του Χάρη Ντιγριντάκη

 

Με προεκλογική πομφόλυγα προσιδιάζει η προοπτική ανέγερσης ενός σύγχρονου τερματικού ΚΤΕΛ στην Αθήνα.

Πρόκειται για επένδυση ύψους 150 εκατ. ευρώ περίπου για το νέο κεντρικό σταθμό υπεραστικών λεωφορείων που έχει αποφασιστεί εδώ και 15 έτη να κατασκευαστεί σε έκταση 69 στρεμμάτων στον Ελαιώνα.

Μολονότι ένα τέτοιας εμβέλειας έργο είναι απαραίτητο περισσότερο από ποτέ και μετά από χρόνια εξαγγελιών και υποσχέσεων, η υπόθεση της κατασκευής ενός σύγχρονου Τερματικού Σταθμού ΚΤΕΛ στην Αθήνα που βγήκε ξαφνικά πάλι στο προσκήνιο μοιάζει περισσότερο με πυροτέχνημα παρά ένα έργο που θα υλοποιηθεί σε βραχύ χρονικό διάστημα.

Ειδικότερα στις 10 Δεκεμβρίου με ανάρτηση στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, λήφθηκε η απόφαση να αναλάβει (κατόπιν σχετικού διαγωνισμού της Αττικό Μετρό) η Grant Thornton έναντι 457 χιλιάδων ευρώ, χρηματοοικονομικός σύμβουλος που θα οδηγήσει το έργο στην εύρεση χρηματοδότησης, δημοπράτησης και υπογραφής του έργου.

Η σύμβαση θα υπογραφεί μεταξύ του αναδόχου και του Κ.Σ.Α.Υ.Λ.Ε. ΣΥΝ. Π.Ε. που θα είναι ο Φορέας Υλοποίησης του έργου.

Μετά από πολλά έτη φαίνεται πλέον φως στο βάθος του τούνελ και επίσημα, αφού προδιαγράφεται ορίζοντας 2 ετών, δηλαδή μέχρι τις αρχές του 2021 για να ωριμάσει το έργο, να γίνει ο διαγωνισμός και να οριστικοποιηθεί η σύμβαση με τον επενδυτή.

Το εύλογο ερώτημα που προκύπτει είναι γιατί σε μια περίοδο επενδυτικής ανομβρίας γιατί το εν λόγω έργο δεν εντάχθηκε εξ αρχής στο πακέτο Γιούνκερ, ούτως ώστε ήδη να τρέχει ο σχετικός διαγωνισμός.

Άλλωστε το έργο έχει καθυστερήσει πολύ, η εκπόνηση των μελετών υλοποίησης του ξεκίνησε το 2004 και σχεδόν 15 χρόνια αργότερα δεν έχει υλοποιηθεί ακόμα ολοκληρωμένο επενδυτικό σχέδιο για τον καθορισμό των λειτουργικών απαιτήσεων και των οικονομικών αναλύσεων.

Υπενθυμίζεται ότι το ακίνητο που έχει επιλεχθεί και είναι περιουσία της Αττικό Μετρό (που θα παίξει το ρόλο του project manager) είναι στην περιοχή του Ελαιώνα (Βοτανικός) και θα μεταφέρει ετησίως περίπου 16 εκατ. επιβάτες. Η σχετική μελέτη δαπάνης 1 εκατ. ευρώ έχει ολοκληρωθεί ήδη από το ΕΜΠ.

ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΩΡΙΜΑΝΣΗΣ

Η Grand Thornton αναλαμβάνει δύο στάδια ωρίμανσης του έργου που διακρίνονται σε 12+12 μήνες.

Η Φάση Α` περιλαμβάνει την υποστήριξη της προσυμβατικής διαδικασίας για :

α) Προκαταρκτικές συζητήσεις με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς

β) Ανασκόπηση διεθνούς εμπειρίας και πρακτικής

γ) Δημιουργία φακέλου του έργου, εντοπισμός (πιθανών) ελλείψεων ή/και εκκρεμοτήτων

δ) Διαμόρφωση Χρηματοοικονομικού Μοντέλου και Ανάλυση και Αξιολόγηση Εναλλακτικών Σεναρίων Ανάπτυξης και Διαχείρισης του Έργου (συμπεριλαμβανομένης της Αξιολόγησης Επενδυτικών Κινδύνων).

ε) Διερεύνηση – Εκτίμηση ιδιωτικού ενδιαφέροντος για το έργο, με στοχευμένη έρευνα αγοράς

στ) Προετοιμασία σχεδίου προσέλκυσης επενδυτών

ζ) Εξέταση εναλλακτικών και επιλογή της βέλτιστης στρατηγικής δημοπράτησης για την υλοποίηση του έργου, αξιολόγηση αυτών λαμβάνοντας υπόψη μεταξύ άλλων και τα
αποτελέσματα των προηγούμενων εργασιών

η) Ανάλυση Κρίσιμων Ζητημάτων – Παρακολούθηση και Συνδρομή στην Επίλυσή τους

Η Φάση Β` είναι η κρίσιμη καθώς περιλαμβάνει την υποστήριξη του διαγωνισμού και την υπογραφή της σύμβασης και αφορά:

α) Κατάρτιση Τευχών Δημοπράτησης

β) Συμβουλευτική, οικονομική, νομική και τεχνική υποστήριξη (ι) στην αξιολόγηση των προσφορών των υποψηφίων (ιι) στην παροχή διευκρινήσεων προς αυτούς και (ιιι) στην εξέταση ενστάσεων και προσφυγών

γ) Συμβουλευτική οικονομική, νομική και τεχνική υποστήριξη στη διαδικασία σύναψης της Σύμβασης

δ) Οριστικοποίηση και κατάρτιση της Σύμβασης.

Το σημαντικό νέο είναι πως οριστικά έχουμε ένα χρονοδιάγραμμα, ένα Φορέα Υλοποίησης και την πολιτική βούληση να προχωρήσει το πλέον θρυλικό “έργο μακέτα” της τελευταίας 20ετίας.

Ο νέος Τερματικός ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα, θα αντικαταστήσει τους σημερινούς παρωχημένους σταθμούς σε Κηφισό και Λιοσίων και θα εκσυγχρονίσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες.

Θα έχει επιφάνεια 40.000 τμ και θα μοιάζει σαν τέρμιναλ αεροδρομίου με εμπορικά καταστήματα, χώρους εστίασης και αναψυχής.

Σημαντικό στοιχείο αποτελεί και η σύνδεση του μελλοντικού σταθμού με το δίκτυο Μετρό καθώς ακριβώς δίπλα βρίσκεται ο σταθμός Μετρό Ελαιώνας που θα εξυπηρετεί την μετακίνηση των επιβατών σε όλο το μητροπολιτικό συγκρότημα και ως εκ τούτου θα έχει απευθείας σύνδεση με το Αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος, το κέντρο της Αθήνας και το λιμάνι του Πειραιά.

Οι σταθμοί των ΚΤΕΛ θα έχουν συνολική επιφάνεια που θα υπερβαίνει τα 30 στρέμματα, ενώ οι ελεύθεροι χώροι – συμπεριλαμβανομένων και των χώρων πρασίνου – θα ανέλθουν σε περίπου 20 στρέμματα.

Στο σταθμό θα κατασκευαστούν χώροι στάθμευσης 572 θέσεων, ενώ όταν ολοκληρωθούν τα έργα, θα μεταφερθεί στον Ελαιώνα το σύνολο των 42 γραμμών ΚΤΕΛ, οι οποίες τώρα βρίσκονται στους σταθμούς του Κηφισού και της οδού Λιοσίων.

Η διαγωνιστική διαδικασία θα υλοποιηθεί από τον Κεντρικό Σταθμό Αθηνών Υπεραστικών Λεωφορείων Ελλάδος (ΚΣΑΥΛΕ).

Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει αρχικό επενδυτικό ενδιαφέρον για το έργο παρά το γεγονός πως η διαδικασία βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο.

Κύκλοι της αγοράς αναφέρουν ότι, λεπτομέρειες για το σχεδιασμό του νέου σταθμού έχουν ζητήσει ορισμένοι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι, όπως ο όμιλος Κοπελούζου αλλά και ο Ιβάν Σαββίδης.

Το πλέον ακανθώδες ζήτημα αφορά στον τρόπο χρηματοδότησης του έργου με τα επικρατέστερα σενάρια έως τώρα να είναι δύο:

1. Σε επαφές που έχει πραγματοποιήσει ο ΚΣΑΥΛΕ με επενδυτές, προτείνει την παραχώρηση 18 στρεμμάτων τα οποία προορίζονται για εμπορικές χρήσεις για διάστημα 40 ετών.

2. Το δεύτερο σενάριο είναι η επιβολή τέλους στα εισιτήρια των ΚΤΕΛ. Το ενδεχόμενο αυτό ωστόσο, δεν συγκεντρώνει μεγάλες πιθανότητες δεδομένου πως είναι δύσκολο να υπολογισθεί η επιβατική κίνηση, ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξουν αντιδράσεις από τους πολίτες που χρησιμοποιούν τα υπεραστικά λεωφορεία.