Η Κομισιόν έδωσε το “πράσινο φως” για την απόκτηση σημαντικού μεριδίου του ιταλικού αερομεταφορέα ITA Airways από τον όμιλο Lufthansa με σκοπό την πλήρη εξαγορά του.
Η Επιτροπή ενέκρινε την αγορά από τη Lufthansa ποσοστού 41% της ITA, διαδόχου της Alitalia, υπό προϋποθέσεις, όπως η απελευθέρωση χρονοθυρίδων στο αεροδρόμιο Μιλάνο-Λινάτε.
Η συναλλαγή, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το τελευταίο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, θα προβλέπει ότι το ιταλικό υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών (MEF) θα διατηρήσει αρχικά τον πλειοψηφικό έλεγχο της ITA Airways. Όμως η συμφωνία επιτρέπει την πλήρη εξαγορά της από τη Lufthansa από το επόμενο έτος.
Η εξαγορά, η οποία συμφωνήθηκε με την ιταλική κυβέρνηση τον περασμένο Μάιο, θα προβλέπει την καταβολή 325 εκατ. ευρώ από τη Lufthansa για την ολοκλήρωση της εξαγοράς.
Η Lufthansa δήλωσε ότι σχεδιάζει μια “ταχεία ενσωμάτωση” της ITA στον αεροπορικό της όμιλο, ο οποίος περιλαμβάνει τις αεροπορικές εταιρείες Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines και Eurowings.
Ο διευθύνων σύμβουλος Carsten Spohr χαιρέτισε την έγκριση ως “εξαιρετικά νέα για την ITA Airways και τη Lufthansa και για όλους τους επιβάτες που πετούν από και προς την Ιταλία”.
Ο ίδιος δήλωσε: “Η απόφαση αποτελεί σαφές μήνυμα για ισχυρή αεροπορική κίνηση στην Ευρώπη, η οποία μπορεί να διεκδικήσει με επιτυχία τον παγκόσμιο ανταγωνισμό”.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι ακολούθησε ενδελεχή έρευνα της προτεινόμενης συναλλαγής, καθώς η Lufthansa και η ITA λειτουργούν ένα εκτεταμένο δίκτυο δρομολογίων από τους αντίστοιχους κόμβους τους στην Αυστρία, το Βέλγιο, τη Γερμανία, την Ελβετία και την Ιταλία και οι δραστηριότητές τους είναι σε σημαντικό βαθμό συμπληρωματικές.
Η Lufthansa δήλωσε ότι συμφώνησε σε μια δέσμη παραχωρήσεων “μετά από εντατικές διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή”, συμπεριλαμβανομένης της μεταφοράς χρονοθυρίδων στο αεροδρόμιο Μιλάνο-Λινάτε σε έναν ανταγωνιστή για δρομολόγια μικρών αποστάσεων.
Αυτός ο αντίπαλος αερομεταφορέας θα αναλάβει μεμονωμένα δρομολόγια στα οποία οι αεροπορικές εταιρείες του ομίλου Lufthansa και η ITA Airways λειτουργούν σήμερα ως ανταγωνιστές.
Ο όμιλος συμφώνησε επίσης να εκτελέσει πρόσθετες πτήσεις τροφοδοσίας από τη Ρώμη προς τους κόμβους των ευρωπαίων ανταγωνιστών για να “διασφαλίσει τη βελτίωση του ανταγωνισμού στις γραμμές μεγάλων αποστάσεων από τη Ρώμη προς τη Βόρεια Αμερική”.
Η Margrethe Vestager, εκτελεστική αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού, δήλωσε: “Η Επιτροπή θα πρέπει να λάβει μέτρα για την προστασία των αερομεταφορών. Σε μια εποχή που οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν ολοένα και υψηλότερες τιμές για τα αεροπορικά ταξίδια, είναι πολύ σημαντικό να διατηρηθεί ο ανταγωνισμός στον τομέα.
Η ίδια υποστήριξε: “Η Επιτροπή θα πρέπει να λάβει υπόψη της τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προστασία των καταναλωτών. Η δέσμη διορθωτικών μέτρων που πρότειναν η Lufthansa και η MEF για αυτή τη διασυνοριακή συμφωνία αντιμετωπίζει πλήρως τις ανησυχίες μας για τον ανταγωνισμό, διασφαλίζοντας ότι παραμένει ένα επαρκές επίπεδο ανταγωνιστικής πίεσης σε όλες τις σχετικές διαδρομές.
Η Lufthansa δήλωσε ότι η ITA θα διατηρήσει την επωνυμία της, ενώ θα επωφεληθεί από τις “συνέργειες” του ομίλου αεροπορικών εταιρειών, συμπεριλαμβανομένου του παγκόσμιου δικτύου πωλήσεων, της αγοράς αεροσκαφών και καυσίμων και του προγράμματος πιστότητας Miles & More.
Τόνισε ότι τα δίκτυα δρομολογίων θα συνδεθούν μόλις κλείσει η συναλλαγή και οι εμπορικές διαδικασίες, τα συστήματα πληροφορικής και οι διαδικασίες αγορών θα εναρμονιστούν το συντομότερο δυνατό.
Η ITA Airways θα ενταχθεί επίσης στη Συμμαχία Αερομεταφορέων Star Alliance “στο εγγύς μέλλον”, αφού προηγουμένως ήταν μέλος της συμμαχίας SkyTeam της Air France-KLM, της Delta Air Lines και της Virgin Atlantic. προκειμένου να εκμεταλλευτεί τα πολυάριθμα αποτελέσματα συνέργειας.
Η συμφωνία θα καταστήσει την Ιταλία την πέμπτη “εγχώρια αγορά” του ομίλου Lufthansa και τη μεγαλύτερη σε έσοδα μετά τη Γερμανία και τις ΗΠΑ. Το αεροδρόμιο Φιουμιτσίνο θα γίνει ο έκτος και νοτιότερος κόμβος του Ομίλου Lufthansa.
Η Ιταλία είναι ήδη η σημαντικότερη αγορά για τον όμιλο εκτός των εγχώριων αγορών του και των ΗΠΑ.
Ο Spohr επεσήμανε ότι η Ιταλία είναι η τρίτη μεγαλύτερη οικονομία στην Ευρώπη και ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς διακοπών στον κόσμο.
Υποστήριξε ότι: “Η χώρα μας είναι ένας από τους σημαντικότερους προορισμούς για την ανάπτυξη της Ευρώπης. Η εξαγορά της ITA Airways ενισχύει τη διεθνοποίηση του ομίλου Lufthansa.
Παρά τις ολοκληρωμένες και εκτεταμένες παραχωρήσεις, η επένδυση στην ITA Airways ενισχύει τη θέση του Ομίλου Lufthansa στον παγκόσμιο ανταγωνισμό”.
Η συμφωνία εξακολουθεί να υπόκειται στην έγκριση των αρχών ανταγωνισμού εκτός της ΕΕ.
Η ITA Airways ιδρύθηκε τον Νοέμβριο του 2020 μετά την εκκαθάριση της Alitalia και ξεκίνησε τις δραστηριότητές της τον Οκτώβριο του 2021.
Η αεροπορική εταιρεία μετέφερε σχεδόν 15 εκατομμύρια επιβάτες πέρυσι. Διαθέτει έναν σύγχρονο στόλο 96 αεροσκαφών Airbus – 23 που εκτελούν υπερατλαντικές πτήσεις και 73 μικρών αποστάσεων – πραγματοποιεί πτήσεις σε 69 προορισμούς και απασχολεί σχεδόν 5.000 υπαλλήλους.