Ρότα για τα Χανιά φαίνεται να βάζει η Minoan Lines φέρνοντας στα άκρα την κόντρα που υποβόσκει τρία χρόνια τώρα τόσο με την ΑΝΕΚ όσο και με την Attica Group για τον έλεγχο των γραμμών στην Αδριατική.

Ο ιταλικός όμιλος Grimaldi μέσω της θυγατρικής του Minoan Lines, αξιοποιώντας το μέγεθός του και την κρίση που μαστίζει τον κλάδο και κυρίως τα προβλήματα χρηματοδότησης των ελληνικών συμφερόντων ακτοπλοϊκών εταιρειών, επιχειρεί να ασκήσει ακόμη μεγαλύτερη πίεση στους ανταγωνιστές του στις γραμμές της Αδριατικής, προκειμένου να κυριαρχήσει και να βελτιώσει τα αποτελέσματά του.

Η Minoan Lines κατέθεσε την 1η Φεβρουαρίου στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας αίτηση για μεταδρομολόγηση του επιβατηγού-οχηματαγωγού «Europa Palace» από τη γραμμή της Βενετίας στη γραμμή Πειραιάς – Χανιά και επίσης αίτηση έκτακτης δρομολόγησης στην ίδια γραμμή του επιβατηγού-οχηματαγωγού «Olympia Palace».

Τα αιτήματά της θα συζητηθούν για την έκφραση γνώμης στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών ΣΑΣ το οποίο θα πραγματοποιηθεί την προσεχή Παρασκευή στη Μυτιλήνη.

Σημειώνεται ότι μια ανάλογη κίνηση είχε κάνει η Minoan Lines και τον Απρίλιο του 2011 όταν κατέθεσε στο ΣΑΣ αίτημα έκτακτης δρομολόγησης του πλοίου του «Ολυμπία Παλλάς» στη γραμμή Πειραιάς-Χανιά για το διάστημα 10-6-2011 μέχρι και 11-9-2011.

Υστερα από λίγες ημέρες η εταιρεία απέσυρε το αίτημά της, ωστόσο η κίνηση αυτή φαίνεται να είχε «αποτελέσματα» αφού λίγες ημέρες αργότερα συγκροτήθηκε η κοινοπραξία ΑΝΕΚ-Attica η οποία προχώρησε στην αφαίρεση χωρητικότητας από τις γραμμές Πάτρα – Ανκόνα (αποχώρησε ένα πλοίο της ΑΝΕΚ) και Πειραιάς-Ηράκλειο (έφυγε επίσης ένα πλοίο της ΑΝΕΕΚ). Παράλληλα, λίγο αργότερα και συγκεκριμένα τον Ιούλιο εξελέγησαν στο διοικητικό συμβούλιο της Hellenic Seaways τρεις Ιταλοί ως εκπρόσωποι του ομίλου Grimaldi.

Αύξηση πίεσης

Παράγοντες του κλάδου εκφράζουν την εκτίμηση ότι με τη νέα κίνησή του ο ιταλικός όμιλος στοχεύει στο να πιέσει ακόμη περισσότερο την ΑΝΕΚ προκειμένου να αποσύρει πλοία από τις γραμμές της Ιταλίας οι οποίες υποφέρουν και αυτές από το υψηλό κόστος καυσίμων και τη μειωμένη επιβατική και μεταφορική κίνηση.

Παράλληλα επιδιώκει τη διευθέτηση της εκκρεμότητας που υφίσταται με τη διοίκηση της Hellenic Seaways. Σημειώνεται ότι μετά την άρνηση της ΑΝΕΚ να καταβάλει το υπόλοιπο των 77,5 εκατ. ευρώ για την αγορά του 33,35% των μετοχών της HSW που κατέχει η Minoan Lines, η θυγατρική του ομίλου Grimaldi πήρε πίσω τις μετοχές της, ωστόσο ουσιαστικά η διοίκηση της HSW παρέμεινε στα χέρια του διευθύνοντος συμβούλου της ΑΝΕΚ, Γιάννη Βαρδινογιάννη.

Μάλιστα η HSW και η ANEK συνεργάζονται σε μία σειρά θεμάτων (ναυλώσεις πλοίων, κ.λπ.) με τη δεύτερη να οφείλει στην πρώτη περί τα 16 εκατ. ευρώ όπως προκύπτει από τις οικονομικές καταστάσεις της χρήσης 2010.

Πόλεμος τιμών

Η κόντρα ΑΝΕΚ-Minoan στα Χανιά εάν εξελιχθεί σε πόλεμο τιμών θα επηρεάσει αρνητικά και τη γραμμή του Ηρακλείου, άρα και την Attica Group, η οποία συνεργάζεται με την ΑΝΕΚ. Μια ελληνοϊταλική σύγκρουση θα είναι πλέον σε πλήρη εξέλιξη.

Στο μεταξύ η ΑΝΕΚ φαίνεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να λαμβάνει ορισμένα μέτρα βελτίωσης της χρηματοοικονομικής της θέσης. Σύμφωνα με πληροφορίες, προχωρά στην πώληση ενός πλοίου της, ενώ δυο ακόμη («Λευκά Ορη» και «Σοφοκλής Β») είναι έτοιμα να αναχωρήσουν για Κορέα όπου ναυλώθηκαν με οψιόν και ενδεχόμενη πώλησή τους.

Νέα κατάσταση

Το κρίσιμο επίσης θέμα είναι πώς θα αντιμετωπίσει το ΣΑΣ τα αιτήματα της Minoan Lines. Ηδη τα πρώτα επιχειρήματα κατά της κίνησης της ηρακλειώτικης εταιρείας, όπως ότι η μέχρι τώρα εξυπηρέτηση της γραμμής δεν δικαιολογεί έκτακτες ανάγκες, άρχισαν να ακούγονται στην Ακτή Μιαούλη.

Σε κάθε περίπτωση εάν η Minoan Lines επιμείνει μέχρι τέλους στο αίτημά της, μια νέα κατάσταση δημιουργείται στον κλάδο και για πρώτη φορά ουσιαστικά ένας ξένος μεγάλος όμιλος θα δηλώνει παρουσία σε δύο μεγάλες γραμμές της ελληνικής ακτοπλοΐας.

Λάμπρος Καραγεώργος

Πηγή: Ναυτεμπορική