της Εύας Οικονομάκη

Υψηλές επιδόσεις, αντίστοιχες με εκείνες των υπόλοιπων 6 βασικών τουριστικών προορισμών της Μεσογείου, κατέγραψε η Ελλάδα σε επίπεδο διεθνών αφίξεων το 2022. Η χώρα μας κατάφερε, μάλιστα, να ενισχύσει σε μικρό ποσοστό το μερίδιό της σε σχέση με το 2019, όπως αποτυπώνεται στα στοιχεία της εταιρείας συμβούλων και αναλύσεων GBR Consulting.

Συγκεκριμένα, μέχρι τον Οκτώβριο του περασμένου έτους, η Ισπανία, η Ιταλία, η Γαλλία, η Τουρκία, η Ελλάδα, η Κροατία και η Πορτογαλία, οι 7 μεγαλύτερες μεσογειακές τουριστικές δυνάμεις, κατέγραψαν πτώση σε ποσοστό 15,8% σε επίπεδο διεθνών αφίξεων συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.

Νικητές και χαμένοι

Πρώτη στην κούρσα τερμάτισε η Τουρκία, σημειώνοντας πτώση -3% σε σχέση με το 2019 και διευρύνοντας σημαντικά το μερίδιό της από 15,1% το 2019 σε 17,4% το 2022. Στη δεύτερη θέση τερμάτισε η Πορτογαλία με πτώση διεθνών αφίξεων σε ποσοστό 8% και μερίδιο 6% από 5,4% το 2019. Η Ελλάδα μαζί με την Κροατία μοιράστηκαν την τρίτη θέση με πτώση 11% ως προς τις διεθνείς αφίξεις και ακολούθησε η Ισπανία στο -17%. Στον αντίποδα, τη μεγαλύτερη υστέρηση σημείωσε η Ιταλία. Η πτώση των διεθνών αφίξεων για τη γειτονική χώρα διαμορφώθηκε στο 26% έναντι του 2019, ακολουθούμενη από τη Γαλλία η οποία κατέγραψε μείωση 22%.

Με την Ελλάδα να ακολουθεί τους ρυθμούς ανάκαμψης των υπόλοιπων προορισμών, καταγράφοντας διψήφιο ποσοστό μείωσης ως προς τις διεθνείς αφίξεις, το σχετικό μερίδιο ενισχύθηκε από 11% σε 11,6%.

Σε ό,τι αφορά τις υπόλοιπες αγορές, το μερίδιό της αύξησε και η Κροατία από 6,2% σε 6,6%, με τις Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία να χάνουν έδαφος. Στο 16,8% από 18,2% διαμορφώθηκε το μερίδιο της Γαλλίας, στο 17% από 19,2% το μερίδιο της Ιταλίας και, τέλος, στο 24,6% από 24,8% διαμορφώθηκε το μερίδιο της Ισπανίας.

Τι δείχνουν οι αριθμοί στην Ελλάδα

Την πτώση των διεθνών αφίξεων σε ποσοστό 11% ακολούθησε και ο αριθμός των διανυκτερεύσεων που καταγράφηκαν στα ξενοδοχεία ανά την Ελλάδα, με την απόκλιση να διαμορφώνεται το 2022 στο μείον 10,1% σε σύγκριση με το 2019. Ο Ιούλιος ήταν ο καλύτερος μήνας ως προς τις διανυκτερεύσεις, με τη μείωση να διαμορφώνεται στο 5%, ενώ ο Αύγουστος κινήθηκε στο -7% σε σχέση με το 2019.

Ο δείκτης εσόδων αποτυπώνει το δύσκολο α’ τρίμηνο του 2022, με το ρεκόρ νέων κρουσμάτων και την εμφάνιση της παραλλαγής «Ομικρον» στις αρχές του προηγούμενου έτους να επηρεάζουν σημαντικά τις αποδόσεις των ξενοδοχείων στα αστικά κέντρα και δη σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Από τον Απρίλιο του 2022 η ζήτηση αυξήθηκε και τα resorts ξεκίνησαν τη σεζόν με πληρότητα κοντά στα επίπεδα του 2019 και σημαντικά υψηλότερα έσοδα σε ένα περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού. Σύμφωνα με τα στοιχεία της GBR Consulting, το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αυξήθηκε κατά 2%, ενώ σε άλλες πόλεις της Ελλάδας μειώθηκε σε ποσοστό 2%.

Συνολικά ο δείκτης εσόδων σε ετήσια βάση κατέγραψε άνοδο 14,3% συγκριτικά με τα προ πανδημίας νούμερα, με τον Οκτώβριο να αναδεικνύεται στον πιο «δυνατό» μήνα του έτους, με αύξηση 26% σε σχέση με το 2019. Σημειώνεται ότι το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου, το αντίστοιχο ποσοστό διαμορφώθηκε σε 19%.