι η επιβράδυνση θα συνεχιστεί το 2024 με ρυθμό 2,9%. Αυτός είναι ο πιο αργός ρυθμός ανάπτυξης εδώ και δεκαετίες και είναι πολύ χαμηλότερος από τον μέσο όρο του 3,8% που παρατηρήθηκε τα πρώτα 20 χρόνια του αιώνα.
Οι ανησυχίες για τη γεωπολιτική, συμπεριλαμβανομένων των συγκρούσεων στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή, των εμπορικών εντάσεων με την Κίνα, της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο και της πολιτικής πόλωσης, επιτείνουν την αβεβαιότητα όσον αφορά τις μακροοικονομικές προσδοκίες.
Τι να περιμένετε από τις τιμές
Οι ειδικοί υπογραμμίζουν την πίεση των τιμών στον ταξιδιωτικό κλάδο και την ανάγκη πρόβλεψης των επιπτώσεων της στα διάφορα τμήματα δραστηριοτήτων.
Οι αναλυτές πιστεύουν ότι οι ταξιδιωτικοί πάροχοι έχουν σήμερα τη δύναμη να καθορίζουν τις τιμές λόγω της σταθερής ζήτησης για ταξίδια.
Ωστόσο, με την επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας, οι τιμές αναμένεται να αυξηθούν πολύ πιο αργά στο μέλλον.
Οι ειδικοί στα επαγγελματικά ταξίδια συζητούν τη σημαντική αύξηση των τιμολογίων στον κλάδο των αεροπορικών και ξενοδοχειακών μεταφορών τα τελευταία δύο χρόνια, με το μέσο αεροπορικό εισιτήριο να σημειώνει αύξηση ρεκόρ 72,2% το 2022.
Η Λατινική Αμερική παρουσίασε αύξηση 55% στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, η οποία αναμένεται να επιβραδυνθεί αλλά να παραμείνει υψηλότερη από άλλες περιοχές λόγω του υψηλού πληθωρισμού και της περιορισμένης χωρητικότητας των αεροπορικών εταιρειών.
Επιπλέον, η παγκόσμια μέση ημερήσια τιμή ανά δωμάτιο στον ξενοδοχειακό κλάδο αυξήθηκε στα 161 δολάρια το 2022, αυξημένη κατά 29,8% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Αν και ο ρυθμός αυτός επιβραδύνθηκε το 2023, η φιλοξενία εξακολουθεί να διατηρεί τεράστια τιμολογιακή δύναμη. Η έκθεση αποτυπώνει ότι το Μεξικό, η Νότια Αμερική και η Κεντρική Αμερική έχουν ξεπεράσει τα προ της πανδημίας επίπεδα σε έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο.
Καινούργια εποχή για τα εταιρικά ταξίδια
Η αύξηση του κόστους των επαγγελματικών ταξιδιών λόγω της οικονομικής αβεβαιότητας θέτει πολλά ερωτήματα. Η εταιρική ζήτηση παραμένει υψηλή, αλλά ανταγωνίζεται κατά μέτωπο τη συσσωρευμένη ζήτηση για αναψυχή. Το υψηλό κόστος παραμένει μέχρι το 2024, ακόμη και με τάση συγκράτησης.
Η κατανόηση των τάσεων των τιμών και της παγκόσμιας αλυσίδας εφοδιασμού του 2023 είναι ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπιση των προκλήσεων σε αυτό το στάδιο του οικονομικού κύκλου.
Οι εταιρείες πρέπει να προβλέψουν και να προετοιμαστούν για να κάνουν ό,τι είναι καλύτερο για τους οργανισμούς και τους ταξιδιώτες τους όσον αφορά στις ευκαιρίες προσωπικών συναντήσεων.
Νέο κόστος, νέες τάσεις
Ο έλεγχος της αγοράς έχει αλλάξει στην ταξιδιωτική βιομηχανία, με τους προμηθευτές να έχουν μεγαλύτερη δύναμη όσον αφορά την τιμολόγηση.
Το “πρασίνισμα” πολλαπλών προορισμών γίνεται όλο και πιο δημοφιλές, με τις εταιρείες να περιλαμβάνουν περισσότερους προορισμούς σε ένα μεμονωμένο ταξίδι για να εξοικονομήσουν χρήματα και να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων.
Τα ταξίδια αναψυχής και τα επαγγελματικά ταξίδια είναι επίσης σε άνοδο, με τα οργανωμένα ταξίδια να γίνονται όλο και πιο δημοφιλή, επιτρέποντας μεγαλύτερη ευελιξία και συμβάλλοντας στην ευημερία των εργαζομένων. Επίσης, η πριμοδότηση ανεβάζει τις τιμές στην αγορά των πολυτελών εμπορικών προϊόντων τόσο στον αέρα όσο και στην ξηρά.
Διαχείριση αλλαγών
Ο κλάδος των εταιρικών ταξιδιών υφίσταται τεράστιους μετασχηματισμούς και οι εταιρείες πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτές τις αλλαγές. Η πρόσφατη έκθεση της Travelport επισημαίνει τρεις βασικούς τομείς που απαιτούν προσοχή από τις επιχειρήσεις.
Πρώτον, οι εταιρείες πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στην ευημερία των εργαζομένων, αναγνωρίζοντας ότι τα επαγγελματικά ταξίδια μπορούν να διαταράξουν την προσωπική ζωή.
Δεύτερον, με την άνοδο της εξ αποστάσεως εργασίας, οι εταιρείες πρέπει να εξετάσουν το νέο είδος επαγγελματικών ταξιδιών που περιλαμβάνει τη μετάβαση σε ένα φυσικό γραφείο. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει μεγαλύτερα ταξίδια και περισσότερες δραστηριότητες που απαιτούν την ενσωμάτωση εταιρικών πολιτικών.
Οι εταιρείες πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη τους τη βιωσιμότητα, καθώς οι νεότεροι απαιτούν μεγαλύτερη διαφάνεια σχετικά με τον αντίκτυπο των ταξιδιών τους.
Μια πιθανή προσέγγιση είναι να κάνουν οι υπάλληλοι μεγαλύτερα ταξίδια αντί για πολλαπλές σύντομες πτήσεις ή να οργανώνονται περισσότερες συναντήσεις στην ίδια πόλη για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.